Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otin korkokaton 2021. Nyt mun viitekorkoni on 0,8!

Vierailija
07.05.2023 |

Eli mun 12kk euribor on 0,8%, eikä se siitä nouse, vaikka vuosittain tarkistetaan, ennen vuotta 2036.
Huvittavaa, miten siihenkin maailman aikaan moni luuli, että koronnousulta on fiksua suojautua säästämällä :D LOL Mun korkoni nousi sen verran vähän, että vielähän tuossa on mahdollisuus MYÖS säästää ja niitä rahojapa ei pankki ota! 👍
Ja kyselijöille: ei, mulla ei ole erikseen hintaa korkokatolle, vaan sen hinta on mukana tuossa 0,8%:ssa.

Kommentit (229)

Vierailija
141/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, 4 vuotta jauhanut samaa. Mikä tarve?

Vierailija
142/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole korkokattoa vaan kiinteä korko 1.94%; laina on otettu vuonna 2016.

Lainan alkutaipaleen maksoin enemmän, kun oli nollakorkojen aikaa. Nyt on tietenkin hyvä, kun korot nousseet.

Laina-aika on vajaa 15 vuotta, ja luulen, sinä aikana korot ehtivät kyllä jälleen laskeakin. Mutta sitä ei tiedä, milloin. Kuten ei osattu ennustaa pitkäaikaista nollakorkojenkaan aikaa.

Ap vaikuttaa jälkiviisaalta. Itselläni nousee karvat pystyyn sellaisten henkilöiden kohdalla.

En ole jälkiviisas. MINULLA OLI VAATIMUS ITSELLENI, että lukitsen lainani "hinnan" prosenttiin x, KUNHAN se on ALEMPI, kuin omaisuuteni potentiaalinen tuottoprosentti. Mutta raha oli tuolloin myös niin halpaa (tajutkaa nyt, euribor -0,5%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!), että minusta se ei ollut todellakaan kallista korkokaton kanssa!!!!!!!!! Eli en tajua ollenkaan kommentteja, joissa vaaditaan välttämään kallista korkokattoa, kallista, my ass.

Ap

Niin. Sä olet maksanut tosi kauan enemmän kuin kaikki muut. Nyt sulla on hetkellisesti kiva tilanne, mutta se ei koskaan maksa sulle takaisin sitä minkä korkokatolla hassasit.

No en ole. Kaksi vuotta. 134€/kk, suunnilleen. Nyt mulla oli korontarkistus syyskuussa niin en ole päässyt vielä täysimääräisesti hyötymään koron noususta, hyödyn siitä toki jo, mutta noin 1,2% eli 215€/kk.

Jos korot olisivat ensi syyskuussa 3,7% niin minulle 3% halvempi korko tarkoittaa 2.9.2023 alkaen minulle 537,50€/kk pienempiä kuluja.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, 4 vuotta jauhanut samaa. Mikä tarve?

En tätä, luetun ymmärtäminen?! Enhän mä ollut 4 vuotta sitten mitään korkokattoakaan saanut, en edes perintöä. Vaan muita asioitani, osa tunnistaa.

Ap

Vierailija
144/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole korkokattoa vaan kiinteä korko 1.94%; laina on otettu vuonna 2016.

Lainan alkutaipaleen maksoin enemmän, kun oli nollakorkojen aikaa. Nyt on tietenkin hyvä, kun korot nousseet.

Laina-aika on vajaa 15 vuotta, ja luulen, sinä aikana korot ehtivät kyllä jälleen laskeakin. Mutta sitä ei tiedä, milloin. Kuten ei osattu ennustaa pitkäaikaista nollakorkojenkaan aikaa.

Ap vaikuttaa jälkiviisaalta. Itselläni nousee karvat pystyyn sellaisten henkilöiden kohdalla.

En ole jälkiviisas. MINULLA OLI VAATIMUS ITSELLENI, että lukitsen lainani "hinnan" prosenttiin x, KUNHAN se on ALEMPI, kuin omaisuuteni potentiaalinen tuottoprosentti. Mutta raha oli tuolloin myös niin halpaa (tajutkaa nyt, euribor -0,5%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!), että minusta se ei ollut todellakaan kallista korkokaton kanssa!!!!!!!!! Eli en tajua ollenkaan kommentteja, joissa vaaditaan välttämään kallista korkokattoa, kallista, my ass.

Ap

Niin. Sä olet maksanut tosi kauan enemmän kuin kaikki muut. Nyt sulla on hetkellisesti kiva tilanne, mutta se ei koskaan maksa sulle takaisin sitä minkä korkokatolla hassasit.

Miten kenelläkään voi olla näin vammainen kuvitelma?  Ensi syyskuu, korot yli 3,7%, mä säästän yli 500€/kk mun korkosuojauksen avulla! 

Haluaisitko itse nyt lainaa 0,8% viitekorolla? Sijoittamiseen, vaikkapa? Et saa!

Ap

Vierailija
145/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt jo SÄÄSTÄN 215€/kk. Se on 81€ enemmän, kuin korkokattoni maksu nollakoroissa.

Ap

Vierailija
146/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa aiot tehdä vielä saman aloituksen? Et ole saavuttanut elämässäsi itse mitään. Tuurilla syntyminen rikkaaseen perheeseen ei tee sinusta talousosaajaa ja sydämen sivistys sinulta puuttuu kokonaan. Ensinnäkin, sulla on termit hukassa. Niitä voit opiskella netistä lisää. Toisekseen, vuonna 2021 tai edes vuonna 2020 ei ole saanut korkosuojausta koko lainalle eikä edes 0.7 % hintaan. Vinkiksi, opettele ne termit niin voit jatkaa jankkausta. Kolmanneksi, on jo ihan yleisessä tiedossa, että tällä hetkellä velkavivuttaminen sijoitusasuntoihin on todella iso riski. Osa on kusessa nousseiden kulujen takia eikä asunnot enää tuota. Sinullehan sillä ei ole väliä, kun pappa betalar muutenkin. Jokseenkin tosi nolo aloitus. Ja ei, mulla ei ole rahat loppu. Olen nostamassa lisää lainaa, mutta tässä maailmantilanteessa sympatiat on niiden puolella, joilla kulut ja korot nousee ja jotka maksavat itse oman elämisensä.

Vierailija
147/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kertaa aiot tehdä vielä saman aloituksen? Et ole saavuttanut elämässäsi itse mitään. Tuurilla syntyminen rikkaaseen perheeseen ei tee sinusta talousosaajaa ja sydämen sivistys sinulta puuttuu kokonaan. Ensinnäkin, sulla on termit hukassa. Niitä voit opiskella netistä lisää. Toisekseen, vuonna 2021 tai edes vuonna 2020 ei ole saanut korkosuojausta koko lainalle eikä edes 0.7 % hintaan. Vinkiksi, opettele ne termit niin voit jatkaa jankkausta. Kolmanneksi, on jo ihan yleisessä tiedossa, että tällä hetkellä velkavivuttaminen sijoitusasuntoihin on todella iso riski. Osa on kusessa nousseiden kulujen takia eikä asunnot enää tuota. Sinullehan sillä ei ole väliä, kun pappa betalar muutenkin. Jokseenkin tosi nolo aloitus. Ja ei, mulla ei ole rahat loppu. Olen nostamassa lisää lainaa, mutta tässä maailmantilanteessa sympatiat on niiden puolella, joilla kulut ja korot nousee ja jotka maksavat itse oman elämisensä.

Mitä sä soopero oikein sönkötät? Ihan jo tuossa Hesarin jutussa sanotaan, että korkosuojaus asuntolainaan, siinä ei puhuta MITÄÄN siitä, ettei saisi koko lainalle. Ja minä sain ihan koko lainalle.

Ja minä en sanonut, että kokeneet asuntosijoittajat ovat ostaneet asuntonsa nyt, torvi!!!!!!!! Mä sanoin, että ovat käyttäneet lainoissaan kiinteää korkoa! Sitä milloin lainat on otettu en tiedä. Mutta siinä on se järki, että jos sä olet niillä kuluilla katsonut sen olevan kannattavaa, niin ainakaan se ei siinä muutu, vielä jos eivät omaa taloyhtiölainaa tms. Mutta he ovat olleet mukana bisneksessä jo niin kauan, että turha sinun on heidän tuottojaan huolehtia! Olivat toivottavasti myyntilaidalla tuolloin 2021 viimeistään, itse ainakin olin. Ihan vain siksi, että tiesin, että kannattaa olla aina eri puolella pöytää, kuin massat. Kun he ostaa, myy. Möin yhden yksiön, sain 16 000€ yli pyynnin; 245 000€ (miinus yhtiölainat, 30 000€). Aika hyvin ei mitenkään viimeisen päälle kuntoisesta yksiöstä. 

Ap

Vierailija
148/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en pidä ap:n kirjoitustyylistä, mutta kyllä näin sivusta täytyy todeta, että ap:llä käsitteet näyttävät olevan hallussa, kun taas monella kommentoijalla ne näyttävät olevan hukassa. Moni ei tunnu ymmärtävän, että marginaalia ei lasketa mukaan korkosuojauksen hintaan, ap ymmärtää sen. Marginaali tulee maksettavaksi viitekoron päälle ihan siitä riippumatta, onko otettu korkokatto vai ei.

Ja tuosta ap:n linkittämästä Hesarin artikkelista voi lukea, että toukokuussa 2021 Op tarjosi 200 000 euron asuntolainaan kymmeneksi vuodeksi korkosuojauksen (sille, että lainan viitekorko on korkeintaan 0,01 %) niin, että korkosuojauksen hinta oli 0,73 %.

Vierailija
149/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä mulla pappa betalar mitään! Jos sillä viitataan tilanteeseen, jossa muka ulkopuolinen raha tulee pelastamaan, kun itse on elänyt liian leveästi tai sössinyt varansa! Ei. Mun pitää aina miettiä, että miten varat sijoitan ja mikä tuotto riittää mihinkin. Ei sitä kukaan tule pelastamaan, jos menee ketuiksi. 

Toki mulla on paljon vain saatuja pelimerkkejä, mutta se on eri asia, kuin pappa betalar. Mun isä ei koskaan auttanut minua eläessään, ja se oli täysin fine. Mun mummi lahjoitteli kaikille aika-ajoin varoja, mutta ei ainakaan niin, että kun mä olin pulassa, vaan oman aikataulunsa mukaan. 

Mun on pitänyt aina katsoa oman vaurauteni perään itse ja pitää siitä huolta. 

Ap

Vierailija
150/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plus korkokatto alle 1%? Missä ja milloin?

Vierailija
151/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lla kilahtanut perintö päähän. Todella ilkeästi puhuu muille. Ihan puistattaa. Tuollaisia tulee vissiin perinnöllä rikastujista ja lottovoittajista, kun ei omalla työllä ole ansaittu omaisuutta. Rahaa saa aina, mutta sydämensivistystä ei.

Ketä edes kiinnostaa kenenkään muun ihmisen laina kulut? Mulle aivan sama, vaikka AP:lla olisi ilmainen laina. Se ei vaikuttaisi minun tilanteeseen.

Vierailija
152/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP käytöksesi on ala-arvoista. Häpeä!

Vierailija
153/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en pidä ap:n kirjoitustyylistä, mutta kyllä näin sivusta täytyy todeta, että ap:llä käsitteet näyttävät olevan hallussa, kun taas monella kommentoijalla ne näyttävät olevan hukassa. Moni ei tunnu ymmärtävän, että marginaalia ei lasketa mukaan korkosuojauksen hintaan, ap ymmärtää sen. Marginaali tulee maksettavaksi viitekoron päälle ihan siitä riippumatta, onko otettu korkokatto vai ei.

Ja tuosta ap:n linkittämästä Hesarin artikkelista voi lukea, että toukokuussa 2021 Op tarjosi 200 000 euron asuntolainaan kymmeneksi vuodeksi korkosuojauksen (sille, että lainan viitekorko on korkeintaan 0,01 %) niin, että korkosuojauksen hinta oli 0,73 %.

Ja ap otti lainansa 2020. Mutta tässä koko ajan puhutaan vain siitä että kannattiko maksaa korkokatosta ja viitekorosta. Ei sanaakaan siitä itse korkokatosta tai todellisesta hyödystä rahallisesti. Vielä ei ole tullut vastaan korkokattoa, joka oikeasti olisi hyödyttänyt ketään, eikä tule tapahtumaan.

Vierailija
154/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lla kilahtanut perintö päähän. Todella ilkeästi puhuu muille. Ihan puistattaa. Tuollaisia tulee vissiin perinnöllä rikastujista ja lottovoittajista, kun ei omalla työllä ole ansaittu omaisuutta. Rahaa saa aina, mutta sydämensivistystä ei.

Ketä edes kiinnostaa kenenkään muun ihmisen laina kulut? Mulle aivan sama, vaikka AP:lla olisi ilmainen laina. Se ei vaikuttaisi minun tilanteeseen.

Sun on varmaan vaikeaa löytää itseäsi tyhmempiä, joita halveksia ja puhua heille vastaavasti. Mun ei ole, todisteena mm. tämä ketju! Moni on väärässä, eikä halua ymmärtää faktoja, eli on tyhmä!

Ap

Vierailija
155/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minulla ei ole ollut varaa ruokaan ja en ole syönyt mitään 5 päivään. Kivat sulle.

Sivusta ihmettelen, että miksi me hyväksytään tämä pska?

Nimimerkillä: säästöt menevät kesän aikana ja en tiedä millä selvitä jatkossa

Kunnon kapinat puuttuvat Suomesta esim. kansanäänestyksellä EU ulos rahastamasta suomalaisia rutiköyhiksi, sinne kaikkien rahat menevät...

Vierailija
156/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ap otti lainansa 2020. Mutta tässä koko ajan puhutaan vain siitä että kannattiko maksaa korkokatosta ja viitekorosta. Ei sanaakaan siitä itse korkokatosta tai todellisesta hyödystä rahallisesti. Vielä ei ole tullut vastaan korkokattoa, joka oikeasti olisi hyödyttänyt ketään, eikä tule tapahtumaan.

Mitä????????? Ei sanaakaan rahallisesta hyödystä???????????? Onhan, paljonkin. Jos lainaa on 230 000€ ja

- 12kk euribor on korkokaton ottaneella 0,1%, PLUS korkokatto 0,7%, eli yhteensä 0,8%, tai

- 12kk euribor on ihmisellä 3,77%, niin siinä on satojen eurojen ero kuukaudessa! Koko ajan asiaa avattu sulle tässä ketjussa. Tajua nyt jo!

Kannattaaaaa.............

Ap

Vierailija
157/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun on varmaan vaikeaa löytää itseäsi tyhmempiä, joita halveksia ja puhua heille vastaavasti. Mun ei ole, todisteena mm. tämä ketju! Moni on väärässä, eikä halua ymmärtää faktoja, eli on tyhmä!

Ap

Vetää kyllä sanattomaksi. Miksi kukaan haluaisi löytää jonkun jota halveksia? Oletko jäänyt vaille rakkautta ja huolenpitoa. Niin saattaa käydä perheissä, joissa vanhemmat keskittyy uraan.

Vierailija
158/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP käytöksesi on ala-arvoista. Häpeä!

Sori, tuon sinua seuraavan kirjoittajan käytös on ala-arvoista, nimittäin tyhmyyden määrällä mitattuna. fiksut pärjäävät aina, luuletko sinä, että mä joidenkin tyhmien vähä-älyisten palstalaisten tunteista piittaan pätkääkään? Tai että teidän suhtautumisenne ("yhyyyy, olet törkeä, äitiiii") minuun haittaisi minua pennin vertaa? Osoitatte vain oman ala-arvoisuutenne olemalla niin TYHMIÄ!!!!! Kuka tahansa normaaliälyinen nauraa teille! Eivät tajua korkosuojauksesta yhtään mitään! 

Ap

Vierailija
159/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vetää kyllä sanattomaksi. Miksi kukaan haluaisi löytää jonkun jota halveksia? Oletko jäänyt vaille rakkautta ja huolenpitoa. Niin saattaa käydä perheissä, joissa vanhemmat keskittyy uraan.

Ei meillä ole keskitytty uraan. Isäni jäi pois töistä 5-kymppisenä ja alkoi talvehtia etelässä. Asui ensin kaksiossa, 180 astetta merinäköala, sittemmin rakennutti sinne kiinteistön, minun omistukseeni, veroja ei ole maksettu siitäkään lahjasta senttiäkään, ja se on minun kunhan leski (ei äitini) delaa aikanaan.

Ap

Vierailija
160/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minulla ei ole ollut varaa ruokaan ja en ole syönyt mitään 5 päivään. Kivat sulle.

Sivusta ihmettelen, että miksi me hyväksytään tämä pska?

Nimimerkillä: säästöt menevät kesän aikana ja en tiedä millä selvitä jatkossa

Kunnon kapinat puuttuvat Suomesta esim. kansanäänestyksellä EU ulos rahastamasta suomalaisia rutiköyhiksi, sinne kaikkien rahat menevät...

Ero eurosta auttaisi enemmän.

Ap