Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otin korkokaton 2021. Nyt mun viitekorkoni on 0,8!

Vierailija
07.05.2023 |

Eli mun 12kk euribor on 0,8%, eikä se siitä nouse, vaikka vuosittain tarkistetaan, ennen vuotta 2036.
Huvittavaa, miten siihenkin maailman aikaan moni luuli, että koronnousulta on fiksua suojautua säästämällä :D LOL Mun korkoni nousi sen verran vähän, että vielähän tuossa on mahdollisuus MYÖS säästää ja niitä rahojapa ei pankki ota! 👍
Ja kyselijöille: ei, mulla ei ole erikseen hintaa korkokatolle, vaan sen hinta on mukana tuossa 0,8%:ssa.

Kommentit (229)

Vierailija
101/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa sulla se korkokatto tuli vastaan? Eli kauanko maksoit katosta turhaan?

Mun lainassa ei korkokatto ole vielä lähelläkään, turhaan olisin maksanut katosta.

Kun euribor oli noussut yli 0,1%.

Ja se tapahtui korontarkistuspäivänä 2.9.2022.

Toki se oli siis jo noussut, mutta siihen asti en hyötynyt siitä vielä. 

Nostin lainan siis 1.9.2021.

Sinäkin olisit voinut suojata jo olemassa olevan, vanhan lainasi 2021 korkokatolla. Pankit eivät vain mainostaneet tätä, että katon sai myös jo olemassa oleviin lainoihin. Toki itsekin otin sen uuteen lainaan. Mutta että siis lainanottajien ei tarvitse olla eri arvoisessa asemassa sen suhteen, että korkosuojaus olisi lainan ottohetkellä kallis. Sen voi ottaa vasta sitten, kun suoja on riittävän halpa. 

Ap

Vierailija
102/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla ei muka ole ollenkaan pankin marginaalia?

No tää on tää korkokattohullu. Riehuu jokaisessa ketjussa missä vähänkään mainitaan asuntolaina tai Euribor.

Kuule. Ainoat hullut ovat täällä ihmiset, jotka nimittelevät minua siksi, että otin korkokaton ja se pesee heidän lainansa mennen tullen, kun he ressukat maksavat omista lainoistaan satasia enemmän /kk kuin aiemmin.

Heiltä ei asiallinen keskustelu onnistu, koska ovat niin kateellisia, kun joku on heitä vähän älykkäämpi.

Ap

Hyvin harvalla kuukausimaksut on nousseet satasia, ei edes kymppejä. Sä olet maksanut monta vuotta korkokatostasi kun ne muut eivät.

Enhän oo. Mä otin ekan korkosuojauksen samaan lainaan 2020. Ja se maksoi siis noin 0,7%. Johan yksi vuosi 3,77% tai edes 3% korkoa söisi mun koko hyödyn, jos _en ois suojannut_ lainani korkoa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla ei muka ole ollenkaan pankin marginaalia?

No tää on tää korkokattohullu. Riehuu jokaisessa ketjussa missä vähänkään mainitaan asuntolaina tai Euribor.

Kuule. Ainoat hullut ovat täällä ihmiset, jotka nimittelevät minua siksi, että otin korkokaton ja se pesee heidän lainansa mennen tullen, kun he ressukat maksavat omista lainoistaan satasia enemmän /kk kuin aiemmin.

Heiltä ei asiallinen keskustelu onnistu, koska ovat niin kateellisia, kun joku on heitä vähän älykkäämpi.

Ap

Hyvin harvalla kuukausimaksut on nousseet satasia, ei edes kymppejä. Sä olet maksanut monta vuotta korkokatostasi kun ne muut eivät.

Ja siis kyllä ne lainankorkojen nousut ovat satasia, eivätkä kymppejä, kun korko nousee 0% -> 3,77%:iin. Asuntolainoissa, jota on jäljellä yli 100 000€. Tuossa 100 000 lainassa esim. 314€/kk nousu.

Ap

Vierailija
104/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja keskustelun pontti oli?

Talousoppia nuorisolle.

Ap

Vierailija
105/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sen korkokaton maksaa omissa koroissaan. Korkokatto pitäisi kieltää, huijausta koko juttu.

Vierailija
106/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa sulla se korkokatto tuli vastaan? Eli kauanko maksoit katosta turhaan?

Mun lainassa ei korkokatto ole vielä lähelläkään, turhaan olisin maksanut katosta.

Sinäkin olisit voinut suojata jo olemassa olevan, vanhan lainasi 2021 korkokatolla. Pankit eivät vain mainostaneet tätä, että katon sai myös jo olemassa oleviin lainoihin. Toki itsekin otin sen uuteen lainaan. Mutta että siis lainanottajien ei tarvitse olla eri arvoisessa asemassa sen suhteen, että korkosuojaus olisi lainan ottohetkellä kallis. Sen voi ottaa vasta sitten, kun suoja on riittävän halpa. 

Ap

Sun korkokatto on siis mikä?

Vierailija
107/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että iso osa kommentoijista ei seuraa korkoja ollenkaan. Johan sen nyt pitäisi jo otsikosta tyhmimpienkin tajuta, että 0,8% viitekorkoa ei ole enää (pian) keillään muilla, kuin lainojensa koron suojanneet.

Ja kumartaa syvään meitä onnistujia.

Ap

Vierailija
108/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on tosi matala korko. Mullakin korkokatto ja muistaakseni korko 1,2.

Ap, mikä pankki?

Vierailija
109/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koron nousu pysähtyy 0,1%:iin. Eli kun 12kk euribor on nyt 3,77%, mulla se ei nouse yli 0,1%:n. 

Jotta sain tämän, maksan korkoa kuitenkin pankille lisää 0,7%. Yhdessä nämä ovat 0,8% ja sen päälle oma henkilökohtainen marginaalini. Mutta se ei muuttuisi, olisi mulla korkokattoa, tai ei.

Ap

Vierailija
110/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on tosi matala korko. Mullakin korkokatto ja muistaakseni korko 1,2.

Ap, mikä pankki?

OP. Mutta huom. puhun nyt viitekoron ja korkokaton yhteishinnasta. Se on 0,8%. Mutta marginaali ei muutu, aktivoituupa otettu katto tai ei. Siksi puhun nyt vain korkokaton hinnasta ja euribor-koron korkeudesta, jonka sen avulla saa.

Ap

Vierailija
111/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko.

Vierailija
112/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koron nousu pysähtyy 0,1%:iin. Eli kun 12kk euribor on nyt 3,77%, mulla se ei nouse yli 0,1%:n. 

Jotta sain tämän, maksan korkoa kuitenkin pankille lisää 0,7%. Yhdessä nämä ovat 0,8% ja sen päälle oma henkilökohtainen marginaalini. Mutta se ei muuttuisi, olisi mulla korkokattoa, tai ei.

Ap

😅 Kai sä tajuat että ilman korkokattoa sä maksaisit 0,7 vähemmän? Sun korkokatto on 0,1%?

Vierailija
113/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap-täti ainakin viihtyy sillä pöytäkoneellaan kauniina sunnuntaiaamuna😆

Vierailija
114/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkokattohan on eräänlainen sijoitus. Sijoitus, joka onnistuessaan on voitollinen. Kuten sijoitukset aina. Voit myös hävitä nillä.

Sijoitus, jonka avulla sä voit panna vaikka osakkeisiin joka kuukausi satoja euroja enemmän, kuin ilman kattoa voit. Olettaen, että sulla on syystä tai kolmannesta "pakko" kuitenkin olla lainaa.

Ap

Vierailija
115/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko.

Miten perustelet, ettet usko? enpä usko, että voit perustella sitä mitenkään. HS antoi faktat.

Ap

Vierailija
116/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko.

Miten perustelet, ettet usko? enpä usko, että voit perustella sitä mitenkään. HS antoi faktat.

Ap

Sä luit HSn jutun, tulkitsit sen väärin ja teit virheesi vuoksi aloituksen?

Vierailija
117/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että alapeukuttajat ovat jotain alle 45-vuotiaita, jotka eivät tajua mitään taloudesta, lainoista, lainojen käytöstä varallisuuden vipuvartena, korkosuojauksesta, halvasta rahasta jne. Kaikkia faktatietoja alapeukutetaan ja valheita yläpeukutetaan. Nuolitetaan.

Sen sijaan, että haluttaisiin vaikkapa oppia.

Ap

Vierailija
118/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko.

Ap

Sä luit HSn jutun, tulkitsit sen väärin ja teit virheesi vuoksi aloituksen?

En. Miten niin tulkitsin sen väärin? Luitko siitä artikkelista, että korkosuojauksen kyselijöiden määrä oli noussut reippaasti keväällä 2021? Oletat, että ei kukaan silloin oikeasti sitten kuitenkaan ottanut kattoa?

Mä en kysellyt sitä vasta silloin, olin ottanut sen jo 2020. Mä vain vaihdoin pankkia 2021 ja sain silloin VIELÄ vähän halvemman diilin.

Ap

Vierailija
119/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero lankesi maksuun 2020, sen takia otin lainan silloin. 

Saan siitä osan tosin tulonhankkimislainaksi verotukseen, jolloin voin vähentää sen koroista sen osuuden (n. 42%). Se on osittain tulonhankkimislainaa siten, että möin yhden asunnon 2020. Maksoin osan perintöverosta sillä ja osan lainalla. Loput lainasta sijoitin. 

Sen osan korot saan vähentää verotuksessa. 

Ap

Vierailija
120/229 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla AP on varallisuutta noin paljon kuin väität, miksi ihmeessä otit korkokaton? Sulla on hyvin muitakin mahdollisuuksia varautua korkojen nousuun, joten en usko, että kukaan tuossa tilanteessa olisi oikeasti ottanut korkokattoa. Lisäksi vielä nuo höpinät "varallisuusbisneksistä" oman pankkineuvojan kanssa, niin hohhoijaa.