Miksei rikkaiden ja varakkaiden lapsilisiä poisteta?
Siitä tulisi mittavat säästöt, kun ne otettaisi leikkauksen kohteeksi. Itseäni ei ainakaan veronmaksajana kiinnosta kustantaa varakkaiden lasten rahastosalkkujen kasvattamista tai muhkean pesämunan kasvattamista säästötilille ensiasuntoa varten.
Kommentit (573)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin varakkaiden ihmisten tuloista maksetaan verot, joista puolestaan maksetaan lapsilisät. Tutustu progressiiviseen verotukseen, missä koyhät lähtökohtaisesti maksavat veroja todella vähän. Alle 18000 vuodessa tienaavat eivät edes maksa kuntaveroa.
Toiseksi tasa-arvo. Jos ihminen on opiskellut ja hoitanut asiansa hyvin miksi hänen pitäisi kärsiä siitä. Taas yksi tukimuoto ja tulonsiirto, jonka rahoittamiseen varakkaat osallistuisivat, mutteivat hyödy siitä mitään.
Jos sinulla on hyväpalkkainen työ niin se ei ole sinun omaa ansiotasi vaan hyvää tuuria. Monet ihmiset opiskelevat PALJON enemmän kuin sinä ja hoitavat asiansa paljon paremmin kuin sinä MITTAVIEN paineiden. rasitusten(esim. sairas perheenjäsen) alla ja päätyvät köyhiksi.
Jonkun pitää myös hoitaa pienipalkkaiset alat tai osa-aikaiset tai tuntityöt. Esim. viulunsoitonopetus Pirjopetterille, viuluope on varmasti enemmän opiskellut kuin sinä mutta ei välttämättä saa kuin tuntityötä talvella, kesällä oman onnensa nojassa.
Ihan uskomattomia kermaperseitä tällä palstalla! Synnytty kultalusikka suussa ja eletty helppoa elämää, ja halutaan itselle helppoa ja mukavaa elämää ja muille kurjuutta. Eikö teitä edes hävetä?
Viulunsoiton opettaja ilmoittautuu sijaisrekisteriin ja lähtee hoitamaan vanhuksia. Asia korjattu ja rahan tuloa ei voi estää.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin ahne kuin suomalainen köyhä. Itse ei tehdä mitään ja kaikki pitää varastaa varakkaampien kukkarosta. Ja vaikka näitä tulonsiirroksi kutsuttuja varastettuja rahoja tulee kuinka paljon tahansa, aina ollaan vaatimassa lisää ja lisää. Ja jotenkin ajatellaan että ollaan vielä oikeutettuja siihen jotenkin. Menkää itseenne.
Todellakin näin!
T. Keskituloinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen määrää kuka on rikas, mihin raja vedetään? Omaisuuteen vai tuloihin vai mihin. Mistä ne tiedot otetaan kun monilla on niitä ulkomailla. Kuollut ajatus.
Kaikkiin muihinkin Kelan etuuksiin on laskurit valmiina. Hallitus voisi määrittää tulorajan lapsilisän saannille, niinhän rajat on muillekin etuuksille.
Ja joka vuosiko tämä aina tarkistettaisiin? Kuten esitäytetty veroilmoitus?
Kyllä. Kelan tuet ja esim. kotihoidon maksut tarkistetaan vuosittain. Hakija on velvollinen täyttämään tarkistuslomakkeen. Myös jos tulot vaihtelevat kuukausittain ja ne ilmoitetaan kelalle. Myös tiliotteet toimitetaan kelalle.
Tämä lippulappurumba(tosin netissä nykyisin) on ihan tuttua meille köyhille, jos me sen osaamme niin kyllä yks rikaskin siihen oppii. Voisi olla uusi opettavainen kokemus jos on tottunut siihen että seinästä tulee rahaa automaattisesti.
Sama homma myös terveydenhoidon maksuihin. Jos on rikas niin hoitomaksut kalliimmiksi. Sari Essayah esim. sai syöpähoidot samalla hinnalla kuin me köyhätkin. Jos hän vaatii köyhille tiukennuksia niin voisi myös hänentuloisilleen laittaa tiukennuksia myös.
"Tottunut että seinästä tulee rahaa"
Miten jollain tukien varassa elävällä on varaa sanoa näin työssäkäyville, hemmetisti veroja maksaville - heille jotka tekevät rankkaa työtä elättääkseen perheensä ja SINUT? Jotta SINÄ saat sieltä seinästä rahaa ensinkään.
Kuule, pienipalkkainen ihminen tekee paljon enemmän työtä kuin sinä.
Sinä et elätä minua, minä en elä tukien varassa mutta minä ymmärrän köyhien tilanteen vaikka olen itsekin kultalusikka suussa elänyt ja maksanut hurjasti veroja.
En ole nostanut tukia edes silloin kun olisin ollut niihin oikeutettu vaan olen sen sijaan painanut kolmea työtä.
Kyllä köyhääkin ihmistä rangaistaan isoista tuloista, miksei myös sinua? Miksi olet noin ahne ja itsekäs?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin ahne ja kateellinen kuin rikas suomalainen, huudetaan että jostain pitäö leikata mutta itse ei olla valmiina mistään luopumaan. Sellainen perhe ei lapsilisää tarvitse, jolla on varaa tallettaa se lapsen säästötilille.
Kukaan ei ole niin ahne ja kateellinen kuin ap.
Ai minä olen ahne ja kateellinen, kun en halua veronmaksajana rahoittaa jonkun pirjopetterin säästötilin lihottamista?
ApMä maksan valtiolle veroja 3000€ kuussa ja yksi satanen sinne tänne ei tunnu missään. Mutta tunnistan heti että tulee halvemmaksi valtiolle antaa kaikille satanen kuussa kuin kehittää ja ylläpitää järjestelmää sekä palkata lisää Kela käsittelijöitä. Jotta sinun kateellisuus ja viha saadaan tyydytettyä.
Niin varmaan unissasi maksat pröööt 💩💩💩💩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen määrää kuka on rikas, mihin raja vedetään? Omaisuuteen vai tuloihin vai mihin. Mistä ne tiedot otetaan kun monilla on niitä ulkomailla. Kuollut ajatus.
Kaikkiin muihinkin Kelan etuuksiin on laskurit valmiina. Hallitus voisi määrittää tulorajan lapsilisän saannille, niinhän rajat on muillekin etuuksille.
Kyllä. Kelan tuet ja esim. kotihoidon maksut tarkistetaan vuosittain. Hakija on velvollinen täyttämään tarkistuslomakkeen. Myös jos tulot vaihtelevat kuukausittain ja ne ilmoitetaan kelalle. Myös tiliotteet toimitetaan kelalle.
Tämä lippulappurumba(tosin netissä nykyisin) on ihan tuttua meille köyhille, jos me sen osaamme niin kyllä yks rikaskin siihen oppii. Voisi olla uusi opettavainen kokemus jos on tottunut siihen että seinästä tulee rahaa automaattisesti.
Sama homma myös terveydenhoidon maksuihin. Jos on rikas niin hoitomaksut kalliimmiksi. Sari Essayah esim. sai syöpähoidot samalla hinnalla kuin me köyhätkin. Jos hän vaatii köyhille tiukennuksia niin voisi myös hänentuloisilleen laittaa tiukennuksia myös.
Minä ensin opiskelin ja nykyisin käyn töissä saadakseni rahaa sieltä seinästä. Valitettavasti aika moni sossuelätti saa sitä rahaa seinästä tekemättä yhtään mitään.
Sitten vielä vingutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että olisi olemassa yhteiskunta, jossa osa porukasta käy työssä, yrittää, kouluttautuu ja tekee uraa. Sitten on toinen porukka, joka ei tätä tee. Ja sitä ensimmäistä porukkaa ei koskisi esim. lapsilisät tai edes syöpähoidot, mutta samaan aikaan maksaisivat ne tuolle tuottamattomalle sakille. Ja oletat, että tuo ensimmäinen porukka suostuu tätä toista herrakansaa elättämään ja maksamaan niiden mukuloille iphonet ja syöpähoidot?
Ei se vaikeaa ole. Pystytäänhän nytkin määrittämään sentin tarkkuudella, mikä on se tuloraja, jonka yli menevät tulot eivät oikeuta asumistuen saamiseen.
Sama laskuri lapsilisiin! Kyse on ainoastaan poliittisesta tahdosta. Tuleva hallitus jatkaa samaa linjaa, jota edelliset hallitukset ovat kulkeneet tosin sillä erotuksella, että niille annetaan vieläkin enemmän, joilla on jo ennestään ja niiltä otetaan vielä enemmän, jotka ovat jo valmiiksi kaikkein heikoimmilla.
Vierailija kirjoitti:
Siksi niitä ei poisteta koska suomi on todellisuudessa varsin epätasa-arvoinen maa. Köyhät on köyhiä ja rikkaat on rikkaita, jne. Itse käyn töissä ja maksan veroja noin noin 1600e/kk ja bruttotuloni on voin 3200e/kk. Mitään tämä p*ska yhteiskunta ei anna takaisin, aina se vaan riistää enemmän ja enemmän rahaa verojen muodossa. Vaadin että perheiden tukeminen loppuu verorahoista koska minua v*tuttaa maksaa veroja enkä itse hyödy siitä mitään. V*ttu perheet on kunnon yhteiskunnan loisia kun ne ei edes itseään halua elättää vaan ne haluavat että muut ihmiset elättää heidät.
T:vihainen duunari
Ainakin valehdella osaat. Kyllä 3200 e kuukausipalkasta jää verojen jälkeen yli 2000 e.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaiden perheiden lapsilisiä ei poisteta koska suomi on maa joka suosii rikkaita perheitä ja potkii päähän köyhiä ihmisiä. Minun mielestä rikkailta perheiltä lapsilisät pois ja tulorajaksi vaikka että yli 6000e/kk bruttona tienaavilta perheiltä poistettaisiin lapsilisät.
Toinen vaihtoehto on se että sitten lapsilisää alettaisi maksamaan myös lapsettomille ihmisille eli kaikille ihmisille.
Toi on liian pieni tuloraja eikä sitä kannata seurata kuukausittain vaan vuositasolla kuten verojen maksuakin ja jotain yleveroa (onhan sekin tulosta riippuvainen veromaksu?).
Laitetaan perheen veronalaisten tulojen alarajaksi vaikka 250-300.000 €/vuosi. Tulot saa kela nytkin jo suoraan tulorekisteristä. Tällaisia perheitä löytyy suomesta pilvin pimein - ei tarvitse koskea normaalien duunariperheinen lapsilisään.
Koska saman voi ottaa pois muilla tavoin köyhien perheiltä
Voi luoja. Lisää byrokratiaa ja hallintoa, jolla syödään kaikki säästö. Ainoa oikea tapa säästää olisi poistaa koko lapsilisät ja laskea toimeentulotukeen enemmän tukea jos on lapsia.
Jos ihan oikeasti haluttaisiin säästää hallinnossa, niin kaikille perustulo. Ihan sama oletko rikas tai köyhä, kaikille maksetaan saman verran. Eikä mitään muita sosiaalitukia, ei asumistukea, ei lapsilisää, ei toimeentulotukea, ei takuueläkkeitä, ei opintotukea Verotuksella sitten huolehditaan, että rikkaat maksavat perustulonsa takaisin. Eli ainoa hallinto olisi verottaja ja kelan saisi poistaa. Ainoa ilmoitettava asia olisi tilinumero ja sen saa sillä koodinpätkällä.
Mutta tuohan ei käy, kun sitten muka kaikki jäävät vaan kotiin makaamaan jne. Todennäköisesti työnteko lisääntyisi kun pienelläkin työnteolla saisit heti rahaa itsellesi ja parempaan elämään.
Muu valtionhallinto maksettaisiin välillisellä verotuksella kuten kaikkien tuntema alv.
Vierailija kirjoitti:
Minuakaan ei veronmaksajana kiinnosta maksaa laiskojen ihmisten ylläpitoa tai kouluttamattomien asumistukia. Saati maahantunk täällä riehujien hyvää elintasoa,
Mutta meiltähän ei kysytä, ei multa eikä sulta ap.
Onneks saan sentään lapsilisät. Se mitä ap et tajua on, että saadakseni näin hyvät tulot kitkutin vuosia opiskelijana ja töissä samalla. Rakensin firmaa todella kovalla työllä. Ja nyt maksan kaikenmaailman pellejen elämää maksamalla hirveät verot. Sitten taas ulos verenimijä huutaa etten saa saada edes lapsilisää, kun mun kuuluu vaan jakaa omistani muille! Kyllä!
Kuule kyllä muutkin ovat kitkuttaneet opiskellen töissä kuin sinä ja tehneet kovaa työtä. Sinulla vain on ollut parempi tuuri, ehkä parempi itsetunto ja -riittoisuus ja vahvuus.
Hyvinvointivaltio ei voi olla kuin viidakko jossa vahvin voittaa.
Kyllä lapsilisiin pitäisi saada jonkinlainen tuloraja eli vanhempien tulot lasketaan yhteen ja jos ylittää X summan niin lapsilisiä ei maksettaisi. Se onko tuloraja kuukaudessa 5000e,6000e tai 7000e bruttona on sitten se asia mihin en osaa näin äkkiseltään vastata. Itse ajattelen niin että lapsilisä on lisä joka maksetaan sellaisille vanhemmille jotka sitä tarvitsevat lapsen elättämiseen ja hyvätuloiset perheet sitä ei tarvitse vaan monet niistä säästää kyseisen lisän. Lapsilisä myös luo epätasa-arvoa perheiden välille koska monet hyvätuloiset perheet antavat lapsilisät lapselle kun se täyttää 18 vuotta kun taas köyhillä perheillä tätä mahdollisuutta ei ole kun lapsilisä menee lapsen elättämiseen.
Jos haluaa lapsilisät pois rikkailta, ensin pitäisi määritellä rikas ja köyhä perhe, ja muut siltä väliltä. Sitähän ei ilmeisesti moni ymmärrä. Kyseessä on siis perhe, ei yksilö, eikä henkilö. Vaan perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi niitä ei poisteta koska suomi on todellisuudessa varsin epätasa-arvoinen maa. Köyhät on köyhiä ja rikkaat on rikkaita, jne. Itse käyn töissä ja maksan veroja noin noin 1600e/kk ja bruttotuloni on voin 3200e/kk. Mitään tämä p*ska yhteiskunta ei anna takaisin, aina se vaan riistää enemmän ja enemmän rahaa verojen muodossa. Vaadin että perheiden tukeminen loppuu verorahoista koska minua v*tuttaa maksaa veroja enkä itse hyödy siitä mitään. V*ttu perheet on kunnon yhteiskunnan loisia kun ne ei edes itseään halua elättää vaan ne haluavat että muut ihmiset elättää heidät.
Ainakin valehdella osaat. Kyllä 3200 e kuukausipalkasta jää verojen jälkeen yli 2000 e.
Suomessa kokonaisveroaste on lähemmäs 50% eli en minä valehtele, jos omistat esimerkiksi auton niin sä maksat ihan älyttömästi veroja.
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaikeaa ole. Pystytäänhän nytkin määrittämään sentin tarkkuudella, mikä on se tuloraja, jonka yli menevät tulot eivät oikeuta asumistuen saamiseen.
Sama laskuri lapsilisiin! Kyse on ainoastaan poliittisesta tahdosta. Tuleva hallitus jatkaa samaa linjaa, jota edelliset hallitukset ovat kulkeneet tosin sillä erotuksella, että niille annetaan vieläkin enemmän, joilla on jo ennestään ja niiltä otetaan vielä enemmän, jotka ovat jo valmiiksi kaikkein heikoimmilla.
Menkää sossutotat töihin ja ansaitkaa omat rahanne- älkääkäj kupatko niitä toisilta ahkeremmilta.
Rikkaat maksavat itse omat lapsilisänsä. Ne ovat siis tulonsiirto heidän omien taskujensa välillä tai vaihtoehtoisesti rikkailta sinkuilta rikkaille perheellisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaiden perheiden lapsilisiä ei poisteta koska suomi on maa joka suosii rikkaita perheitä ja potkii päähän köyhiä ihmisiä. Minun mielestä rikkailta perheiltä lapsilisät pois ja tulorajaksi vaikka että yli 6000e/kk bruttona tienaavilta perheiltä poistettaisiin lapsilisät.
Toinen vaihtoehto on se että sitten lapsilisää alettaisi maksamaan myös lapsettomille ihmisille eli kaikille ihmisille.
Toi on liian pieni tuloraja eikä sitä kannata seurata kuukausittain vaan vuositasolla kuten verojen maksuakin ja jotain yleveroa (onhan sekin tulosta riippuvainen veromaksu?).
Laitetaan perheen veronalaisten tulojen alarajaksi vaikka 250-300.000 €/vuosi. Tulot saa kela nytkin jo suoraan tulorekisteristä. Tällaisia perheitä löytyy suomesta pilvin pimein - ei tarvitse koskea normaalien duunariperheinen lapsilisään.
Perheen tulorajaksi pitäisi saada 80-90.000e/vuosi. Jos yli tuon menee niin lapsilisät poistuu. Hyvätuloisille niitä ei tarvitse maksaa.
Minuakin häiritsee juuri tuo muhkea pesämuna joka on omiaan eriarvositamaan kansalaisia. Tosilla 20 tonnia tilillä kun muuttavat kotoa, toisten vanhemmat joutuneet käyttämään lasten ruokiin, vaatteisiin jne. Köyhän lapsi saa 10v säästää että saisi edes sen 10% asuntoon, hyvätuloisen lapsi voi heti ostaa asunnon valmistuttuaan.
Toisaalta hyvätuloiset maksaa paljon veroja, mutta juuri tuo ylimääräinen tuki on ärsyttävää. Itse muuttaisin sen verovähennykseksi hyvätuloisille. Pienituloisille voisi edelleen olla ylimääräinen summa.