Miksei rikkaiden ja varakkaiden lapsilisiä poisteta?
Siitä tulisi mittavat säästöt, kun ne otettaisi leikkauksen kohteeksi. Itseäni ei ainakaan veronmaksajana kiinnosta kustantaa varakkaiden lasten rahastosalkkujen kasvattamista tai muhkean pesämunan kasvattamista säästötilille ensiasuntoa varten.
Kommentit (573)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa nyt viimein tähän: kuka on rikas? Täysiä varallisuustietoja verottajalla ei edes ole.
Ei meidän täällä palstalla tarvitse määritellä asumistuenkaan tulorajoja, ei toimeentulotuen tulorajoja, ei työttömyyskorvauksen maksuperusteita jne. Kyllä Kela sen hoitaa, älä huoli. Lapsilisille voitaisiin säätää tulo- ja varallisuusraja kuten on muillakin Kelan sosiaalituilla.
Sossupalstailijat valittavat jo nyt Kelan pitkistä käsittelyajoista ja byrokratiasta. Kelaan pitää palkata lisää työntekijöitä jotta rikkaampi suomalainen ei saa 100€ kuussa.
Eli siitä on sekin hyöty, että saadaan luotua lisää työpaikkoja.
Jotka sinä maksat verorahoilla. 🤦🏼
Mieluummin maksan verorahoilla Kelan virkailijan palkan ja sen työttömän tuekin, kuin rikkaan alle 18v. kakaran osakesalkun kerryttämisen.
Se kakaran vanhemmat maksavat enemmän veroja kuukaudessa mitä sinä saat tukia.
Minä olen rikas ja valmis luopumaan lapsilisistä. Mikset sinä ole? Emmehän me niitä oikeasti tarvitse.
Ihan niin kuin kannustinloukkuja ei olisi jo tarpeeksi. Ei kohta kenenkään kannata mennä töihin.
Minkä verran euroissa olisi siis nämä mittavat säästöt?
Kai olet laskenut kun niin paatoksella uhoat?
Minuakaan ei veronmaksajana kiinnosta maksaa laiskojen ihmisten ylläpitoa tai kouluttamattomien asumistukia. Saati maahantunk täällä riehujien hyvää elintasoa,
Mutta meiltähän ei kysytä, ei multa eikä sulta ap.
Onneks saan sentään lapsilisät. Se mitä ap et tajua on, että saadakseni näin hyvät tulot kitkutin vuosia opiskelijana ja töissä samalla. Rakensin firmaa todella kovalla työllä. Ja nyt maksan kaikenmaailman pellejen elämää maksamalla hirveät verot. Sitten taas ulos verenimijä huutaa etten saa saada edes lapsilisää, kun mun kuuluu vaan jakaa omistani muille! Kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Ei varakas ole valmis luopumaan mistään saavutetusta edustaan. Köyhien selkärangasta haluavat kyllä repiä viimeisetkin, ja sitten itketään kun kadulla asuva köyhä varastaa kaupan edessä mummon ruokaostokset henkensä pitimiksi kun yhteiskunnan tuet on lakkautettu.
Ei varakas revi mitään köyhien selkärangasta, vaan elättää itsensä, perheensä ja muutaman köyhänkin. Varakas maksaa kaiken mitä joku muu saa tukien muodossa. Eli kuka siinä jonkun selkärangasta jotain repii?
Nim. Veroprosentti yli 30% ja mielelläni kyllä veroni maksan, mutta ei jaksaisi varakkaiden yletöntä syyllistämistä, kun jo nyt tekee näin paljon köyhempien, vanhusten ja sairaiden eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa nyt viimein tähän: kuka on rikas? Täysiä varallisuustietoja verottajalla ei edes ole.
Ei meidän täällä palstalla tarvitse määritellä asumistuenkaan tulorajoja, ei toimeentulotuen tulorajoja, ei työttömyyskorvauksen maksuperusteita jne. Kyllä Kela sen hoitaa, älä huoli. Lapsilisille voitaisiin säätää tulo- ja varallisuusraja kuten on muillakin Kelan sosiaalituilla.
Sossupalstailijat valittavat jo nyt Kelan pitkistä käsittelyajoista ja byrokratiasta. Kelaan pitää palkata lisää työntekijöitä jotta rikkaampi suomalainen ei saa 100€ kuussa.
Mieluummin maksan verorahoilla Kelan virkailijan palkan ja sen työttömän tuekin, kuin rikkaan alle 18v. kakaran osakesalkun kerryttämisen.
Minä olen rikas ja valmis luopumaan lapsilisistä. Mikset sinä ole? Emmehän me niitä oikeasti tarvitse.
No luovu, anna lapsilisät jatkossa pois, ei sitä kukaan ole kieltänyt.
Mutta mikset sinä luovu? Onko niin kova asuntolaina että tarvitset lapsilisän lyhennyksiin vai mikä on syynä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin ahne ja kateellinen kuin rikas suomalainen, huudetaan että jostain pitäö leikata mutta itse ei olla valmiina mistään luopumaan. Sellainen perhe ei lapsilisää tarvitse, jolla on varaa tallettaa se lapsen säästötilille.
Kukaan ei ole niin ahne ja kateellinen kuin ap.
Ai minä olen ahne ja kateellinen, kun en halua veronmaksajana rahoittaa jonkun pirjopetterin säästötilin lihottamista?
ApNe pirjopetterin vanhemmat kuitenkin mahdollistavat sun ja sun pershedelmiesi loisimisen.
Olen kyllä ihan mukavasti tienaava kuten miehenikin. Emme tarvitsisi välttämättä lapsilisiä, mutta olemme ne kuitenkin käyttäneet lapsen elämiseen, ei ole sentään ollut varaa säästöön tallettaa. Ei olla kuitenkaan muita Kelan etuuksia koskaan nautittu. Veroja olen maksanut vuosikymmeniä, ehkä sinunkin tukiasi.
ApOlet hyvätuloinen! Kuule moni pienituloinenkin saa säästettyä rahaa lapsilleen. Silloin kyse ei ole varallisuudesta vaan taloustaidoista.
Kannattaa siirtää palkkapäivänä joku pieni summa lapsen tilille, niin et tuhlaa sitä turhuuksiin.
Turha kadehtia muita, jos ei itse tee mitään varallisuutesi kartuttamiseksi. Vaikka sun tulot olisi miljoonia, niin kyllä ne saa tuhlattua. Onhan näitä ollut NHL kiekkoilijoitakin, jotka ovat saaneet kaiken omaisuutensa menemään. Voisi kuvitella, että miljoonatuloilla jotain olisi säästössä.
Kyllä meillä varallisuutta on runsaasti kartutettu, mutta ei yhteiskunnan etuuksien kuten lapsilisän avulla, vaan kovalla työllä ja ihan palkkatuloilla.
Ap
Eli et ole itse koskaan nostanut lapsilisiä? Montako lasta sulla siis on?
Lapsilisät lasketaan toimeentulotuessa perheen tuloiksi, eli kaikkein köyhimpiä se ei hyödytä yhtään mitään. Ennen sitä ei laskettu tuloihin vaan oli tarkoitettu siten, että myöskin köyhimpien perheiden lapsilla oli joku mahdollisuus harrastaa, saada joskus uusia vaatteita ym. normaaliin elämään kuuluvia juttuja. Varsinkin nykyisten hintojen aikakaudella ei ole mitään mahdollisuutta köyhien lapsilla käydä missään vähääkään maksavissa harrastuksissa.
Kaikki köyhät eivät ole itse valinneet osaansa, vaikka tällä palstalla toistuvasti toitotetaan kaikkien olevan samalla viivalla.
Järkyttävän itsekeskeistä tuntuu olevan nykyajan touhu.
Ja tiedoksi kaikille joita tämä mielipide korpeaa, en ole vuosikymmeniin saanut lapsilisää, joten en kirjoita omasta puolestani.
Tuntuu vaan niin pahalta näiden köyhien perheiden lasten puolesta kuin myös heidän vanhempiensakin puolesta. Kaikki köyhät ihmiset eivät myöskään käytä alkoholia eivätkä tupakkaa. Tätä vaan halutaan tuoda esiin jotta köyhiltä voitaisiin viedä viimeisetkin ihmisyydenrippeet ja ihmisarvo.
Mieluummin lapsilisät pois köyhiltä. On yhteiskunnan etu, että fiksut ihmiset lisääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua lisätä verotuksen progressiota. Miksi sinä haluat, koska se Suomessa on jo äärikorkea. Mutta sen poistaminen ihan kaikilta sopii kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se byrokratia joka koituisi ihmisten tulojen kyyläämisestä ja tulorajojen laskemisesta, maksaisi myös.
Just joo, muutamalla koodirivillä hoituu täysin automaattisesti kuten kaikki muukin vastaava.
Tämä erottaa sinut järkevien ryhmästä.
Et ymmärrä miten homma toimii.
Kun lapsilisät lähtee tulemaan, ne tulee automaattisesti, kun ikä tulee täyteen.
Se, että haetaan muutoksia, jatkohakemuksia jne, se vaatii aikaa ja työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen määrää kuka on rikas, mihin raja vedetään? Omaisuuteen vai tuloihin vai mihin. Mistä ne tiedot otetaan kun monilla on niitä ulkomailla. Kuollut ajatus.
Monissa asioissa lasketaan ihmisen tulot ja varallisuus ja hakijalla itsellään on velvollisuus esittää tiedot, osa saadaan verotuksesta ja eläkelaitoksilta automaattisesti, esim. eläkeläisen asumis- ja hoitotuki.
Jos tienaa liian hyvin, ei saa asumistukea. Kyllä näitä muissa etuuksissa katsotaan. Monet joutuvat sumplimaan tulojaan ja sovittelemaan niitä etuuksiin, esim. työtön keikkatyöläinen, opiskelija.
Kannattaa opetella, iäkkäänä joutuu ilmoittamaan tulonsa ja omaisuutensa kun lasketaan kotihoidon tai hoitopalvelun maksuja. Esim. omistetusta metsästä lasketaan kuukaudeksi joku tietty tulo, esim. 300 euroa/kk joka lisätään tuloihin joiden perusteella maksut lasketaan.
Jos sinulla on hirveitä omaisuuksia ulkomailla niin eikö sinua hävetä nostaa lapsilisää?
Miten määrittelet sen rajan, kun ei enää olekaan rikas? Tai köyhä.
Voitte olla ihan varmoja, että rikkailta ei poisteta neljään vuoteen mitään. Syyn näätte peilistä.
Mieluummin verotusta lapsilisiin porrastetusti tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran euroissa olisi siis nämä mittavat säästöt?
Kai olet laskenut kun niin paatoksella uhoat?
Oletko sinä paatoksella laskenut summat mitä saadaan kun leikataan köyhiltä työmarkkinatuesta, asumistuesta ja toimeentulotuesta? Mistä tiedät että säästöä tulisi vai luitko vaan iltapäivälehdestä tai kuuntelit kokoomuksen puheenjohtajan suusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se byrokratia joka koituisi ihmisten tulojen kyyläämisestä ja tulorajojen laskemisesta, maksaisi myös.
Just joo, muutamalla koodirivillä hoituu täysin automaattisesti kuten kaikki muukin vastaava.
Tämä erottaa sinut järkevien ryhmästä.
Et ymmärrä miten homma toimii.
Kun lapsilisät lähtee tulemaan, ne tulee automaattisesti, kun ikä tulee täyteen.Se, että haetaan muutoksia, jatkohakemuksia jne, se vaatii aikaa ja työvoimaa.
Kyllä! Lapsilisät tulisi käsitellä joka vuosi jokaiselta lapselta. Aivan järkyttävä työmäärä.
Osa saa säästettyä lapsilisät myös hyvin pienistä tuloista. Hekään eivät siis lisiä tarvitse?
Tällainen asia ei mene koskaan läpi missään vaiheessa..
Totuus on silti, että tuloraja pitäisi olla lapsilisään.
Monet tuntuvat oikein hekumoivan ajatuksella, että rikkaiden (lue: kaikkien, joiden tulot yli mediaanin) lapsilisät leikataan ja ne jaetaan köyhille, ihan kuin Robin Hood tekisi. Ei tule tapahtumaan, ei ikimaailmassa.
Miten myöskin tämä toimisi käytännössä, kun nykyään on niin paljon ero- ja uusperheitä? Leikattaisiinko lapsilisä lapselta, jonka eronneista huoltajista toinen on työtön ja toinen toimitusjohtaja? Saisiko saman työttömän vanhemman toinen lapsi lapsilisää, jos tämä olisi taas tälle lapselle yksinhuoltaja? Miettikää kaikkea sitä byrokratiaa, mikä tähän systeemiin vaadittaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin ahne ja kateellinen kuin rikas suomalainen, huudetaan että jostain pitäö leikata mutta itse ei olla valmiina mistään luopumaan. Sellainen perhe ei lapsilisää tarvitse, jolla on varaa tallettaa se lapsen säästötilille.
Kukaan ei ole niin ahne ja kateellinen kuin ap.
Ai minä olen ahne ja kateellinen, kun en halua veronmaksajana rahoittaa jonkun pirjopetterin säästötilin lihottamista?
ApNe pirjopetterin vanhemmat kuitenkin mahdollistavat sun ja sun pershedelmiesi loisimisen.
Olen kyllä ihan mukavasti tienaava kuten miehenikin. Emme tarvitsisi välttämättä lapsilisiä, mutta olemme ne kuitenkin käyttäneet lapsen elämiseen, ei ole sentään ollut varaa säästöön tallettaa. Ei olla kuitenkaan muita Kelan etuuksia koskaan nautittu. Veroja olen maksanut vuosikymmeniä, ehkä sinunkin tukiasi.
ApOlet hyvätuloinen! Kuule moni pienituloinenkin saa säästettyä rahaa lapsilleen. Silloin kyse ei ole varallisuudesta vaan taloustaidoista.
Kannattaa siirtää palkkapäivänä joku pieni summa lapsen tilille, niin et tuhlaa sitä turhuuksiin.
Turha kadehtia muita, jos ei itse tee mitään varallisuutesi kartuttamiseksi. Vaikka sun tulot olisi miljoonia, niin kyllä ne saa tuhlattua. Onhan näitä ollut NHL kiekkoilijoitakin, jotka ovat saaneet kaiken omaisuutensa menemään. Voisi kuvitella, että miljoonatuloilla jotain olisi säästössä.
Kyllä meillä varallisuutta on runsaasti kartutettu, mutta ei yhteiskunnan etuuksien kuten lapsilisän avulla, vaan kovalla työllä ja ihan palkkatuloilla.
Ap
Lapsilisä on 94 e. Luuletko oikeasti että yksikään lapsi elätetään tänä päivänä sillä rahalla?
Pelkkiin vauvan vaippoihin voit laskea 50 e/kk. Vesimaksu 25 e/kk. Päivähoitomaksu 250 e/kk. Vakuutukset, turvaistuimet, rattaat, vaatteet, ruoka, kengät, luistimet, polkupyörät. Isompi auto, isompi asunto, isompi sähkölasku.
Ihan reilua, että lapsiperheitä tuetaan suhteessa lapsettomiin kotitalouksiin. Saataisiin tukea vielä enemmän. Sen verran suuri taloudellinen kädenojennus yhteiskunnalle lapsen kasvattaminen on.
Ap