Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EUTANASIA, kannatatko sen laillistamista Suomessa?

Vierailija
05.05.2023 |

Mikä on mielipiteesi?

Kommentit (316)

Vierailija
221/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Professori Saarto pitää tarkkarajaisen lain säätämistä mahdottomana.

– Käytännössä eutanasian rajaa on todella vaikea vetää. Kuin kierivään lumipalloon, aina tulee uusi elämäntilanne tai ryhmä, joka pitäisi ottaa eutanasian piiriin. Jos eutanasia sallitaan syöpäpotilaille, niin miksi ei muistisairaille tai mielenterveyspotilaille, Saarto kysyy.

Häntä huolestuttaa myös se, että keskustelu voi laajeta koskemaan myös kroonisesta kivusta kärsiviä.

– Tässä joudutaan uudelle polulle, joka muuttaa arvojamme. Emme enää hallitse mihin se johtaa. Tämän jälkeen emme enää keskustele onko toisen surmaaminen sallittua, vaan keskustelemme siitä kenelle se tehdään.

Se sallitaan kaikille, jotka ITSE sitä tahtovat!! Voitaisko aloittaa vaikka tästä. Piste.

https://yle.fi/a/3-11675410

Vierailija
222/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tuotahan voidaan käyttää tulevaisuudessa tekosyynä mihin tahansa. Hyi helkkari.

T: tuntematon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se inhimillisempää kuin hoitamatta jättäminen. Kärsivät eläimet saavat eutanasian, mutta kärsivät ihmiset saavat vain lisää kärsimystä.

Kysytään uudelleen, luuletteko että se kärsimys loppuu kuolemaan?

Maanpäällinen kärsimys loppuu kuolemaan. Ja siitä tässä keskustellaan. Henkiset ja hengelliset asiat ratkotaan sitten toisilla tavoin.

Vierailija
224/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

– Käytännössä eutanasian rajaa on todella vaikea vetää. Kuin kierivään lumipalloon, aina tulee uusi elämäntilanne tai ryhmä, joka pitäisi ottaa eutanasian piiriin. Jos eutanasia sallitaan syöpäpotilaille, niin miksi ei muistisairaille tai mielenterveyspotilaille, Saarto kysyy.

Häntä huolestuttaa myös se, että keskustelu voi laajeta koskemaan myös kroonisesta kivusta kärsiviä.

– Tässä joudutaan uudelle polulle, joka muuttaa arvojamme. Emme enää hallitse mihin se johtaa. Tämän jälkeen emme enää keskustele onko toisen surmaaminen sallittua, vaan keskustelemme siitä kenelle se tehdään.

Professori Saarto voisi mennä 2 viikoksi syöpään kuolevan saattohoitopotilaan vuoteen äärelle kuten minä olin isäni kohdatessa elämänsä lopun hitaasti ja erittäin kovissa kivuissa huutaen vaikka morfiinia pumpattiin niin paljon ja usein kuin kipupumppu sitä pystyi antamaan. Niinä viikkoina häpesin Suomen kädenvääntöä eutanasian suhteen. Kun ihminen, jolla ei ole enää mitään toivoa, jonka hoidot on lopetettu, jolle ei syötetä eikä juoteta enää mitään, jonka keuhkoista pumpataan jatkuvasti limaa, ettei tukehtuisi siihen ja joka rukoilee tuskissaan että antakaa mun jo mennä, kun kipu on läsnä jatkuvasti, niin sellaisen seuraaminen omaisena on järkyttävää, ahdistavaa ja täysin väärin. Minä olin paikalla kun isäni sydän viimein petti ja hän otti viimeisen henkäyksen kasvot ja vartalo kouristuneina ja vääntyneinä tuskasta. Minä en ikinä halua kohdata omaa loppuani niin, jos minulla suinkin on siihen joskus sananvaltaa.

Ei sillä, ettenkö itsekin kannattaisi eutanasiaa, mutta miksi ihmeessä palliatiivinen sedaatio ei tullut isäsi tapauksessa kyseeseen? Paljon olisi isäsi hyväksi ollut tehtävissä ilman eutanasiaakin.

Näinhän juhlapuheissa aina puhutaan. Todellisuus on sitten toista.

Vierailija
225/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata. Olen uskovainen kristitty.

Elämä on Jumalan kädessä, Hän päättää milloin elämä alkaa ja milloin se loppuu. Luonnollisesti vastustan myös aborttia.

Kivunlievitykseen pitäisi kuiteinkin satsata huomattavasti enemmän kun nyt. Myös rauhoittavia lääkkeitä pitäisi antaa tarpeeksi.

Vierailija
226/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisin heti piikille

Vierailija
227/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Professori Saarto voisi mennä 2 viikoksi syöpään kuolevan saattohoitopotilaan vuoteen äärelle kuten minä olin isäni kohdatessa elämänsä lopun hitaasti ja erittäin kovissa kivuissa huutaen vaikka morfiinia pumpattiin niin paljon ja usein kuin kipupumppu sitä pystyi antamaan. Niinä viikkoina häpesin Suomen kädenvääntöä eutanasian suhteen. Kun ihminen, jolla ei ole enää mitään toivoa, jonka hoidot on lopetettu, jolle ei syötetä eikä juoteta enää mitään, jonka keuhkoista pumpataan jatkuvasti limaa, ettei tukehtuisi siihen ja joka rukoilee tuskissaan että antakaa mun jo mennä, kun kipu on läsnä jatkuvasti, niin sellaisen seuraaminen omaisena on järkyttävää, ahdistavaa ja täysin väärin. Minä olin paikalla kun isäni sydän viimein petti ja hän otti viimeisen henkäyksen kasvot ja vartalo kouristuneina ja vääntyneinä tuskasta. Minä en ikinä halua kohdata omaa loppuani niin, jos minulla suinkin on siihen joskus sananvaltaa.

Kuinka kipeä pitää olla että joku tätäkin alapeukuttaa?

Uskovaisille mikään julmuus ja epäinhimillisyys ei ole liikaa, he elävät ja saavat nautintonsa niistä.

There's no hate like Christian love.

Olen myös tullut siihen tulokseen, että uskovaisissa empatiakyvyttömiä fariseuksia riittää. Punnitaan kyllä mintut ja tillit, mutta toisen ihmisen asemaan ei osata asettua, oikeassa oleminen on niin paljon helpompaa ja kivempaa. Ja tämä toiminta vielä perustellaan Raamatulla!

Vierailija
228/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on Jumalan kädessä, Hän päättää milloin elämä alkaa ja milloin se loppuu. Luonnollisesti vastustan myös aborttia.

Kivunlievitykseen pitäisi kuiteinkin satsata huomattavasti enemmän kun nyt. Myös rauhoittavia lääkkeitä pitäisi antaa tarpeeksi.

Kyllä ehkäisyvälineiden aikakaudella elämän alkamisen päättävät aika pitkälle  vanhemmat. Enää ei ole pirtti täynnä pienokaisia, vain koska "jumala päätti".

Vierailija
229/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ehkäisyvälineiden aikakaudella elämän alkamisen päättävät aika pitkälle  vanhemmat. Enää ei ole pirtti täynnä pienokaisia, vain koska "jumala päätti".

Se ei muuta sitä tosiasiaa että ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä ja abortti on murha.

Ehkäisy on ok; esim kondomi ja ehkäisypillerit. Ehkäisypillerit estävät munasolun irtoamista.

Sen sijaan esim kierukka on abortoitava ehkäisyväline; hedelmöittynyt munasolu ei pysty kiinnittymään kohdun seinämään. Eli lopputulos on sama kun abortissa; alkion, sikiön tappaminen.

Vierailija
230/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurha on niin järkyttävän helppo, etten pysty millään käsittämään eutanasian kannatusta, kun sen väärinkäytökset tiedetään.

Kyllä niitä pieleen menneitä yrityksiä on niin paljon, että mielummin kunnollinen eutanasiasysteemi tilalle. Ja miten helppo jonkun liikuntakyvyttömän vuodepotilaan on tappaa itsensä?

Hyvä lääkäri mahdollistaa potilaalle itsemurhan esim. antamalla riittävän määrän lääkkeitä. Se on sitten potilaasta kiinni mitä tekee niillä. Näin normaalissa maailmassa, Suomen täystuhovaltiossa jotain muuta.

Vierailija
231/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurha on niin järkyttävän helppo, etten pysty millään käsittämään eutanasian kannatusta, kun sen väärinkäytökset tiedetään.

Kyllä niitä pieleen menneitä yrityksiä on niin paljon, että mielummin kunnollinen eutanasiasysteemi tilalle. Ja miten helppo jonkun liikuntakyvyttömän vuodepotilaan on tappaa itsensä?

Hyvä lääkäri mahdollistaa potilaalle itsemurhan esim. antamalla riittävän määrän lääkkeitä. Se on sitten potilaasta kiinni mitä tekee niillä. Näin normaalissa maailmassa, Suomen täystuhovaltiossa jotain muuta.

Huhhuh. Tuo olisi avunanto murhaan, eli murhassa mukana oleminen.

Jotkut potilaat ovat myös niin tokkuraisia/sekaisin sairaudesta, lääkkeistä etteivät tiedä mitä tekevät!

Vierailija
232/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut potilaat ovat myös niin tokkuraisia/sekaisin sairaudesta, lääkkeistä etteivät tiedä mitä tekevät!

En usko sellaisen tokkuraisuuden olemassaoloon, että päätyisi vahingossa vetämään koko purkin kerralla tajuamatta mitä on tekemässä. Ohjeet olisivat kuitenkin säännönmukaiset.

Vierailija
233/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Belgiassakin tarvita kolmen eri lääkärin hyväksyntä eutanasiaan ennen kuin se on mahdollista. Ja potilaan pitää kertoa toiveensa kuolla uudestaan ja uudestaan. Eli ei tuohon vahinkoja mahdu.

Vierailija
234/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko sellaisen tokkuraisuuden olemassaoloon, että päätyisi vahingossa vetämään koko purkin kerralla tajuamatta mitä on tekemässä. Ohjeet olisivat kuitenkin säännönmukaiset.

Sinulla ei selvästikään ole mitään kokemusta hoitoalalta, kun et tiedä miten sekaisin potilas voi olla jo vahvasta lääkityksestä.

Itselläni on kokemusta. Olen hoitoalan ammattilainen, ja myöskin tuo uskovainen.

Vierailija
235/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tietää ihmisten ahneuden, voi vaan arvailla, miten käy iäkkäänä huonokuntoisen sukulaistädin, jolla on perittävää omaisuutta.

Vierailija
236/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei selvästikään ole mitään kokemusta hoitoalalta, kun et tiedä miten sekaisin potilas voi olla jo vahvasta lääkityksestä.

Itselläni on kokemusta. Olen hoitoalan ammattilainen, ja myöskin tuo uskovainen.

Puhuin tavallisista ihmisistä, jotka eivät ole sairaalahoidossa, mutta haluavat kuolla. Ilman holhoamista lääkärit voisivat jo nykyään määrätä isoja lääkeannoksia ja jättää päätöksen 100% potilaalle.

Vierailija
237/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koska sitä tapahtuu jo nyt.

Kun se on laillistettu jokaiselle muutoin kuolleelle on tehtävä verikoe, jolla selvitetään kuoliko yliannostukseen. Tekijät edesvastuuseen.

Vierailija
238/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuin tavallisista ihmisistä, jotka eivät ole sairaalahoidossa, mutta haluavat kuolla. Ilman holhoamista lääkärit voisivat jo nykyään määrätä isoja lääkeannoksia ja jättää päätöksen 100% potilaalle.

Niinhän jotkut tekee jo. Määräävät lääkkeitä, jotka eivät sovi keskenään yhteen ja noutaja tulee.

Vierailija
239/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän jotkut tekee jo. Määräävät lääkkeitä, jotka eivät sovi keskenään yhteen ja noutaja tulee.

Mutta päätös ei ole silloin potilaalla.

Vierailija
240/316 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanadassa tosiaan tuputetaan eutanasiaa mm. huonokuntoisille vanhuksille. Kuulostaa kivalta.

Vanhuksen mahdollisuus arvokkaaseen kuolemaan tulee yhteiskunnalle  paljon halvemmaksi kuin vanhuksen mahdollisuus arvokkaaseen elämään. Joten kaltevalla pinnalla liikutaan, tuon eutanasia kysymyksen kanssa.