Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Elämää tukien varassa - Sara ja Marika elävät täysin tukien varassa

Vierailija
05.05.2023 |

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009562723.html

Kaikesta huolimatta Marika pitää itseään onnekkaana.

On perheitä, joissa vanhempien pienet tulot ovat juuri sen kokoiset, etteivät he saa toimeentulotukea. Uskon, että heillä on vielä vaikeampaa.

:D Näinhän se on. Hyvä kun työttömätkin sen tajuaa, ja varmaan silloin ovatkin tosissaan ottamassa vastaan jotain pienipalkkaista työtä?

Kommentit (1222)

Vierailija
701/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään järjen jättiläinen tämä, joka kertoo lehdessä maksavansa pikavippi? velkoja tt-tuella. Lieköhän lakkaa tämän takia tuen saaminen. V*tuttaa että menin lukemaan koko jutun pitkän ja raskaan työviikon jälkeen, kun tiedän, että tilipäivänä tilille napsahtaa hyvässä lykyssä nippanappa 2000€.

Ei se ulosottokaan niin kiva asia ole. Eli jos siitä tt-tuesta pystyy maksamaan ja siten välttämään ulosoton (ja samalla valtavat lisäkulut), niin ihan hyvä juttu mielestäni.

Ja eihän kukaan mitään extratukea vippien maksuun saa. Se maksetaan siitä normaalista tuesta, joka on tarkoitettu peruselämiseen. Eli tosi tiukkaa on, jos siitä vippejä lisäksi makselee.

Ihan sairasta kadehtia tuollaista.

Vierailija
702/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toimeentulotukea ei saa jos on vaikka asuntosäästötilillä rahaa tai muita tilejä. joissa on sen verran rahaa.

Pitäisikö sinun mielestäsi siis saada? Vaikka on omaa rahaa elämiseen, niin yhteiskunnan tulisi elättää vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marika saa 1350e kuussa ja puolet menee vuokraan.

Hänellä on 2 lasta, itsemurhataustaa jne..

Miten hänelle voi olla kateellinen?

Kuinka huonot palkat teillä ihmisillä on, jos tuo summa saa raivon valtaan?

Pitäisikö teidän siinä tapauksessa vaihtaa työpaikkaa, tai hankkia lisäkoulutusta??

Useimmilla teillä vielä puoliso tuo palkan kotiin oman lisäksi 😒

On se liian paljon tekemättä mitään ja hän saa toimeentulotukea eli ei tartte maksaa sähköjä tai lääkkeitä. Toisin kun sen pienipalkkainen maksaa ne itse.

Anteeksi mutta saan pienipalkkaisena toimeentulotukea ja mun sähkölaskut maksaa kela. Aika moni kuule joutuu hakemaan palkan lisäksi tukea juurikin sähkölaskuun.

Anteeksi mutta minä pienituloisena en saa toimeentulotukea. Sähkölaskut oli talvella 400-500e/kk.

No silloin et ole pienituloinen jos et saa toimeentulotukea 😂

Ymmärrätkö että jos tulot menee 1 euron yli rajan et saa tt tukea. Miten suurituloinen on 1 euron erolla??

Vierailija
704/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakaan ei ole mitään hätää ja yli 2200€ tekemättä mitään. Teen itse perheen parempituloisena vuorotyötä ja saan tällä hetkellä 1850€ kk vaimo 1500€kk, on kolme lasta ja asuntolainaa yli 200 000€, josta kumpikin maksaa melkein 600€kk. Mulla ei jää pakollisten kulujen ( laina, laskut, bensat) jälkeen kuin 0-40€ kk jaettavaksi itseni ja kolmen lapsen kanssa. Tuollaisella vuokralla asuvalla yh äidillä ei ole mitään hätää, apu on aina sossun luukulla, eikä vastuuta ole mistään. M38

Vierailija
705/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sinihiuksinen (miksi näillä on aina joko siniset tai vihreät hiukset??) niin on ollut ADHD, masennusta ja kertonut harkinneensa itsemurhaa.

Voi hyvät hyssykät, ADHD ei estä työntekoa, ja itsemurha nyt tulee mieleen kenelle tahansa kun kaamos on phaimmillaan ja paukut loppu. 

Ei se kotonaolo auta muuta kuin pahentaa, mitä enemmän tutkitaan sitä enemmän tulee diagnooseja, ja jokaiselle löytyy jokin diagnoosi tai kaksi ihan varmasti. 

Kamalinta, että nuorten ihmisten annetaan jumiutua kotiin, vaikka koko elämä on edessä. 

Ihmettelin myös vammaistukea näillä diagnooseilla.

ADHD voi joissakin tapauksissa estää työntekijää. Siihen voi liittyä myös muita mielenterveysongelmia. Pitäisit pääsi kiinni, kun et asiaa tunne. 

Tunnen muutaman ADHD tyypin jotka ovat työelämässä. Hyvin pärjäävät.

Vierailija
706/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallakaan ei ole mitään hätää ja yli 2200€ tekemättä mitään. Teen itse perheen parempituloisena vuorotyötä ja saan tällä hetkellä 1850€ kk vaimo 1500€kk, on kolme lasta ja asuntolainaa yli 200 000€, josta kumpikin maksaa melkein 600€kk. Mulla ei jää pakollisten kulujen ( laina, laskut, bensat) jälkeen kuin 0-40€ kk jaettavaksi itseni ja kolmen lapsen kanssa. Tuollaisella vuokralla asuvalla yh äidillä ei ole mitään hätää, apu on aina sossun luukulla, eikä vastuuta ole mistään. M38

No lopettakaa duunit ja muuttakaa vuokralle, jos niin kade oot.

Vierailija
707/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö teidän siinä tapauksessa vaihtaa työpaikkaa, tai hankkia lisäkoulutusta??

On se liian paljon tekemättä mitään ja hän saa toimeentulotukea eli ei tartte maksaa sähköjä tai lääkkeitä. Toisin kun sen pienipalkkainen maksaa ne itse.

Anteeksi mutta saan pienipalkkaisena toimeentulotukea ja mun sähkölaskut maksaa kela. Aika moni kuule joutuu hakemaan palkan lisäksi tukea juurikin sähkölaskuun.

Anteeksi mutta minä pienituloisena en saa toimeentulotukea. Sähkölaskut oli talvella 400-500e/kk.

Ymmärrätkö että jos tulot menee 1 euron yli rajan et saa tt tukea. Miten suurituloinen on 1 euron erolla??

Nostapa vaikka veroprosenttiasi niin sitten onnistuu. Tadaa.

Vierailija
708/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No menet keräämään kolme pulloa pihalta, niin saat sen puuttuvan euron takaisin.

Vierailija
709/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkonen! Daami kertoo omaavansa 6v työkokemuksen kassatyöstä ja sanoo ettei saa mitään työtä? Joku ei nyt selvästi mätsää. Siis aivan taatusti saa noilla kokemusvuosilla kaupasta kassatyön. Aivan saletti.

Vierailija
710/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan onlyfans massia mukava kuvioissa...?

Vierailija
711/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sinihiuksinen (miksi näillä on aina joko siniset tai vihreät hiukset??) niin on ollut ADHD, masennusta ja kertonut harkinneensa itsemurhaa.

Voi hyvät hyssykät, ADHD ei estä työntekoa, ja itsemurha nyt tulee mieleen kenelle tahansa kun kaamos on phaimmillaan ja paukut loppu. 

Ei se kotonaolo auta muuta kuin pahentaa, mitä enemmän tutkitaan sitä enemmän tulee diagnooseja, ja jokaiselle löytyy jokin diagnoosi tai kaksi ihan varmasti. 

Kamalinta, että nuorten ihmisten annetaan jumiutua kotiin, vaikka koko elämä on edessä. 

ADHD voi joissakin tapauksissa estää työntekijää. Siihen voi liittyä myös muita mielenterveysongelmia. Pitäisit pääsi kiinni, kun et asiaa tunne. 

Tunnen asiaa, minulla on diagnosoitu ADHD, ja olen ollut aina töissä, tai yrittäjä.

Mutta meillä on varmaan sekin ero, että olen selviytyjä. 

Vierailija
712/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelin onnekkaat pärjäävät varsin hyvin koska saavat myös toimeentulotukea, monet joutuvat elämään pelkällä työmarkkinatuella. Ovat suorastaan hilloporsaita, en voi surra puolestaan.

Kaikille lasketaan toimeentulotuki tismalleen samalla kaavalla. Jos et sitä saa, niin sinulla on sitten joko pienemmät menot tai suuremmat tulot tai ukko maksamassa puolet kuin näillä "onnekkailla".

Tai yksinkertaisesti vain käyt töissä, sinulla on pienemmät tulot kuin olisi toimeentulotuki ja on asuntolaina. Näin me perheelliset.

Vierailija
713/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen muutaman ADHD tyypin jotka ovat työelämässä. Hyvin pärjäävät.

Siurin osa ADHDsta on töissä ja vieläpä hyvissä pesteissä. Ei hänen ongelmansa oikeasti ole ADHD. Vammaistukea sillä diagnoosilla edes saa.

Vierailija
714/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toimeentulotukea ei saa jos on vaikka asuntosäästötilillä rahaa tai muita tilejä. joissa on sen verran rahaa.

Ei tietenkään saa. Jos sulla on rahaa, miksi sulle pitäisi tukia maksaa?

Vierailija
715/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mistään kade. On paskapuhetta ettei esim 1500€ tuloilla kannata tehdä töitä, jos saman saa tekemättä mitään. Työtä tekemällä saa asuntolainan ja vaikka 30 000€ mummonmökin ja vapauden, elintaso on aivan eri kuin tukien varassa. Minä en ole kade, kerroin vain että noilla ei ole mitään hätää. M38

Vierailija
716/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helkkaria? Toisella jää 700€ kk vuokran jälkeen kuussa ja lapset vaan joka toinen viikonloppu luonaan, eikä rahat riitä?! Tuohan on hyvä summa!

Ja toinen saa tukia 2265€ kk ja 2 pientä lasta, luulisi hyvin riittävän.

Ei voi olla totta. Onko nämä naiset jotain shoppailumaanikoita tai päihteiden käyttäjiä vai mikä mättää rahankäytössä?

Tuo 2265e/kk vastaa jotain lähemmäs 3000e bruttopalkkaa, ei ihmekään ettei työt kiinnosta kun ilmeisesti ei ole korkeakoulutusta.

Tuo toinenkin saa lisäksi päälle vielä jotain matka- ja ruokakuluja lapsistaan joita ei eritellä. 

No esim. lapsilisät tulee kyllä sen palkankin päälle ja elatusapua saa myös työssä käyvät. On laskuvirhe verrata kaikkia tukia pelkkään palkkaan.

Ei laskuvirhe vaan virhe. Lapsilisät-turhia, elatustuki-älytön.

Vierailija
717/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mistään kade. On paskapuhetta ettei esim 1500€ tuloilla kannata tehdä töitä, jos saman saa tekemättä mitään. Työtä tekemällä saa asuntolainan ja vaikka 30 000€ mummonmökin ja vapauden, elintaso on aivan eri kuin tukien varassa. Minä en ole kade, kerroin vain että noilla ei ole mitään hätää. M38

Tämä yksinhuoltajaäiti saisi joka tapauksessa lapsilisät ja elatustuen vaikka kävisi töissäkin. Ja jos lapset olisivat kotihoidossa (esim. se työtön isä hoitaisi) niin saisi myös kotihoidontuen alle 3-vuotiaasta. Jo nämä tekisivät yli tonnin kuussa käteen ja sen saisi siis palkan päälle.

Vierailija
718/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä esimerkki siitä kun "halutaan" olla kotona lapsen parhaaksi. Kokoajan oltu kotona eikä olla saatu opetettua 4 vuotiasta lasta kuivaksi...

Veisi päiväkotiin nuo lapset on heitteillä,

Vaippa-asiaan pakko ottaa kantaa sen verran, että 4-vuotias voi hyvin olla päiväkuiva, mutta yöllä tarvitaan vielä vaippaa. Meidän tasapainoisessa, hyvin toimeentulevassa, kahden vanhemman perheessäkin :D lapset pysyivät yöllä kuivina vasta 6- ja 7-vuotiaina. Kokeiltiin aikamme hälyttimiä yms., mutta yökuivaksi ei yleensä voi opettaa, koska syyt kasteluun ovat monilla hormonaaliset ja vasta aika "korjaa" tilanteen. 

What? Yökuivaksi todellakin voi (ja pitää) opettaa. Lapset oppii yökuivaksi yleensa vain vähän päiväkuivaksi oppimisen jälkeen. Noin 2 vuotiaina, viimeistään 3. Yökastelu on sit asia erikseen, siihen on sit joko hormonaalinen syy tai stressipohja, ne hoidetaan lääkärissä.

Vierailija
719/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helkkaria? Toisella jää 700€ kk vuokran jälkeen kuussa ja lapset vaan joka toinen viikonloppu luonaan, eikä rahat riitä?! Tuohan on hyvä summa!

Ei voi olla totta. Onko nämä naiset jotain shoppailumaanikoita tai päihteiden käyttäjiä vai mikä mättää rahankäytössä?

Tuo 2265e/kk vastaa jotain lähemmäs 3000e bruttopalkkaa, ei ihmekään ettei työt kiinnosta kun ilmeisesti ei ole korkeakoulutusta.

Tuo toinenkin saa lisäksi päälle vielä jotain matka- ja ruokakuluja lapsistaan joita ei eritellä. 

No esim. lapsilisät tulee kyllä sen palkankin päälle ja elatusapua saa myös työssä käyvät. On laskuvirhe verrata kaikkia tukia pelkkään palkkaan.

Ei laskuvirhe vaan virhe. Lapsilisät-turhia, elatustuki-älytön.

Elatustuki ei oikeastaan ole edes yksinhuoltajan tuki vaan etähuoltajan. Tämänkin jutun toinen nainen on etähuoltaja ja kertoi ettei tulottomuuden vuoksi maksa elatusapua. Hänen lastensa isä saa siis elatustuen joka kattaa tämän naisen osuuden lastensa elatuksesta.

Vierailija
720/1222 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkaahan tuo Sara lyhentää, eli itse kaivettu kuoppa. Toisekseen hänellä on vakityö, mutta ei vaan halua sinne mennä. Ja miksi menisi, kun tuet on noin hyvät?

Saran tulot koostuvat perustoimeentulotuesta, asumistuesta, lastenhoidon tuesta, elatustuesta ja lapsilisästä. Hänelle jää kuukaudessa käteen 2265 euroa. Yhden vanhemman taloudessa se hupenee nopeasti.

Aivan. Lapset päiväkotiin ja töihin hyvän tähen.

Päällekkäisiä tukia pitäisi kyllä todella poistaa. Elatustuki on ihan älytön tuki. Jos lapsen isä ei elareita maksa, miksi mun veronmaksajana pitäisi? Tt-tuki ja asumistuki-niinku miksi? Tt-tuki pois, jos saa asumistukea.

Eiväthän nuo muut tuet toimeentulotuen kanssa päällekkäisiä ole - ne vain vähentävät sitä toimeentulotuen määrää, mutta ihan saman rahasumman se henkilö saisi, tuli asumistukea tai elatustukea tai ei. Eivät nuo kaikkein köyhimpien elatustuet yhteiskunnalle mitään lisäkuluja tuo - mutta huomatkaa, että Kela maksaa niitä elatustukia myös varakkaille, mikäli lapsen toinen vanhempi sattuukin olemaan varaton. Joku voi siis saada itse useiden tuhansien eurojen kk-tulot, ja siksi juuri sä veronmaksajana maksat hänelle elatustukea, vaikka omat tulosi olisivat hänen tulojaan pienemmät. Että mietipä sitä.

No niinhän siinä sanottiin; elatustuki ihan typerä ja turha, perusteeton. Ja pointti varmasti olikin se että tt-tukea ei saisi, jos saa asumistukea. Onhan ne päällekkäisiä siinä mielessä että tukea tuen päälle maksetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi