IS Elämää tukien varassa - Sara ja Marika elävät täysin tukien varassa
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009562723.html
Kaikesta huolimatta Marika pitää itseään onnekkaana.
On perheitä, joissa vanhempien pienet tulot ovat juuri sen kokoiset, etteivät he saa toimeentulotukea. Uskon, että heillä on vielä vaikeampaa.
:D Näinhän se on. Hyvä kun työttömätkin sen tajuaa, ja varmaan silloin ovatkin tosissaan ottamassa vastaan jotain pienipalkkaista työtä?
Kommentit (1222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallakaan ei ole mitään hätää ja yli 2200€ tekemättä mitään. Teen itse perheen parempituloisena vuorotyötä ja saan tällä hetkellä 1850€ kk vaimo 1500€kk, on kolme lasta ja asuntolainaa yli 200 000€, josta kumpikin maksaa melkein 600€kk. Mulla ei jää pakollisten kulujen ( laina, laskut, bensat) jälkeen kuin 0-40€ kk jaettavaksi itseni ja kolmen lapsen kanssa. Tuollaisella vuokralla asuvalla yh äidillä ei ole mitään hätää, apu on aina sossun luukulla, eikä vastuuta ole mistään. M38
No lopettakaa duunit ja muuttakaa vuokralle, jos niin kade oot.
No ei nyt ihan noinkaan voi sanoa. Onhan se kurjaa, kun toinen saa pelkkiä tukia tekemättä mitään yli 2000e/kk. ja iotse tekee raskasta työtä eikä saa läheskään tuota rahaa kouraan. Mitä se auttaa vuokralle mennä ja alkaa maksamaan 700-800e/kk vuokraa? Ei se tilannetta mihinkään muuta.
Huonontaa vaan, kun kaikki rahat menee , eikä asia ajan kanssa korjaannu, kun asunto ei koskaan tule omaksi.
Itsekin saan käteen 1850e/kk vastuullisesta ja raskaasta työstä, niin kyllä se vähän korpeaa, kun toinen saa käteen paljon enemmän, vaikka ei tee mitään.
Onko sulla kaksi lasta?
Aika monella pienipalkkaisella on.
Kuitenkin he nyt vertaavat vain nettopalkkaansa tämän yh-äidin tuloihin? Saavathan hekin ainakin lapsilisät.
Ei kaikki ole hakeneet lapsilisiä.
No se on sitten kyllä ihan omaa tyhmyyttä.
Miten niin tyhmyyttä? Ei me nosteta lapsilisiä, toki ei olla huonopalkkaisiakaan. Meillä nyt vaan ei tule mieleenkään elää yhteiskunnan tuilla. Mä olin lasten kanssa kotona kunnes nuorin meni kouluun ja ihan omilla rahoilla.
Voi luoja. Justhan tässä on itketty että palkka ja lapsilisät on vähemmän kuin mitä tämä yh-äiti saa.
Niin? Toisilla on. Korjasin vain kun sanoit että kyllähän lapsilisät ainakin saa, ei kaikki *saa*, jos ei halua.
Kukaan ei saa vähempää, kuin tuilla elävät YH äidit.
Jos saat vähemmän, niin olet oikeutettu noihin tukiin.
Mulla ei ole ikinä ollut varaa omaan autoon, oon kulkenut aina julkisilla. Päikky aukesi klo 6. Mä heräsin aamuvuoroon klo 4.45. Opiskelin vakaopeksi n. 4 vuotta opintolainalla. Opintolainaa maksoin n. 2000€ nettopalkasta monta vuotta. Mulla ei ole ollut merkkilaukkuja eikä pikavippejä. En ehkä kaipaa mitään luksusta. Mutta jotenkin epäreilulta tuntuu kun lukee niitten naisten lomailusta yhteiskunnan rahoilla.
Ei heistä kukaan saa tekemättä mitään muuta kuin työttömyyskorvauksen, joka voi olla ansiosidonnainen, peruspäiväraha tai työmarkkinatuki. Oli tuet jonkun mielestä turhia tai ei, valtaosa tukirahoista juoksee edelleen eikä esim. lapsilisiä oteta pois vaikka kuinka paljon tienaisia.
Sinä joka sanot että "ette hae lapsilisiä", olet kai tietoinen ettei niitä edes haeta kuin kerran viimeistään puolen vuoden sisällä siitä, kun lapsi on tullut maailmaan? Epäilen, ettei sinulla ole lapsia ollenkaan kun vaikuttaa että et tätä perusasiaa tiedä. Vois sitä myöhemminkin hakea, mutta maksetaan 6 kuukauden ajalta. Vähän tuli tunne, että luulet sen olevan kuukausittain haettava tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallakaan ei ole mitään hätää ja yli 2200€ tekemättä mitään. Teen itse perheen parempituloisena vuorotyötä ja saan tällä hetkellä 1850€ kk vaimo 1500€kk, on kolme lasta ja asuntolainaa yli 200 000€, josta kumpikin maksaa melkein 600€kk. Mulla ei jää pakollisten kulujen ( laina, laskut, bensat) jälkeen kuin 0-40€ kk jaettavaksi itseni ja kolmen lapsen kanssa. Tuollaisella vuokralla asuvalla yh äidillä ei ole mitään hätää, apu on aina sossun luukulla, eikä vastuuta ole mistään. M38
No lopettakaa duunit ja muuttakaa vuokralle, jos niin kade oot.
No ei nyt ihan noinkaan voi sanoa. Onhan se kurjaa, kun toinen saa pelkkiä tukia tekemättä mitään yli 2000e/kk. ja iotse tekee raskasta työtä eikä saa läheskään tuota rahaa kouraan. Mitä se auttaa vuokralle mennä ja alkaa maksamaan 700-800e/kk vuokraa? Ei se tilannetta mihinkään muuta.
Huonontaa vaan, kun kaikki rahat menee , eikä asia ajan kanssa korjaannu, kun asunto ei koskaan tule omaksi.
Itsekin saan käteen 1850e/kk vastuullisesta ja raskaasta työstä, niin kyllä se vähän korpeaa, kun toinen saa käteen paljon enemmän, vaikka ei tee mitään.
Onko sulla kaksi lasta?
Aika monella pienipalkkaisella on.
Kuitenkin he nyt vertaavat vain nettopalkkaansa tämän yh-äidin tuloihin? Saavathan hekin ainakin lapsilisät.
Ei kaikki ole hakeneet lapsilisiä.
No se on sitten kyllä ihan omaa tyhmyyttä.
Miten niin tyhmyyttä? Ei me nosteta lapsilisiä, toki ei olla huonopalkkaisiakaan. Meillä nyt vaan ei tule mieleenkään elää yhteiskunnan tuilla. Mä olin lasten kanssa kotona kunnes nuorin meni kouluun ja ihan omilla rahoilla.
Voi luoja. Justhan tässä on itketty että palkka ja lapsilisät on vähemmän kuin mitä tämä yh-äiti saa.
Niin? Toisilla on. Korjasin vain kun sanoit että kyllähän lapsilisät ainakin saa, ei kaikki *saa*, jos ei halua.
Suututit nyt henkilön, joka kaikki tuet haluaa. Helpompi sit sanoa että ne annetaan automaattisesti ja kaikille 😅. Jotkut elää tuilla, toiset sit mielummin vaikka pienellä palkalla.
Jaa. Itse sain opiskelijana noin 450e/kk tukia. Siitä piti maksaa vuokra 500e ja ruoka 60e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helkkaria? Toisella jää 700€ kk vuokran jälkeen kuussa ja lapset vaan joka toinen viikonloppu luonaan, eikä rahat riitä?! Tuohan on hyvä summa!
Ja toinen saa tukia 2265€ kk ja 2 pientä lasta, luulisi hyvin riittävän.
Ei voi olla totta. Onko nämä naiset jotain shoppailumaanikoita tai päihteiden käyttäjiä vai mikä mättää rahankäytössä?
Tuo 2265e/kk vastaa jotain lähemmäs 3000e bruttopalkkaa, ei ihmekään ettei työt kiinnosta kun ilmeisesti ei ole korkeakoulutusta.
Tuo toinenkin saa lisäksi päälle vielä jotain matka- ja ruokakuluja lapsistaan joita ei eritellä.
No esim. lapsilisät tulee kyllä sen palkankin päälle ja elatusapua saa myös työssä käyvät. On laskuvirhe verrata kaikkia tukia pelkkään palkkaan.
Ei laskuvirhe vaan virhe. Lapsilisät-turhia, elatustuki-älytön.
Elatustuki ei oikeastaan ole edes yksinhuoltajan tuki vaan etähuoltajan. Tämänkin jutun toinen nainen on etähuoltaja ja kertoi ettei tulottomuuden vuoksi maksa elatusapua. Hänen lastensa isä saa siis elatustuen joka kattaa tämän naisen osuuden lastensa elatuksesta.
Niin? Turha ja typerä.
Siis olet sitä mieltä että lapsen molemmilla vanhemmilla ei tule olla elatusvelvollisuutta?
Tottakai tulee olla. Jos ei elätä velvollisuudesta huolimatta, se on sit oma häpeä, ei ole yhteiskunnan asia hoitaa.
Yhteiskunta hoitaa meillä monta asiaa. Ja jos se etähuoltaja on tuloton ja maksukyvytön, yhteiskunta on elättänyt hänen lapsiaan hänen puolestaan. Elatustuki on siis tuki tälle maksukyvyttömälle etähuoltajalle - hänen ei tarvitse elättää lapsiaan koska hänellä ei ole siihen rahaa.
Edelleen ihan turha tuki.
Eli kaikki tuet ovat ilmeisesti mielestäsi turhia. Asumistuki - turha. Työttömyysrahat - turhia. Ai sulla ei ole rahaa? Oma häpeäsi.
Elatustuki on ihan turha niin. Asumistuki ihan ok, työttömyysrahat myös. Mulla on kyllä rahaa, harmittaako?
Voitko nyt vielä perustella miksi nimenomaan elatustuki on turha? Elatustuen takanahan on lasten oikeus saada elatusta molemmilta vanhemmiltaan.
Ps. Mä oon aika varma että mulla on enemmän rahaa kuin sulla. Mä en vaan siedä täysin perustelemattomia ja perusteettomia heittoja.
Jos tuo yksi ei ole tosiaan hakenut lapsilisiä, niin olen aika varma, että puolisonsa on tehnyt sen salaa ja lapsilisät tulee tilille, mihin hänellä ei ole pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei heistä kukaan saa tekemättä mitään muuta kuin työttömyyskorvauksen, joka voi olla ansiosidonnainen, peruspäiväraha tai työmarkkinatuki. Oli tuet jonkun mielestä turhia tai ei, valtaosa tukirahoista juoksee edelleen eikä esim. lapsilisiä oteta pois vaikka kuinka paljon tienaisia.
Sinä joka sanot että "ette hae lapsilisiä", olet kai tietoinen ettei niitä edes haeta kuin kerran viimeistään puolen vuoden sisällä siitä, kun lapsi on tullut maailmaan? Epäilen, ettei sinulla ole lapsia ollenkaan kun vaikuttaa että et tätä perusasiaa tiedä. Vois sitä myöhemminkin hakea, mutta maksetaan 6 kuukauden ajalta. Vähän tuli tunne, että luulet sen olevan kuukausittain haettava tuki.
Miten niin? Kerran haetaan niin ja kaikki ei hae. Mistä sä repäisit ton analyysisi?
Vierailija kirjoitti:
Jos saat vähemmän, niin olet oikeutettu noihin tukiin.
Aika moni saa vähemmän. Eivätkä he saa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Itse sain opiskelijana noin 450e/kk tukia. Siitä piti maksaa vuokra 500e ja ruoka 60e.
Kumma kun oot vielä elossa, kun et syönyt silloin ollenkaan. Ja aika kiva vuokranantaja ollut, kun olet saanut pitää asuntosi maksamatta koskaan vuokraa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat vähemmän, niin olet oikeutettu noihin tukiin.Aika moni saa vähemmän. Eivätkä he saa tukia.
Selitä tottakai miksi eivät? Jos on omaisuutta niin turha on itkeä.
Kuvitelkaa, miten paljon parempi Suomi olisi, jos kaikki tuet poistettaisiin. Meidän taloustilanne olisi paljon parempi ja työllisyys olisi korkeampi. Suomi olisi kukoistava, ahkerien ja hyvinvoivien kansalaisten maa. Kaikki kävisi sellaisissa töissä, mihin oma osaaminen riittää. Töitä on, jos niitä haluaa.
Saahan sitä kuolla kateuteen, vaikka joka päivä, nimittäin aina löytyy parempiosaisia köyhistä ja rikkaista, aina niitä joilla on jokin asia paremmin kuin itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat vähemmän, niin olet oikeutettu noihin tukiin.Aika moni saa vähemmän. Eivätkä he saa tukia.
Ei tukia saa vaikka ei olisi omaisuutta. Ja vaikka olisi niin ei sitä omaisuutta noin vain muuteta rahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun oot vielä elossa, kun et syönyt silloin ollenkaan. Ja aika kiva vuokranantaja ollut, kun olet saanut pitää asuntosi maksamatta koskaan vuokraa kokonaan.
Ostaa jotain halvemmalla ja myy kalliimmalla.
No ehkäpä nämäkin naiset ansaitsevat tukensa, jos eduskunnan jättäneet kansanedustajat ja sieltä tippuneet saavat sopeutumisrahaa vaikkapa sinne eläkkeelle pääsyyn asti. Siis jopa miljoonäärit sekä eduskuntaan ei edes yrittäneet entiset edustajat. Siellä se oikea lusmujen jengi löytyy. Joku Suvi Linden taitaa roikkua vieläkin työllistymättömien joukossa. H E l V E T T I menköön töitä hakemaan koko pummien porukka. Eivät älyä edes hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tukia saa vaikka ei olisi omaisuutta. Ja vaikka olisi niin ei sitä omaisuutta noin vain muuteta rahaksi.
Tästä huomaa, että valehtelet koska sinulla ei ole mitenkään todistaa tämän olevan totta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helkkaria? Toisella jää 700€ kk vuokran jälkeen kuussa ja lapset vaan joka toinen viikonloppu luonaan, eikä rahat riitä?! Tuohan on hyvä summa!
Ja toinen saa tukia 2265€ kk ja 2 pientä lasta, luulisi hyvin riittävän.
Ei voi olla totta. Onko nämä naiset jotain shoppailumaanikoita tai päihteiden käyttäjiä vai mikä mättää rahankäytössä?
Tuo 2265e/kk vastaa jotain lähemmäs 3000e bruttopalkkaa, ei ihmekään ettei työt kiinnosta kun ilmeisesti ei ole korkeakoulutusta.
Tuo toinenkin saa lisäksi päälle vielä jotain matka- ja ruokakuluja lapsistaan joita ei eritellä.
No esim. lapsilisät tulee kyllä sen palkankin päälle ja elatusapua saa myös työssä käyvät. On laskuvirhe verrata kaikkia tukia pelkkään palkkaan.
Ei laskuvirhe vaan virhe. Lapsilisät-turhia, elatustuki-älytön.
Elatustuki ei oikeastaan ole edes yksinhuoltajan tuki vaan etähuoltajan. Tämänkin jutun toinen nainen on etähuoltaja ja kertoi ettei tulottomuuden vuoksi maksa elatusapua. Hänen lastensa isä saa siis elatustuen joka kattaa tämän naisen osuuden lastensa elatuksesta.
Niin? Turha ja typerä.
Siis olet sitä mieltä että lapsen molemmilla vanhemmilla ei tule olla elatusvelvollisuutta?
Tottakai tulee olla. Jos ei elätä velvollisuudesta huolimatta, se on sit oma häpeä, ei ole yhteiskunnan asia hoitaa.
Yhteiskunta hoitaa meillä monta asiaa. Ja jos se etähuoltaja on tuloton ja maksukyvytön, yhteiskunta on elättänyt hänen lapsiaan hänen puolestaan. Elatustuki on siis tuki tälle maksukyvyttömälle etähuoltajalle - hänen ei tarvitse elättää lapsiaan koska hänellä ei ole siihen rahaa.
Edelleen ihan turha tuki.
Eli kaikki tuet ovat ilmeisesti mielestäsi turhia. Asumistuki - turha. Työttömyysrahat - turhia. Ai sulla ei ole rahaa? Oma häpeäsi.
Elatustuki on ihan turha niin. Asumistuki ihan ok, työttömyysrahat myös. Mulla on kyllä rahaa, harmittaako?
Voitko nyt vielä perustella miksi nimenomaan elatustuki on turha? Elatustuen takanahan on lasten oikeus saada elatusta molemmilta vanhemmiltaan.
Ps. Mä oon aika varma että mulla on enemmän rahaa kuin sulla. Mä en vaan siedä täysin perustelemattomia ja perusteettomia heittoja.
Siksi että ei ole muiden asia maksaa kenenkään lisääntymisestä. Jos et pysty lastasi elättämään, oma häpeä. Jos tämä on sulle noin paha paikka niin lievennetään sen verran että elatustuki olisi ihan ok, jos lähihuoltaja ei saa muita tukia tai oikeasti ei kykene yksin muutoin elättämään. Elatustuki on ajalta kun todella se äiti ei voinut yksin elättää lapsia, nykyaikana se ei enää päde mitenkään. Elatustukea maksetaan itsellisesti äidiksi tulevillekin. Niinkun miksi? Synnytyspalkkio se silloin on. Siitä lystistähän sitä 18 vuotta meidän muiden kannattaakin maksaa.
Ja ihan vapaasti saat laittaa tilisi saldon tänne jos se sun munaa kasvattaa.