Työpaikalla ei ole perehdytystä. Ottaa uusi työpaikka päähän
Toivon melkein ettei työsuhde jatkuisi koeajan jälkeen. Niin raskasta on yrittää toistuvasti arvata mitä pitäisi tehdä, kun opastusta työhön ei ole tarjolla.
Kommentit (153)
Onko jollain ideoita mitä tehdä? Olen nyt kovan stressin takia nukkunut pitkään huonosti, mutta se ei työterveydessä vaikuttanut huolettavan.
Olen huolissani jaksamisestani. Miten saan apua jostakin? Työterveys ei vaikuta ottavan tilannetta tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain ideoita mitä tehdä? Olen nyt kovan stressin takia nukkunut pitkään huonosti, mutta se ei työterveydessä vaikuttanut huolettavan.
Ärähdät. Marssit pomon luokse ja kysyt, voisiko hän antaa sulle sen kristallipallon, mistä sun on tarkoitus katsoa toimintatapoja, kun kukaan ei suostu sulle kertomaankaan eikä työpaikkailmoituksessa ollut mainintaa, että työntekijältä edellytetään myös selvännäkijän kykyjä.
Ei taida olla asiantuntijatyö. Asiantuntijatyössä on ymmärrettävä ottaa itse selvää asioista eikä siellä kukaan ole perehdyttämässä. Korkeintaan talon tavoille on perehdytettävä. Mutta itse substanssiosaaminen on oltava kunnossa tai se on kyettävä oppimaan nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko asiasta työpaikalla puhua?
Olen yrittänyt, mutta tulee vain palautetta, että pitäisi itse keksiä miten tehtävät hoidetaan.
No sitten se on keksittävä, eikä vaan odotettava että kaikki annetaan valmiina käteen.
Tuohan on ideaalitilanne, kerrankin pääset muodostamaan oman työnkuvasi sen mukaan miten itse haluat!
En pääse. Kun teen jotain oman ymmärryksen mukaan, saan jälkikäteen palautetta ettei tehtävää noin pitäisi hoitaa.
Tyypillistä. Meillä parikymmentä vuotta talossa olleet on aikoinaan koulutettu työnantajan puolesta tehtäviin ja ohjelmistojen käyttöön. Nyt kun eläköityneiden tilalle on otettu uusia, on oletus, että vanhat opettaa uudet. No ei opeta. Itse väännät kantapään kautta ja virheistä saat todellakin kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun sinulle annetaan työtehtävä jota et osaa tehdä niin kysyt ihan heti samalla että miten tämä homma pitää tehdä. Ja sanot että voit tehdä sen oikein vain jos sinulle kerrotaan miten se tehdään. Muussa tapauksessa se tulee luultavasti tehtyä tavalla joka ei ole oikein.
Silloin kukaan ei voi valittaa sinulle väärin tehdystä työstä koska olet kertonut että et sitä osaa tehdä ilman opastusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla asiantuntijatyö. Asiantuntijatyössä on ymmärrettävä ottaa itse selvää asioista eikä siellä kukaan ole perehdyttämässä. Korkeintaan talon tavoille on perehdytettävä. Mutta itse substanssiosaaminen on oltava kunnossa tai se on kyettävä oppimaan nopeasti.
Silloin se tieto on oltava jossain tarjolla jotta voi ottaa selvää. Mutta monet työt sisältävät asioita tai työtapoja joista ei ole missään mitään tietoa josta ottaa selvää. Silloin ainoa mahdollisuus on perehdytys.
Ja kyllä ainakin minä olen saanut myös asiantuntijatyöhön perehdytystä koska jokaisessa työpaikassa on aina käytäntöjä joita ei vain voi tietää jos joku ei niitä erikseen kerro.
Vierailija kirjoitti:
Ainut mitä voit enää yrittää on istuttaa esihenkilö eteesi ja suoraan sanoa, että et koe saaneesi perehdytystä, ja jos ja kun sinun täytyy yrittää omillasi, pidät "virheistä" kettuilua täysin kohtuuttomana tilanteessa. Muistuta, että "yrittänyttä ei laiteta", jos ei ohjeita ole. Ja "jos pomo hyvä tarvitset vain likasankoa itsellesi, niin kerro sekin, niin ymmärrän olla menettämättä yöuniani virheistä ja otan kyllä reippaana haukut vastaan osana toimenkuvaani". Muotoile itse.
Jos edelleen jäät ilman opastusta ja joudut soveltamaan naru kaulalla pomon täydellisin odotuksin, kannattaa hankkiutua pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei perehdytystä anneta, ei haittaa, jos virheitä tulee. Voi ottaa rennommin.
Ei voi. Saan moitteita ellen ole osannut hoitaa tehtäviä kuten minulta toivotaan, vaikkei kukaan niiden kanssa opasta.
Noihin moitteisiin voinee todeta, että en voinut tietää kun ette viitsineet perehdyttää, oma mokanne. Varsinkin jos ei niin kiinnosta säilyttää työpaikkaa, voi ihan suoraan sanoa mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh. Kyllä normaaleissa asiantuntijatöissäkin on perehdytys. Ihan joka työpaikassa on käytännöt joihin pitää perehdyttää, vaikka se substanssiosaaminen olisikin työntekijällä jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun keksit toimintatapoja, kirjoita ohjekirja, että on jotain apua seuraajille, jos et jaksa työpaikassa pitkään.
Tehtäviä on laidasta laitaan. Tuskin ehdin koeajan puitteissa muodostaa kunnollista käsitystä miten niitä tulisi hoitaa.
Kirjoita edes jotain.
Mistä luulet seuraajan itsekseen löytävän ohjeet?
Työpisteeltä, jos sellainen on.
Ei ole. Meillä ei ole työntekijöille omia työpisteitä. Moni tekee siksi työt etänä.
Miten perehdytys sitten tapahtuisi, jos työt tehdään etänä? Perehdytyskin etänä?
Tottakai perehdytys etänä jos työt tehdään etänä. Ihan normaali juttu. Minutkin perehdytettiin etänä moniin käytäntöihin, kun oma työpisteeni sijaitsee tunnin ajomatkan päässä päätoimipisteeltä. Ja juu, tää on asiantuntijatyö, silti tarvitsi perehdytyksen esim tiettyihin järjestelmiin ja käytäntöihin, sekä tietysti yleisesti talon tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan itsekin lähteä koeajalla.
Ei ole uutta työpaikkaa ja karenssiin ei ole varaa.
Harmillinen tilanne. Sitten on vain otettava asenne ettet välitä moitteista. Eihän se sinun vika ole ettet osaa tehdä oikein kun ei ole opetettu.
Näinhän se. Kun ei opeteta, ei tehdä. Se siitä. Yritä saada aika kulumaan siellä töissä niin kyllä ennen koeajan päättymistä hoitavat loput.
Meilläkin on aika ajoin virkoja avoinna ja aina työpaikkailmoituksissa luvataan perehdyttää. Perehdytys tosin tarkoittaa sitä, että kysy jos et osaa jotakin.
Jos työntekijä ei sitten opi työtä niin sitten kannattaa vaihtaa työpaikkaa. Näin toimittiin myös omalla kohdallani aikoinaan 🙄
Edelleen samassa työpaikassa! kirjoitti:
Meilläkin on aika ajoin virkoja avoinna ja aina työpaikkailmoituksissa luvataan perehdyttää. Perehdytys tosin tarkoittaa sitä, että kysy jos et osaa jotakin.
Jos työntekijä ei sitten opi työtä niin sitten kannattaa vaihtaa työpaikkaa. Näin toimittiin myös omalla kohdallani aikoinaan 🙄
No onpa tosi kiva hei. Sinnehän saattaa hakea ja päästä joku muodollisesti pätevä ja vilpitön ihminen, joka olettaa, että ilmoituksessa mainittu pitää paikkansa. Ja sekö onkin sitten omaa tyhmyyttä? Siis vaikka tietää, että tarvitsee perehdytyksen ja sellainen on luvattu? No onneksi sinä olet aikanasi ollut niin kovin noheva ja selvinnyt tästä "tulikasteesta", jossa "heikot" sortuu.
Vierailija kirjoitti:
Joo olin tällaisessa asiantuntijapaikassa kerran koeajalla missä ei perehdytetty ollenkaan talon monimutkaiseen tuotteeseen, jonka parissa olisi pitänyt työskennellä ja jota en ollut koskaan nähnyt aiemmin. Varoiteltiin vaan, että jos järjestelmässä tekee virheen niin muidenkin työ pysähtyy siihen ja se maksaa firmalle paljon. No hommahan päättyi koeaikaan kun en sitten viitsinyt alkaa sooloilemaan järjestelmässä tietämättä täysin mitä teen. Että kyllä asiantuntijahommissakin pitää vähintään perehdyttää tuotannossa olevan tuotteen käyttöön, siinä ei auta vaikka olisi tehnyt samoja hommia muiden valmistajien järjestelmällä aiemmin. Virheen mahdollisuus on iso ja sen tapahtuessa korjaus sitoisi useamman työntekijän siihen täysin.
Ja ennen kuin kukaan vääräleuka kysyy niin, joo työhaastattelussa mulle valehdeltiin täysin työn sisältö ja se rooli mihin olin tulossa. Ja luvattiin, että perehdytetään heidän järjestelmäänsä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo olin tällaisessa asiantuntijapaikassa kerran koeajalla missä ei perehdytetty ollenkaan talon monimutkaiseen tuotteeseen, jonka parissa olisi pitänyt työskennellä ja jota en ollut koskaan nähnyt aiemmin. Varoiteltiin vaan, että jos järjestelmässä tekee virheen niin muidenkin työ pysähtyy siihen ja se maksaa firmalle paljon. No hommahan päättyi koeaikaan kun en sitten viitsinyt alkaa sooloilemaan järjestelmässä tietämättä täysin mitä teen. Että kyllä asiantuntijahommissakin pitää vähintään perehdyttää tuotannossa olevan tuotteen käyttöön, siinä ei auta vaikka olisi tehnyt samoja hommia muiden valmistajien järjestelmällä aiemmin. Virheen mahdollisuus on iso ja sen tapahtuessa korjaus sitoisi useamman työntekijän siihen täysin.
Ja ennen kuin kukaan vääräleuka kysyy niin, joo työhaastattelussa mulle valehdeltiin täysin työn sisältö ja se rooli mihin olin tulossa. Ja luvattiin, että perehdytetään heidän järjestelmäänsä kyllä.
Olen tehnyt aiemmin ihan erilaista työtä. En olisi ottanut työtä vastaan, jos olisin tiennyt että työpaikalla ollaan ihan ihmeissään siitä, että uusi työntekijä pitäisi perehdyttää tehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa k:lla, loppuu a:lla?
Ei.
Voin niin samaistua sinuun. Ensimmäistä kertaa elämässäni en viihdy töissä. Pattitilanne, kun työllisyysnäkymät ovat huonot. Toistaiseksi aion vain sinnitellä, ehkä se helpottaa jonain päivänä. Harmittaa vaan, kun tietää, miten hienoa on tehdä töitä, kun asiat ovat kunnossa.
Olen ihan suunnattoman pettynyt. Työpaikka vaikutti hyvältä mahdollisuudelta. Olo on todella huijattu, kun työhön ei olekaan perehdytystä.