Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikalla ei ole perehdytystä. Ottaa uusi työpaikka päähän

Vierailija
02.05.2023 |

Toivon melkein ettei työsuhde jatkuisi koeajan jälkeen. Niin raskasta on yrittää toistuvasti arvata mitä pitäisi tehdä, kun opastusta työhön ei ole tarjolla.

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin niin samaistua sinuun. Ensimmäistä kertaa elämässäni en viihdy töissä. Pattitilanne, kun työllisyysnäkymät ovat huonot. Toistaiseksi aion vain sinnitellä, ehkä se helpottaa jonain päivänä. Harmittaa vaan, kun tietää, miten hienoa on tehdä töitä, kun asiat ovat kunnossa.

Tämä juuri! En ole ennen ollut tällaisessa työpaikassa, missä uuteen työntekijään suhtaudutaan näin nihkeästi. Yleensä ainakin joku on halukas auttamaan ja opastamaan.

Vierailija
102/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä työpaikassa pyysin uutta työntekijää tutustumaan työtehtäviin, joita hänen piti hoitaa lomasijaisena. Hän oli niin itsevarma, että tradenomina hän handlaa kaiken - jopa taloushallinnon ohjelman, vaikka ei ollut koskaan hoitanut ko. tehtäviä. Niinpä sitten hän teki mitä tahtoi ja minä korjasin loman jälkeen kaiken...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tietenkään tiedä ap:n tapausta, mutta olen törmännyt todella tahveleihin työntekijöihin, jotka ei osaa omatoimisesti mitään, eivät osaa ottaa itse selvää ja kun neuvoo kädestä pitäen, kysyy seuraavana päivänä samaa asiaa. Ja sitä seuraavana ja silti tekee väärin. Eikä kuitenkaan ole rakettitieteestä kyse.

Vierailija
104/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin niin samaistua sinuun. Ensimmäistä kertaa elämässäni en viihdy töissä. Pattitilanne, kun työllisyysnäkymät ovat huonot. Toistaiseksi aion vain sinnitellä, ehkä se helpottaa jonain päivänä. Harmittaa vaan, kun tietää, miten hienoa on tehdä töitä, kun asiat ovat kunnossa.

Tämä juuri! En ole ennen ollut tällaisessa työpaikassa, missä uuteen työntekijään suhtaudutaan näin nihkeästi. Yleensä ainakin joku on halukas auttamaan ja opastamaan.

Yleensä työpaikalla on tunnuttu pitävän tärkeänä sitä, että uusi työntekijä pääsee nopeasti työhön sisään. En tiedä onko korona muuttanut asenteita nihkeämmäksi. Uudet henkilöt työpaikalla nähdään ilmeisesti kilpailijoina eikä kollegoina.

Vierailija
105/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tietenkään tiedä ap:n tapausta, mutta olen törmännyt todella tahveleihin työntekijöihin, jotka ei osaa omatoimisesti mitään, eivät osaa ottaa itse selvää ja kun neuvoo kädestä pitäen, kysyy seuraavana päivänä samaa asiaa. Ja sitä seuraavana ja silti tekee väärin. Eikä kuitenkaan ole rakettitieteestä kyse.

Ja täysin sattumalta juuri tässä ketjussa tuli mieleen ottaa tämä asia esiin? Ei yhtään vihjailevan oloista.

Vierailija
106/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen samassa työpaikassa! kirjoitti:

Meilläkin on aika ajoin virkoja avoinna ja aina työpaikkailmoituksissa luvataan perehdyttää. Perehdytys tosin tarkoittaa sitä, että kysy jos et osaa jotakin.

Jos työntekijä ei sitten opi työtä niin sitten kannattaa vaihtaa työpaikkaa. Näin toimittiin myös omalla kohdallani aikoinaan 🙄

Tuo kysy jos et osaa jotakin ei tietenkään saa olla ainoa perehdytys, mutta kyllä perehtyjän pitää osata olla itsekin aktiivinen. Meillä on nyt aloittanut muutamia työntekijöitä ja osa on sellaisia, että he odottavat passiivisena, että kaikki tietotaito vain kaadetaan heidän päähän. Asioihin ei tartuta, koska "en osaa ja ei ole perehdytetty" ja tämän varjolla työtehtävät jätetään lojumaan jonkun muun löydettäväksi. Sellainen "miten tämä asia x tehdään, neuvo niin minä opettelen"-asenne puuttuu kokonaan.

Meillä on työohjeet melkein kaikesta sekä lisäksi perehdytyssuunnitelma, mutta perehtyjän pitäisi ymmärtää, että työssä tulee koko ajan uusia asioita myös meille kokeneille, eikä kaikkea välttämättä hoksaa/muista perehdyttää.

Tämä ei koske ap:ta. Jos olet yrittänyt olla aktiivinen ja saanut vain ilkeilyä osaksesi niin se ei ole ok.

Vierailija
107/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen samassa työpaikassa! kirjoitti:

Meilläkin on aika ajoin virkoja avoinna ja aina työpaikkailmoituksissa luvataan perehdyttää. Perehdytys tosin tarkoittaa sitä, että kysy jos et osaa jotakin.

Jos työntekijä ei sitten opi työtä niin sitten kannattaa vaihtaa työpaikkaa. Näin toimittiin myös omalla kohdallani aikoinaan 🙄

Tuo kysy jos et osaa jotakin ei tietenkään saa olla ainoa perehdytys, mutta kyllä perehtyjän pitää osata olla itsekin aktiivinen. Meillä on nyt aloittanut muutamia työntekijöitä ja osa on sellaisia, että he odottavat passiivisena, että kaikki tietotaito vain kaadetaan heidän päähän. Asioihin ei tartuta, koska "en osaa ja ei ole perehdytetty" ja tämän varjolla työtehtävät jätetään lojumaan jonkun muun löydettäväksi. Sellainen "miten tämä asia x tehdään, neuvo niin minä opettelen"-asenne puuttuu kokonaan.

Meillä on työohjeet melkein kaikesta sekä lisäksi perehdytyssuunnitelma, mutta perehtyjän pitäisi ymmärtää, että työssä tulee koko ajan uusia asioita myös meille kokeneille, eikä kaikkea välttämättä hoksaa/muista perehdyttää.

Tämä ei koske ap:ta. Jos olet yrittänyt olla aktiivinen ja saanut vain ilkeilyä osaksesi niin se ei ole ok.

Miten selviän tällaisessa työpaikassa? Tuntuu kuin hakkaisin päätäni seinään.

Vierailija
108/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavassa tilanteessa tein mitä osasin ja etsin uutta työtä koko ajan. Eivät olisi halunneet päästää minua pois, vaikka en tehnyt siellä juuri mitään sitten :D

Vierailija
109/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaavassa tilanteessa tein mitä osasin ja etsin uutta työtä koko ajan. Eivät olisi halunneet päästää minua pois, vaikka en tehnyt siellä juuri mitään sitten :D

Täytyy toimia samoin. Ei vain yhtään mieli aloittaa työnhakua, mutta ei kai muukaan auta.

Vierailija
110/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt sitten vaan neuvoa, ja jos ei neuvota, niin menet esimiehen puheille ja kerrot, että koet työyhteisön käyttäytymisen epäasialliseksi. Työpaikallahan tehdään töitä yrityksen hyväksi. Ei yritystäkään hyödytä huonosti käyttäytyvät, epäasiallisesti käyttäytyvät ihmiset. Tulosta saadaan aikaan kun ymmärretään että yhdessä tehdään työtä ja tavoitellaan samaa asiaa. Kenenkään palkkaa sinä et ole viemässä, ne tyypit saavat palkkansa vaikka sinä oletkin työssä. Sulla on oikeus saada asiallista kohtelua.

Jos ei auta esimiehellekään kertominen, niin samahan se sitten on, vaikket tekisi kuin sen, minkä osaat ja pystyt. Hoitakoot sitten muut sen lopun.

Vierailija
111/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he kokevat perehdyttämiseksi sen, että sulle kerrotaan missä on kahvihuone, missä on wc, miten hoidetaan sairastumisilmoitukset, mikä on työterveyden osoite, missä on paperivarasto tai tarvikevarasto... Tällaista perehdyttämistä, mutta ei työhön opettamista.

Vierailija
112/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on. Terveydenhuollossa on nämä sairauskertomusjärjestelmät kaikkine erikoisuuksineen. Erityisen vaikeaa on se, kun pitäisi jokin sähköinen lähete laittaa vastaanottajalle, mutta ei ole tietoakaan mikä on se vastaanottaja missäkin tilanteessa. Hyvin huonosti hoidettu tämä puoli... Kun olisi kuitenkin mahdollista tehdä kirjallinen lista, mihin minkäkin toimenpide- tai tutkimuslähete laitetaan.

Tämä on kyllä erikoista. Ja sitte lopulta kun näistä on pakko kysyä, joku ei viitsi enää edes vastata. 

No, harmi.

Vierailija
113/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainoksissa aina kehutaan että meillä on ammattilaisia töissä, voi huoletta luottaa yrityksemme ammattitaitoon, ja totuus on sitten se, että siellä on jotain vuokratyöläisiä joita ei ole edes perehdytetty työtehtäviinsä :/

Neuvostoliitossakin puheet ja totuus oli koko ajan yhä kauempana toisistaan, kunnes koko systeemi romahti...

Vierailija
114/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku pieni ja uusi pulju? Vai miten voi olla mahdollista, että vuonna 2023 löytyy firma, jossa uuden työntekijän perehdyttämisprosessia ei ole mietitty?

Vierailija
115/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku pieni ja uusi pulju? Vai miten voi olla mahdollista, että vuonna 2023 löytyy firma, jossa uuden työntekijän perehdyttämisprosessia ei ole mietitty?

Ei ole. Iso ja vanha organisaatio.

Vierailija
116/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, itselleni kävi samoin. Tiedän miten todella turhauttavaa se on..On ikävää että olet tuossa tilanteessa nyt, mutta pääset siitä vielä. Ne ihmiset jää pelleilemään keskenään, eikä sinun tarvitse nähdä heitä enää.

Vierailija
117/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräässä työpaikassa pyysin uutta työntekijää tutustumaan työtehtäviin, joita hänen piti hoitaa lomasijaisena. Hän oli niin itsevarma, että tradenomina hän handlaa kaiken - jopa taloushallinnon ohjelman, vaikka ei ollut koskaan hoitanut ko. tehtäviä. Niinpä sitten hän teki mitä tahtoi ja minä korjasin loman jälkeen kaiken...

Mitä tarkoitat pyytämisellä tutustumaan työtehtäviin? Tuo kuulostaa juuri siltä, ettet vaivautunut yhtään perehdyttämään.  

Vierailija
118/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko asiasta työpaikalla puhua?

Olen yrittänyt, mutta tulee vain palautetta, että pitäisi itse keksiä miten tehtävät hoidetaan.

Minulla oli kans sellainen perehdyttäjä joskus, joka ei kertonut kuin pinnallisesti tehtävän ja prosessin. Hänen ajatusmallinsa oli, että parhaiten oppii itse pähkäilemällä. Se on aivan perseestä. Juuri silloin opin ainakin itse kaikkein huonoiten. Kun asiat kerrotaan kunnolla, niin sitä kautta sitten toistojen kautta ainakin itse opin parhaiten ja samalla osaan soveltaa niitä oivalluksia tuleviinkin juttuihin. Kun ei neuvota ja joudut itse hoomoilasena pähkäilemään, niin sitä vain stressaantuu ja suorituskyky sekä ajattelu takkuaa entistä enemmän.

Vierailija
119/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt, mutta tulee vain palautetta, että pitäisi itse keksiä miten tehtävät hoidetaan.

Minulla oli kans sellainen perehdyttäjä joskus, joka ei kertonut kuin pinnallisesti tehtävän ja prosessin. Hänen ajatusmallinsa oli, että parhaiten oppii itse pähkäilemällä. Se on aivan perseestä. Juuri silloin opin ainakin itse kaikkein huonoiten. Kun asiat kerrotaan kunnolla, niin sitä kautta sitten toistojen kautta ainakin itse opin parhaiten ja samalla osaan soveltaa niitä oivalluksia tuleviinkin juttuihin. Kun ei neuvota ja joudut itse hoomoilasena pähkäilemään, niin sitä vain stressaantuu ja suorituskyky sekä ajattelu takkuaa entistä enemmän.

Totta. Stressaantuneena nukkuu huonommin ja päivän aikana joutuu pitämään enemmän taukoja, kun ajatus ei vain kulje. Kaikki tuo on pois siitä tuloksesta.

Vierailija
120/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Stressaantuneena nukkuu huonommin ja päivän aikana joutuu pitämään enemmän taukoja, kun ajatus ei vain kulje. Kaikki tuo on pois siitä tuloksesta.

Olen myös tosi epävarma olenko ylipäätään osannut tehdä mitään oikein, kun ketään ei tunnu oikein kiinnostavan miten työt sujuvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan