Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikalla ei ole perehdytystä. Ottaa uusi työpaikka päähän

Vierailija
02.05.2023 |

Toivon melkein ettei työsuhde jatkuisi koeajan jälkeen. Niin raskasta on yrittää toistuvasti arvata mitä pitäisi tehdä, kun opastusta työhön ei ole tarjolla.

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yhdelläkään yrityksellä on varaa olla perehdyttämättä uutta työntekijää? Rekrytointi on aina kallis prosessi, oli kyseessä sitten perustyöntekijä tai johtotason henkilö. Jos tieto ja toimintatavat eivät siirry uudelle työntekijälle, on työnantajan turha odottaa tuloksellista työpanosta.

Tuntuvat silti sitä odottavan. Tyhmä työnantaja.

Vierailija
142/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yhdelläkään yrityksellä on varaa olla perehdyttämättä uutta työntekijää? Rekrytointi on aina kallis prosessi, oli kyseessä sitten perustyöntekijä tai johtotason henkilö. Jos tieto ja toimintatavat eivät siirry uudelle työntekijälle, on työnantajan turha odottaa tuloksellista työpanosta.

Tuntuvat silti sitä odottavan. Tyhmä työnantaja.

Ajattelen menon työpaikalla johtuvan resurssipulasta, mikä saa kuormittuneet ihmiset käyttäytymään ikävästi. Tilanteen käsitteleminen ei kuitenkaan helpota omaa oloa eikä auttamaan ottamaan uusia työtehtäviä haltuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaakohan työnantajat tai esimiehet, kuinka paljon resursseja ja jopa työntekijöitä menetetään tällä ei-perehdyttämisellä? Ilmeisesti ei. Tai jos tajuaa eivät voi tehdä tai jaksa tehdä mitään.

Vierailija
144/153 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuaakohan työnantajat tai esimiehet, kuinka paljon resursseja ja jopa työntekijöitä menetetään tällä ei-perehdyttämisellä? Ilmeisesti ei. Tai jos tajuaa eivät voi tehdä tai jaksa tehdä mitään.

En usko. Esihenkilö tuntuu kuvittelen, että uusi työntekijä oppii uuden työn sillä, että hänelle tiuskitaan, ettei saa häiritä muita kyselemällä. Vähät siitä, ettei uusi tyyppi pääse työssä edes alkuun.

Vierailija
145/153 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vastaava tilanne työpaikassani, jossa olen toista kesää. Mikä virhe, etten hakeutunut muualle.

Luulin, että esimies olisi saanut ratkaistua työnjohdon ongelmat ja pitkään yhdessä töitä tehnyt porukka olisi jo hyväksynyt minut jäsenekseen, kun uudempiakin on tullut mukaan. Mutta ei. Minulle on langennut joku vajaavaltaisen rooli. Olen nelikymppisenä porukan nuorin nainen, jonka ammattitaitoa vähätellään, kun haluan tehdä työni kunnolla eikä muilla ole kompetenssia samaan. Minua puhutellaan rakkaaksi lapseksi, kun yritän pyytää työohjeita, joita muut eivät osaa antaa. Asiaa on käsitelty esimiehen kanssa, mummot eivät muutu.

Minulle nimettiin perehdyttäjä, joka ei pysty neuvomaan kuin omaa työnkuvaansa ja besserwisseröi koko ajan. "Periaatteessa sen voi tehdä noinkin ja se on ihan ookoo mutta minä tekisin näin", ja perään veemäinen hymy. Omiin työtehtäviin saan pyytämättä arvailu-ja mutuneuvoja ihmisiltä, jotka eivät ole esimiehiäni. Lähiesimies ei ole johtamistaitoinen ja vaatiessani selkeitä ohjeita hän on jopa käynyt kiinni hartioihin ja ravistellut minua. Esimies ohitti asian.

Viime kesän ilmiöstä eli annetun työn teettämisestä uudelleen toisilla ohjeilla on jo päästy esimiehen käskystä. Homma on muuttunut siihen, että vapaapäivinäni tekemäni työ myllätään uuteen uskoon. Ihan sama tässä vaiheessa. Tämän kesän vedän soitellen läpi ja ensi vuonna olen ihan muualla. Voimia sulle AP.

Vierailija
146/153 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jotakuta toista, joka ei vastaa samalla tavalla. Tai kysy yksi kysymys yhdeltä, toinen toiselta ja kolmas kolmannelta. Ja katsele sivusilmällä, miten hommat hoidetaan sekä kirjoita kaikki muistiin. Voit ottaa kännyllä myös kuvaa ja opetella siitä myöhemmin (jos nyt ei kiellettyä; jätä naamat pois).

Vierailija
147/153 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kollegat vaikuttavat suorastaan kiukkuisilta, jos kyselet apua töiden kanssa. En vain ymmärrä miten ilman opastamista pitäisi syntyä käsitys miten mitäkin tehtävää hoidetaan.

Mikä ihme siinä on että revitään perse jos kysyt neuvoja?! Tämmöistä on monessa paikassa. Ei voi käsittää.

En minäkään. Törkeää käytöstä uutta työntekijää kohtaan. Siitä myös jupistaan jos yrität itseksesi hoitaa jotain eikä se sitten menekään kuten asiat on yleensä hoidettu.

Sama kokemus. Olin ollut iltavuorossa, jossa piti päivälliseltä jääneet ruuat panna rasioihin ja jääkaappiin.

Kun menin aamuvuoroon, ja tein samalla tavalla, niin tää tyyppi, joka oli neuvonut noin tekemään tuli ja vihaisesti pää punaisena huusi, että enkö minä ole sanonut sinulle, että lounaan jälkeen ruoka viedään keittiöön!!!!  Juu et ole sanonut. Olimme olleet vain iltavuorossa aiemmin.

Ei siinä mitään. Asian olisi voinut kertoa asiallisesti, eikä vihaisena huutaen. En mennyt enää, koska oli niin heikkohermoista porukkaa.

Vierailija
148/153 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla tuo on ihan perusmeininkiä. Jos olet valmistunut lähi-/sairaanhoitajaksi, sinun pitää tietää automaattisesti, mihin aikaan joka ikiseen Suomen soteyksikköön tulee ruoka ja mistä se haetaan, miten hoitotarvikkeet tilataan ja missä kaapissa mitäkin säilytetään yms, koska muuten olet täysin ammattitaidoton hoitaja. Lisäksi koulussa pitäisi oppia jokaisen asiakkaan/potilaan nimi, jotta osaat heti viisi minuuttia ensimmäisen vuoron alkamisen jälkeen mennä antamaan sille Sepolle ne lääkkeet, etkä häiritse muita työntekijöitä kysymällä, kukas se Seppo mahtaa olla.

Vierailija
149/153 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli itse tuossa tilanteessa lähemmäs 15 vuotta sitten. Pyysin hakiessa perehdytystä ja sitä luvattiin, mutta pskmarjat! Ei minkäänlaista. Ei ollut mitään kansiota/mappia, johon olisi edes koottu jotain yleistä tietoa. Kun jokainen rakentaa työnkuvan itse! No eihän rakenna. Laista nousee jo useat asiat. Mutta ei mitään hajua millaisia toimintatapoja ja käyntäntöjä just tuossa toimipisteessä käytettiin. Olin aivan pihalla ja sain lähteäkin sieltä koeajan puitteissa.

Paikassa oli silloin muutenkin "saluunan ovet" eli väkeä tuli ja meni.

Veemäisintä oli, että lähdin sinne vakituisesta paikasta. Jäin muutamaksi kuukaudeksi tyhjän päälle ja päädyin lopulta nykyiseen työhöni, jossa olin 3,5 vuotta määräaikaisena. Mutta tässä työssä on aina tarjottu perehdytystä ja senkin jälkeen on taustaringit, joista voi kysyä neuvoa.

Tuollainen perehdytyken puuttuminen syö voimavaroja. Kaikki on epävarmaa.

Vierailija
150/153 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli itse tuossa tilanteessa lähemmäs 15 vuotta sitten. Pyysin hakiessa perehdytystä ja sitä luvattiin, mutta pskmarjat! Ei minkäänlaista. Ei ollut mitään kansiota/mappia, johon olisi edes koottu jotain yleistä tietoa. Kun jokainen rakentaa työnkuvan itse! No eihän rakenna. Laista nousee jo useat asiat. Mutta ei mitään hajua millaisia toimintatapoja ja käyntäntöjä just tuossa toimipisteessä käytettiin. Olin aivan pihalla ja sain lähteäkin sieltä koeajan puitteissa.

Veemäisintä oli, että lähdin sinne vakituisesta paikasta. Jäin muutamaksi kuukaudeksi tyhjän päälle ja päädyin lopulta nykyiseen työhöni, jossa olin 3,5 vuotta määräaikaisena. Mutta tässä työssä on aina tarjottu perehdytystä ja senkin jälkeen on taustaringit, joista voi kysyä neuvoa.

Kyllä. Vaikka ymmärtäisi ettei tilanne ole omaa syytä, tuntuu silti pahalta kun työt eivät suju kuten toivoisi.

Vierailija
151/153 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Vaikka ymmärtäisi ettei tilanne ole omaa syytä, tuntuu silti pahalta kun työt eivät suju kuten toivoisi.

Täytyy vain purra hammasta yhteen kunnes löytyy jotain muuta tilalle. Tosin sama meno taitaa olla nykyään lähes joka paikassa. Todella tehotonta työn oppimisen kannalta. Ilman perehdytystä väki vaihtuu vauhdilla ja menee pitkään ennen kuin työt alkavat sujua

Vierailija
152/153 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla työpaikoilla perehdytys on totaalisen surkeaa nykyisin. Usein haetaankin sellaista työntekijää, jolta oletetaan, ettei hän tarvitsisi juuri minkäänlaista perehdytystä. Sellaista täydellisen itseohjautuvaa henkilöä, joka automaattisesti tietää mitä pitää tehdä eikä tarvitse juuri kenenkään apua.

Vierailija
153/153 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla työpaikoilla perehdytys on totaalisen surkeaa nykyisin. Usein haetaankin sellaista työntekijää, jolta oletetaan, ettei hän tarvitsisi juuri minkäänlaista perehdytystä. Sellaista täydellisen itseohjautuvaa henkilöä, joka automaattisesti tietää mitä pitää tehdä eikä tarvitse juuri kenenkään apua.

Ihan käsittämätöntä. Eihän kukaan muualta tullut voi tietää etukäteen kyseisen työpaikan käytäntöjä, vaikka olisi miten kokenut ammattilainen aiemmassa työssään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän