Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"No kun en tiiä mitä pitää siivota"

Vierailija
29.04.2023 |

Miten tässä pääsis rakentavasti miehen kanssa tilanteeseen, että hän oma-aloitteisesti tekisi kotitöitä?

Aina kun yritän puhua siivoamisesta, niin suuttuu/vastaus on otsikon mukainen tms. Ja siivoaa sitten monesti silmin nähden vihaisena. Joskus luovutan ja siivoan vaan itse kaiken. Kyseessä aikuinen kolmivitonen mies. Joudun tehtävä kerrallaan sanomaan mitä pitää tehdä esim. (Imuroisitko portaat tai pesasisitko lavuaarin) ja kun hän on yhden asian tehnyt, niin palaa yleensä sohvalle kännykkää selaamaan tms. Mulla on ollut monta viikkoa paha tilanne töissä ja siivoukset on jäänyt, koska olen ollut niin väsynyt ylitöiden vuoksi. Lakanoita ei olla vaihdettu, pölyjä pyyhitty, lattioita imuroitu ja vessoja ja lavuaareja pesty ja sellaista ihan todella perusjuttuja. Astiapesukoneen täyttöön ja tyhjentämiseen mies osallistuu oma-aloitteisesti yhtä paljon kuin minäkin. Mutta kaikessa muussa, jos minä en ole vaatimassa siivoamista (huom. ensin pyydän kauniisti -> mitään ei tapahdu. Monesti ei tule edes vastausta. Sitte pitää alkaa pikku hiljaa painokkaammin vaatimaan. Ja mitään tärkeää en keskeytä. Tv:n katselua vaan) ja luettelemassa mitä pitää tehdä, niin mitään ei tapahdu. Tänään taas sama homma. Siivoamisen tarve on ilmiselvä, paitsi miehelle. Alan tulla ihan hulluksi, enkä tiedä mitä tehdä tämän siivousasian kanssa. Tätä on jatkunut 10 vuotta.

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huisii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Tuohon pitää tulla muutos, muuten on turha jatkaa suhdetta. Sano se miehelle.

Toiseksi, olen havainnut muutaman hyvän konstin. Tehkää lista siivouksista, jotka on suoritettava joka viikko. Sitten sovitte, että molempien on tehtävä listalta puolet tehtävistä. Kuka ehtii ensin saa vslita tehtävän ja merkatkaa vaikka listaan, kun tehty ja pvm.

Se, joka ei tee puolta tehtävistä, maksaa kotisiivouksen.

Listaan kuulumattomat työt sovitaan yhdessä. Parhaiten miehiin ja lapsiin toimii 2 vaihtoehdon taktiikka. Eli anna miehelle 2 vaihtoehtoa: pesetkö matot vai ikkunat? Toinen täytyy valita ja suorittaa. Se, joka ei suorita, maksaa kotisiivouksen.

Ja vierelle lista siitä, miten monta euroa kumpikin on laittanut yhteiselle taloustilille, onhan se 50/50 eikä tulojen suhteessa?

Tietenkin on 50/50, nyt on kato 2023 vuosiluku ja molemmat tienaa nykyään suunnilleen saman verran.

Kannattaa ostaa uus kalenteri kerran vuodessa niin pysyy kärryillä😂

Palstalla naiset valittavat, että mies on rikas ja koulutettu, heillä itsellään huonopalkkainen työ ja silti mies vaatii, että maksetaan kaikki puoliksi ja palstakuoro kauhistelee, että ei ole reilua, te olette perhe, teillä on yhteiset rahat ja miehen tulee maksaa. Näköjään myös huolehtia kodin siisteydestä jne., jotta nainen voi palstailla.

En oo koskaan tosielämässä nähnyt moista pariskuntaa. Tiedän kyllä että Teemu ja Sirpa Selänne ovat olemassa, mutta me muut yleensä pariudutaan oman sosioekonomisen tason mukaan, silloin molemmat tienaa saman verran.

(tiedän ettei teemu ole mikään korkeasti koulutettu, mutta rikkauden puolesta sopii esimerkiksi tähän)

Itse olen korkeasti koulutettu, kuten miehenikin. Molemmilla hyvä saman tason palkka.

Aika harvoin korkeasti koulutettu nai matalasti koulutetun. Lisäksi korkeasti koulutetut jakavat perhevapaat yms tasan, jolloin sekään ei pääse sotkemaan uraa ja taloutta toisen eduksi ja toisen haitaksi.

Sitten taas niillä itse valituilla tuloeroilla ei ole mitään väliä, koska ne on itse valittu ja niistä pääsee omin toimin eroon, jos vaan valitsee toisin.

Palstalla näitä on satoja, kysellään, miten voi olla elämä itaran miehen kanssa kamalaa, kun se ei maksa mun matkaa LOntooseen, vaikka sillä on rahaa.

Vierailija
62/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen pitää siivota tai ylipäätään koska naiset oppivat, että he eivät ole puolison tai asuinkumppanin äiti, jolla on valta  määrätä ja komentaa. Jos miehelle likaiset lakanat on OK, niin miksi naisen pitää vaatia, että vaihda ne?

Miehen pitäisi olla aikuinen, joka osaa itsenäisesti huolehtia asioista, eikä lapsi, josta muut pitävät huolta ja jota ohjataan kotitöihin.

Nainen kuitenkin on se, joka päättää, milloin asiat vaativat huolehtimista?

Pakkohan se on jonkun tehdä, että asiat tulee hoidettua? Jos korpeaa, niin ala hyvä mies itse ottaa sitä vastuuta.

Monella naisella olisi autossa edelleen talvirenkaat, jos mies ei ottaisi vastuuta.

Höpöhöpö. Sä kans voisit ostaa uuden kalenterin vuosittain. Nyt on 2023, se joka auton omistaa vie sen itse korjaamolle ja rengasliikkeeseen. Miehet mitään tuollaisia huolehdi kuin omiin ajokkeihinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen pitää siivota tai ylipäätään koska naiset oppivat, että he eivät ole puolison tai asuinkumppanin äiti, jolla on valta  määrätä ja komentaa. Jos miehelle likaiset lakanat on OK, niin miksi naisen pitää vaatia, että vaihda ne?

Miehen pitäisi olla aikuinen, joka osaa itsenäisesti huolehtia asioista, eikä lapsi, josta muut pitävät huolta ja jota ohjataan kotitöihin.

Pakkohan se on jonkun tehdä, että asiat tulee hoidettua? Jos korpeaa, niin ala hyvä mies itse ottaa sitä vastuuta.

Monella naisella olisi autossa edelleen talvirenkaat, jos mies ei ottaisi vastuuta.

Kehtaan väittää, että ei muuten olisi. Mikäli mies ei huolehdi niistä talvirenkaista, niin kyllä nainen pitää huolen, että ne tulee vaihdettua.

Kyselepä rengasliikkeistä tms., ketkä tulevat viimeisinä vaihdattamaan renkaita.

No ketkä? Ja mitä väliä, jos ne vaihdetaan silloin kun pitääkin?

Vierailija
64/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Tuohon pitää tulla muutos, muuten on turha jatkaa suhdetta. Sano se miehelle.

Toiseksi, olen havainnut muutaman hyvän konstin. Tehkää lista siivouksista, jotka on suoritettava joka viikko. Sitten sovitte, että molempien on tehtävä listalta puolet tehtävistä. Kuka ehtii ensin saa vslita tehtävän ja merkatkaa vaikka listaan, kun tehty ja pvm.

Se, joka ei tee puolta tehtävistä, maksaa kotisiivouksen.

Listaan kuulumattomat työt sovitaan yhdessä. Parhaiten miehiin ja lapsiin toimii 2 vaihtoehdon taktiikka. Eli anna miehelle 2 vaihtoehtoa: pesetkö matot vai ikkunat? Toinen täytyy valita ja suorittaa. Se, joka ei suorita, maksaa kotisiivouksen.

Ja vierelle lista siitä, miten monta euroa kumpikin on laittanut yhteiselle taloustilille, onhan se 50/50 eikä tulojen suhteessa?

Tietenkin on 50/50, nyt on kato 2023 vuosiluku ja molemmat tienaa nykyään suunnilleen saman verran.

Kannattaa ostaa uus kalenteri kerran vuodessa niin pysyy kärryillä😂

Palstalla naiset valittavat, että mies on rikas ja koulutettu, heillä itsellään huonopalkkainen työ ja silti mies vaatii, että maksetaan kaikki puoliksi ja palstakuoro kauhistelee, että ei ole reilua, te olette perhe, teillä on yhteiset rahat ja miehen tulee maksaa. Näköjään myös huolehtia kodin siisteydestä jne., jotta nainen voi palstailla.

En oo koskaan tosielämässä nähnyt moista pariskuntaa. Tiedän kyllä että Teemu ja Sirpa Selänne ovat olemassa, mutta me muut yleensä pariudutaan oman sosioekonomisen tason mukaan, silloin molemmat tienaa saman verran.

(tiedän ettei teemu ole mikään korkeasti koulutettu, mutta rikkauden puolesta sopii esimerkiksi tähän)

Itse olen korkeasti koulutettu, kuten miehenikin. Molemmilla hyvä saman tason palkka.

Aika harvoin korkeasti koulutettu nai matalasti koulutetun. Lisäksi korkeasti koulutetut jakavat perhevapaat yms tasan, jolloin sekään ei pääse sotkemaan uraa ja taloutta toisen eduksi ja toisen haitaksi.

Sitten taas niillä itse valituilla tuloeroilla ei ole mitään väliä, koska ne on itse valittu ja niistä pääsee omin toimin eroon, jos vaan valitsee toisin.

Palstalla näitä on satoja, kysellään, miten voi olla elämä itaran miehen kanssa kamalaa, kun se ei maksa mun matkaa LOntooseen, vaikka sillä on rahaa.

Just joo. Joku ottaa trollit vähän liian tosissaan.

Vierailija
65/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tainnut mies eläissään siivota mitään jos ei oma-aloitteisesti osaa tehdä? Jos pytty on vauhtirantuja täynnä, miehellä ei mikään kello kilahda joka kertoisi että asialle pitäisi tehdä jotakin?

Missä possulassa kerätään pytty täyteen vauhtiraitoja? Mieskin sen tietää, että ne putsataan heti pois eikä jätetä kuivumaan.

Vierailija
66/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaa sitten joskus, kun kokee tarpeelliseksi... Kävin juuri miehen huoneessa. Yleensä en siellä käy, juuri siksi kun on niin saastainen, mutta nyt piti hakea sieltä yksi levy. Hyllyillä karkkipapereita, räkä(?)papereita, tölkkipinoja, lattialla paksu pölykerros, kissankarvoja ja läjä kissan oksennusta, joka sekin oli jo pölyn ja karvojen peittämö. Jos ei tämä piste ole, jossa kokee, että vaikka pikainen imurointi olisi kohdallaan, niin missä kohtaa se oikein tulee?

Vierailija
67/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa. Ei se muutu miksikään.

Vierailija
68/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoaa sitten joskus, kun kokee tarpeelliseksi... Kävin juuri miehen huoneessa. Yleensä en siellä käy, juuri siksi kun on niin saastainen, mutta nyt piti hakea sieltä yksi levy. Hyllyillä karkkipapereita, räkä(?)papereita, tölkkipinoja, lattialla paksu pölykerros, kissankarvoja ja läjä kissan oksennusta, joka sekin oli jo pölyn ja karvojen peittämö. Jos ei tämä piste ole, jossa kokee, että vaikka pikainen imurointi olisi kohdallaan, niin missä kohtaa se oikein tulee?

Oletteko te kämppiksiä? Entä yhteiset tilat, kuten keittiö, olohuone ja kylppäri? Eteinen? Kuka ne siivoaa? Kuka pesee pyykit? Onko teillä lapsia?

Vierailija
69/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täällä nyt tuntuvan liittävän omia tunteita ja kokemuksiaan minun tilanteeseen. En ole mikään siivousfriikki ja meillä ei todellakaan ole kodissa putipuhdasta :D Mutta kun on koirakin niin kyllä viikon välein vähintäänkin pitää imuroida (senkin tekee robotti ja pölyt pyyhkiä olkkarista. Ja pönttö ja lavuaari pestä. Keittiö pitää siivota joka päivä jotenkuten säädylliseen kuosiin. Mutta kyllä myös lakanat ja pyyhkeet on hyvä viimeistään kk välein vaihtaa ja sohva imuroida. Eikö nämä nyt ole ihan tavallista perussiisteyttä? Kylpyhuoneen isompi pesu meillä (tai siis minulla) nykyään aina roikkuu. Ennen pesin kerran kk. Nyt kerran puolessa vuodessa ja se alkaa olla vähän ällö. Samoin lattian luutuaminen on inhokkini, joten puolen vuoden välein teen sen. Sitten on läjä kaikkia harvemmin tehtäviä siivoustehtäviä joita teen silloin tällöin. Ihan hyvää hyötyliikuntaa niin kuin joku sanoi.

-ap

Vierailija
70/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tu paljoa itekkää siivottua. Helpompi esim. leivänmuruset pyyhkäistä pöydältä saman tien roskiin kuin odottaa erillistä siivouspäivää. Lakasen pikkasen varmaan joka päivä sieltä täältä mistä milloinkin en laske sitä siivoamiseksi enkä jätä näkyviä roskiakaan lattialla siis odottamaan siivoouspäivää. Jos miun tähtäimeen sattuu villakoiria poimin ja pyyhin ne käsin nurkista yms. armotta mitä eteen tulee enkä laske tätäkään siivoamiseksi enkä jätä odottamaan siivouspäivää. Tämän on enemmän asenne kuin muu kysymys. Haen optimia helppouden ja siisteyden välillä. Siivoan varmaan vähemmän kuin valtaosa jengistä. Tällä hetkellä yksi laatikoston pinta kiinnittää huomiota että on pölyinen. Kun menen sopivassa kohtaa siitä ohi pyyhin kädellä ja pesen käden.

Vierailija
71/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi asut sen kanssa?

Kukaan poika/mies ei ole tehnyt minuun tarpeitaan kuuteen vuoteen. Ei tarvitse nalkuttaakaan.

T31

Vierailija
72/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisimme tehdä yhteiskunnalle ja naisille palveluksen ja kasvattaa poikamme tasa-arvoisiksi kodin siivoajiksi. Ehkä 20 vuoden päästä näitä aloituksia on vähemmän palstalla?

Vierailija
73/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se siivoaa ketä häiritsee.

Se kyllä kertoo ihmisestä tarpeeksi, jos ei sotku ja likaisuus häiritse. Yleensä tällaiset ihmiset kärsivät jostain mt-ongelmista.

Likaisuus häiritsee, sotku ei. Äitini oli himosiivoaja ja lapsuudesta jäi kaameat muistikuvat siitä, että siivouspäivä lauantaina eikä yhtäkään vaatekappaletta saanut heittää lattialle. Nyt omassa kotonani ei kiinnosta tippaakaan, jos työpäivän jälkeen heittää vaatteet lattialle ja lösähtöö sohvalle tai se, että pölyjä ei pyyhi joka viikko, vaan sitten, kun ne alkaa häiritä. Onneksi miehenikään ei jaksa siivouksesta nipottaa, olisi kaameaa elää ihmisen kanssa, jonka mielestä siivota pitäisi joka viikko eikä siedä yhtään sotkua.

Vierailija
74/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta on kulunut motkotusta, etkä vieläkään tajua, että siivoaminen ei kiinnosta miestäsi samalla tavlla kuin sinua? Koita jo tajuta, ettei se kiinnosta häntä. Hän ei arvosta siisteyttä siten kuin sinä. Jos mies kerran kelpaa muuten, koita nyt kestää puutteitakin. Vai oletko sinä hänen mielestään tosi puoleensavetävä siivouksesta motkottaja?

Laadi vaikka lista, mitä sinä itse tarkoitat siivouksella ja näytä se lista sitten miehellesi. Sano, että jotain niistä hän saisi luvan tehdä, koska sinä et jaksa yksin kaikkea tehdä, ja nämä kuuluu kodissa siivota.

Vierailija
75/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevväämmällä.

Vierailija
76/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdotonta, kun sen toisen pakko on ihan äärilaidassa. Ei ole olemassa mitään pakkoa tehdä mitään.

Vierailija
77/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein just joku aika sitten noin viikon testin, etten siivonnut MITÄÄN miehen jälkiä. Omat astiat osaan laittaa tiskikoneeseen, osaan pyyhkiä, jos ruokaa roiskuu pöydälle, osaan viedä omat likaiset vaatteet pyykkikoriin/pesukoneeseen ja puhtaat pyykit telineeltä kaappiin jne. Mies kysyi jossain vaiheessa, että miksi MINÄ en ole pessyt hänen yksiä housujaan, jotka lojuivat makkarin tuolilla ja miksi HÄNEN likaiset eväskipot haisee tiskipöydällä. Niinpä. Lattia täynnä pölyä, koirankarvoja ja roskaa. Samoin tasot. Harkitsen oikeasti eroa tällä hetkellä.

Vierailija
78/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koskaan ollut siivouspäivää, enkä ole eläissäni joutunut käskemään miestäni siivoamaan jotain. Hän tykkää siististä ja siksi hän siivoaa itsekin pyytämättä. Mutta meillä siivotaan jäljet heti, kun niitä tulee, eikä tehdä jotain siivousurakoita.

Vierailija
79/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein just joku aika sitten noin viikon testin, etten siivonnut MITÄÄN miehen jälkiä. Omat astiat osaan laittaa tiskikoneeseen, osaan pyyhkiä, jos ruokaa roiskuu pöydälle, osaan viedä omat likaiset vaatteet pyykkikoriin/pesukoneeseen ja puhtaat pyykit telineeltä kaappiin jne. Mies kysyi jossain vaiheessa, että miksi MINÄ en ole pessyt hänen yksiä housujaan, jotka lojuivat makkarin tuolilla ja miksi HÄNEN likaiset eväskipot haisee tiskipöydällä. Niinpä. Lattia täynnä pölyä, koirankarvoja ja roskaa. Samoin tasot. Harkitsen oikeasti eroa tällä hetkellä.

Meinaatko ottaa eron edes vastaamatta hänelle, miksi?

Vierailija
80/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huisii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Sä kans voisit ostaa uuden kalenterin vuosittain. Nyt on 2023, se joka auton omistaa vie sen itse korjaamolle ja rengasliikkeeseen. Miehet mitään tuollaisia huolehdi kuin omiin ajokkeihinsa.

Ja siellä rengasliikkeessäkö on nainen vaihtamassa renkaita vai sittenkin mies, joka huolehtii, että rengaspaineet on kunnossa jne.? Kenellä se vastuu vaihdossa on, miehellä vai naisella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan