"No kun en tiiä mitä pitää siivota"
Miten tässä pääsis rakentavasti miehen kanssa tilanteeseen, että hän oma-aloitteisesti tekisi kotitöitä?
Aina kun yritän puhua siivoamisesta, niin suuttuu/vastaus on otsikon mukainen tms. Ja siivoaa sitten monesti silmin nähden vihaisena. Joskus luovutan ja siivoan vaan itse kaiken. Kyseessä aikuinen kolmivitonen mies. Joudun tehtävä kerrallaan sanomaan mitä pitää tehdä esim. (Imuroisitko portaat tai pesasisitko lavuaarin) ja kun hän on yhden asian tehnyt, niin palaa yleensä sohvalle kännykkää selaamaan tms. Mulla on ollut monta viikkoa paha tilanne töissä ja siivoukset on jäänyt, koska olen ollut niin väsynyt ylitöiden vuoksi. Lakanoita ei olla vaihdettu, pölyjä pyyhitty, lattioita imuroitu ja vessoja ja lavuaareja pesty ja sellaista ihan todella perusjuttuja. Astiapesukoneen täyttöön ja tyhjentämiseen mies osallistuu oma-aloitteisesti yhtä paljon kuin minäkin. Mutta kaikessa muussa, jos minä en ole vaatimassa siivoamista (huom. ensin pyydän kauniisti -> mitään ei tapahdu. Monesti ei tule edes vastausta. Sitte pitää alkaa pikku hiljaa painokkaammin vaatimaan. Ja mitään tärkeää en keskeytä. Tv:n katselua vaan) ja luettelemassa mitä pitää tehdä, niin mitään ei tapahdu. Tänään taas sama homma. Siivoamisen tarve on ilmiselvä, paitsi miehelle. Alan tulla ihan hulluksi, enkä tiedä mitä tehdä tämän siivousasian kanssa. Tätä on jatkunut 10 vuotta.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Teemu Keskisarja ei tee kotitöitä, niin en tee minäkään.
Sitäpaitsi minulla on jo kaikki universumin ongelmat tässä ratkottavana.
Mitä te vielä vaaditte? Kysyn vaan. Eikö mikään riitä?
Älä puhu paskaa, siinä jutussa kerrottiin että Keskisarja tekee tietyt kotityöt ja vaimo tietyt ja jako toimii heillä hyvin.
Ei sanottu. Hän vähän lukee lapsille ja siinä kaikki. Lisäksi puhuttelee vaimoaan alentuvasti. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitää siivota tai ylipäätään koska naiset oppivat, että he eivät ole puolison tai asuinkumppanin äiti, jolla on valta määrätä ja komentaa. Jos miehelle likaiset lakanat on OK, niin miksi naisen pitää vaatia, että vaihda ne?
Miehen pitäisi olla aikuinen, joka osaa itsenäisesti huolehtia asioista, eikä lapsi, josta muut pitävät huolta ja jota ohjataan kotitöihin.
Nainen kuitenkin on se, joka päättää, milloin asiat vaativat huolehtimista?
Kylläpä tuli taas kiitollinen olo omasta miehestäni, joka huomaa ja osaa oma-aloitteisesti hoitaa imuroinnit, pölyjen pyyhinnät, tiskit ja pyykit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitää siivota tai ylipäätään koska naiset oppivat, että he eivät ole puolison tai asuinkumppanin äiti, jolla on valta määrätä ja komentaa. Jos miehelle likaiset lakanat on OK, niin miksi naisen pitää vaatia, että vaihda ne?
Miehen pitäisi olla aikuinen, joka osaa itsenäisesti huolehtia asioista, eikä lapsi, josta muut pitävät huolta ja jota ohjataan kotitöihin.
Kun 2 ihmistä asuu yhdessä, pitää löytää molemmille sopiva tapa huolehtia asioista. Ei niin, että vain toinen päättää ja käskyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ap nimenomaan haluaa, että mies tekee hänen määräystensä mukaisesti, ap:lle ei riitä miehen siisteyskäsitys. Kyse ei ole siitä, että miehestä tulee pitää huolta, kyse on siitä, että miestä komennetaan tekemään asioita, joilla ei ole mitään merkitystä miehelle. Jotkut kammalla suoristetut matonhapsut on harvalle miehelle The Asia.
Teillä on varmaan vaan eri käsitys, millaisessa ympäristössä on tarpeeksi viihtyisää tai milloin pitää siivota.
En usko että hän välttämättä on laiska, vain suurpiirteisempi 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on jonkun tehdä, että asiat tulee hoidettua? Jos korpeaa, niin ala hyvä mies itse ottaa sitä vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Tää on hauska ketju, koska just eilen veli valitti sitä, että vaimonsa ei anna hankkia heille siivoojaa, vaikka veli maksaisi kaikki kulut. Kuulemma heille ei vieras ihminen tule siivoamaan, koska se ei kuitenkaan tiedä, miten hän (siis käly) haluaa siivouksen hoidettavan eikä veljellä ole mitään oikeutta laistaa velvollisuuksistaan hakkimalla joku siivoamaan puolestaan.
Kyse ei ole siisteydestä, kyse on vallasta.
Todella ihmeellistä. Minun nuorin tyttäreni ja hänen miehensä tulivat lopputulokseen että kumpikaan heistä ei pidä siivouksesta, joten nyt heillä on siivooja joka käy joka toinen viikko. Ei tarvitse tapella kuka siivoaa ja mitäkin ja koska.
Anna tämä kirjoitettu lista miehelle:
-laita käyttövaatteet naulakoihin ja likaiset pesukaappiin
- Imuroi lattiat, matot ja tekstiilipintaiset huonekalut.
-Pyyhi lattiat nihkeällä.
-Pyyhi pölyt ja poista sormenjäljet pinnoilta.
-Pese wc ja kylpyhuone.
-Tyhjennä roskikset
Olisiko tuosta hänelle apua. Mutta pysy sinä ap silloin kaukana, menet tekemään viikoksi ruokaoatokse ja sit lenkille.
Katso mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on jonkun tehdä, että asiat tulee hoidettua? Jos korpeaa, niin ala hyvä mies itse ottaa sitä vastuuta.
Monella naisella olisi autossa edelleen talvirenkaat, jos mies ei ottaisi vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käyttäytyy kuin lapsi, niin on pakko ohjailla. Meillä mies toimii itsenäisesti. Hän käy ruokaostoksilla tarpeen mukaan, päättää mitä ruokaa tekee ja valmistaa sen, imuroi tarpeen mukaan. Jos minun mielestäni pitää imuroida, niin teen sen itse. Tarvittaessa voin myös pyytää miestäni tekemään sen, jos itselläni on joku este ja on tilanne, ettei imurointia voi jättää myöhemmäksi. Isommista töistä keskustellaan yhdessä ja sovitaan, miten ja miloin ne hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies todennäköisesti sietäisi sekaisuutta ja likaisuutta pidempään, mutta hoitaisi asian sitten, kun hänen mielestään kylläisyyspiste on saavutettu.
Enkä mä ole mies.
Vierailija kirjoitti:
Huisii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huisii kirjoitti:
Tuohon pitää tulla muutos, muuten on turha jatkaa suhdetta. Sano se miehelle.
Toiseksi, olen havainnut muutaman hyvän konstin. Tehkää lista siivouksista, jotka on suoritettava joka viikko. Sitten sovitte, että molempien on tehtävä listalta puolet tehtävistä. Kuka ehtii ensin saa vslita tehtävän ja merkatkaa vaikka listaan, kun tehty ja pvm.
Se, joka ei tee puolta tehtävistä, maksaa kotisiivouksen.
Listaan kuulumattomat työt sovitaan yhdessä. Parhaiten miehiin ja lapsiin toimii 2 vaihtoehdon taktiikka. Eli anna miehelle 2 vaihtoehtoa: pesetkö matot vai ikkunat? Toinen täytyy valita ja suorittaa. Se, joka ei suorita, maksaa kotisiivouksen.
Ja vierelle lista siitä, miten monta euroa kumpikin on laittanut yhteiselle taloustilille, onhan se 50/50 eikä tulojen suhteessa?
Tietenkin on 50/50, nyt on kato 2023 vuosiluku ja molemmat tienaa nykyään suunnilleen saman verran.
Kannattaa ostaa uus kalenteri kerran vuodessa niin pysyy kärryillä😂
Palstalla naiset valittavat, että mies on rikas ja koulutettu, heillä itsellään huonopalkkainen työ ja silti mies vaatii, että maksetaan kaikki puoliksi ja palstakuoro kauhistelee, että ei ole reilua, te olette perhe, teillä on yhteiset rahat ja miehen tulee maksaa. Näköjään myös huolehtia kodin siisteydestä jne., jotta nainen voi palstailla.
En oo koskaan tosielämässä nähnyt moista pariskuntaa. Tiedän kyllä että Teemu ja Sirpa Selänne ovat olemassa, mutta me muut yleensä pariudutaan oman sosioekonomisen tason mukaan, silloin molemmat tienaa saman verran.
(tiedän ettei teemu ole mikään korkeasti koulutettu, mutta rikkauden puolesta sopii esimerkiksi tähän)
Itse olen korkeasti koulutettu, kuten miehenikin. Molemmilla hyvä saman tason palkka.
Aika harvoin korkeasti koulutettu nai matalasti koulutetun. Lisäksi korkeasti koulutetut jakavat perhevapaat yms tasan, jolloin sekään ei pääse sotkemaan uraa ja taloutta toisen eduksi ja toisen haitaksi.
Sitten taas niillä itse valituilla tuloeroilla ei ole mitään väliä, koska ne on itse valittu ja niistä pääsee omin toimin eroon, jos vaan valitsee toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella naisella olisi autossa edelleen talvirenkaat, jos mies ei ottaisi vastuuta.
Kehtaan väittää, että ei muuten olisi. Mikäli mies ei huolehdi niistä talvirenkaista, niin kyllä nainen pitää huolen, että ne tulee vaihdettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaan väittää, että ei muuten olisi. Mikäli mies ei huolehdi niistä talvirenkaista, niin kyllä nainen pitää huolen, että ne tulee vaihdettua.
Kyselepä rengasliikkeistä tms., ketkä tulevat viimeisinä vaihdattamaan renkaita.
Miksi nainen ei ymmärrä, että tiistaina on murekepäivä ja torstai hernekeittopäivä?
To: Hernekeittoa ja pannaria. Ei pitäisi olla ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun 2 ihmistä asuu yhdessä, pitää löytää molemmille sopiva tapa huolehtia asioista. Ei niin, että vain toinen päättää ja käskyttää.
Onneksi naiskommuunit alkaa olemaan juttu ja satisfyer. Miksi naisen pitäisi rikkoa itseään miehen seurassa?