Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"No kun en tiiä mitä pitää siivota"

Vierailija
29.04.2023 |

Miten tässä pääsis rakentavasti miehen kanssa tilanteeseen, että hän oma-aloitteisesti tekisi kotitöitä?

Aina kun yritän puhua siivoamisesta, niin suuttuu/vastaus on otsikon mukainen tms. Ja siivoaa sitten monesti silmin nähden vihaisena. Joskus luovutan ja siivoan vaan itse kaiken. Kyseessä aikuinen kolmivitonen mies. Joudun tehtävä kerrallaan sanomaan mitä pitää tehdä esim. (Imuroisitko portaat tai pesasisitko lavuaarin) ja kun hän on yhden asian tehnyt, niin palaa yleensä sohvalle kännykkää selaamaan tms. Mulla on ollut monta viikkoa paha tilanne töissä ja siivoukset on jäänyt, koska olen ollut niin väsynyt ylitöiden vuoksi. Lakanoita ei olla vaihdettu, pölyjä pyyhitty, lattioita imuroitu ja vessoja ja lavuaareja pesty ja sellaista ihan todella perusjuttuja. Astiapesukoneen täyttöön ja tyhjentämiseen mies osallistuu oma-aloitteisesti yhtä paljon kuin minäkin. Mutta kaikessa muussa, jos minä en ole vaatimassa siivoamista (huom. ensin pyydän kauniisti -> mitään ei tapahdu. Monesti ei tule edes vastausta. Sitte pitää alkaa pikku hiljaa painokkaammin vaatimaan. Ja mitään tärkeää en keskeytä. Tv:n katselua vaan) ja luettelemassa mitä pitää tehdä, niin mitään ei tapahdu. Tänään taas sama homma. Siivoamisen tarve on ilmiselvä, paitsi miehelle. Alan tulla ihan hulluksi, enkä tiedä mitä tehdä tämän siivousasian kanssa. Tätä on jatkunut 10 vuotta.

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Siivoamisen tarve on ilmiselvä, paitsi miehelle."

Onko tosiaan? Itse en siivoa kuin silloin jos jossain on näkyvää likaa, esim. isoja villakoiria nurkissa, rannut wc-pöntössä, lavuaarissa vanhoja pinttyneitä ruoantähteitä, ym.

Tarvitseeko teillä *oikeasti* siivota, vai onko vain ennalta määritelty Siivouspäivä?

Kyselee kolmekymppinen nainen

Kyllä mahtaa sun kämppä haista noista pinttyneistä tähteistä ja paskarannuista pöntössä.

Onneksi olemme mieheni kanssa yleissiistejä ihmisiä ja siivoamme jälkemme ruuan valmistuksen ja paskalla käynnin jälkeen. Imuroimme säännöllisesti nii ei oo villakoiria. Mies ossaa kostealla luutulla pyyhkästä likatahran siinä missä minäkin. Lattiat luututaan 2 viikon välein.

No, näitä ollaan sivussa opetettu jälkikasvulle, pojille. Hyvin homma hoituu.

Eivät ne mihinkään haise, mitä ihmettä? Ei joku vedenpinnan alle jäänyt viiru, jonka huomaa vasta seuraavalla vessakäynnillä, tai joku lavuaarin reunaan unohtunut kastiketahra, haise yhtään mihinkään. Keskivertokodin keittiöroskiskin on noita pahempi haisuli!

Kukaan ei kuole epäsäännölliseen imurointiin tai muruihin pöydällä. Toisinaan kun on parempaakin tekemistä.

Vierailija
142/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi asut sen kanssa?

Kukaan poika/mies ei ole tehnyt minuun tarpeitaan kuuteen vuoteen. Ei tarvitse nalkuttaakaan.

T31

Tähän ei tule mitään järkiselitystä, pelkkää tunneperäistä alapeukuttamista 🙄

Jelly jortikalla vai neexxxxridilollako hoidat tarpeesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on hauska ketju, koska just eilen veli valitti sitä, että vaimonsa ei anna hankkia heille siivoojaa, vaikka veli maksaisi kaikki kulut. Kuulemma heille ei vieras ihminen tule siivoamaan, koska se ei kuitenkaan tiedä, miten hän (siis käly) haluaa siivouksen hoidettavan eikä veljellä ole mitään oikeutta laistaa velvollisuuksistaan hakkimalla joku siivoamaan puolestaan.

Kyse ei ole siisteydestä, kyse on vallasta.

Noh, tottakai on järkevää puhua siivooja palkkaamisesta, mutta tuntuisi epäreilululta, että siivoojalle maksettaisiin kotona vain miehen siivousvuoroista. ;) Ehkä kannattaisi laajentaa tätä keskustelua yhteisen siivouksen hoitamiseksi... Tosin jotkut naiset ovat niin häpeän kourissa kodistaan etteivät siltikään halua siivoojaa, itse en kuulu näihin ja vähän vaikea ymmärtää.

Jotkut naiset siivoavat ennen siivoojan tuloa.

Vierailija
144/156 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää paperille vastuulistat, ja miksei vaikka aikataulutkin milloin siivotaan ja mitä. Jos mies tosiaan vaatii tuon tason opastusta niin ehkä häntä helpottaa että askareet on listattu ja ennalta määrätty.

Sitten jos tulee jotain harvinaisempaa kun vaikka ikkunoiden pesu, niin pistä siihen listaan vaan että niistä sovitaan erikseen tilanteen tullen / tehdään vuorotellen tms.

Vierailija
145/156 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on hauska ketju, koska just eilen veli valitti sitä, että vaimonsa ei anna hankkia heille siivoojaa, vaikka veli maksaisi kaikki kulut. Kuulemma heille ei vieras ihminen tule siivoamaan, koska se ei kuitenkaan tiedä, miten hän (siis käly) haluaa siivouksen hoidettavan eikä veljellä ole mitään oikeutta laistaa velvollisuuksistaan hakkimalla joku siivoamaan puolestaan.

Kyse ei ole siisteydestä, kyse on vallasta.

Noh, tottakai on järkevää puhua siivooja palkkaamisesta, mutta tuntuisi epäreilululta, että siivoojalle maksettaisiin kotona vain miehen siivousvuoroista. ;) Ehkä kannattaisi laajentaa tätä keskustelua yhteisen siivouksen hoitamiseksi... Tosin jotkut naiset ovat niin häpeän kourissa kodistaan etteivät siltikään halua siivoojaa, itse en kuulu näihin ja vähän vaikea ymmärtää.

Mikä tässä nyt on epäreilua? Kaikki voittaa. Ap saa siivousparin, jonka jälki on hyvää ja mies pääsee ongelmasta rahalla ja siivooja saa työtä.

Vierailija
146/156 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä olla ylpeä omastaan!

Ajattelin että nyt kun olen 3 vkoa poissa kotoa varmaan venyttää viikkosiivousta mutta niin vaan on moppi heilunut joka viikko! Ihanaa päästä tänään puhtaaseen kotiin ja valmiiseen pöytään!

Vierailija
147/156 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää paperille vastuulistat, ja miksei vaikka aikataulutkin milloin siivotaan ja mitä. Jos mies tosiaan vaatii tuon tason opastusta niin ehkä häntä helpottaa että askareet on listattu ja ennalta määrätty.

Sitten jos tulee jotain harvinaisempaa kun vaikka ikkunoiden pesu, niin pistä siihen listaan vaan että niistä sovitaan erikseen tilanteen tullen / tehdään vuorotellen tms.

Ei kai kukaan ole niin tyhmä että uskoisi, ettei aikuinen mies tuota ymmärrä. Mies on nyt vaan päättänyt, että nainen on hänen palvelijansa. Siihen päämäärään mies pyrkii. Siinä ei yksi lista auta, kun miehen asenne on tuo.

Vierailija
148/156 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Teemu Keskisarja ei tee kotitöitä, niin en tee minäkään.

Sitäpaitsi minulla on jo kaikki universumin ongelmat tässä ratkottavana.

Mitä te vielä vaaditte? Kysyn vaan. Eikö mikään riitä?

Älä puhu paskaa, siinä jutussa kerrottiin että Keskisarja tekee tietyt kotityöt ja vaimo tietyt ja jako toimii heillä hyvin.

Teemu vietti aikaa lastensa kanssa ja ajoi autoa. Onko nämä kotitöitä?

Vierailija
149/156 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että nyt kun olen 3 vkoa poissa kotoa varmaan venyttää viikkosiivousta mutta niin vaan on moppi heilunut joka viikko! Ihanaa päästä tänään puhtaaseen kotiin ja valmiiseen pöytään!

Mies toimii normaalin ihmisen tavoin, niin sinä hehkutat tätä ylpeänä.

Vierailija
150/156 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se siivoaa ketä häiritsee.

Niin, menin nuorena tähän ansaan. Oli varsin työlästä valmistella seuraavan päivän oppitunnit ja sen jälkeen vielä siivota. Mies narisi äidilleen, "kun vaimo ei siivoa", ja äitinsä kirjoitti valituksen aiheesta, "kun et pidä kotiasi siistinä".

Meillä oli puhdasta, imuroitu, pölyt pyyhitty, koska minua pölyisyys ja villakoirat häiritsivät. Mutta väärin siivottu.

Vierailija
151/156 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies toimii normaalin ihmisen tavoin, niin sinä hehkutat tätä ylpeänä.

Niinpä. Tuo on monelle naiselle kaukainen haave, mutta ei se tarkoita että normaalista käytöksestä pitäisi olla kiitollinen.

Vierailija
152/156 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen pitää siivota tai ylipäätään koska naiset oppivat, että he eivät ole puolison tai asuinkumppanin äiti, jolla on valta  määrätä ja komentaa. Jos miehelle likaiset lakanat on OK, niin miksi naisen pitää vaatia, että vaihda ne?

Miehen pitäisi olla aikuinen, joka osaa itsenäisesti huolehtia asioista, eikä lapsi, josta muut pitävät huolta ja jota ohjataan kotitöihin.

Nainen kuitenkin on se, joka päättää, milloin asiat vaativat huolehtimista?

Pakkohan se on jonkun tehdä, että asiat tulee hoidettua? Jos korpeaa, niin ala hyvä mies itse ottaa sitä vastuuta.

Monella naisella olisi autossa edelleen talvirenkaat, jos mies ei ottaisi vastuuta.

😂😂😂

Vierailija
153/156 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat tuollaisia.

Vierailija
154/156 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata luovuttaa vielä.

Vierailija
155/156 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo suhde toimi.

Vierailija
156/156 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies, joka on asunut 1,5 vuotta yhdessä naisensa kanssa. Joudun omalta osaltanikin myöntämään, että siivousasiat ovat olleet hakusessa. Yksin asuessani siivosin silloin kun oli sotkuista, mutta rouva taas haluaa siivouksen tapahtuvan jo ennen kuin tulee sotkuista.

Meillä rouva on pistänyt kyllä meikäläiseen vauhtia näiden 1,5 vuoden aikana. Se, että rötkötän sohvalla, on hänelle myrkkyä, ja jos näin toimin niin en voi odottaakaan häneltä mitään hyvää. Meillä on tarkkaan jaettu kotityöt, ja jos en hoida omiani niin saan kyllä kuulla siitä. Jos hommat jäävät hoitamatta siksi, että olen röhnännyt sohvalla, rouva saattaa suuttuneena sanoa että jos otan tämän tavaksi, hän pakkaa laukkunsa ja lähtee. Rauhoituttuaan hän sanoo ettei ole lähdössä, mutta haluaa puhua kärjistetysti jotta varmistuu siitä, että otan hänet todesta.

Tavallaan minua nolottaa, että oma rouvani on joutunut käyttämään näin kovia keinoja saadakseni minut osallistumaan kotitöihin. Se on kuitenkin tuonut tulosta. Mutta miehet: jos luette tämän viestin, olkaa oma-aloitteisia kotitöissä! Jos ette ole, älkää ihmetelkö jos rouvanne ovat etäisiä. Ja jos sama jatkuu vuosia, älkää ihmetelkö kun rouva yhtäkkiä lähtee. Lähtö voi tulla teille yllätyksenä, mutta todellisuudessa rouva onkin hautonut päätöstä vuosia. Ja teillä olisi ollut ne vuodet aikaa korjata ongelmat hyvin pienillä teoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi