Onko tämä totta? Järkyttävää jos on
"Normikäytäntö, lääkäri kirjaa kaikille yli 65v ikäisille elvytyskiellon, jos päivystykseen jostain syystä joutuu. Kirjausta ei saa tiedoistaan pois mitenkään ja se tulkitaan usein myös kaikenlaisen hoidon eväämiseksi. Yksityisellä puolella saa hoitoa rahalla edelleen."
Kommentti lainattu Ilta-Sanomien uutisen kommenttiosiosta.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta, että hyvin kevyin perustein niitä tehdään eikä omaisille eikä potilaalle itselleen välttämättä kerrota mitään koko asiasta.
Pelottaa kyllä omien omaisten kohdalla.
Pelottaa itsenikin puolesta: vanhuuseläkkeellä oleva ei ole yhteiskunnalle enää tuotantolaitos. Vaan onhan suomalaiset maailman onnellisimpia! Se on niin hienoa! Jos olisi tarpeeksi rahaa, muuttaisin Suomesta pois pikaisesti.
Voitte olla varmoja, että asiat pahenevat ja yhteiskunta julmistuu tämän hallituksen aikana.
Luulisi, että lääkereitä hävettäisi rankasti, mutta eipä ole mitään sensuuntaista kuulunut eikä näkynyt.
Outo ketju:
Lähes kaikkia tosiasioita alapeukutetaan ja trollaamista ja valheita yläpeukutetaan.
T.hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset ovat näin tymhiä...
On vain pieni näyte tyhmyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pääse edes eläkkeelle 65-vuotiaana, mutta olen silloin liian vanha elvytettäväksi? Kukas mun duunit sitten hoitaa?
65-vuotias ei elvytyksestä toipuisi enää työkykyiseksi kovinkaan todennäköisesti muutenkaan.
Lääkärit kuvittelevat olevansa jotain kuoleman ja elämän herroja, joilla on kaikki valta päättää muiden kohtalosta.
Elvytyksessä luovutetaan muutenkin aivan liian aikaisin. Elvyttää pitäisi sen yli puoli tuntia, koska se nimenomaan auttaa elvytettävää selviämään siten, että aivot eivät vaurioidu. Yli 70% elvytettävistä selviää ilman neurologisia vaurioita, kun heitä elvytetään yli 30 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pääse edes eläkkeelle 65-vuotiaana, mutta olen silloin liian vanha elvytettäväksi? Kukas mun duunit sitten hoitaa?
65-vuotias ei elvytyksestä toipuisi enää työkykyiseksi kovinkaan todennäköisesti muutenkaan.
Ihmisellä on siis ihmisarvo ja oikeus elää, vain työkykyisenä? Sairasta ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on siis ihmisarvo ja oikeus elää, vain työkykyisenä? Sairasta ajattelua.
Sinä tuon sanoit, en minä. Eipä käynyt edes mielessä ajatella jotain noin hirveää.
Vastasin kysyjän miettisiin siitä kuka hänen työnsä hoitaa jos häntä ei elvytetä. Ei hoitaisi siis itsekään todennäköisesti elvytyksen jälkeen, mutta ihan hyvän elämän voisi vielä saada ja toivottavasti saisikin jos sellainen tilanne tulee eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tuon sanoit, en minä. Eipä käynyt edes mielessä ajatella jotain noin hirveää.
Vastasin kysyjän miettisiin siitä kuka hänen työnsä hoitaa jos häntä ei elvytetä. Ei hoitaisi siis itsekään todennäköisesti elvytyksen jälkeen, mutta ihan hyvän elämän voisi vielä saada ja toivottavasti saisikin jos sellainen tilanne tulee eteen.
Laitapa tutkimustietoa noihin todennäköisyyksiisi.
Ei ole totta. Olen sairaanhoitajana erikoissairaanhoidossa ja osastolle tulee paljon vakavastikin sairaita hyvin iäkkäitä potilaita, joilla ei dnr-päätöstä ole.
Korkea ikä pelkästään ei saisi olla mikään peruste elvytyskiellolle, lääkäreillä ei ole mitään oikeutta tällaiseen. Monet ovat hyväkuntoisia pitkään. Jos näin on, priorisointi menee liian pitkälle. Onko yhteiskunnalle ongelma, jos vanhuksia on paljon ja he elävät "liian kauan". Asiaan pitää puuttua.
Mitä ihmettä, olen aina luullut että elvytyskielto on aina potilaan itsensä etukäteen esittämä toive. Eihän kellään lääkärillä voi olla oikeutta päättää toisen ihmisen elämästä, että turha tätä nyt on elvyttää kun on ikääkin jo sen verran. Eikös elvytys ole ihan laissakin jokaisen velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ihan kaikkea ihan heti kannata uskoa.
Ja ottakaa selvää mitä elvytyskielto tarkoittaa (ei vauvapalstalta).
Juuri näin. Elvytyskielto ei tarkoita, etteikö hoidettaisi ihmistä - elvytyskielto tulee esille va in tilanteessa, jossa jo makaa jonkun koneen varassa, mutta mitään toivoa toipumisesta ihmisarvoiseen elämään ei ole.
Tehkää ilmoituksia kansainvälisille ihmisoikeusjärjestöille, tämä Suomen oma läpeensä mätä ja korruptoitunut systeemi hyväksyy kaikki vääryydet ja uskottelee että väärin on oikein!!
Herlinin taas aloittanut lääkäreiden lahtauskampanjan? Stalinkin vihasi lääkäreitä. Lentävät edelleen ikkunasta ulos itänaapurissa.
Aloittajan väite on täysin päätön.
Dementikoille elvytyskielto ei muille. Olen lukenut kyllä sitäkin kun muistisairasta laitokseesa ja vuoteessa elävää mummoa kuskataan lanssilla millon mihinkin tutkimuksiin.
Poliitikot on keksineet hyvän keinon vähentää eläkeläisten määrää niin, että se ei näy missään erillisenä käskynä ja voivat leikkiä hyvää omaatuntoa koko asiasta. Saattepa nähdä, että näitä vastaavia tulee koko ajan lisää. Samalla säästytään maksamasta eläkkeitä sun muita. Kun tuollaiset törkeydet päästetään läpi eikä niihin puututa, ahneus alkaa ruokkia itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitapa tutkimustietoa noihin todennäköisyyksiisi.
Aika moni 65-vuotias on jo eläkkeellä, tuskin loppujen kanssa on tehty tutkimusta.
Maalaisjärjellä ymmärtää, et jos olet vikaa vuotta töissä, saat slaagin ja sut elvytetään, niin ehket ehdoin tahdoin mangu sinne töihin vielä vuodeksi.
Ymmärrättekö te, mitä tarkoittaa elvytyskielto?
Elvytys on kamalaa, kivuliasta ja tuskallista, joten sitä ei tehdä kehnossa kunnnossa oleville ihmisille.
Loppuun saakka täysjärkinen, sairaanhoitajana aikoinaan työskennellyt mummini suuttui elvytyskiellosta, kun hän oli 96-vuotias, juuri ja juuri hengissä pysyvä, vakavasti sairas vanhus. Hän eli 99-vuotiaaksi ja kuoli nukkuessaan sairaalassa, kiduttuaan sydänvikaisena kurjassa fyysisessä kunnossa vuosikausia.
Ei kyse ole rääkkäyksestä, vaan armosta.
Luin fiksun Aaltolan haastattelun ja oikeasti ihmettelin hänen reaktiotaan. Suru tietenkin muuttaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, olen aina luullut että elvytyskielto on aina potilaan itsensä etukäteen esittämä toive. Eihän kellään lääkärillä voi olla oikeutta päättää toisen ihmisen elämästä, että turha tätä nyt on elvyttää kun on ikääkin jo sen verran. Eikös elvytys ole ihan laissakin jokaisen velvollisuus.
Miten vaikkapa vakavasti kehitysvammainen voi esittää tämän toiveen?
Miten ihmiset ovat näin tymhiä...