Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten noilla HS:n juttujen teineillä on varaa luksusvaatteisiin?

Vierailija
25.04.2023 |

Tämän päivän Hesarissa on juttu teinien tämänhetkisestä pukeutumistrendistä.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009397092.html (maksumuuri)

Juttuja on ollut muitakin viimeisen vuoden sisään.

Näissä jutuissa on merkillepantavaa, miten teinit ovat pukeutuneet päästä varpaisiin Guccin, Monclerin ja Louis Vuittonin kaltaisiin merkkeihin. Olen aina ihmetellyt, miten alaikäisellä teinillä voi olla varaa esim. 200 euron lenkkareihin, 300 euron verkkareihin ja tonnin laukkuun? Ja nyt siis mitä ilmeisimmin puhutaan kadulla tavatuista helsinkiläisteineistä, eikä mistään aivan helvetin rikkaista Gyllenburgeista.

Monet näistä juttuihin haastatelluista teineistä antavat ymmärtää, että he ansaitsevat rahat vaatteisiin töitä tekemällä. Millaisesta työstä 16-vuotias voi tienata niin paljon rahaa, että se mahdollistaa luksusmerkkien shoppailun?
Monen kohdalla myös herää kysymys, ovatko heidän vanhempansa sellaisessa sosioekonomisessa asemassa, että voivat ostaa lapselleen tuon hintaisia tavaroita.

Kun itse olin alaikäinen teini 2000-luvun alkupuolella, en löytänyt työnantajaa joka olisi palkannut alaikäisen säännölliseen työhön. Kasvoin keskiluokkaisessa perheessä, mutta eivät vanhempani silti olisi pystyneet - saati suostuneet - kustantamaan minulle ja veljelleni luksusmerkkien vaatteita.

Voisiko joku avata tätä jotenkin?

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan käy samoin kuin tässä jutussa: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007715567.html

Olikohan se Ylilaudalla selvitetty, että kenelläkään näistä ei ollut tuloja juuri ollenkaan. No mitä jää sitten vaihtoehdoksi? Pimeät tulot, varastaminen tai lahjana saatu.

Vierailija
2/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 600 euron luksuskengät. Ostin ne rahoilla, jotka jäivät minulle säästön menojen jälkeen. Ei ole rakettitiedettä. Tai ainakaan pitäisi olla... :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 600 euron luksuskengät. Ostin ne rahoilla, jotka jäivät minulle säästön menojen jälkeen. Ei ole rakettitiedettä. Tai ainakaan pitäisi olla... :)

Ja mistä 16-vuotias on tienannut noin paljon rahaa? Ja tienaa jatkuvasti?

Vierailija
4/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen.

16- vuotias on vielä koululainen. Oppivelvollisuus kesken.

Miten muka vois olla sellasissa töissä, edes ajallisesti ajatellen, et muka tienais tonnien vaatteiden edestä. Joku ei kyllä täsmää.

Vierailija
5/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis nuori ja käyt töissä?

Vai muuten vaan yrität opettaa meille muille aikuisille, että säästöillä saa haluamiaan leluja? Ihanko totta hei.

Vierailija
6/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks annetaan rahaa lahjaksi niin paljon?

Miks vanhemmat suostuu ostaan nuorilleen noin kallita kledjuja? Ei kyllä mitää järkee.

Vierailija
7/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset rikokset ja sokerideittailu nousevat aika vahvoina vaihtoehtoina. Veikkaan huumekauppaa, nuuskakauppaa ja kiristystä nyt ainakin. Nykyäänhän ryöstävät myös vaatteita toisten päältä, ennen vietiin sentään vain lompakko. 

Vierailija
8/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole 16 vaan 19 ja työelämässä. Kirjanpitäjä. Rakettitiedettä selvästi teille, kun alkoi alapeukutus. :)

Vierailija
9/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ikinä ole ollut 600 euron kenkiä. Joku teini sitte kehuskelee mokomilla.

Näytä aiemmat lainaukset

Mistä työstä teini tienaa 200€ lenkkareihin? No vaikka mainosten jakamisesta. 

Mutta noin muuten...on jo pitkään ollut ilmiö, että ihmiset pariutuvat suunnilleen samaa tulotasoa olevan ihmisen kanssa. Tietenkin esim lääkäri-juristi -perheellä on enemmän rahaa käytettävissään kuin lähihoitaja-bussikuski-perheellä. Se, että pienituloinen pariutuisi suurituloisen kanssa on yhä harvinaisempaa. Nykyisin myös lapsiin investoidaan paljon enemmän kuin joskus 30-50 vuotta sitten. Aikoinaan perheissä vanhemmat saivat uusimmat, hienoimmat ja kalleimmat jutut, nykyisin lapset ja teinit saa ne ja vanhemmat vaikka nakertelevat varpaankynsiään nälkäänsä saadakseen lapsilleen kaiken sen, mitä lapset keksivät haluta. 

Vierailija
11/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei uskalla sanoa totuutta eli äs ossu maksaa tietysti.

Vierailija
12/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo Luikkarin lompakko oli jutun mukaan kaverilta halvalla ostettu. Se on joko feikki tai varastettu. Aitoa ei myydä pois halvalla, kaveri tietäisi tämän jos olisi lompakosta täyden hinnan maksanut.

Vierailija
13/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni enemmän huolettaa että miten nämä nuoret tulevat toimeen kun vanhemmat eivät enää elätä tai omalla työllä ansaitut rahat menevät asumiseen, ruokaan ja laskuihin. Ovat tottuneet merkkikamppeisiin. Harvalla ihan ok tienaavalla on vara ostella mitään vuittoneita joka kuukausi.

Ehkä suurin osa räteistä ovat feikkejä.

Vierailija
14/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan minunkin nuoruudessani merkkivaatteita, mutta ne oli tyyliin Burberryn huivi, Dakinen / Eastpakin reppu, Lacosten pikeepaita, skeittarimerkit tyyliin MicMac, Osiris...

Ei sekään halpaa kamaa ollut, mutta ei olisi tullut kuuloonkaan ULTRALUKSUSMUOTI. Nykynuorten merkit on sellaisia, että niitä ei edes myydä jossain perus Zalandon designer-katalogissa.

Vierailija
15/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kamoista jotka kiertää on varastettu

Vierailija
16/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai noi rätit on feikkejä... Eihän monen kuuluisan räppärinkään blingit ole oikeasti aitoja timantteja. Ja miksi olisikaan kun joku ne kuitenkin pöllii.

Ja rahoitus hoituu joko ryöstelyllä tai huumekaupalla. On yleisempää kuin vanhemmat edes tajuaa.

Vierailija
17/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole 16 vaan 19 ja työelämässä. Kirjanpitäjä. Rakettitiedettä selvästi teille, kun alkoi alapeukutus. :)

Miksi hoet tuota rakettitiedettä? Luitko aloituksen ja kysymyksen?

Vierailija
18/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sedät kustantavat.

Vierailija
19/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukutin siksi, että ekasta viestistäsi ei käynyi ilmi, oletko kohderyhmää jakamassa faktaa vai joku aikuinen besserwisser kertomassa itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
20/133 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei vaan käy samoin kuin tässä jutussa: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007715567.html

Olikohan se Ylilaudalla selvitetty, että kenelläkään näistä ei ollut tuloja juuri ollenkaan. No mitä jää sitten vaihtoehdoksi? Pimeät tulot, varastaminen tai lahjana saatu.

Kampin keskuksen vessoilla oli jo 2000-luvun alussa setiä, jotka tykkäsivät ostaa vaatteita ja tavaroita sekä tytöille että pojille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme