SE TOIMII. Kannattaa oikeasti jättää akateeminen tutkinto pois työhakemuksista.
Nyt vasta alkoi tulla kutsuja hanttihommien haastatteluihin. Se nyt ei vielä tietysti takaa, että noita töitä saa, ja silti valtaosaan hakemuksista ei saa mitään vastausta, mutta aiemmin sain kutsuja 0, joten muutos on valtava.
Näköjään mieluummin halutaan töisin täysin kouluttamattomia kuin korkeasti koulutettuja. Uskomatonta.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, ettei historiani ole mikään etu hakiessa töitä muilta aloilta, mutta ilman tätä historiaa olen täysin kysymysmerkki. Mistä ihmeestä työnantaja tietää, olenko vaikka viime vuodet linnassa istunut narkkari. Silti kysymysmerkkinä saa kutsuja haastatteluun, rehellisesti koulutuksesta kertovana ei. Se on minusta hassua.
Työnantajaa voi aidosti pelottaa se, että työntekijä saattaa olla älykkäämpi, kuin itse on.
Onhan se myös aidosti riski silloin, kun aletaan vääntämään työehdoista. Siis jos työnantaja on kansakoulupohjalta ja työntekijä maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon ap!
Kiitos! :)
Vierailija kirjoitti:
mikä on Duracell-pupu hakemuskirje?
Onko laillista sanoa ikää kysyttäessä että "sitä ei saa kysyä, en siksi halua kertoa", tai "alle 50v"?
Duracell-pupumaisella hakemuskirjeellä tarkoitan sellaista pirteää, jopa ylipirteää kirjoitustyyliä.
En osaa oikein tämän tarkemmin selittää, enkä halua laittaa tänne ennen-jälkeen esimerkkejä omista kirjeistäni :D Mutta siis huomasin selkeän eron siinä, että rauhallisen asiallisella kirjeellä ei saanut vastauksia, hyvin "vilkkaalta" kuulostavalla kirjeellä sai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, ettei historiani ole mikään etu hakiessa töitä muilta aloilta, mutta ilman tätä historiaa olen täysin kysymysmerkki. Mistä ihmeestä työnantaja tietää, olenko vaikka viime vuodet linnassa istunut narkkari. Silti kysymysmerkkinä saa kutsuja haastatteluun, rehellisesti koulutuksesta kertovana ei. Se on minusta hassua.
Työnantajaa voi aidosti pelottaa se, että työntekijä saattaa olla älykkäämpi, kuin itse on.
Onhan se myös aidosti riski silloin, kun aletaan vääntämään työehdoista. Siis jos työnantaja on kansakoulupohjalta ja työntekijä maisteri.
Mitä riskiä siinä on? Eikö ne työehdot sovita yleensä aika kaavamaisesti TES:in mukaan? Eihän se maisteri voi ruveta koulutuksensa perusteella vaatimaan korkeampaa palkkaa työstä, josta hänellä ei ole kokemusta.
Sellainen huomio vielä, että nyt kun sain työn, tulee yhtäkkiä työhaastattelukutsuja vastauksena hakemuksiin jotka lähetin jo jopa 2 kk sitten, ja tarjottiin vielä yhtä työtäkin jossa kävin haastattelussa viikkoja sitten. Tuo jälkimmäinen vähän harmitti, koska se olisi ollut paljon pidempiaikainen ja itselleni sopivampi työ kuin tämä mihin nyt ehdin tehdä jo sopimuksen.
En tiedä mikä taika tässä on, että monta kuukautta en kelvannut mihinkään edes haastattelun ja nyt olen yhtäkkiä sitten olevinaan niiiiin haluttu että. Yksi haastattelukutsusta soittava olisi halunnut minut haastatteluun siitä huolimatta että kerroin saaneeni jo työpaikan. Tuosta toisesta tarjotusta työpaikastakin oikein päivittelivät, että "voi harmi, kun oltaisiin haluttu sut töihin" - no nii-in, ehkä olisi sitten voinut toimia vähän nopeamminkin?
Toimiiko tämä jotenkin samoin kuin pariutumismarkkinoilla, että kilpailuvietti iskee päälle kun muutkin haluavat saman tyypin?
Käyttääkö kukaan muka tuota jälkimmäistä tai senkaltaista? Minä en ainakaan ole koskaan käyttänyt muuta "koulutukseltani olen sejase, valmistumisvuosi, yliopiston nimi".