Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SE TOIMII. Kannattaa oikeasti jättää akateeminen tutkinto pois työhakemuksista.

Vierailija
25.04.2023 |

Nyt vasta alkoi tulla kutsuja hanttihommien haastatteluihin. Se nyt ei vielä tietysti takaa, että noita töitä saa, ja silti valtaosaan hakemuksista ei saa mitään vastausta, mutta aiemmin sain kutsuja 0, joten muutos on valtava.

Näköjään mieluummin halutaan töisin täysin kouluttamattomia kuin korkeasti koulutettuja. Uskomatonta.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi "hanttihommiin" haluttaisiin ylimielinen akateeminen valittamaan, kuinka hänen arvolleen ei sovi kakkaduunit ja, kuten on nähty, saattaa itkeä jopa valtakunnalliselle medialle, miten hän ansaitsee parempaa?

lol?

Tuleeko mieleen, että akateeminen voi olla duunariperheestä ja amistaustainen myös. Ei rikkaan perheen kermapeppu.

Vierailija
42/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sait vältettyä haastattelussa kertomasta akateemisuudestasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos jää myöhemmin kiinni siitä että on akateeminen?

Vierailija
44/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään merkannut cv:seen vain relevantin työkokemuksen ja alaan liittyvän koulutuksen ja otsikoinut ne juuri näin. Muista en mainitse, vaikka otsikointi antaa ymmärtää että muutakin saattaa olla. Kertaakaan ei ole kyselty mitään cv:n aukoista tällä tavalla, toisin oli silloin kun merkkasin kaikki työt ja koulutukset aikajärjestyksessä.

Kannattaa muokata se cv jokaiseen työpaikkaan erikseen. Jos työkokemuksia on vain pari-kolme, niin sitten keskitytään puhumaan niistä, eikä jäädä arvailemaan mitä puuttuu. Ajattele siis pakettisi valmiiksi rekrytoijalle ja se mitä kokemuksesta puuttuu, selittele parhain päin hakemuksessa.

Noin se varmasti on. Mutta minulla on relevanttia työkokemusta pyöreä 0. Siksi pidänkin tätä niin outona. Hakemukseni perusteella näytän keski-ikäiseltä ihmiseltä, joka ei ole koskaan tehnyt mitään, ja silti aloin päästä haastatteluihin. Jätin tosin ikänikin pois, sekin neuvottiin täällä.

Vierailija
45/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jää kiinni koeaikana, niin potkut persieeseen!

T.pomo

Vierailija
46/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jää nähtäväksi. Aloin siis jättää CV:ni tyhjäksi viime viikolla, ja ensimmäiset haastattelut ovat tämän viikon lopulla, osa ensi viikolla.

Vierailija
47/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että toimii ap :)

Toivottavasti saat paikan!

Vierailija
48/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se jää nähtäväksi. Aloin siis jättää CV:ni tyhjäksi viime viikolla, ja ensimmäiset haastattelut ovat tämän viikon lopulla, osa ensi viikolla.

Onnea matkaan!

Vierailija
49/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt just päinvastoin ja jättänyt kaikki hanttihommat yms pois hakemuksista.

Vierailija
50/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt just päinvastoin ja jättänyt kaikki hanttihommat yms pois hakemuksista.

Kai se riippuu siitä, millaisia töitä haet...

Vierailija
51/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse käsittänyt, että CV:eisiin ylipäänsä kannattaa laittaa vain ne työpaikat/tutkinnot joista on hyötyä siinä paikassa jonne haet. Jos haet raksalle, tuskin heitä kiinnostaa sun akateemiset tutkintosi tai mahd. entiset paikkasi jossa olet ollut kyseiesellä tutkinnolla. 

Miksi sitten huudetaan suureen ääneen, että aukkoja ei saa olla?

Vierailija
52/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi akateeminen haluaisi hanttihommiin?

Akateemistenkin on maksettava vuokra ja opintolainat.

Vierailija
53/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, täällä heti eloisaa kommenteissa esitettiin hienosti ne ennakkoluulot, joitten takia akateemista ei oteta haastatteluun. Joillain on todella ihmeellisiä käsityksiä siitä, millaisia akateemisesti koulutetut on. Se on hämmentävää, kun luulisi nyt tämän kokoisessa maassa jokaisen tuntevan ainakin jokusen ja ymmärtävän että ihan tavallisia ihmisiä on maisteritkin ja saattaa haluta tehdä ihan tavallisia hanttihommia saadakseen leipää pöytään.

Vierailija
54/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi "hanttihommiin" haluttaisiin ylimielinen akateeminen valittamaan, kuinka hänen arvolleen ei sovi kakkaduunit ja, kuten on nähty, saattaa itkeä jopa valtakunnalliselle medialle, miten hän ansaitsee parempaa?

Täh, kuka itkee valtakunnallisessa mediassa?

Minä haluan "hanttihommiin" koska haluan rahaa ja osaan tehdä töitä. Ei sen kummempaa. Tuntuu vain huvittavalta, että täytyy jättää omat taustat kokonaan pois hakemuksista jotta niitä saa, ikään kuin olisi häpeällistä ja suorastaan rikollista olla akateeminen.

On noita ollut.

Eikä se humppatieteidenmaisterin arvo kerro, että osaat tehdä töitä alasi ulkopuolella. Mutta se kertoo, että etsit aktiivisesti ulospääsyä "hanttihommista", eli työnantaja ei voi olla varma oletko seuraavalla viikolla töissä.

No sitten on täysin turha itkeä sitä työvoimapulaa kun mikään ei kelpaa.

Vierailija
55/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks sulla oo hirveä aukko sit cv:ssä? Mulla näyttäisi että oon nuoruuden hanttihommien ja äitiysvapaiden lisäksi ollut parikymmentä vuotta tyhjäntoimittajana, mahtaisiko haastattelukutsuja herua tuollaisella cv:llä?

Tiiäkkö jos oikeita hanttihommia hakee, ne mitään cv-juttujen välivuosia tutki. Hanttihommissa aloilla joihin tarvitaan työvoimaa välivuosilla ei ole merkitysta

Ei ne katso välttämättä edes työtodistuksia. Ei niitä kiinnosta lähinnä kuin osaaminen jos se on tarpeen tai motivaatio. Sillä pärjää pitkälle jos puhuu suomea äidinkielenä, osaa englantia, on hyvässä fyysisessä kunnossa, fiksu, reipas ja asiallinen.

Vierailija
56/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään merkannut cv:seen vain relevantin työkokemuksen ja alaan liittyvän koulutuksen ja otsikoinut ne juuri näin. Muista en mainitse, vaikka otsikointi antaa ymmärtää että muutakin saattaa olla. Kertaakaan ei ole kyselty mitään cv:n aukoista tällä tavalla, toisin oli silloin kun merkkasin kaikki työt ja koulutukset aikajärjestyksessä.

Kannattaa muokata se cv jokaiseen työpaikkaan erikseen. Jos työkokemuksia on vain pari-kolme, niin sitten keskitytään puhumaan niistä, eikä jäädä arvailemaan mitä puuttuu. Ajattele siis pakettisi valmiiksi rekrytoijalle ja se mitä kokemuksesta puuttuu, selittele parhain päin hakemuksessa.

Noin se varmasti on. Mutta minulla on relevanttia työkokemusta pyöreä 0. Siksi pidänkin tätä niin outona. Hakemukseni perusteella näytän keski-ikäiseltä ihmiseltä, joka ei ole koskaan tehnyt mitään, ja silti aloin päästä haastatteluihin. Jätin tosin ikänikin pois, sekin neuvottiin täällä.

Ai niin ikäkin pitää piilottaa:D. Missä vaiheessa työnhausta on tullut tällaista pelleilyä? Työpaikkailmoituksissa kerrotaan kaikkea muuta muttei työnkuvaa ja muuta oleellista, työpaikan saa "verkostoilla" eli nepotismilla ja kavereiden kautta ja työhakemuksessa ei saa kertoa ikää, työhistoriaa eikä koulutusta:D

Vierailija
57/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä syynätään hanttihommiinkin hakiessa aukot cv:ssä. Joka kerta sama juttu, on kuin tuomarin edessä selostamassa mitä pahaa on sinä aikana tehnyt

Vierailija
58/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä ammatin sitten laitoit cv:hen?

Vierailija
59/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa jo joltain rikolliselta :D

Vierailija
60/127 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No työnsaaminen on tuuria. Jos satut naimisiin maatilanisännän kanssa,sulla on jo siinä työpaikka :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi