Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitajien lisät eivät ole palkkaa?

Vierailija
23.04.2023 |

Aina jaksaa ihmetyttää hoitajien kommentti siitä, että lisät eivät ole palkkaa vaan palkka on X euroa + lisät.

Olen itse opettaja ja jos puhun palkastani, puhun kyllä koko bruttopalkastani, joka sisältää kaiken:
- peruspalkan
- ikäLISÄT
- ylitunnit (jotka ovat korvausta ylimääräisestä työstä, eli LISIÄ)

Ja niitä LISIÄ ovat myös korvaukset ryhmänohjauksesta, yo-kokeiden korjauksesta, LISÄvastuusta X jne.

Hoitajien tyyliin täytyykin alkaa käyttää tyyliä 3150€/kk + lisät, koska ilmeisesti ne lisät eivät ole palkkaa. Ihmeellistä kyllä, että verotuksessa ansiotuloni sisältävät myös nuo LISÄT.

Juu, olen hieman ärsyyntynyt kun muutama hoitajakaveri ruikuttaa koko ajan palkka-asioistaan. Pakko oli päästä purkamaan jonnekin ja tämä AV on oikein mainio paikka siihen 😀

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, vähän on outoa. Monilla aloilla ei ole mahdollistakaan tehdä sellaisia vuoroja, mistä saa enemmän palkkaa. Niin sikäli kyllä minusta hoitajien ja kaikkien muidenkin säännöllisesti vuorotyötä tekevien palkka on se keskiansio, lisineen kaikkineen. Ja esimerkiksi kaupan alalla nämä ilta, sunnuntai ja yövuorotkin ovat erittäin haluttuja juuri isomman palkan vuoksi.

Mutta vain peruspalkka on vertailukelpoinen ja moni saa vain peruspalkan. Lisät on korvausta työajasta, mikä vaikuttaa koko elämään.

Ei ole vertailukelpoinen, koska lisät. Hoitajien peruspalkkahan jätettiin aikoinaan noin matalaksi koska katsottiin lisien nostavan palkkaa niin paljon. Ehkä pitäisi siirtää hoitoalalle tasataksa, eli saat saman palkan teet sitten arkea sunnuntaita tai jouluaattoa niin olisivat tyytyväisiä.

Vierailija
62/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, vähän on outoa. Monilla aloilla ei ole mahdollistakaan tehdä sellaisia vuoroja, mistä saa enemmän palkkaa. Niin sikäli kyllä minusta hoitajien ja kaikkien muidenkin säännöllisesti vuorotyötä tekevien palkka on se keskiansio, lisineen kaikkineen. Ja esimerkiksi kaupan alalla nämä ilta, sunnuntai ja yövuorotkin ovat erittäin haluttuja juuri isomman palkan vuoksi.

Mutta vain peruspalkka on vertailukelpoinen ja moni saa vain peruspalkan. Lisät on korvausta työajasta, mikä vaikuttaa koko elämään.

Vain vuoden kokonaisansio on vertailukelpoinen.

Kaiskista vähiten vertailukelpoinen on koko vuoden kokonaisansio. Joku voi tehdä kahta työtä tai joku tekee hemmetisti ylitöitä, koska on pulaa työntekijöistä. Jos tekee kahden työt, niin kuuluukin saada kahden palkka, mutta ei sitä voi verrata siihen joka tekee vain yhtä työtä.

Miten sä sittebän voit verrata hoitajan peruspalkkaa (työtunteja vuodessa noin 1630) di:n tai edes insinöörin palkkaan (noin 2020 tuntia)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankauta taas. Tottakai ne ovat palkkaa mutta eivät peruspalkkaa eli niitä EI voi verrata mukavaa 8-16-arkityötä tekevän peruspalkkaan.

No mut jos sä hoiturina teet pelkkää mukavaa 8-16 -vuoroa, niin ihan kivan korvauksen siitä saat ja takuuvarmasti.

Edelleen Mustanaamio on oikeassa:

Hoituria tyhmempää ei ole.

Ja mikähän tämä "ihankiva" korvaus on? Päivätyötä tekevällä "hoiturilla" joksi lasken nyt sh:n peruspalkka alkaa esim. yksityisellä jostain 2400 eurosta eli ei jää mielestäni ihankivasti käteen. Lähihoitajalla vielä vähemmän. Mitä takuuvarmasti? Joo, kyllä se palkka yleensä tulee melko varmasti, usein kyllä väärin laskettuna:D

Vierailija
64/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa kuukausipalkkaa. Minun palkkani on 26 000 € vuodessa. Mikä siitä on peruspalkkaa, mikä lisiä ja mikä lomarahoja? Kertokaa minulle, kun minä en tiedä. Jotta voin verrata palkkaani hoitajien palkkaan, johon vain osa palkasta lasketaan. Minkä lasken tuosta 26 000:sta mukaan ja mitä voin jättää pois?

Aika sakeeta kun tyyppi ei tiedä mistä hänen palkkansa koostuu ja tulee vielä tivaamaan sitä vauvalaisilta.

Vierailija
65/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne tietenkin palkkaa meidän kaikkien muiden paitsi hoitajien mielestä. Jos hoitajat itse myöntäisivät niiden olevan palkkaa niin kävisi niin, että viimeisetkin huomaavat sen hoitajien suuren huijauksen. Eli vuosikausia ovat joka mediassa itkeneet, ulisseet ja parkuneet huonoa palkkaa vaikka totuus on, että tienaavat koulutustasoonsa ja työn vaativuuteen nähden (lääkäri on aina se joka on lopullisessa vastuussa, ei hoitsu) uskomattoman hyvin ja paljon enemmän kuin esimerkiksi korkeammin koulutetut opettajat. Mutta kun ei kerro todellista kuukausipalkkaa niin voi ylläpitää mediassa kitisemällä mielikuvaa palkkakuopassa olevasta ammatista vaikka tilanne on oikeasti täysin toinen.

Vierailija
66/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn palkka ja lisät varmaan koostuu pääasiassa arkisin klo 8-16 (suurinpiirtein). Tosin taas ihmettelen lapseni opettajaa, joka laittaa sunnuntai iltana wilma viestiä ja näen sen vasta maanantaina liian myöhään. En itse lue koulun tiedotteita viikonloppuisin.

Opettajatkin saavat juhlapyhät olla perheen parissa, eikä joulupäivänä 10 tuntia koulussa paperihommissa ja kokeita tarkistamassa.

Vierailija
67/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa asiantuntijatyössä on täysin normaalia tehdä joskus pidempää päivää tai muuten joustaa, eikä näistä mitään ylimääräistä makseta. Samoin matkustusaikaa ei lueta työajaksi, vaikkei silloin vapaalla olla. Vuosiansioiden ilmoittaminen olisi paljon järkevämpi tapa ilmoittaa ansiot ja silloin hoitajat pärjäävät oikein hyvin palkkavertailuissa.

Kyllä asiantuntijatöissäkin on ihan työaikalain ja työehtosopimusten määräämät ylityökäytännöt joten omaa hölmöyttä jos tekee ilmaiseksi pidempää päivää.

Ja kohta joku tietysti muistuttaa että on liukuva työaika, mutta sehän ei ole mikään joustoautomaatti työnantajan suuntaan vaan työntekijän omaehtoista työkuorman säätämistä, mikään pakko ei ole tehdä liukumiin yhtään ylitöitä jos ei itse halua myöhemmin pitää noita tunteja vapaana.

Omaa hölmöyttäpä hyvinkin. Työnantajaa ei vaan kiinnosta milloin työ on tehty vaan se että se tulee tehdyksi. Jos tulee joku hankala ongelma eteen niin sitä pohtii aamulla, päivällä, illalla ja vielä yöllä unessakin. Aivot eivät kysele että onko työaika. Asiantuntijatyö ei ole sitä että istutaan jossain kopissa joka päivä 8h.

-eri

Vierailija
68/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankauta taas. Tottakai ne ovat palkkaa mutta eivät peruspalkkaa eli niitä EI voi verrata mukavaa 8-16-arkityötä tekevän peruspalkkaan.

No mut jos sä hoiturina teet pelkkää mukavaa 8-16 -vuoroa, niin ihan kivan korvauksen siitä saat ja takuuvarmasti.

Sitä korvausta kutsutaan peruspalkaksi ja siinä ei tosiaan ole mitään lisiä laskettuna, koska lisiä ei mistään tule.

Niin. Ihan hyvä peruspalkka hoiturin hommasta. Öitä tekemällä saa enemmän, samoin saa myös metallimies.

Edelleen pätee:

Joo, me huomattiin jo sut, täällä joku hoituri on pahoittanut tämän vesselin mielen :(

Vierailija
69/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa kuukausipalkkaa. Minun palkkani on 26 000 € vuodessa. Mikä siitä on peruspalkkaa, mikä lisiä ja mikä lomarahoja? Kertokaa minulle, kun minä en tiedä. Jotta voin verrata palkkaani hoitajien palkkaan, johon vain osa palkasta lasketaan. Minkä lasken tuosta 26 000:sta mukaan ja mitä voin jättää pois?

Katso palkkakuitistasi. Siihen erotellaan peruspalkka, lisät ja lomarahat. Vuorolisiä ei tietenkään tule, jos ei tee vuorotyötä.

Ei ole mitään palkkakuittia. Joten mikä osa palkasta lasketaan mukaan ja mikä ei, jos kerran koko palkkaa ei lasketa. Voinko itse päättää, että haluan näissä keskusteluissa ottaa mukaan vain 2/3 palkastani!

Kyllä sinulla palkkakuitti on, vai teetkö töitä pimeästi? Jokin tässä ei nyt täsmää, trollaukseltahan tuo vaikuttaa.

Ei ole palkkakuittia, vaan minä laskutan. Enkä laskuta tuntien mukaan vaan tehdyn työn mukaan. Minulla ei ole tuntipalkkaa eikä kuukausipalkkaa vaan vuosipalkka. Mikä siitä lasketaan mukaan, jotta voin verrata tulotasoani hoitajan palkkaan?

Vierailija
70/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat hoitajan lisät olivat viimeksi yhteensä 170 e/kk. No kun se lisätään peruspalkkaan  ja siitä vähennetään verot ym maksut, niin ei juurikaan juhlita. 

Vierailija
71/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmoitan kyllä kuukausipalkkani 3200+ vuorolisät johtuen siitä, että vuorolisät vaihtelee itselläni 50-400 välillä/kk. Eli kokemuslisät ilmoitan summassa, kun ne on aika samat. Toki vuosiansio kertoo eniten. Sh olen.

Vierailija
72/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta vielä kun hoitajat vertaavat omaa peruspalkkaansa muiden palkkaan lisien kanssa. Useaan kertaan on näkynyt valitusta, että miksi paperimiehet saavat jopa 5000€, kun hoitajien peruspalkka on vain 2500€. Todellisuudessa paperimiesten peruspalkka on paljon pienempi, mutta turha antaa faktojen pilata hyvää öyhötystä.

Vierailija
73/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso palkkakuitistasi. Siihen erotellaan peruspalkka, lisät ja lomarahat. Vuorolisiä ei tietenkään tule, jos ei tee vuorotyötä.

Ei ole mitään palkkakuittia. Joten mikä osa palkasta lasketaan mukaan ja mikä ei, jos kerran koko palkkaa ei lasketa. Voinko itse päättää, että haluan näissä keskusteluissa ottaa mukaan vain 2/3 palkastani!

Kyllä sinulla palkkakuitti on, vai teetkö töitä pimeästi? Jokin tässä ei nyt täsmää, trollaukseltahan tuo vaikuttaa.

Ei ole palkkakuittia, vaan minä laskutan. Enkä laskuta tuntien mukaan vaan tehdyn työn mukaan. Minulla ei ole tuntipalkkaa eikä kuukausipalkkaa vaan vuosipalkka. Mikä siitä lasketaan mukaan, jotta voin verrata tulotasoani hoitajan palkkaan?

Eihän se meidän vika ole jos et itse tiedä teetkö vuodessa 20 tuntia vai 500 tuntia töitä. Vuosipalkan perusteella aika vähän.

Vierailija
74/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se meidän vika ole jos et itse tiedä teetkö vuodessa 20 tuntia vai 500 tuntia töitä. Vuosipalkan perusteella aika vähän.

Miksi minun tarvitsisi se tietää, kun vertailussa voidaan käyttää vuosipalkkaa.

Vierailija
75/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan vaikka, että teen 1 500 tuntia vuodessa töitä. Edelleen kysymys on, että mikä osa palkasta lasketaan mukaan ja mikä ei? Saanko päättää itse minkä verran otan mukaan vertailuun? Aivan kuten hoitajatkin päättävät vain itse verrata omaa peruspalkkaansa muiden vuosipalkkaan.

Vierailija
76/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lisiä saa vain silloin kun on töissä ja yleensä hoitajat tienaavat lakossa, saikulla, tai äitiyslomalla, jolloin lisät jäävät saamatta.

Vierailija
77/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän valituksessa ole kyse ole siitä, että peruspalkka on huono ja sitä yritetään perustella sillä että saavathan hoitajat erilaisia lisiä.

Mutta eivät ne lisät ole mikään kompensaatio huonosta peruspalkasta, saatika mikään itsestäänselvä osa palkkaa.

Ne ovat korvausta hankalista työajoista, varallaolosta, töihin tulemisesta vapaa-ajalla ja ylitöistä, eivät syy pitää peruspalkat pieninä.

Vierailija
78/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän valituksessa ole kyse ole siitä, että peruspalkka on huono ja sitä yritetään perustella sillä että saavathan hoitajat erilaisia lisiä.

Mutta eivät ne lisät ole mikään kompensaatio huonosta peruspalkasta, saatika mikään itsestäänselvä osa palkkaa.

Ne ovat korvausta hankalista työajoista, varallaolosta, töihin tulemisesta vapaa-ajalla ja ylitöistä, eivät syy pitää peruspalkat pieninä.

Samoin insinöörien palkasta iso osa on korvausta työposteihin vastaamisesta vapaalla, ilmaisista ylitöistä ja jokavuotisista yt-neuvotteluista. Miksi kuitenkin se insinöörin palkka otetaan vertailuun mukaan kokonaisuudessaa mutta hoitajan ei?

Vierailija
79/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-, viikonloppu- ja pyhätyökorvaus on ihan normaali työntunneille laskettu palkkalisä, eikä se ole ylimääräistä tehtyä työtä, vaanndisältyy työvuorosuunnitteluun esim. 3. vkon periodityössä. Hoitajilta tosin löytyy tästäkin mitä eksoottisempia tulkintoja. Lisäksi osaa kismittää kun joutuu maksamaan palkastaan veroa. On se niin väärin.

Vierailija
80/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikähän tämä "ihankiva" korvaus on? Päivätyötä tekevällä "hoiturilla" joksi lasken nyt sh:n peruspalkka alkaa esim. yksityisellä jostain 2400 eurosta eli ei jää mielestäni ihankivasti käteen. Lähihoitajalla vielä vähemmän. Mitä takuuvarmasti? Joo, kyllä se palkka yleensä tulee melko varmasti, usein kyllä väärin laskettuna:D

On se satavarmasta työpaikasta tosi laajalla liikkuvuudella superhyvin, suhteutettuna työnkuvaan ja vaatimustasoon. Ota huomioon se, että esim hoitajamitoitus on yhteiskunnan takaamaa luksusta. Taiteilijamitoitus ja ekonomimitoitus tuskin menisivät missään läpi. Eikä muuten menisi edes siivoojamitoitus.

Yhteiskunnassa jossa terveydenhuolto on yksityistä ja/tai valtiolla on oma öljyesiintymä, varmasti hoitajien liksat myös korkeammat.

Eniveis, Mustanaamioon palaten:

Ei ole hoituria tyhmempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme