Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitajien lisät eivät ole palkkaa?

Vierailija
23.04.2023 |

Aina jaksaa ihmetyttää hoitajien kommentti siitä, että lisät eivät ole palkkaa vaan palkka on X euroa + lisät.

Olen itse opettaja ja jos puhun palkastani, puhun kyllä koko bruttopalkastani, joka sisältää kaiken:
- peruspalkan
- ikäLISÄT
- ylitunnit (jotka ovat korvausta ylimääräisestä työstä, eli LISIÄ)

Ja niitä LISIÄ ovat myös korvaukset ryhmänohjauksesta, yo-kokeiden korjauksesta, LISÄvastuusta X jne.

Hoitajien tyyliin täytyykin alkaa käyttää tyyliä 3150€/kk + lisät, koska ilmeisesti ne lisät eivät ole palkkaa. Ihmeellistä kyllä, että verotuksessa ansiotuloni sisältävät myös nuo LISÄT.

Juu, olen hieman ärsyyntynyt kun muutama hoitajakaveri ruikuttaa koko ajan palkka-asioistaan. Pakko oli päästä purkamaan jonnekin ja tämä AV on oikein mainio paikka siihen 😀

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän valituksessa ole kyse ole siitä, että peruspalkka on huono ja sitä yritetään perustella sillä että saavathan hoitajat erilaisia lisiä.

Mutta eivät ne lisät ole mikään kompensaatio huonosta peruspalkasta, saatika mikään itsestäänselvä osa palkkaa.

Ne ovat korvausta hankalista työajoista, varallaolosta, töihin tulemisesta vapaa-ajalla ja ylitöistä, eivät syy pitää peruspalkat pieninä.

Samoin insinöörien palkasta iso osa on korvausta työposteihin vastaamisesta vapaalla, ilmaisista ylitöistä ja jokavuotisista yt-neuvotteluista. Miksi kuitenkin se insinöörin palkka otetaan vertailuun mukaan kokonaisuudessaa mutta hoitajan ei?

Mikä "ilmainen ylityö" jos siitä kerran maksetaan korvaus?

Vierailija
82/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska kaikki hoitajat eivät saa lisiä. Ovat päivätöissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin sairaanhoitajien työpaikat on monesti päivätyötä, ei kaikilla ole lisiä. Tietysti, jos riittävän pitkään tekee, alkaa saada ikälisiä, mutta ne on pieniä, ja ne kyllä yleensä lasketaankin mukaan palkkaan. 

Itselläni siis sairaanhoitajan palkassa ei ole mitään lisiä. Olen nyt kaksi vuotta ollut sairaanhoitajana, mutta tuskin teen viittä vuotta. Niin että ei sitä ikälisää varmaan koskaan tule. Ikälisä on niin pieni, että se ainakaan ei riitä houkuttelemaan jäämään. 

Olen ymmärtänyt, että vuorotyöstä tulevat lisät voivat vaihdella hyvinkin paljon. 

Vierailija
84/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa taisi olla just joku juttu hoitajapariskunnasta, ja kuinka huonot on tulot(?). Ei mielestäni olleet mitenkään huonot ainakaan jos ottaa huomioon että siinä myös sanottiin ettei nainen tällä hetkellä saa palkkaa mistään. Mutta ei siis muutenkaan olleet huonot, brutto oli reippaasti neljä tonnia. Hyvät tulot siis, jotka ei nekään riitä kun tietää että naapurin toimitusjohtaja voi saada vielä paljon enemmän.

Vierailija
85/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vain hoitajien keksintö millä saadaan palkka kuulostamaan pienemmältä ja kerjätään sääliä. Todellisuudessahan hoitajan keskipalkka on suurempi kuin valtakunnan yleinen keskipalkka. Kuitenkin ihmiset on saatu huijattua luulemaan että hoitajat ovat jotenkin pienipalkkaisia, ja tämä on ollut siinä huijauksessa yksi tärkeä keino.

Mitkään muut alat eivät piilottele vuorolisiä palkastaan. Kaikkein naurettavin on tuo hoitajien hokema että vuorolisät ovat korvausta epämukavuudesta. No, kaikki palkat ovat korvausta epämukavuudesta, siitä että käytät aikaasi työnantajan hyväksi sen sijaan että makaisit sohvalla. Osa siitä palkasta vain ilmoitetaan erikseen, koska eri vuorokaudenajoilta korvausta maksetaan eri määrä. Kuitenkin sunnuntai-illan korvaus on korvausta siinä missä maanantaiaamunkin. Eli palkkaa.

Vierailija
86/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ylitöitä, hälytyslisiä ja muita vastaavia voi huomioida palkkaa vertailtaessa kun nuo perustuu ylimääräisen työn tekemiseen.

Palkkaa verrataan sillä säännönmukaisella työajalla ja ylitöillä ym. extralla hankitut lisät on sitten asia erikseen.

Meillä muilla "ylemmillä toimihenkilöillä" sattuu olemaan niin että kk-palkka sisältää ylityöt. Ihan sama mihin aikaan sattuu tekemään töitä, sopimuksessa lukee että itse on vastuussa omasta työajastaan ja töiden valmistumisesta ajoissa. Hoitajat haluavat ylempien normaalin palkkatason, mutta veikkaan että eivät halua luopua ilta-, yötyö-, viikonloppu-, tai ylityölisistä. Vai haluatteko?

Vierailija
87/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa asiantuntijatyössä on täysin normaalia tehdä joskus pidempää päivää tai muuten joustaa, eikä näistä mitään ylimääräistä makseta. Samoin matkustusaikaa ei lueta työajaksi, vaikkei silloin vapaalla olla. Vuosiansioiden ilmoittaminen olisi paljon järkevämpi tapa ilmoittaa ansiot ja silloin hoitajat pärjäävät oikein hyvin palkkavertailuissa.

Eihän se käy, silloin olisi perusteetonta vaatia huimia palkankorotuksia.

Vierailija
88/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankauta taas. Tottakai ne ovat palkkaa mutta eivät peruspalkkaa eli niitä EI voi verrata mukavaa 8-16-arkityötä tekevän peruspalkkaan.

No mut jos sä hoiturina teet pelkkää mukavaa 8-16 -vuoroa, niin ihan kivan korvauksen siitä saat ja takuuvarmasti.

Edelleen Mustanaamio on oikeassa:

Hoituria tyhmempää ei ole.

Ja mikähän tämä "ihankiva" korvaus on? Päivätyötä tekevällä "hoiturilla" joksi lasken nyt sh:n peruspalkka alkaa esim. yksityisellä jostain 2400 eurosta eli ei jää mielestäni ihankivasti käteen. Lähihoitajalla vielä vähemmän. Mitä takuuvarmasti? Joo, kyllä se palkka yleensä tulee melko varmasti, usein kyllä väärin laskettuna:D

Kyllä tuosta 2400e peruspalkasta jää kivasti käteen, jos ennakonpidätysprosentti on tasan oikea. Ihmiset vaan vetävät sen tahalleen liian korkeaksi suurien palautusten toivossa. Hyvähän se sitten on valittaa, että palkka on pieni.

Vierailija
89/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiturit näkevät tiktokista väläyksiä 200 tonttua vuodessa tienaavan Johns Hopkinsin röntgenhoitajan elämästä.

Mieleen ei nouse muita kysymyksiä kuin se, miksei rööki-raimo rovaniemeltä saa samaa palvelutalossa.

Ei ole hoituria tyhmempää.

Vierailija
90/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän valituksessa ole kyse ole siitä, että peruspalkka on huono ja sitä yritetään perustella sillä että saavathan hoitajat erilaisia lisiä.

Mutta eivät ne lisät ole mikään kompensaatio huonosta peruspalkasta, saatika mikään itsestäänselvä osa palkkaa.

Ne ovat korvausta hankalista työajoista, varallaolosta, töihin tulemisesta vapaa-ajalla ja ylitöistä, eivät syy pitää peruspalkat pieninä.

Samoin insinöörien palkasta iso osa on korvausta työposteihin vastaamisesta vapaalla, ilmaisista ylitöistä ja jokavuotisista yt-neuvotteluista. Miksi kuitenkin se insinöörin palkka otetaan vertailuun mukaan kokonaisuudessaa mutta hoitajan ei?

Ei makseta erillistä korvausta vaan se sisältyy peruspalkkaan. Siksi insinöörin peruspalkka (sisältää kaikki mahdolliset lisät) ei ole vertailukelpoinen hoitajan palkkaan (lisät maksetaan tähän päälle).

Joko verrataan molempien kokonaispalkkaa ja lasketaan siitä vielä tuntipalkka (koska hoitajat tekevät noin neljänneksen vähemmän tunteja), tai sitten insinöörien palkasta pitää myös arvioida paljonko siihen sisältyvät lisät ovat ja miinustaa ne pois. Muuten verrataan ihan eri asioita toisiinsa.

Vierailija
91/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankauta taas. Tottakai ne ovat palkkaa mutta eivät peruspalkkaa eli niitä EI voi verrata mukavaa 8-16-arkityötä tekevän peruspalkkaan.

Kyllä, olen tehnyt aikaisemmin sitä huvittavankuuluisaa asiantuntijatyötä päivätöinä enkä silloin tajunnut miten paljon etuoikeutetumpaa,sosiaalisesti helpompaa ja terveellisempää se on kuin roikkua illat, yöt ja viikonloput työssä mistä pitääkin maksaa haittalisät. Meilläkin kaikki pienten lasten äidit vaihtamassa osa-aikaiseen, päivätöihin ja osa myöskin alaa.

Lopulta aika harva on tuollaisessa etuoikeutetussa asemassa. Meillä muilla ei vaan lasketa ylitöiksi jos tekee töitä illalla tai viikonloppuisin. Tervetuloa työaikapankin piiriin.

Vierailija
92/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin terveydenhuoltoalalla vielä viisi vuotta sitten, niin niitä öitä ja viikonloppuja piti oikein kinua. Niille oli kyllä tekijöitä, toisin kuin aamu- ja päivävuoroille.

Se vetovoima lähee alan sisältä. Mä en jaksanu sitä jatkuvaa negatiivisuutta, valittamista ja uhriutumista. Joo paskaa voi ja saa olla, mutta täytyykö sillä omalla paskalla ololla myrkyttää koko työilmapiiri. Ei siinä porukassa USKALTANUT olla tyytyväinen työtahtiin ja työnkuvaan, olisi saanut kuulla kunniansa isoherrojen piipnuolennasta.

Vierailija
93/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa kuukausipalkkaa. Minun palkkani on 26 000 € vuodessa. Mikä siitä on peruspalkkaa, mikä lisiä ja mikä lomarahoja? Kertokaa minulle, kun minä en tiedä. Jotta voin verrata palkkaani hoitajien palkkaan, johon vain osa palkasta lasketaan. Minkä lasken tuosta 26 000:sta mukaan ja mitä voin jättää pois?

Ja paljonko maksat veroja? On kuitenkin tärkeää ymmärtääksemme miten hyvin tulot toimeen saamallasi palkalla.

Vierailija
94/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa kuukausipalkkaa. Minun palkkani on 26 000 € vuodessa. Mikä siitä on peruspalkkaa, mikä lisiä ja mikä lomarahoja? Kertokaa minulle, kun minä en tiedä. Jotta voin verrata palkkaani hoitajien palkkaan, johon vain osa palkasta lasketaan. Minkä lasken tuosta 26 000:sta mukaan ja mitä voin jättää pois?

Katso palkkakuitistasi. Siihen erotellaan peruspalkka, lisät ja lomarahat. Vuorolisiä ei tietenkään tule, jos ei tee vuorotyötä.

Ei ole mitään palkkakuittia. Joten mikä osa palkasta lasketaan mukaan ja mikä ei, jos kerran koko palkkaa ei lasketa. Voinko itse päättää, että haluan näissä keskusteluissa ottaa mukaan vain 2/3 palkastani!

Kyllä sinulla palkkakuitti on, vai teetkö töitä pimeästi? Jokin tässä ei nyt täsmää, trollaukseltahan tuo vaikuttaa.

Ei ole palkkakuittia, vaan minä laskutan. Enkä laskuta tuntien mukaan vaan tehdyn työn mukaan. Minulla ei ole tuntipalkkaa eikä kuukausipalkkaa vaan vuosipalkka. Mikä siitä lasketaan mukaan, jotta voin verrata tulotasoani hoitajan palkkaan?

Ei ole yrittäjää tyhmempää.

Vierailija
95/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain hoitajien keksintö millä saadaan palkka kuulostamaan pienemmältä ja kerjätään sääliä. Todellisuudessahan hoitajan keskipalkka on suurempi kuin valtakunnan yleinen keskipalkka. Kuitenkin ihmiset on saatu huijattua luulemaan että hoitajat ovat jotenkin pienipalkkaisia, ja tämä on ollut siinä huijauksessa yksi tärkeä keino.

Mitkään muut alat eivät piilottele vuorolisiä palkastaan. Kaikkein naurettavin on tuo hoitajien hokema että vuorolisät ovat korvausta epämukavuudesta. No, kaikki palkat ovat korvausta epämukavuudesta, siitä että käytät aikaasi työnantajan hyväksi sen sijaan että makaisit sohvalla. Osa siitä palkasta vain ilmoitetaan erikseen, koska eri vuorokaudenajoilta korvausta maksetaan eri määrä. Kuitenkin sunnuntai-illan korvaus on korvausta siinä missä maanantaiaamunkin. Eli palkkaa.

Tuo on tosiaan jotenkin vääristynyt ajattelutapa, että epämukavuudesta maksettu palkka ei jollain logiikalla olisi palkkaa. Monilla aloilla on korkeampi palkka esim. vaarallisesta tai ällöttävästä tehtävästä. Näitä korvauksia epämukavuudesta ei kuitenkaan tarvitse merkitä erikseen. Vuorokauden ajasta annettavat korvaukset on merkittävä erikseen ihan jotta ne voidaan laskea. Tarkoitus ei kuitenkaan ole se, että jos ne ovat eri rivillä niin voisi alkaa leikkiä että ne eivät olisi palkkaa ollenkaan.

Vierailija
96/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien palkka lasketaan minimiperuspalkan mukaan. Eli aloittelijan päivätyö minimitunneilla.

Muiden palkat lasketaan koko alan keskimääräisen palkan mukaan (eli siis ei aloittelijan palkka vaan alalla keskimäärin noin 20v olleen ja alalla edenneen palkka), sisältäen kaikki extrat. Esim insinöörien palkka alan keskipalkan mukaan, jossa mukana esim se että keskimääräinen insinööri tekee noin 42h töitä viikossa, vs hoitajan noin 37h.

Sopivasti myös unohdetaan 5vko vs 8vko ero vuosilomissa.

Sitten itketään kun appelsiinit eivät ole omenoita, kun verrataan kahta ihan eri lailla laskettua palkkaa. Tämän vuoksi en jaksa kuunnella sitä itkua ollenkaan, kun se perustuu kahden ihan erilailla lasketun palkan vertailuun. Joko ovat niin tyhmiä etteivät ymmärrä, tai luulevat muiden olevan tyhmiä uskomaan valheet.

Toisaalta monella kuukausipalkatulla YT:llä oletus on että töitä tehdään myös työajan ulkopuolella. Voidaanko siis laskea tietty summa, vaikka 30 - 40 %, joka otetaan ylempien palkasta pois, jotta saadaan tasapuolinen vertailu sairaanhoitajiin? Prosentit tulee oman työhistorian perusteella, ei mitään tutkimusta oikeasta 'työajan ulkopuolisesta' työskentelystä taustalla. Ja niissä ei ole lisiä, enemmänkin one to one. 

Ja kyllä, työni liittyvät paljon myös Euroopan ulkopuolisiin alueisiin.

Vierailija
97/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei makseta erillistä korvausta vaan se sisältyy peruspalkkaan. Siksi insinöörin peruspalkka (sisältää kaikki mahdolliset lisät) ei ole vertailukelpoinen hoitajan palkkaan (lisät maksetaan tähän päälle).

Joko verrataan molempien kokonaispalkkaa ja lasketaan siitä vielä tuntipalkka (koska hoitajat tekevät noin neljänneksen vähemmän tunteja), tai sitten insinöörien palkasta pitää myös arvioida paljonko siihen sisältyvät lisät ovat ja miinustaa ne pois. Muuten verrataan ihan eri asioita toisiinsa.

Mutta eihän se ole kivaa jos tulokset näyttää siltä että hoitajat saakin ihan hyvää palkkaa tekemästään työstä. Tuloksen pitää ehdottomasti olla että hoitajat saa pask apalkkaa eikä sitä mitkään lisät korvaa.

Vierailija
98/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lastentarhanopettaja ympärivuorokautisessa päiväkodissa ja mun sisko on sairaanhoitaja.

Tässä luettelen esimerkkejä, mistä hänelle maksetaan enemmän kuin minulle:

- peruspalkka

- lisät

- vuorontuuraus/lomanvaihtokorvaukset

- kulttuurisetelit

Ja mä olen meistä se, jolla on yliopistotutkinto.

Vierailija
99/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut jos sä hoiturina teet pelkkää mukavaa 8-16 -vuoroa, niin ihan kivan korvauksen siitä saat ja takuuvarmasti.

Edelleen Mustanaamio on oikeassa:

Hoituria tyhmempää ei ole.

Ja mikähän tämä "ihankiva" korvaus on? Päivätyötä tekevällä "hoiturilla" joksi lasken nyt sh:n peruspalkka alkaa esim. yksityisellä jostain 2400 eurosta eli ei jää mielestäni ihankivasti käteen. Lähihoitajalla vielä vähemmän. Mitä takuuvarmasti? Joo, kyllä se palkka yleensä tulee melko varmasti, usein kyllä väärin laskettuna:D

Kyllä tuosta 2400e peruspalkasta jää kivasti käteen, jos ennakonpidätysprosentti on tasan oikea. Ihmiset vaan vetävät sen tahalleen liian korkeaksi suurien palautusten toivossa. Hyvähän se sitten on valittaa, että palkka on pieni.

Mikä 2400e? https://yle.fi/a/3-12648030

Vierailija
100/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lastentarhanopettaja ympärivuorokautisessa päiväkodissa ja mun sisko on sairaanhoitaja.

Tässä luettelen esimerkkejä, mistä hänelle maksetaan enemmän kuin minulle:

- peruspalkka

- lisät

- vuorontuuraus/lomanvaihtokorvaukset

- kulttuurisetelit

Ja mä olen meistä se, jolla on yliopistotutkinto.

Teidän palkkakuoppa on kyllä paljon meitä pahempi. Valitettavasti tähän ei ole kunnolla herätty. Terv Sh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi