Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitajien lisät eivät ole palkkaa?

Vierailija
23.04.2023 |

Aina jaksaa ihmetyttää hoitajien kommentti siitä, että lisät eivät ole palkkaa vaan palkka on X euroa + lisät.

Olen itse opettaja ja jos puhun palkastani, puhun kyllä koko bruttopalkastani, joka sisältää kaiken:
- peruspalkan
- ikäLISÄT
- ylitunnit (jotka ovat korvausta ylimääräisestä työstä, eli LISIÄ)

Ja niitä LISIÄ ovat myös korvaukset ryhmänohjauksesta, yo-kokeiden korjauksesta, LISÄvastuusta X jne.

Hoitajien tyyliin täytyykin alkaa käyttää tyyliä 3150€/kk + lisät, koska ilmeisesti ne lisät eivät ole palkkaa. Ihmeellistä kyllä, että verotuksessa ansiotuloni sisältävät myös nuo LISÄT.

Juu, olen hieman ärsyyntynyt kun muutama hoitajakaveri ruikuttaa koko ajan palkka-asioistaan. Pakko oli päästä purkamaan jonnekin ja tämä AV on oikein mainio paikka siihen 😀

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, vähän on outoa. Monilla aloilla ei ole mahdollistakaan tehdä sellaisia vuoroja, mistä saa enemmän palkkaa. Niin sikäli kyllä minusta hoitajien ja kaikkien muidenkin säännöllisesti vuorotyötä tekevien palkka on se keskiansio, lisineen kaikkineen. Ja esimerkiksi kaupan alalla nämä ilta, sunnuntai ja yövuorotkin ovat erittäin haluttuja juuri isomman palkan vuoksi.

Mutta vain peruspalkka on vertailukelpoinen ja moni saa vain peruspalkan. Lisät on korvausta työajasta, mikä vaikuttaa koko elämään.

Vierailija
42/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ylitöitä, hälytyslisiä ja muita vastaavia voi huomioida palkkaa vertailtaessa kun nuo perustuu ylimääräisen työn tekemiseen.

Palkkaa verrataan sillä säännönmukaisella työajalla ja ylitöillä ym. extralla hankitut lisät on sitten asia erikseen.

Niin, eli ap:n tapauksessa olisi juurii noin, että ilmoitetaan tuo peruspalkka (ja ehkä ikälisät) ja sen jälkeen loput kuitataan kommentilla + lisät. Onhan opettajillakin nuo ylitunnit ylitöitä.

Mulla on ihan selkeä palkkaus eikä tällaista tilannetta, mutta olen ihmetellyt ihan samaa kuin alkuperäinen.

Kyllä, juuri noin se pitää olla. Ylityöthän on poikkeustilanne (tai ainakin pitäisi olla) ja niistä pitääkin maksaa reilusti korvausta menetystä vapaa-ajasta.

Periaatteessa jos tilanne on se että ylitöitä on niin paljon että niitä voisi jopa laskea jatkuvaksi osaksi palkkaa niin työnantaja on alimitoittanut henkilöstöresurssien määrän. Muistakaa että ylityöt on vapaaehtoisia ja niihin ei ole pakko suostua!

Ja missään nimessä niitä ei pidä käyttää "palkankorotuksena" vaan riittävä ja oikeudenmukainen palkka pitää maksaa normaalin työajan perusteella.

Ei ole pakko tehdä tosiaankaan ylitlitä vaikka saisi prosenttikorotukset. Suomalaisella laiskalla työntekijällä nousee heti tuskanhiki kun pitäisi tehdä vähän enemmän töitä. Vaikka ylityöt näkyvät tilinauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat hankalia...

Itse olen ope ja tuntuisi tyhmältä vertailla jotain peruspalkkoja, koska ainakin itselle tulee nettona enemmän kuin mitä se peruspalkka on. Ja osa saa sitten sitä peruspalkkaa.

Vierailija
44/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa kuukausipalkkaa. Minun palkkani on 26 000 € vuodessa. Mikä siitä on peruspalkkaa, mikä lisiä ja mikä lomarahoja? Kertokaa minulle, kun minä en tiedä. Jotta voin verrata palkkaani hoitajien palkkaan, johon vain osa palkasta lasketaan. Minkä lasken tuosta 26 000:sta mukaan ja mitä voin jättää pois?

Katso palkkakuitistasi. Siihen erotellaan peruspalkka, lisät ja lomarahat. Vuorolisiä ei tietenkään tule, jos ei tee vuorotyötä.

Vierailija
45/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkavertailussa aina verrataan peruspalkkaa bruttona. Se on se mikä merkitsee ja on vertailukelpoinen.

Ei, vaan se merkitsee minkä verran palkkaa maksetaan.

Vierailija
46/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa kuukausipalkkaa. Minun palkkani on 26 000 € vuodessa. Mikä siitä on peruspalkkaa, mikä lisiä ja mikä lomarahoja? Kertokaa minulle, kun minä en tiedä. Jotta voin verrata palkkaani hoitajien palkkaan, johon vain osa palkasta lasketaan. Minkä lasken tuosta 26 000:sta mukaan ja mitä voin jättää pois?

Katso palkkakuitistasi. Siihen erotellaan peruspalkka, lisät ja lomarahat. Vuorolisiä ei tietenkään tule, jos ei tee vuorotyötä.

Ei minulla ainakaan ole eriteltynä. Yksi kk-palkka, joka sisältää kaiken. Lomaraha toki tulee kerran vuodessa.

Vierailija
47/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, vähän on outoa. Monilla aloilla ei ole mahdollistakaan tehdä sellaisia vuoroja, mistä saa enemmän palkkaa. Niin sikäli kyllä minusta hoitajien ja kaikkien muidenkin säännöllisesti vuorotyötä tekevien palkka on se keskiansio, lisineen kaikkineen. Ja esimerkiksi kaupan alalla nämä ilta, sunnuntai ja yövuorotkin ovat erittäin haluttuja juuri isomman palkan vuoksi.

Mutta vain peruspalkka on vertailukelpoinen ja moni saa vain peruspalkan. Lisät on korvausta työajasta, mikä vaikuttaa koko elämään.

Peruspalkka nimenomaan ei ole vertailukelpoinen. Joillakin peruspalkka on vain puolet tuloista.

Vierailija
48/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni opettaja kertoo peruspalkkansa.

Vierailija
49/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis saat kerran vuodessa 26 000e tilille? Jos osaat palkkalaskelmaa katsoa ollenkaan, näet siitä verot, lomarahat, kenties liiton maksut yms.

Vierailija
50/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien palkka lasketaan minimiperuspalkan mukaan. Eli aloittelijan päivätyö minimitunneilla.

Muiden palkat lasketaan koko alan keskimääräisen palkan mukaan (eli siis ei aloittelijan palkka vaan alalla keskimäärin noin 20v olleen ja alalla edenneen palkka), sisältäen kaikki extrat. Esim insinöörien palkka alan keskipalkan mukaan, jossa mukana esim se että keskimääräinen insinööri tekee noin 42h töitä viikossa, vs hoitajan noin 37h.

Sopivasti myös unohdetaan 5vko vs 8vko ero vuosilomissa.

Sitten itketään kun appelsiinit eivät ole omenoita, kun verrataan kahta ihan eri lailla laskettua palkkaa. Tämän vuoksi en jaksa kuunnella sitä itkua ollenkaan, kun se perustuu kahden ihan erilailla lasketun palkan vertailuun. Joko ovat niin tyhmiä etteivät ymmärrä, tai luulevat muiden olevan tyhmiä uskomaan valheet.

Vierailija
51/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään palkkakuittia. Joten mikä osa palkasta lasketaan mukaan ja mikä ei, jos kerran koko palkkaa ei lasketa. Voinko itse päättää, että haluan näissä keskusteluissa ottaa mukaan vain 2/3 palkastani!

Vierailija
52/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen olkiukko taas väännetty avaukseen. Kukaan ei ole koskaan missään väittänyt että lisät eivät olisi palkkaa.

Vuorolisät eivät ole vertailukelmpoista palkkaa, jos vertaillaan eri alojen palkkoja keskenään. Insinöörikin tienaa enemmän jos on vuorotyössä ja tekee töitä sunnuntaisin ja öisin.

Vierailija
53/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain vuoden kokonaisansio on vertailukelpoinen.

Vierailija
54/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankauta taas. Tottakai ne ovat palkkaa mutta eivät peruspalkkaa eli niitä EI voi verrata mukavaa 8-16-arkityötä tekevän peruspalkkaan.

No mut jos sä hoiturina teet pelkkää mukavaa 8-16 -vuoroa, niin ihan kivan korvauksen siitä saat ja takuuvarmasti.

Edelleen Mustanaamio on oikeassa:

Hoituria tyhmempää ei ole.

Onneksi nuoret ovat koko ajan fiksupmia ja menevät muille aloille töihin.

Vierailija
55/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkavertailussa aina verrataan peruspalkkaa bruttona. Se on se mikä merkitsee ja on vertailukelpoinen.

Ei ole vertailukelpoinen, kun esim diplomi-insinöörin "peruspalkka" sisältää keskimäärin 4-5h enemmän töitä per VIIKKO (alan odotus vaikka onkin ns laitonta), jopa 3vkoa vähemmän lomaa vuodessa, ja useilla myös työreissuja vapaa-ajalla (esim asiakkaalla pitää olla maanantaina aamulla, di matkustaa sunnuntaina illalla omalla ajalla ilman mitään korvausta), sekä useimmilla lähes jatkuvan päivystyksen jossa työviesteihim joutuu vastaamaan vapaallakin.

Miten voit siis verrata pelkkiä peruspalkkoja, kun toisella se on puhtaasti 8-16 päivätyö ja toisella työssä on lähes koko ajan kiinni ja työtunteja tulee vuodessa satoja enemmän?

Vierailija
56/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään palkkakuittia. Joten mikä osa palkasta lasketaan mukaan ja mikä ei, jos kerran koko palkkaa ei lasketa. Voinko itse päättää, että haluan näissä keskusteluissa ottaa mukaan vain 2/3 palkastani!

Kyllä sinulla palkkakuitti on, vai teetkö töitä pimeästi? Jokin tässä ei nyt täsmää, trollaukseltahan tuo vaikuttaa.

Vierailija
57/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa lisistä on kyllä ilta- ja viikonlopputöistä tulevia lisiä ja jos se työ on sellaista, että siihen kuuluu ihan säännöllisesti näitä vuoroja niin onhan se ihan normaalia palkkaa silloin eikä mitään ylimääräisestä työstä saatua palkkaa. Olen itse henkilökohtainen avustaja ja minullakin on näitä lisiä, tienaan paljon vähemmän kuin hoitajat ja pidän silti lisiäni ihan palkkana, koska kyse on normaaleista työajoistani. Sitten olen kyllä ongelmissa jos lisät poistetaan kuten nyt haluttaisiin tehdä, koska tässä työssä se tuntipalkka on niin surkea.

Näissä nettimääkimisjutuissa nämä vuorolisät lasketaan myös niille jotka niitä ei saa ja selitys on mutta kun monet saa. Älyllisesti köyhää provoamista. Putinintrollit on näköjään hyökänneet taas palkansaajien kimppuun kuin nato ja vaalit on ohi.

Vierailija
58/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vertailukelpoinen, kun esim diplomi-insinöörin "peruspalkka" sisältää keskimäärin 4-5h enemmän töitä per VIIKKO (alan odotus vaikka onkin ns laitonta), jopa 3vkoa vähemmän lomaa vuodessa, ja useilla myös työreissuja vapaa-ajalla (esim asiakkaalla pitää olla maanantaina aamulla, di matkustaa sunnuntaina illalla omalla ajalla ilman mitään korvausta), sekä useimmilla lähes jatkuvan päivystyksen jossa työviesteihim joutuu vastaamaan vapaallakin.

Miten voit siis verrata pelkkiä peruspalkkoja, kun toisella se on puhtaasti 8-16 päivätyö ja toisella työssä on lähes koko ajan kiinni ja työtunteja tulee vuodessa satoja enemmän?

Tämä!

Vierailija
59/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain vuoden kokonaisansio on vertailukelpoinen.

Kaiskista vähiten vertailukelpoinen on koko vuoden kokonaisansio. Joku voi tehdä kahta työtä tai joku tekee hemmetisti ylitöitä, koska on pulaa työntekijöistä. Jos tekee kahden työt, niin kuuluukin saada kahden palkka, mutta ei sitä voi verrata siihen joka tekee vain yhtä työtä.

Vierailija
60/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

nämä nuo ne, aika säälittävää kommentoida omaa viestiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi