Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitajien lisät eivät ole palkkaa?

Vierailija
23.04.2023 |

Aina jaksaa ihmetyttää hoitajien kommentti siitä, että lisät eivät ole palkkaa vaan palkka on X euroa + lisät.

Olen itse opettaja ja jos puhun palkastani, puhun kyllä koko bruttopalkastani, joka sisältää kaiken:
- peruspalkan
- ikäLISÄT
- ylitunnit (jotka ovat korvausta ylimääräisestä työstä, eli LISIÄ)

Ja niitä LISIÄ ovat myös korvaukset ryhmänohjauksesta, yo-kokeiden korjauksesta, LISÄvastuusta X jne.

Hoitajien tyyliin täytyykin alkaa käyttää tyyliä 3150€/kk + lisät, koska ilmeisesti ne lisät eivät ole palkkaa. Ihmeellistä kyllä, että verotuksessa ansiotuloni sisältävät myös nuo LISÄT.

Juu, olen hieman ärsyyntynyt kun muutama hoitajakaveri ruikuttaa koko ajan palkka-asioistaan. Pakko oli päästä purkamaan jonnekin ja tämä AV on oikein mainio paikka siihen 😀

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lastentarhanopettaja ympärivuorokautisessa päiväkodissa ja mun sisko on sairaanhoitaja.

Tässä luettelen esimerkkejä, mistä hänelle maksetaan enemmän kuin minulle:

- peruspalkka

- lisät

- vuorontuuraus/lomanvaihtokorvaukset

- kulttuurisetelit

Ja mä olen meistä se, jolla on yliopistotutkinto.

Hoitajilla on työryhmässä lääkärit, joilla melko tähtitieteelliset palkat suhteessa toimenkuvaan.

Voi olla tuossa tilanteessa hankala hahmottaa oman ja lääkärin työn eroja, ja niiden erojen takana olevaa asiantuntemuseroa. Mutjoo, kaikille rahaa ja nallekarkkeja sekä maailmaan ikuinen jouluaatto.

Vierailija
102/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lastentarhanopettaja ympärivuorokautisessa päiväkodissa ja mun sisko on sairaanhoitaja.

- peruspalkka

- lisät

- kulttuurisetelit

Teidän palkkakuoppa on kyllä paljon meitä pahempi. Valitettavasti tähän ei ole kunnolla herätty. Terv Sh

Ette te ole missään palkkakuopassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altistan itseäni hoitotyössä haitalliselle säteilylle päivittäin ja saan siitä alle 100 euron kuukausikorvauksen. Ei tunnu miltään suurelta "lisältä", kun teen tavallista päivätyötä ja aamut alkaa ennen kuin tavalliset työläiset edes ehtii sängystään ylös. 

Vierailija
104/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankauta taas. Tottakai ne ovat palkkaa mutta eivät peruspalkkaa eli niitä EI voi verrata mukavaa 8-16-arkityötä tekevän peruspalkkaan.

No mut jos sä hoiturina teet pelkkää mukavaa 8-16 -vuoroa, niin ihan kivan korvauksen siitä saat ja takuuvarmasti.

Edelleen Mustanaamio on oikeassa:

Hoituria tyhmempää ei ole.

Ja mikähän tämä "ihankiva" korvaus on? Päivätyötä tekevällä "hoiturilla" joksi lasken nyt sh:n peruspalkka alkaa esim. yksityisellä jostain 2400 eurosta eli ei jää mielestäni ihankivasti käteen. Lähihoitajalla vielä vähemmän. Mitä takuuvarmasti? Joo, kyllä se palkka yleensä tulee melko varmasti, usein kyllä väärin laskettuna:D

Kyllä tuosta 2400e peruspalkasta jää kivasti käteen, jos ennakonpidätysprosentti on tasan oikea. Ihmiset vaan vetävät sen tahalleen liian korkeaksi suurien palautusten toivossa. Hyvähän se sitten on valittaa, että palkka on pieni.

Mikä 2400e? https://yle.fi/a/3-12648030

Tehtäväkohtainen keskiarvo 2625eur,kuten jutussa sanotaan.Valitettavasti siitä jäädään paikoin selvästi. Oma peruspalkka on 2960eur ilman mitään lisiä. Vuorolisien ja kokemuslisien kanssa saan n 3600eur brutto. Teen pelkkää aamua, mutta myös viikonloppuisin.

Vierailija
105/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- peruspalkka

- lisät

- kulttuurisetelit

Teidän palkkakuoppa on kyllä paljon meitä pahempi. Valitettavasti tähän ei ole kunnolla herätty. Terv Sh

Heräsitkö jo siihen että Suomessa palkat on matalat?

Vierailija
106/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- peruspalkka

- lisät

- kulttuurisetelit

Ei, koska vieressä on lääkäri joka tienaa kymppitonnin terveyskeskuspäivystämällä.

Millä tahansa muulla alalla pitää olla aika Hollywood että pääsee tuohon tasoon. Ts. lääkäriliitto on hoitanut sarkansa hyvin - lääkärien näkökulmasta.

Vierailija
107/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa asiantuntijatyössä on täysin normaalia tehdä joskus pidempää päivää tai muuten joustaa, eikä näistä mitään ylimääräistä makseta. Samoin matkustusaikaa ei lueta työajaksi, vaikkei silloin vapaalla olla. Vuosiansioiden ilmoittaminen olisi paljon järkevämpi tapa ilmoittaa ansiot ja silloin hoitajat pärjäävät oikein hyvin palkkavertailuissa.

Ehkä ei sulla makseta mutta älä yleistä.

Vierailija
108/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän valituksessa ole kyse ole siitä, että peruspalkka on huono ja sitä yritetään perustella sillä että saavathan hoitajat erilaisia lisiä.

Mutta eivät ne lisät ole mikään kompensaatio huonosta peruspalkasta, saatika mikään itsestäänselvä osa palkkaa.

Ne ovat korvausta hankalista työajoista, varallaolosta, töihin tulemisesta vapaa-ajalla ja ylitöistä, eivät syy pitää peruspalkat pieninä.

Samoin insinöörien palkasta iso osa on korvausta työposteihin vastaamisesta vapaalla, ilmaisista ylitöistä ja jokavuotisista yt-neuvotteluista. Miksi kuitenkin se insinöörin palkka otetaan vertailuun mukaan kokonaisuudessaa mutta hoitajan ei?

Ihanko kaikki insinöörit tekee vapailla ilmaista työtä?

Vierailija
109/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- peruspalkka

- lisät

- kulttuurisetelit

Ei, koska vieressä on lääkäri joka tienaa kymppitonnin terveyskeskuspäivystämällä.

Millä tahansa muulla alalla pitää olla aika Hollywood että pääsee tuohon tasoon. Ts. lääkäriliitto on hoitanut sarkansa hyvin - lääkärien näkökulmasta.

Kiva sulle ja kumppanille, mutta kuten mainitsitkin ei vastaa suomalaista yleistä palkkatasoa.

Vierailija
110/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- peruspalkka

- lisät

- kulttuurisetelit

Lääkärien koulutus on vaikea ja ihan eri sfääreissä, vaatii oikeasti siotutunutta opiskelua ja vuosia ja silti kaikista ei siihen olisi. Miksi siis millään tavalla vertaat näitä?

Vierailija
111/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän valituksessa ole kyse ole siitä, että peruspalkka on huono ja sitä yritetään perustella sillä että saavathan hoitajat erilaisia lisiä.

Mutta eivät ne lisät ole mikään kompensaatio huonosta peruspalkasta, saatika mikään itsestäänselvä osa palkkaa.

Ne ovat korvausta hankalista työajoista, varallaolosta, töihin tulemisesta vapaa-ajalla ja ylitöistä, eivät syy pitää peruspalkat pieninä.

Samoin insinöörien palkasta iso osa on korvausta työposteihin vastaamisesta vapaalla, ilmaisista ylitöistä ja jokavuotisista yt-neuvotteluista. Miksi kuitenkin se insinöörin palkka otetaan vertailuun mukaan kokonaisuudessaa mutta hoitajan ei?

Kaikki jotka minä tunnen, kyllä.

En tietenkään tunne kaikkia Suomen insinöörejä, mutta tuntemieni suhteen he ovat huomattavan joustavia jos projektin loppuunsaattaminen vaatii venymistä.

Vierailija
112/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- peruspalkka

- lisät

- kulttuurisetelit

Lääkärien koulutus on vaikea ja ihan eri sfääreissä, vaatii oikeasti siotutunutta opiskelua ja vuosia ja silti kaikista ei siihen olisi. Miksi siis millään tavalla vertaat näitä?

Lue vaikka uudestaan ja mieti ymmärsitkö? Jos ei toisella kerralla vielä valkene, setä voi vääntää rautalankaa! Tsemppiä 👍

Vierailija
113/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan yli tunnit kaiketi ovat joka kuukausi samat, hoitajien lisät ovat joka kuukausi eri suuruisia. Eli ilmeisesti hoitajille pitäisi maksaa teidän mielestä peruspalkkaa 1000€ ettei lisien kanssa pääsisi muutamaa satasta alle suomalaisten keski-eläkkeen.

Jokainen hoitajien palkka aloitus on jonkun muun tekemä kuin hoitajien ja onhan se jo nähty mihin hoitajien p@sk@t palkat ovat ajaneet esim lasten teho-osastot tai leikkaukset.

Kummasti tutuille hoitajille on muita töitä löytynyt.

Vierailija
114/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan yli tunnit kaiketi ovat joka kuukausi samat, hoitajien lisät ovat joka kuukausi eri suuruisia. Eli ilmeisesti hoitajille pitäisi maksaa teidän mielestä peruspalkkaa 1000€ ettei lisien kanssa pääsisi muutamaa satasta alle suomalaisten keski-eläkkeen.

Jokainen hoitajien palkka aloitus on jonkun muun tekemä kuin hoitajien ja onhan se jo nähty mihin hoitajien p@sk@t palkat ovat ajaneet esim lasten teho-osastot tai leikkaukset.

Mihin muualle ne menee? Ei kiinnosta minua henkilökohtaisesti, mutta varmasti tällä palstalla on hoitajia jotka miettivät voisivatko sittenkin löytää hyviä töitä joltain toiselta alalta.

Vierailija
115/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa asiantuntijatyössä on täysin normaalia tehdä joskus pidempää päivää tai muuten joustaa, eikä näistä mitään ylimääräistä makseta. Samoin matkustusaikaa ei lueta työajaksi, vaikkei silloin vapaalla olla. Vuosiansioiden ilmoittaminen olisi paljon järkevämpi tapa ilmoittaa ansiot ja silloin hoitajat pärjäävät oikein hyvin palkkavertailuissa.

Ehkä ei sulla makseta mutta älä yleistä.

Tämä on kuitenkin ylemmissä toimihenkilöissä yleinen käytäntö, joten miksi sitä ei voi yleistää?

Vierailija
116/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin muualle ne menee? Ei kiinnosta minua henkilökohtaisesti, mutta varmasti tällä palstalla on hoitajia jotka miettivät voisivatko sittenkin löytää hyviä töitä joltain toiselta alalta.

Kiinnostaa näin opettajan jälkeläisenä, mistä tulee käsitys että opettajan 'ylitunnit' olisivat kuukaudesta toiseen samat. Olen aivan varmasti samaa mieltä että hoitajien lisät ovat joka kuukausi eri suuruisia, ja se johtuu juurikin siitä että ne huomioidaan palkassa tunnilleen. Opettajavanhempani oli tosin sijaisena, joten en voi täysin puhua opettajien todellisuudesta, mutta ei siinä tunteja maksettu tehdyn työn perusteella vaan kaikki oli kuukausipalkalla. Ja kyllä vain, 'kotityöt' vievät helposti 1-3 h tehdyn 8 - 16 työpäivän jälkeen.

Vierailija
117/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin kyllä. Alan keskimääräinen toteutunut viikkotuntiaika on noin 42 tuntia, ja hyvin harvalle maksetaan niistä ylitunneista erikseen. Joku tekee paljon enemmän ja joku vähemmän, mutta jos kerran otetaan mukaan keskimääräinen palkka, niin silloin pitää myös ottaa keskimääräinen työaika.

Vierailija
118/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin keskustelusta taas näkee, että suomalaisten palkat ovat alhaalla. Hoitajia hiertää kun palkkaus on matala muihin pohjoismaihin nähden, mutta sitten tulee tämä että muutkaan alat eivät selviä palkkavertailussa toisiin pohjoismaihin.

Vierailija
119/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat saa joka kuukausi lisää jos tekevät enemmän kuin on sovittu. Opettajat eivät saa, heille 'on sovittu' kuuluu kuukausipalkkaan. Siksi sitä on vaikea seurata.

Vierailija
120/128 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- peruspalkka

- lisät

- kulttuurisetelit

Joo totta, vakaopet ovat palkkakuopassa. Ja yliopistokoulutus Joo, mutta ei pidempi koulutus kuin sairaanhoitajilla. Vastaa alempaa amk tutkintoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan