Helsinkiläisellä hoitajapariskunnalla jää säästöön kuukaudessa 1000 euroa, ja valittavat silti palkan pienuutta
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009519109.html
Kummallekin jää myös 415 euroa käyttörahaa kuukaudessa (tähän ei sisälly sius ruoka ja talous).
Silti nämä valittavat palkan pienuutta ihan pokkana.
Jotain häikkää on tässä maailmassa.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun ja olin todella ihmeissäni. Mikä pointti tällä oli?
Ilmeisesti haetaan oikeutusta laskea palkkoja oikeistohallituksen myötä.
Vierailija kirjoitti:
SIIS TUHAT EUROA SÄÄSTÖÖN KUUSSA
Ei todellakaan liity tämä pariskunta köyhyyteen mitenkään.
Siis molemmilla jää tuhat euroa säästöön? Se on kyllä paljon. Vai 500 yhdellä? Se nyt ei ihan älyttömästi ole, jos ylimääräistä käyttörahaa vain 400/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis säästävät asuntoon. Asuvat vuokralla, eivät matkusta. Käyttörahaa jää 200- 400 e/ kk josta maksetaan mm ruoka.
Ei. Siellä oli eritelty heidän menonsa. Yhteensä heillä on kuukaudessa 4557e tuloja.
Ruoka ja talousmenot oli laskettu siinä erikseen 900e. Heille jää molemmille joka kuukausi per nenä 500e säästöjä, 415e käyttörahaa. Eli molemmilla on kaiken jälkeen 915e rahaa käytettävissään vapaasti. Luulisi riittävän.
Pidätkö tuota muka jonakin hyvänä tulona?
Ei töissä käydä vaan siksi että saadaan elettyä kuukauden loppuun vaan töissä käydään jotta voidaan saada rahaa säästöönkin.
Ei ole mitään järkeä tehdä töitä jos rahat riittävät juuri elämiseen.
Tuo "juuri eläminen" on kovin suhteellista.
On ja ei ole. Kyllä siihen elämiseen pitää kuulua normaalit harrastukset jotka saakin maksaa, lomat ja osallistuminen kulttuuriin ja viihteeseen.
Työssä käyvän ei pidä joutua koko ajan ajattelemaan rahaa ja sitä pystyykö tekemään sitä tai tätä.
Tuota juuri tarkoitin. Työssä käymättä rahat eivät riitä mihinkään noista. Sen takia töissä on järkeä käydä, vaikkei noiden kaikkien lisäksi jäisi yhtään säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Nainen käi kokonaan töistä pois koska oll eduskuntavasliehdokas
Älä väitä etteikö sairaanhoitaja saisi alansa töitä tosi nopeasti, jos kiinnostais.
Olipa ärsyyntyneitä lukijakommentit Hesarin jutun jatkona. Kyllä suomalaiset on kateellista sakkia. Pariskunnan ansioista katkeroituneet ja mielensä pahoittaneet ihmiset voivat hakeutua ensi syksynä seuraavassa yhteishaussa AMK:n sairaanhoitajaopintoihin. Siinä sitten on tie auki rikkauksiin todella helpolla, kevyellä ja vastuuttomalla työllä.
Mä oon lukiolaisen ja opiskelijan yh äiti, eikä mulla jää 2400 netosta mitään varsinaiseen säästöön. Viime kuussa maksoin opiskelijan vuokratakuun ja lukiolaisen matkan ( osa tuli koululta). En valita enkä ole köyhä vaan iloinen, että voin lapsille tarjota em asioita. Seuraavaksi ostan itelle silmälasit ja lukiolaiselle vanhojen tanssipuvun.
Vierailija kirjoitti:
ilmeisesti toinen noista on vielä työttömänä :D:D Eli työtön laittaa kuussa 900 euroa ruokaan ja 1000 euroa säästöön :D oikeasti mikä läppä
Eli heillä menee 1800 ruokaan jos molemmat laittaa 900? Ja 2000 säästöön.
Niin noh, meillä jää 4000€-6000€ säästöön per kk, että siihen nähden toi on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Niin noh, meillä jää 4000€-6000€ säästöön per kk, että siihen nähden toi on vähän.
Soittaisitko silti lehdelle, jos jäiskin vaan tonni?
Vierailija kirjoitti:
Muakin vtutti jo pelkän otsikon näkeminen. Olkoonpa kyseinen ammatturyhmä missä tahansa palkkakuopassa, niin jutunkin kundin peruspalkka brutto 2800 €/kk on sellainen, että moni todellista matalapalkkaa "nauttiva" saa haaveilla tuollaisista tuloista. Aika kaukana ollaan todellisuudesta, jos tuolla palkalla ei elä, kun ihmisille maksetaan kokopäivätyöstä alle 1900 €/kk/brutto ja tukia ei edes yksinasuvalle tipu. Ja jos jää tonni säästöön joka kk, niin hyvin menee!
Ainoastaan idiootti tekee töitä jos saa 1900 euroa kuussa bruttona.
Onhan tuo palkka säälittävän huono jos ajattelee joskus että perustaisi perheen missä vaikkapa pari lasta ja asuntoakin ostaisi tai joutuisi edes isompaan vuokra-asuntoon siirtymään. Yleensä toinen vanhemmista on vielä useamman vuoden siinä vaiheessa pois töistä ja saa melko nimellistä korvausta poissaoloajalta. Lisäksi töihin paluun jälkeen päivähoitomaksut yms. Lapseton työssäkäyvä pariskunta pärjää kyllä aina koska heillähän eniten tuloja käytettävissä itseensä. Ongelma onkin siinä ettei ne hoitajienkaan palkat nouse elämäntilanteiden muuttuessa ja sen jälkeen palkkojen surkeus paljastuu. Kuten tietysti monella muullakin alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin vtutti jo pelkän otsikon näkeminen. Olkoonpa kyseinen ammatturyhmä missä tahansa palkkakuopassa, niin jutunkin kundin peruspalkka brutto 2800 €/kk on sellainen, että moni todellista matalapalkkaa "nauttiva" saa haaveilla tuollaisista tuloista. Aika kaukana ollaan todellisuudesta, jos tuolla palkalla ei elä, kun ihmisille maksetaan kokopäivätyöstä alle 1900 €/kk/brutto ja tukia ei edes yksinasuvalle tipu. Ja jos jää tonni säästöön joka kk, niin hyvin menee!
Paljonko ne sosiaalituet nykyään oikein on?
Mua ihmetytti tuo jutun alkuosa, jossa oli kysymyksiä matkoista. Ymmärrän kyllä että kanarianreissu maksaa heidä parin kuukauden säästörahat mutta huutonaurut Tallinnasta ja Tukholmasta? Eihän risteilyt montaa kymppiä maksa jos osaa vertailla hintoja ja halpoja majoituksia ja ruokapaikkojakin kyllä löytyy. Itse olen reissannut opiskelijabudjetilla aina ja jopa asuntolaina on järjestynyt ns. pienituloisena. Okei, ei ole rahaa säästössä mutta haluan käyttää rahani elämyksiin, matkoihin jne vaikkakin kerran vuodessa ja vertailen paljon hintoja. Kyse on valinnoista jos on kuitenkin tuollaiset tulot. Jos tulot olisivat huomattavasti pienemmät, sitten se arjen pyörittäminen voisikin olla kympeistä kiinni ja huutonaurut matkustuskysymyksiin ihan paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon lukiolaisen ja opiskelijan yh äiti, eikä mulla jää 2400 netosta mitään varsinaiseen säästöön. Viime kuussa maksoin opiskelijan vuokratakuun ja lukiolaisen matkan ( osa tuli koululta). En valita enkä ole köyhä vaan iloinen, että voin lapsille tarjota em asioita. Seuraavaksi ostan itelle silmälasit ja lukiolaiselle vanhojen tanssipuvun.
Sinulle ei jää säästöön koska maksat asioita joita sinun ei pitäisi. Kyllä lukiolainen saa omalla työllään maksaa tanssipukunsa ja vuokratakuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Minä elän yksin ja minulla jää 1000€/ kk säästöön. Olen pihi.
Toivottavasti et lokkeile.
Piheillä ihmisillä on iso taipumus lokkeilla.
Jos säästämään kykenevät on köyhiä, niin mikäs minä sitten olen, kun olen joutunut viime aikoina vaan nostamaan säästöistäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittaisitko silti lehdelle, jos jäiskin vaan tonni?
No en, mutta saahan sitä valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ne sosiaalituet nykyään oikein on?
Mulla 760e. Ja menisin töihin 1900e brutolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis säästävät asuntoon. Asuvat vuokralla, eivät matkusta. Käyttörahaa jää 200- 400 e/ kk josta maksetaan mm ruoka.
Ei. Siellä oli eritelty heidän menonsa. Yhteensä heillä on kuukaudessa 4557e tuloja.
Ruoka ja talousmenot oli laskettu siinä erikseen 900e. Heille jää molemmille joka kuukausi per nenä 500e säästöjä, 415e käyttörahaa. Eli molemmilla on kaiken jälkeen 915e rahaa käytettävissään vapaasti. Luulisi riittävän.
Ja huom, käyttöraha jää sen jälkeen kun molemmat ovat käyttäneet 300 euroa huveihin.
Eli pakollisten menojen jälkeen jää yli 1200 euroa.
Herää myös kysymys miten he saavat ruokaan ym kulumaan 900 euroa kuukaudessa? Wolt?
Häh? Asun yksin ja ruokaan menee 450e kuussa. En wolttaa. Teen kaiken itse raaka-aineista.
Ainoastaan jos tykkää ruoan tekemisestä. Muuten se on työtä. Silloin pitää laskea että paljonko tienaisi jos tekisi senkin ajan omaa palkka työtään.