Helsinkiläisellä hoitajapariskunnalla jää säästöön kuukaudessa 1000 euroa, ja valittavat silti palkan pienuutta
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009519109.html
Kummallekin jää myös 415 euroa käyttörahaa kuukaudessa (tähän ei sisälly sius ruoka ja talous).
Silti nämä valittavat palkan pienuutta ihan pokkana.
Jotain häikkää on tässä maailmassa.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä!
Sitten me ollaan köyhiä myös! Viime kuukausina ei ole jäänyt edes mitään säästöön, kaikki rahat on mennyt!
Ainakin 4000€ kuukaudessa ihan vaan elämiseen, harrastuksiin, laskuihin ym.Jos te saatte kulutettua 4000 euroa kuussa johonkin niin te olette rikkaita.
Eihän nyt kaks kahen tonnin nettopalkkaa taloudessa vielä rikkaaksi tee. Häviää yllättävän kivuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis säästävät asuntoon. Asuvat vuokralla, eivät matkusta. Käyttörahaa jää 200- 400 e/ kk josta maksetaan mm ruoka.
Ei. Siellä oli eritelty heidän menonsa. Yhteensä heillä on kuukaudessa 4557e tuloja.
Ruoka ja talousmenot oli laskettu siinä erikseen 900e. Heille jää molemmille joka kuukausi per nenä 500e säästöjä, 415e käyttörahaa. Eli molemmilla on kaiken jälkeen 915e rahaa käytettävissään vapaasti. Luulisi riittävän.
Pidätkö tuota muka jonakin hyvänä tulona?
Ei töissä käydä vaan siksi että saadaan elettyä kuukauden loppuun vaan töissä käydään jotta voidaan saada rahaa säästöönkin.
Ei ole mitään järkeä tehdä töitä jos rahat riittävät juuri elämiseen.
Tuo "juuri eläminen" on kovin suhteellista.
Nainen käi kokonaan töistä pois koska oll eduskuntavasliehdokas
En tiedä tapausta muttA jos asuntovelkaa Hgissä niin asuntolaina ehkä 1500 euroa korkoineen? Perheasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis säästävät asuntoon. Asuvat vuokralla, eivät matkusta. Käyttörahaa jää 200- 400 e/ kk josta maksetaan mm ruoka.
Ei. Siellä oli eritelty heidän menonsa. Yhteensä heillä on kuukaudessa 4557e tuloja.
Ruoka ja talousmenot oli laskettu siinä erikseen 900e. Heille jää molemmille joka kuukausi per nenä 500e säästöjä, 415e käyttörahaa. Eli molemmilla on kaiken jälkeen 915e rahaa käytettävissään vapaasti. Luulisi riittävän.
Ja huom, käyttöraha jää sen jälkeen kun molemmat ovat käyttäneet 300 euroa huveihin.
Eli pakollisten menojen jälkeen jää yli 1200 euroa.
Herää myös kysymys miten he saavat ruokaan ym kulumaan 900 euroa kuukaudessa? Wolt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja huom, käyttöraha jää sen jälkeen kun molemmat ovat käyttäneet 300 euroa huveihin.
Herää myös kysymys miten he saavat ruokaan ym kulumaan 900 euroa kuukaudessa? Wolt?
Ei sillä kolmellakympillä päivässä kummoista ruokakassia saa.
Jää rahaa säästöön kun eivät tuhlaa turhuuteen. Eivät matkustele eivätkä ole ainakaan vielä pyöräytteneet kakaroita. Tuohon yhtälöön kun lisää pari lasta ja heidän kaikki menot sekä sen myötä myös isomman asunnon niin rahaa jää todella paljon vähemmän käytettäväksi. Omaa autoakaan heillä ei ole. Kulutus on siis poikkeuksellisen pientä. Siinä vaiheessa kun kulutus olisi normaalitasolla niin palkan pienuus on todellisuutta.
Muakin vtutti jo pelkän otsikon näkeminen. Olkoonpa kyseinen ammatturyhmä missä tahansa palkkakuopassa, niin jutunkin kundin peruspalkka brutto 2800 €/kk on sellainen, että moni todellista matalapalkkaa "nauttiva" saa haaveilla tuollaisista tuloista. Aika kaukana ollaan todellisuudesta, jos tuolla palkalla ei elä, kun ihmisille maksetaan kokopäivätyöstä alle 1900 €/kk/brutto ja tukia ei edes yksinasuvalle tipu. Ja jos jää tonni säästöön joka kk, niin hyvin menee!
Samaa ihmettelin! Köyhiä ja säästävät satoja euroja. Että sieppasi oikeasti köyhänä.
Työn vastuuseen ja vaativuuteen peruspalkka on vähän. Hienoa jos elämäntilanne on se, että saa säästöön. En minä saa säästöön juuri mitään. Kahden vuoden aikana olen saanut alle yhden kk neton verran säästöön.
En ymmärrä miksi he ei voisi noilla tuloilla jo nyt ostaa asuntoa helsingistä? Me ostettiin tosta vielä paljon pienemmällä netolla ja hyvin on pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on budjetoitu ruokaan ja talouteen ihan erikseen 900 euroa kuukaudessa. Tuo 400 e per henkilö on mihin lie viihteeseen ja huvitteluun.
Eihän tuo lopulta ole kuin viistoista euroa päivässä ruokaan per henkilö. Ei sillä ihmeemmin woltata, mutta köyhyyttä tuo ei oo.
Miksi pitäisi woltata?
Enkä mä näin pienessä maalaiskunnassa asuvana olen tottunut siihen, että kotiinkuljetusta ei ole ja harvoin viitsii hakea pizzaa tai hamppareita. Itse tulee tehtyä ruokaa ja tulee kyllä huomattavasti halvemmaksi. Mun mielestä normaalia tehdä ruoka pääasiassa itse eikä woltata jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei töissä käydä vaan siksi että saadaan elettyä kuukauden loppuun vaan töissä käydään jotta voidaan saada rahaa säästöönkin.
Tuo "juuri eläminen" on kovin suhteellista.
On ja ei ole. Kyllä siihen elämiseen pitää kuulua normaalit harrastukset jotka saakin maksaa, lomat ja osallistuminen kulttuuriin ja viihteeseen.
Työssä käyvän ei pidä joutua koko ajan ajattelemaan rahaa ja sitä pystyykö tekemään sitä tai tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka, talous ja ylläpito. Sisältää siis paljon muutakin kuin pelkän ruuan.
Niin kuin ulkomailla käymätyömyys johtuisi rahasta. Ei johtunut vaan siitä että on auto ja rokkifestarit kutsuu
Festarit on kalliita
Mikä tämän jutun pointti on? Eivät ole köyhiä, säästävät joka kuukausi. Säästämisestä johtuen eivät matkustele. Säästökohteena oma asunto.
Pitäisikö heitä sääliä vai mistä tässä nyt on oikein kyse? En todellakaan ymmärrä artikkelin pointtia.
Toi vuokra-asunto on näin ruotsalaisen mittapuun mukaan vieläpä edullinen. Poikani opiskelijaboxi, 25 neliötä, maksaa jo 700€ ja risat joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun ja olin todella ihmeissäni. Mikä pointti tällä oli?
Onhan se karseeta kun ei ole varaa kolmanteen ulkomaan matkaan vuodessa, ei hienompaan huvilaan eikä muskeliveneeseen.
Sääli ja surkeus.
Lakkoon vain!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on budjetoitu ruokaan ja talouteen ihan erikseen 900 euroa kuukaudessa. Tuo 400 e per henkilö on mihin lie viihteeseen ja huvitteluun.
Eihän tuo lopulta ole kuin viistoista euroa päivässä ruokaan per henkilö. Ei sillä ihmeemmin woltata, mutta köyhyyttä tuo ei oo.
Miksi pitäisi woltata?
Enkä mä näin pienessä maalaiskunnassa asuvana olen tottunut siihen, että kotiinkuljetusta ei ole ja harvoin viitsii hakea pizzaa tai hamppareita. Itse tulee tehtyä ruokaa ja tulee kyllä huomattavasti halvemmaksi. Mun mielestä normaalia tehdä ruoka pääasiassa itse eikä woltata jatkuvasti.
Jos oikein tarkasti luet uudemman kerran, en väittänytkään että tuolla wolttaa jatkuvasti, vaan nimen omaan pitää tehdä ruokansa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä käydään siksi, että jos leipää syö niin on sen eteen jotain tehtäväkin.