Onko nuoren kuntoutusraha tarpeen?
900/kk kotona asuvalle nuorelle, joka ei käy koulua eikä käy töissä. Samaan aikaan opiskeleva nuori saa alle 300/kk. Onko reiluakaan?
Kommentit (101)
Kuntoutusrahahan nyt tippuu 800e pintaan, samalle tasolle minimi sairaspäivärahan kanssa.
Kuntoutusrahaa ei noin vaan saa. Se vaatii lääkärin tutkimuksia ja lausunnon, jonka Kela voi edelleen hylätä.
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutusrahahan nyt tippuu 800e pintaan, samalle tasolle minimi sairaspäivärahan kanssa.
Nuorelle opiskelevalle 800 e on iso raha kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä nuoren kuntoutusrahaa ei saa jos ei opiskele. Hakemukseen vaaditaan liitteeksi suunnitelma opinnoista ja läsnäolotodistus.
Lisään vielä, että tarvitaan myös b-lausunto lääkäriltä ja sitä edeltävät tutkimukset.
Ei ole reilua. Muut opiskelijat joutuvat käymään töissä, jotta saa opintotuen lisäksi käyttörahaa elämiseen
Christiiina kirjoitti:
Ei ole reilua. Muut opiskelijat joutuvat käymään töissä, jotta saa opintotuen lisäksi käyttörahaa elämiseen
Kaikilla muilla opiskelijoilla ei välttämättä ole niitä haasteita, jonka vuoksi tuki on myönnetty.
Mikä lasketaan opiskeluksi/työksi/harjoitteluksi?
Ei ole.
Katson toisen asteen oppilaitoksessa asiaa vierestä ja tukea käytetään väärin monissa tapauksissa. Ts opintoja kannattaa pitkittää että pysyy rahahanat auki.
Ollut tapauksia, joissa lääkäriperheen lapsi ottaa kuntoutustukea, koska lähipiiristä tulee kyllä kaikki tarvittavat lausunnot.
Puolittaisin eurot ja kiristäisin tarvittavien opintojen määrää.
Christiiina kirjoitti:
Edellytykset tuelle
- olet 1619-vuotias
- työ- tai opiskelukykysi tai mahdollisuutesi valita ammatti tai työ on heikentynyt sairauden tai vamman vuoksi
- tarvitset erityisiä tukitoimia, jotta voit opiskella tai osallistua muuhun työllistymistä edistävään kuntoutukseen (esim. työkokeilu tai -harjoittelu)
- sinulle on laadittu hyvinvointialueellasi henkilökohtainen opiskelu- ja kuntoutumissuunnitelma (KHOPS) opiskelun tai muun kuntoutuksen ajalle.
sekä pitää esittää opiskelu- ja kuntoutumissuunnitelma ja lääkärinlausunto. Ei siis myönnetä kevyesti, eikä henkilölle, jolla olisi mahdollisuus käydä tienaamassa käyttörahaa. Ja huomioi, että tämä raha on sisältää saman osuuden osuuden, joka kuuluu opiskelijalle normaalisti. Ei ole siis pelkkää bonus rahaa.
Ihan hullu raha, tästä olen usein sanonout.
Tiedän pari perhettä, joissa ainakin nuori sitä saa ja toisessa se menee säästöön nuoren tilille ja toisessa vanhemmat humpsuttelee sen.
Ehdottomasti pitää tuotakin leikata opintotukien tasolle ja hoito siihen vaan palveluna päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pari perhettä, joissa ainakin nuori sitä saa ja toisessa se menee säästöön nuoren tilille ja toisessa vanhemmat humpsuttelee sen.
Ehdottomasti pitää tuotakin leikata opintotukien tasolle ja hoito siihen vaan palveluna päälle.
Jos tiedossasi on tukien väärinkäyttöä, niin sinulla on velvollisuus ilmoittaa asiasta eteenpäin.
kyllä mä katsoin, että mun useamman diagnoosin omaava lapseni on oikeutettu tukeen, vaikka ei sitä heti käyttäisikään. Mahdollisuudet opiskella johonkin ammattiin oli noin 85 % pienemmät kuin muilla ja saada vielä muutakin kuin palkkatuettua työtä. Lisäksi pitää hommata omalla kustannuksella hänelle sopivia vaatteita ja kenkiä ja mahdollisia muita välineitä työn tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se menee siihen, että lapsi maksaa oman elämisensä koska minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja menetän hänen tulojensa takia asumistuen. Siitä ei jää hänelle mitään merkittäviä rahoja käytettäväksi.
Christiiina kirjoitti:
Ja kun käyt töissä, pienen pienet tulorajat paukkuu ja saat maksella tukia takaisin.
Se on hyvä että jo opiskeluaikana opetetaan, että työnteosta rangaistaan.
Christiiina kirjoitti:
Ja et sitten näe sitä toista puolta, kun kaikilla ei ole yhteneväiset mahdollisuudet valita ammattia, johon lähtee opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Edellytykset tuelle
- olet 1619-vuotias
- työ- tai opiskelukykysi tai mahdollisuutesi valita ammatti tai työ on heikentynyt sairauden tai vamman vuoksi
- tarvitset erityisiä tukitoimia, jotta voit opiskella tai osallistua muuhun työllistymistä edistävään kuntoutukseen (esim. työkokeilu tai -harjoittelu)
- sinulle on laadittu hyvinvointialueellasi henkilökohtainen opiskelu- ja kuntoutumissuunnitelma (KHOPS) opiskelun tai muun kuntoutuksen ajalle.sekä pitää esittää opiskelu- ja kuntoutumissuunnitelma ja lääkärinlausunto. Ei siis myönnetä kevyesti, eikä henkilölle, jolla olisi mahdollisuus käydä tienaamassa käyttörahaa. Ja huomioi, että tämä raha on sisältää saman osuuden osuuden, joka kuuluu opiskelijalle normaalisti. Ei ole siis pelkkää bonus rahaa.
Toisin kuin normaali nuori, lapseni ei pääse kesätöihin koska sinne ei saada hänelle tukihenkilöä. Hän ei saa työharjoittelupaikkaa ellei työnantajalle makseta tätä tukea hänen työllistämiseen. Te joilla on normaali lapsi, tajuatteko millaista ääretöntä etuoikeutta te nautitte jota ei korvaa millään tavalla tämä raha mitä nämä nuoret saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedossasi on tukien väärinkäyttöä, niin sinulla on velvollisuus ilmoittaa asiasta eteenpäin.
Ei tavallisella talliaisella ole mitään velvollisuutta tällaiseen. Viranomaisella voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se menee siihen, että lapsi maksaa oman elämisensä koska minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja menetän hänen tulojensa takia asumistuen. Siitä ei jää hänelle mitään merkittäviä rahoja käytettäväksi.
Asumistuki tipahtaa puoleen. Jos nuori osallistuu jollain tasolla kustannuksiin, niin hyvähän se. Jos asuminen on kallista, voi hakea edullisempaa.
Ymmärsin että tukityö on juurikin tukityö, ja vaikka tulee tuloja, nuori tekee sen mukaan mitä on voimia ym asiaan vaikuttavat jutut.
Työpaikalle kantsii kuitenkin ilmoittaa jos ei pääse tulemaan, kuten normityössäkin.
Sitä nuoren kuntoutusrahaa ei saa jos ei opiskele. Hakemukseen vaaditaan liitteeksi suunnitelma opinnoista ja läsnäolotodistus.