Muistatteko, kun Neuvostoliitto romahti 90-luvun alissa?
Meidänkin pienessä Itä-suomalaisessa kaupungissa järjestettiin vaate- ja lenkkarikeräyksiä "Pietarin katulasten" hyväksi.
Minäkin toimin tuolloin erään hyväntekeväisyysjärjestön johtokunnassa. Kun kampanjalle haettiin iskevää nimeä, ehdotin "Ryssälle kenkää!"
Ehdotusta ei hyväksytty, vaikka Pietarin pormestarina toimi tuolloin muuan Vladimisr Putin.
Kommentit (42)
Sekin suomalaisten apu taisi mennä keinottelijoille myytäväksi pimeille markkinoille. Kolmen raidan Adidakset ja Niken lenkkarit eivät lämmittäneet Pietarin orpolapsia.
Jeltsin näytti '91 miten vallankaappaus kaadetaan onnistuneesti. Sitten se näytti '93 miten vallankaapppaus toteutetaan onnistuneesti.
Onko kukaan muu ikinä onnistunut molemmissa?
Jo silloin suomalaisten sinisilmäisyys hämmensi. Olin vasta peruskoulussa, ja sain kylmää kohtelua opettajalta kun kyseenalaistin minkä tahansa kehitysavun saapumisen sinne, missä sitä tarvitaan. Olin tästä itse elävä esimerkki, kun vanhemmat antoivat minulle rahaa koulun keräyksiä varten ja pidin rahat itselläni.
Muistan hyvin, olin silloin jo aikuinen. Se oli murskaava shokki suomalaiselle vasemmistolle, monille ihmisille.
Sääliksi kävi joitakin, joitain ei. Tragedia.
moni suomi neuvostoliitto seuralainen sekosi osa joutui pakko hoitoon.
En muista kun olin 5v mutta kyllähän tuo on ollut monelle kansalle juhlanpaikka kun paskamaa meni konkkaan ja romahti!
Neuvostoliiton romahdus oli kuolinisku Suomen taistolaisille. Tiedonantajan ruplarahoitus loppui ja Agit Propinkin laulajoiden piti mennä Oikeisiin Töihin. Sinikka Sokkakin meni kaupalliseen varietee-teatteriin UIT:hen laulamaan porvarillisia lauluja.
Hauskaa, että neukkulasta käytettiin nimitystä supervalta! Köyhä persereikämaa!
Vierailija kirjoitti:
En muista kun olin 5v mutta kyllähän tuo on ollut monelle kansalle juhlanpaikka kun paskamaa meni konkkaan ja romahti!
Seuraava vääjäämätön romahdus tulee olemaan vieläkin estottomammin oikea suurjuhla,
En muista muuta kuin Janajevin epäonnistuneen vallankaappausyrityksen. Oli varmaan omassa nurkan takana kurkkivassa talouslamassa niin paljon ajateltavaa. En enää saanutkaan joululomaksi töitä, kuten aiempina vuosina saanut. En muista mitään suurta draamaa siinä olleen, kun tasavaltoja alkoi julistautua itsenäisiksi.
Juttelin kerran yhden evp. taistolaisen opiskelukaverini kanssa tuopin äärellä NL:n romahduksen jälkeen.
Hän kertoi, että ei ole surrut sisällissodassa teloitettuja punikkeja enemmän mitään muuta kuin Neuvostoliiton romahtamista ja SKP:n tuhoa.
Olihan se aikamoista, kun aamulla sai lukea sanomalehdestä yhtäkkiä, että.
Neuvostoliittoa ei enää ole!
Kuulosti uskaliaalta aprillipilalta se. Oikeastaan sen kuolinkouristeluja taidetaan yhäkin siellä käydä.
Siinä se Gorbatsovin ja Jeltsinin aikana tuntui, että olivat suorastaan heitteillä se väki ja vasta tämä Putin alkoi selvästi taas käyttää ruoskaa.
Myistan, kun Helsingin yliopistosta joku professori porukoineen alkoi huolehtia siitä miten siellä ne tehtaat saastuttivat merta. Kävivät siellä usein holhoamassa ja yhtäkkiä tämä uusi presidentti stoppasi kylmästi ne hyvät aikeet. Ei kuulemma kuulunut meille.
Olisihan tuo voinut pysyä kunnollisena hänkin, mutta mitä sitä pskaa. Hirmuhallinto saatiin naapuriin.
Joo ja venäjä romahtaa 2020 luvun lopussa. Tällä kertaa en lahjoita muuta kuin kranaatteja ja nekin ilmakuljetuksena.
Itänaapurissa sosialismtinen järjestys kesti 70 vuotta ja markkinatalous 30 vuotta ja porukka väittää totuutena, ettei sosialismi toimi.
Kyllä muistan, olin 12-vuotias. Mutta se vaan romahti. Mietittiin kaverin kanssa että nyt se niiden ylivalta jääkiekossa loppui. Mutta sitten tuli IVY. eli itsenäisten maiden yhteisö, joka pelasi ainakin yhden turnauksen ja oli käytännössä sama kuin Neuvostoliitto. En muista miten se pärjäsi.
Semmoiset muistot siis jäi 12 vee pojalle.
Yllättävän harva oivaltaa asiaa vieläkään. Monelle tuntuu olevan edelleen itärajan takana kommunistinen valtio ja sinne halutaan lähettää vasemmistolaisia. Eli ei ihan 30 vuotta vielä ole ollut tarpeeksi asian sisäistämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itänaapurissa sosialismtinen järjestys kesti 70 vuotta ja markkinatalous 30 vuotta ja porukka väittää totuutena, ettei sosialismi toimi.
Venäjä ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin, olin silloin jo aikuinen. Se oli murskaava shokki suomalaiselle vasemmistolle, monille ihmisille.
Sääliksi kävi joitakin, joitain ei. Tragedia.
Sama on oikeistolla edessä kun Venäjän ja USA:n hegemonia romahtaa.
Tulee ns. chinese democracy.
muistanpa hyvinkin, niitä kävi täällä myymässä kaikkea mitä irti saivat, oli oikeaa taidettakin, tuli ostetuksikin, sek pellava liinaa ja angorahuivia.
Riemua tunnettiin, että nyt meno muuttuu, mutta eipä kauaa se tunne kestänyt kun kaikki alkoi mennä taaksepäin
Sukulaiset keräsivät vuosikausia sinne hätäapua, vaikka olivat joutuneet itse sieltä evakkoon.
Raamattuja eivät sallineet ja niinkuin nyt ovat uskovia siellä kgbeen miehetkin.
Nyt ovat tulossa kuulemma tännekin sotimaan. Oi aikoja oi tapoja.