Hyvätuloisten perheiden lapsilisiä voitaisiin leikata, ehdottaa Kelan entinen pääjohtaja
Onko todella niin, että keskiluokan ja hyväosaisten maksuhalukkuus kustantaa yhtään mitään köyhille halutaan ennemmin romuttaa kuin puuttua poskettomiin köyhäinavustuksiin?
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisi oleellisempaa tasata varallisuuseroja LASTEN välillä kuin lapsettomien ja lapsellisten aikuisten. Kannatan sitä, että lapsilisä maksettaisiin perheen tulojen mukaan siten, että vähävaraisemille perheille maksettaisiin enemmän kuin varakkaille. Nykyinen systeemi lisää eriarvoisuutta lasten välillä kun varakkaiden perheiden lapsille lapsilisät säästetään tai sijoitetaan esim. ensiasunnon ostamista varten.
Niin, että verorahoilla köyhien mukuloille sijoitussalkut? Posketonta.
Miksi verorahoilla pitäisi maksaa rikkaiden mukuloille sijoitussalkut? Sitähän nyt tehdään koko ajan! Ei yhtään posketonta vai? :D
Köyhillä se raha menisi käyttöön, eli siihen mihin se on alkujaan tarkoitettu.
Mamman sidukoihin ja tupakkaanhan se menisi. On se käyttöä toki, mutta tuskin sitä siihen on tarkoitettu.
Aidosti sitä mieltä, että köyhyys on usein itse aiheutettu ongelma. Kun tyhmästä päästä kärsii kaikki. Vaikka näille kauhoisi miljoonittain rahaa, menisivät kankkulan kaivoon, sillä 10 v kuluttua heillä olisi jälleen reikä taskussa. Näistäkin kommenteista sen näkee heti. Tyhmyys on ikävä vitsaus, koska on vakio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asiani huolehtinyt niin että ei tarvitse stressata vaikka menisi nurin koko valtio. Pointti kuitenkin oli siinä että tuo "muiden lapset maksaa sun eläkkeet"-syyllitsäminen on lapsellista touhua.
Mutta silti olet palstalla itkemässä muiden saamista lapsilisistä. En ymmärrä logiikkaasi, voisitko avata vähän?
Luulen että olet liian tyhmä ymmärtääksesi paljon mitään vaikka kuinka koittaisi avata.
Liian vaikea kysymyskö? Yritetään selkosumella?
Miksi haluaisit ottaa lapsilisät pois muilta?
Sinä sait lapsilisää, kun olit lapsi. Nyt olet iso (oletan), mutta haluat muiden kärsivän omaksi eduksesi vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisi oleellisempaa tasata varallisuuseroja LASTEN välillä kuin lapsettomien ja lapsellisten aikuisten. Kannatan sitä, että lapsilisä maksettaisiin perheen tulojen mukaan siten, että vähävaraisemille perheille maksettaisiin enemmän kuin varakkaille. Nykyinen systeemi lisää eriarvoisuutta lasten välillä kun varakkaiden perheiden lapsille lapsilisät säästetään tai sijoitetaan esim. ensiasunnon ostamista varten.
Miksi verorahoilla pitäisi maksaa rikkaiden mukuloille sijoitussalkut? Sitähän nyt tehdään koko ajan! Ei yhtään posketonta vai? :D
Mamman sidukoihin ja tupakkaanhan se menisi. On se käyttöä toki, mutta tuskin sitä siihen on tarkoitettu.
Käytössä se sijoitettukin raha on. Jonkun muun käytössä toki ja toiveena on saada siitä käytöstä kohtuullinen korvaus osinkojen tai arvonnousun myötä, mutta käytössä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisän saa kukin käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla.
Alkavalla hallituskaudella tulee suurten ikäluokkien viimeinen suuri puhallus. Lapsilisäjärjestelmän lakkauttaminen on osa sitä. Yliopistoihin tulee lukukausimaksut. Käynnistetään uusi eläkeuudistus, jolla leikataan vuode 1970 jälkeen syntyneiden eläkkeitä. Ja jotain muuta keksitään, tulonsiirtoa nuorilta vanhoille.
Tämä on välttämätöntä, jotta suuret ikäluokat selviäisivät iskuista julkisen talouden saneerauksessa.
Eläkeläisäänestäjien massat palkitsevat sitten neljän vuoden päästä vaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asiani huolehtinyt niin että ei tarvitse stressata vaikka menisi nurin koko valtio. Pointti kuitenkin oli siinä että tuo "muiden lapset maksaa sun eläkkeet"-syyllitsäminen on lapsellista touhua.
Mutta silti olet palstalla itkemässä muiden saamista lapsilisistä. En ymmärrä logiikkaasi, voisitko avata vähän?
Luulen että olet liian tyhmä ymmärtääksesi paljon mitään vaikka kuinka koittaisi avata.
Liian vaikea kysymyskö? Yritetään selkosumella?
Miksi haluaisit ottaa lapsilisät pois muilta?
Sinä sait lapsilisää, kun olit lapsi. Nyt olet iso (oletan), mutta haluat muiden kärsivän omaksi eduksesi vain?
Selkosumeaa tosiaan on. Minä en ole ottamassa lapsilisiä keneltäkään pois ja se joku aiempi kirjoittajakin niissä vastauksissa mitkä leikkasit pois, kannatti lapsilisiä niitä tarvitseville. Täällä tosiaan kirjoittelee useampiakin henkilöitä, jos et ole tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi juuri tuo universaali lapsilisä on Suomessa pyhä lehmä, josta ei saisi edes keskustella. Ei mitään järkeä maksaa esim. kaupungin rikkaimmalle lestadiolaisperheelle tuhansia euroja kuussa lapsilisiä.
Onhan, mieti miten monta veronmaksajaa he kasvattavat. On hyvä, että he ovat lisäksi ahkeria ja menestyviä. Miksi koet heidän menestyksensä kuuluvan sinulle?
Kyllä he voi kasvattaa ihan ilman lapsilisiä. Kun on pakko leikata niin miksi ei leikata rikkailta, jotka ei kärsi leikkauksusta?
Ot. mutta en kyllä kutsuisi hyviksi veronmaksajuksi tuota porukkaa..Oulun seudulla asuvat tietävät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä lapsilisä on tuki jonka pitäisi auttaa köyhiä perheitä. Lapsilisää ei pitäisi maksaa hyvätuloisille perheille koska he eivät sitä tarvitse. Lapsilisiin siis pitäisi laittaa tuloraja esim jos kotitalouden tulot ovat bruttona yli 6000e/kk niin lapsilisää ei heille maksettaisi.
Nykymuotoinen lapsilisä lisää eriarvoisuutta, hyvätuloiset perheet usein säästävät lapsilisät ja antavat ne lapsen käyttöön kun lapsi täyttää 18v, pienituloiset perheet taas eivät tätä pysty tekemään.Kahden työssäkävin akuisen taloudessa 6000e/kk brutto tarkoittaa että ollaan mediaanitulojen alapuolella. Siis hyvinkin vankasti keskituloisia.
6000 euron kuukausituloilla perhe on jo rikas. Suomessa on valtavasti ihmisiä jotka tienaa sen 2000e/kk joten on valtavasti perheitä jonka kk tulot on alle 6000e/kk.
Tein toimeentulotukilaskelman, perheen nettotulot 3800 euroa (3500 + 300), 3 alle 10 vuotiasta lasta, asunto 1500 euroa kuussa, 100 euroa vesimaksua ja 100 euroa sairaskuluja.
Toimeentulotukea tuollainen rikas perhe saisi 180 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä lapsilisä on tuki jonka pitäisi auttaa köyhiä perheitä. Lapsilisää ei pitäisi maksaa hyvätuloisille perheille koska he eivät sitä tarvitse. Lapsilisiin siis pitäisi laittaa tuloraja esim jos kotitalouden tulot ovat bruttona yli 6000e/kk niin lapsilisää ei heille maksettaisi.
Nykymuotoinen lapsilisä lisää eriarvoisuutta, hyvätuloiset perheet usein säästävät lapsilisät ja antavat ne lapsen käyttöön kun lapsi täyttää 18v, pienituloiset perheet taas eivät tätä pysty tekemään.Kahden työssäkävin akuisen taloudessa 6000e/kk brutto tarkoittaa että ollaan mediaanitulojen alapuolella. Siis hyvinkin vankasti keskituloisia.
Ei edes keskituloisia, ainakaan vankasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi juuri tuo universaali lapsilisä on Suomessa pyhä lehmä, josta ei saisi edes keskustella. Ei mitään järkeä maksaa esim. kaupungin rikkaimmalle lestadiolaisperheelle tuhansia euroja kuussa lapsilisiä.
Onhan, mieti miten monta veronmaksajaa he kasvattavat. On hyvä, että he ovat lisäksi ahkeria ja menestyviä. Miksi koet heidän menestyksensä kuuluvan sinulle?
Kyllä he voi kasvattaa ihan ilman lapsilisiä. Kun on pakko leikata niin miksi ei leikata rikkailta, jotka ei kärsi leikkauksusta?
Ot. mutta en kyllä kutsuisi hyviksi veronmaksajuksi tuota porukkaa..Oulun seudulla asuvat tietävät...
Jos rikas saa yhden tuen ja köyhä lukemattomia, niin miksi se varakkaan ainokainen leikataan, mutta se valtava tukihimmeli köyhille saisi jäädä, kun tuista huolimatta se porukka ei koskaan nouse jaloilleen?
Jos yliopistoihin tulee lukukausimaksut, niin lapseni eivät opiskele enää. Ei ole rahaa. Näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin eivät ole hyviä veronmaksajia? Eikö lessuissa ole paljon yrittäjiäkin?
Tottakai joku 2000e/kk palkkaa saava pitää 3000e/kk palkkaa hyvänä palkkana. Itse saan 3200e/kk ja ei tämä palkka ole hyvä koska kaikki on niin kallista, 4000e/kk palkkaa tavoittelen ja sitten kun sen saan niin ehkä lapsia teen. Pitäis opiskella lisää niin liksa nousis.
M31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se lestadiolaisperhe on totisesti ansainnut sen. Pahin pula tässä maassa on nykyään lapsista. Minun verovarojani sopii tuohon käyttää!
Et taida asua Oulun seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Aidosti sitä mieltä, että köyhyys on usein itse aiheutettu ongelma. Kun tyhmästä päästä kärsii kaikki. Vaikka näille kauhoisi miljoonittain rahaa, menisivät kankkulan kaivoon, sillä 10 v kuluttua heillä olisi jälleen reikä taskussa. Näistäkin kommenteista sen näkee heti. Tyhmyys on ikävä vitsaus, koska on vakio.
Pahinta on, että tyhmyys on periytyvää. Opetetaan omat lapset pummeiksi, ja kun lapsi oppii loisimaan, ei häntä aikuisena enää saa muutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä lapsilisä on tuki jonka pitäisi auttaa köyhiä perheitä.
Mielipiteesi on ihan pa**a, koska lapsilisä ei koskaan ole ollut tarkoitettu köyhäinavuksi tai tulontasaajaksi "luokkien" välillä.
Ei kai se mikään jumalan sana ole vaan ihan poliittinen arvovalinta, jonka voi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on, että tyhmyys on periytyvää. Opetetaan omat lapset pummeiksi, ja kun lapsi oppii loisimaan, ei häntä aikuisena enää saa muutettua.
Näin on. Kelasta saa, sanovat nämä nuoret ihmiset. T. Sossu
Vierailija kirjoitti:
Tottakai joku 2000e/kk palkkaa saava pitää 3000e/kk palkkaa hyvänä palkkana. Itse saan 3200e/kk ja ei tämä palkka ole hyvä koska kaikki on niin kallista, 4000e/kk palkkaa tavoittelen ja sitten kun sen saan niin ehkä lapsia teen. Pitäis opiskella lisää niin liksa nousis.
M31
Tuota. Eipä niiden 2000€ ja 3000€ netto-osuudessa ole ihan hirveää eroa.
Mielipiteesi on ihan pa**a, koska lapsilisä ei koskaan ole ollut tarkoitettu köyhäinavuksi tai tulontasaajaksi "luokkien" välillä.