Hyvätuloisten perheiden lapsilisiä voitaisiin leikata, ehdottaa Kelan entinen pääjohtaja
Onko todella niin, että keskiluokan ja hyväosaisten maksuhalukkuus kustantaa yhtään mitään köyhille halutaan ennemmin romuttaa kuin puuttua poskettomiin köyhäinavustuksiin?
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää lapsilisän poistajat ei tajua kahta asiaa;
- lapsilisä on itikan paska arvoltaan siihen mitä lasten kulut oikeasti on. Virossa lapsilisä on NELINKERTAINEN suomeen verrattuna ostovoimaindeksillä mitaten.
- yhteiskunta TARVITSEE lapsia ja jos lasten kasvatusta ei tueta mitenkään, lapsien teko loppuu. Niinkuin nyt on käynyt.
Lapsilisä pitäisi muuttaa veroperusteiseksi ja suuremmaksi kuin nyt.
Hyvätuloisella on maksuvaraa kustantaa jälkikasvunsa, jos pitää sopeuttaa taloutta, niin sitten jarsimaan kulutustottumuksista. Tämä Kelan ex-johtahan ehdotus on erittäin kannatettava ja realistinen. Osahan näistä porsimiskoneista kikkailee lapsilisillä ja on jatkuvasti ties millä vanhemoainvapailla ja poissa tuottavasta työvoimasta, sitten kun sinne työpaikalle suvaitaan saapua, on seuraavat 15 vuotta "lapsi sairas" joka viikko. Ja yhteiskunnan ja työnantajan rahaa palaa! Jos tämä on hyttysen kakka, niin sitten on kyllä ihan helecatin iso hyttynen asialla.
Tämän aivopierun kirjoittanut kiilusilmä-vela ei nyt tunnu tajuavan että yhteiskunta tarvitsee lapsia ja on yhteiskunnan intressi tukea ihmisiä lapsentekoon. Muuten käy niin kuten nyt on käynyt että syntyvyys romahtaa.
Kenen luulet maksavan eläkkeesi? Niin, lapsien. Kuka hoitaa sinut vanhana? Niin, ne toisten tekemät lapset. Entä jos lapsia ei synny eikä ole? Niin, jokainen voi miettiä mitä yhteiskunnalle sitten tapahtuu.Ei asioita voi tarkastella vain minä, minä, minun halut, minun tarpeet, minun mielipiteet vinkkelistä. Mutta velat ei taida muuta osata.
Rikkaatko eivät tekisi lapsia, jos lapsilisiä ei maksettaisi? Ihan höpöhöpöä. Se raha ei edes tunnu niillä missään. Keski- ja pienituloiset on asia erikseen, mutta niitähän tämä ei koskisikaan.
Mikä olisi se rikkaan raja, paljonko me sillä säästetään?
Aaltonen on syntynyt v 1953. Mitenkä onkaan, että hän on höyläämässä ensimmäiseksi lapsiperheiltä? Mistä ihmeestä se voi johtua?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä lapsilisä on tuki jonka pitäisi auttaa köyhiä perheitä. Lapsilisää ei pitäisi maksaa hyvätuloisille perheille koska he eivät sitä tarvitse. Lapsilisiin siis pitäisi laittaa tuloraja esim jos kotitalouden tulot ovat bruttona yli 6000e/kk niin lapsilisää ei heille maksettaisi.
Nykymuotoinen lapsilisä lisää eriarvoisuutta, hyvätuloiset perheet usein säästävät lapsilisät ja antavat ne lapsen käyttöön kun lapsi täyttää 18v, pienituloiset perheet taas eivät tätä pysty tekemään.
Kahden työssäkävin akuisen taloudessa 6000e/kk brutto tarkoittaa että ollaan mediaanitulojen alapuolella. Siis hyvinkin vankasti keskituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asiani huolehtinyt niin että ei tarvitse stressata vaikka menisi nurin koko valtio. Pointti kuitenkin oli siinä että tuo "muiden lapset maksaa sun eläkkeet"-syyllitsäminen on lapsellista touhua.
Mutta silti olet palstalla itkemässä muiden saamista lapsilisistä. En ymmärrä logiikkaasi, voisitko avata vähän?
Totta kai köyhiltä ja sairailta pitää ottaa, ettei tarvitse rikkaiden kukkarolle mennä. Tän ketjun perusteella monien ihmisten arvomaailma on kuvottava. Pitäiskö tulla sisällissota?
Jos keskituloisilta poistetaan lapsilisät, tulee myös isompia eläkkeitä leikata. Eläkkeistä käydään keskustelua kovin vähän, miksi? Helpompihan hyvätuloisten eläkeläisten on sopeuttaa kulutustaan kuin perheiden, joissa on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kasvatus aikuiseksi kaikkine kuluineen maksaa 500 000 e joten tuota rahan menetystä pitää kompensoida edes jotenkin, muuten kukaan ei tee lapsia enää.
Paskapuhetta. Afrikassakaan ei tehdä lapsia, koska siellä ei ole lapsilisiä. Ei kun hetkonen...
Roska-argumentti verrata hyvinvointivaltiotaja kokonaista maanosaa keskenään
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä lapsilisä on tuki jonka pitäisi auttaa köyhiä perheitä. Lapsilisää ei pitäisi maksaa hyvätuloisille perheille koska he eivät sitä tarvitse. Lapsilisiin siis pitäisi laittaa tuloraja esim jos kotitalouden tulot ovat bruttona yli 6000e/kk niin lapsilisää ei heille maksettaisi.
Nykymuotoinen lapsilisä lisää eriarvoisuutta, hyvätuloiset perheet usein säästävät lapsilisät ja antavat ne lapsen käyttöön kun lapsi täyttää 18v, pienituloiset perheet taas eivät tätä pysty tekemään.
Vuonna 2051 tuloraja olisi ennallaan, ja kuudella tonnilla saisi punalappuisen ranskanleivän, kiitos inflaation.
Köyhiä autetaan jo, monet heistä elävät täysin tulien varassa. Veroprogressio on jo nyt hävyttömän korkea. Lasten hankkimista pitäisi tukea entistä reilummin esimerkiksi perheverotuksen avulla, mikä kannustaa ja lopulta lisää syntyvyyttä. Lapsilisät kuuluvat kaikille, keskituloisilta ei voi ottaa loputtomasti, myös kaiken maksajia on kannustettava hankkimaan lapsia. Suomi on valumassa kommunismiin, ja se nyt vaan ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asiani huolehtinyt niin että ei tarvitse stressata vaikka menisi nurin koko valtio. Pointti kuitenkin oli siinä että tuo "muiden lapset maksaa sun eläkkeet"-syyllitsäminen on lapsellista touhua.
Mutta silti olet palstalla itkemässä muiden saamista lapsilisistä. En ymmärrä logiikkaasi, voisitko avata vähän?
Luulen että olet liian tyhmä ymmärtääksesi paljon mitään vaikka kuinka koittaisi avata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykymuotoinen lapsilisä lisää eriarvoisuutta, hyvätuloiset perheet usein säästävät lapsilisät ja antavat ne lapsen käyttöön kun lapsi täyttää 18v, pienituloiset perheet taas eivät tätä pysty tekemään.Kahden työssäkävin akuisen taloudessa 6000e/kk brutto tarkoittaa että ollaan mediaanitulojen alapuolella. Siis hyvinkin vankasti keskituloisia.
6000 euron kuukausituloilla perhe on jo rikas. Suomessa on valtavasti ihmisiä jotka tienaa sen 2000e/kk joten on valtavasti perheitä jonka kk tulot on alle 6000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää lapsilisän poistajat ei tajua kahta asiaa;
- lapsilisä on itikan paska arvoltaan siihen mitä lasten kulut oikeasti on. Virossa lapsilisä on NELINKERTAINEN suomeen verrattuna ostovoimaindeksillä mitaten.
- yhteiskunta TARVITSEE lapsia ja jos lasten kasvatusta ei tueta mitenkään, lapsien teko loppuu. Niinkuin nyt on käynyt.
Lapsilisä pitäisi muuttaa veroperusteiseksi ja suuremmaksi kuin nyt.
Hyvätuloisella on maksuvaraa kustantaa jälkikasvunsa, jos pitää sopeuttaa taloutta, niin sitten jarsimaan kulutustottumuksista. Tämä Kelan ex-johtahan ehdotus on erittäin kannatettava ja realistinen. Osahan näistä porsimiskoneista kikkailee lapsilisillä ja on jatkuvasti ties millä vanhemoainvapailla ja poissa tuottavasta työvoimasta, sitten kun sinne työpaikalle suvaitaan saapua, on seuraavat 15 vuotta "lapsi sairas" joka viikko. Ja yhteiskunnan ja työnantajan rahaa palaa! Jos tämä on hyttysen kakka, niin sitten on kyllä ihan helecatin iso hyttynen asialla.
Tämän aivopierun kirjoittanut kiilusilmä-vela ei nyt tunnu tajuavan että yhteiskunta tarvitsee lapsia ja on yhteiskunnan intressi tukea ihmisiä lapsentekoon. Muuten käy niin kuten nyt on käynyt että syntyvyys romahtaa.
Kenen luulet maksavan eläkkeesi? Niin, lapsien. Kuka hoitaa sinut vanhana? Niin, ne toisten tekemät lapset. Entä jos lapsia ei synny eikä ole? Niin, jokainen voi miettiä mitä yhteiskunnalle sitten tapahtuu.Ei asioita voi tarkastella vain minä, minä, minun halut, minun tarpeet, minun mielipiteet vinkkelistä. Mutta velat ei taida muuta osata.
Rikkaatko eivät tekisi lapsia, jos lapsilisiä ei maksettaisi? Ihan höpöhöpöä. Se raha ei edes tunnu niillä missään. Keski- ja pienituloiset on asia erikseen, mutta niitähän tämä ei koskisikaan.
Suomessa on tapana määritellä rikkaaksi ne, ketkä pärjäävät ilman toimeentulotukea maksaen itse omat laskunsa.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai köyhiltä ja sairailta pitää ottaa, ettei tarvitse rikkaiden kukkarolle mennä. Tän ketjun perusteella monien ihmisten arvomaailma on kuvottava. Pitäiskö tulla sisällissota?
Kyllä. Mitä luulet, kumpi taho voittaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo brutto tulee täyteen asentajan ja hoitajan palkalla, netto n 4 000...siihen sitten täydet päivähoitomaksut, asuntokulut asunnosta, johon mahtuu 2-3 lasta, työmatkakulut, ruoka, terveydenhuolto, vakuutukset, puhelimet, lasten hankinnat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs me lapsettomat (ei oma valinta) saamme jotain takaisin valtiolta? Joku tuolla niin kirjoitti, että kun maksaa 4000€ veroja/kk yms niin vähintä mitä valtio voi tarjota on lapsilisät.
Eikös me kaikki saada verorahoille vastinetta yhteiskunnan palvelujen muodossa? Eri asia on käyttääkö niitä.
Me, tahdosta riippumatta lapsettomat, jäämme hyvä- tai huonotuloisina ilman lapsilisää - entäs me?
Omasta mielestäni lapsilisät kuuluvat vain niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat lapsen jokapäiväiseen elatukseen liittyen - ei sijoitusrahastoihin.
Jahka vanhuus koittaa, niiden muiden lapset maksavat eläkkeesi ja hoivakotisi.
Kuten eräs henkilö minulle muinoin sanoi kun käytin samaa kommenttia kuin sinä "muiden lapset maksavat eläkkeesi ja hoivakotisi", niin vastaan sinulle: minä itse maksan omaa eläkettäni joka kuukausi. Palkkakuitissa on kohta työeläkemaksut.
No ei todellakaan! Nyt kerätyt rahat menevät melkein kokonaan nyt maksussa oleviin eläkkeisiin. Työeläkerahastoissa on kälyiset 200+ miljardia. Summa on isompi kuin isotätisi pankkitili, mutta jos sitä vertaa moninkertaisiin vastuisiin, jotka ovat jo muodostuneet, niin alkaa itku tulla.
Lisäksi iso osa niistä TEL-yhtiöiden sijoituksista on kohteissa, jotka nykyinen väestökehityksemme uhkaa tehdä arvottomiksi. Mitä arvoa on väestökatomaassa sijaitsevalla kiinteistöllä?
Jos kerran menevät muiden eläkkeisiin nyt niin sittenhän valtio on minulle ne velkaa kun minun eläkkeeni tulevat maksuun. Samoin kun ne muiden kakarat ovat valtiolle velkaa ilmaisista opiskeluistaan ym joita minun veroillani on heille maksettu ennen kuin ovat senttiäkään eläkettäni maksaneet.
Ei mitään syytä kokea huonoa omaatuntoa lapsettomana siis.
Ongelma on, että niitä muiden lapsia on aivan liian vähän. Jos sinulle on jotain saamisia kertynyt, ne alkavat olla saamisia konkurssipesästä.
Siksi se tulee kohdistaa vain kiittämättömiin veloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisi oleellisempaa tasata varallisuuseroja LASTEN välillä kuin lapsettomien ja lapsellisten aikuisten. Kannatan sitä, että lapsilisä maksettaisiin perheen tulojen mukaan siten, että vähävaraisemille perheille maksettaisiin enemmän kuin varakkaille. Nykyinen systeemi lisää eriarvoisuutta lasten välillä kun varakkaiden perheiden lapsille lapsilisät säästetään tai sijoitetaan esim. ensiasunnon ostamista varten.
Niin, että verorahoilla köyhien mukuloille sijoitussalkut? Posketonta.
Miksi verorahoilla pitäisi maksaa rikkaiden mukuloille sijoitussalkut? Sitähän nyt tehdään koko ajan! Ei yhtään posketonta vai? :D
Köyhillä se raha menisi käyttöön, eli siihen mihin se on alkujaan tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykymuotoinen lapsilisä lisää eriarvoisuutta, hyvätuloiset perheet usein säästävät lapsilisät ja antavat ne lapsen käyttöön kun lapsi täyttää 18v, pienituloiset perheet taas eivät tätä pysty tekemään.Kahden työssäkävin akuisen taloudessa 6000e/kk brutto tarkoittaa että ollaan mediaanitulojen alapuolella. Siis hyvinkin vankasti keskituloisia.
6000 euron kuukausituloilla perhe on jo rikas. Suomessa on valtavasti ihmisiä jotka tienaa sen 2000e/kk joten on valtavasti perheitä jonka kk tulot on alle 6000e/kk.
Aika kova väite, että jos kaksi alle mediaanituloista ihmistä pistää hynttyyt yhteen, niin lopputuloksena on jotenkin maagisesti rikas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai rikas? Jos 2 aikuista saa sen n. 3000€/kk, niin miten perhe on rikas?
Ehdotus: lapsilisä maksetaan vain ekalta 7 vuodelta kaikille. Ei tule vääntöä tulorajasta