Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
81/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tälle omasta hirveän rankasta työnteostaan uhriutuvalle ja kotona makaamisesta huutavalle keskiluokalle tullut mieleen, että on myös ihan työssäkäyviä ihmisiä, joille tämä hintojen nousu ei tarkoita sitä, että joutuu käymään vähän harvemmin ulkona syömässä ja ulkomaan lomilla, vaan sitä, että joutuu miettimään meneekö kohta asunto alta (se vuokrakämppä lähiössä, ei keskiluokan kiva omistusasunto hyvällä alueella)? Tämä porukka on tähän mennessä pärjännyt juuri ja juuri, mistään keskiluokkaisista itsestäänselvyyksistä kuten matkailusta, kalliista harrastuksista tai vaikka rahan säästöön laittamisesta nyt ei ole voinut haaveillakaan, mutta perustarpeet on sentään saatu maksettua. Nyt he ovat vaarassa pudota pohjalle.

Luuletteko, että nämä ihmiset eivät tee kovasti töitä? Kyllä tekevät, monesti erittäin kuluttavaa fyysistä sellaista. Myös erittäin alhaisella arvostuksella.

Vierailija
82/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.

Vaihtaisitko osia kotona makaavan ihmisen kanssa? Luuletko, että sellaiset noin yleisesti ottaen ovat hirveän onnellisia ja tasapainoisia? Kateus on niin helvetin kummallinen sairaus.

Mikä kateus? Tässä mistän kateudesta ole kyse, vaan vääryydestä. En todellakaan vaihtaisi osia. Siksihän minä painan määrätietoisesti duunia, olen tehnyt niin koko ikäni, että saisin elämääni muutakin kuin perus minimin. Sitä vaan leikataan minulta jatkuvasti pois, ikäänkuin minun raatamiseni olisi joku itsestäänselvyys. Eikä minullekaan tätä "onnea ja tasapainoa" kukaan anna taivaasta, kyllä se on itse asiat tehtävä ja oivallettava. Palkitsevaa kun tekee töitä. Tosin sitä palkintoa ollaan jakamassa kovalla kädellä muille.

Sille itse tienatulle rahalle olisi käyttöä omassakin taloudessa. Miksi pitää antaa toisille?

No vaikkapa siksi, ettei porukka, jolla ei enää ole mitään menetettävää, ei murtaudu autoihin, koteihin, mökeille, nyysi sulta rahoja kadulla ja automaatilla, varasta sun pihalta tavaraa, kidnappaa sun lapsia myytäväksi koulumatkalla (kuten Jenkeissä, siellä lapset eivät voi kulkea yksin) jne. Kun ihmisellä on nälkä, se syö vaikka toisen ihmisen. Siinä ei kauheasti lait tai muut "hyi hyi ei saa"-jaaritukset paina.

Ai niin joo ja järjestäytynyt rikollisuuskin pysyy vähän paremmin aisoissa, kun ei ole niin paljoa etätoivoisia ihmisiä tekemässä mitä tahansa henkensä pitimiksi. Japanissa mafia voi erittäin lihavasti, kun sosiaaliturvaa ei ole, joten monelle nuorelle miehelle mafia on ainoa mahdollinen työpaikka.

Kivaa tietysti, jos mennään VIELÄKIN syvemmälle, niin varattomat perheet maailmalla, jotka myyvät lapsensa pois rikollisille laps1p0rnoon, orjuuteen jne. kun ei ole vara elättää :) Onhan näitä!

Voitte aina lähteä katsomaan menoa tuonne maihin, joissa ei ole yhteiskunnan takaamaa sosiaaliturvaa, että miten kivaa ja turvallista siellä oikeasti on.

Just. Heti äärilaitaan.

Mitä sä sitten kuvittelet käyvän, jos sosiaaliturvaa ei olisi. Kaikki vain kuolisivat kaduille tyytyväisinä? Vai kiinnosteleeko työttömien parakkileirit, vähän piikkilankaa ympärille sillein kivasti, eiks je?

Mikä on sun vaihtoehto sosiaaliturvalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te tappelette keskenänne ja annatte samaan aikaan rikkaiden olla rauhassa kaikkine epäreiluine etuoikeuksineen, joista on vain haittaa valtiontaloudelle? Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Tyhmyys ilmeisesti.

Turhaahan se riitely onkin. Toivoisin vaan vähän suhteellisuudentajua myös köyhiltä. Ei tarvitse olla mikään matemaatikko, että osaisi vähän laskea mitä se keskiluokan perus elämä maksaa ilman ökyilyä. Jos peruspalkka on keskiluokalle tyypillinen 3500€, siitä jää käteen noin 2200-2600, josta maksetaan KAIKKI, myös ne kulut jotka kotona olija saa suhteellisen helposti sossusta. Tuo keskiluokkainen vaan ei saa mitään tukia tuohon lisäksi vaikka sairastuisi ja lääkkeisiin uppoaisi yhtäkkiä 200€. Työhön tarvittavan auton tengas hajoaa ja joudutaan uusimaan 2 rengasta, niihinkin menee pari sataa. Kas, kun korotkin nousi juuri 100€ kuukaudessa, sähkölasku 70€ kuussa ja ruokakulut 100€ kuussa... Hups... Katos kun auton vakuutuksessakin on eräpäivä ja lapsi tarvitsee uudet kumisaappaat. Laitanko tässä kuussa säästöön sen tavallisen 50€? Eipä jäänyt laitettavaksi.

Köyhät on pummineet niin kauan että ovat irrallaan työssäkäyvien elämästä ja todellisuudesta.

Jotkut tänne kirjoittavat on yhtäkuin kaikki? Ei ole etkä voi mitenkään väittää tuollaista. Ymmärrän itse varsin hyvin teidän tilanteen ja olen puolustanut teitä aina vankasti. Kukaan ei silti kuuntele eikä edes mieti, jos yrittää ehdottaa joitain muita ratkaisuja. En sitten tiedä mistä se johtuu. Ja pummineet? Onpa rumaa puhetta ihmisistä, jotka ovat usein sietämättömänkin kovia kokeneet. Niin ja en ole itse käsiojossa, vaan ainoastaan toivonut, ettei ihan kaikkea vietäisi, että saisi lapsen tolpillaan aikuisuuteen ja työelämään ja ettei nälässä tarvitsisi olla.

No sen keskituloisen lapsenko pitää sitten olla ilman kumisaappaita, että tuella elävän lapsi saa sossusta maksusitoumuksen niihin kumisaappaisiin?

Miksi minä siis teen töitä, josta minua enemmän hyötyy joku muu? Olen kyllästynyt iän ikuiseen maksajan rooliin kun ei ole enää annettavaa.

Onko ihan faktatietoa , että voi saada kumisaappaisiin maksusitoumuksen?

Vaatteet tulee maksettaviksi toimeentulotuen perusosasta. Joku voi saada maksusitoumuksen, mutta se vaatii sossun asiakkuuden, yleensä.

Tarkotatko kunnan/kaupungin sosiaalitoimea?

Perusosa tulee Kelasta, täydentävä- ja ehkäisevä tt-tuki kunnasta. Kaverini sai lasten vaatteisiin maksusitoumuksen. Hänellä on ulosotto päällä, joten katsoivat aiheelliseksi antaa vaaterahaa.

Taitaa melko harvassa olla nämä "kumisaappaiden" saajat. Käsitys toimeentulotuesta taitaa olla monella melko väärä.

Vierailija
84/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheemme oli jonkinlaista keskiluokkaa 90-luvulla. Mutta ei silloin törsäilty menemään miten sattuu. Jouluna ja synttäreinä sai toivoa itselleen jotain uutta. Kerran vuodessa käytiin ulkomailla ja siihenkin säästettiin. Huonekalut olivat kalliita, niiden hankkimista harkittiin. Jos sukulaisilta vapautui ehjä sohva, saatettiin ottaa se. 

Maapallo ei kestä nykyistä kulutushysteriaa. Onni pitäisi löytää muista asioista, kun tavarasta. 

Vierailija
85/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä teillä on käsitys että kolmannes palkastanne menee "sossupummeille" ja "loisille"??? Niistä kuulkaa maksetaan paljon enemmän sellaisia etuuksia jotka kohdistuvat keskiluokan omaan elämään! Vai luuletteko että terveydenhoito olisi niin halpaa jos siitä ei kustannettaisi teidän hoitoanne, lapsilisät tippuvat taivaasta, hävittäjät saadaan lahjoituksena, laivat seilaavat lahden toiselle puolelle teidän lippurahoillanne??? Oikeasti??

Vierailija
86/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te tappelette keskenänne ja annatte samaan aikaan rikkaiden olla rauhassa kaikkine epäreiluine etuoikeuksineen, joista on vain haittaa valtiontaloudelle? Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Tyhmyys ilmeisesti.

Turhaahan se riitely onkin. Toivoisin vaan vähän suhteellisuudentajua myös köyhiltä. Ei tarvitse olla mikään matemaatikko, että osaisi vähän laskea mitä se keskiluokan perus elämä maksaa ilman ökyilyä. Jos peruspalkka on keskiluokalle tyypillinen 3500€, siitä jää käteen noin 2200-2600, josta maksetaan KAIKKI, myös ne kulut jotka kotona olija saa suhteellisen helposti sossusta. Tuo keskiluokkainen vaan ei saa mitään tukia tuohon lisäksi vaikka sairastuisi ja lääkkeisiin uppoaisi yhtäkkiä 200€. Työhön tarvittavan auton tengas hajoaa ja joudutaan uusimaan 2 rengasta, niihinkin menee pari sataa. Kas, kun korotkin nousi juuri 100€ kuukaudessa, sähkölasku 70€ kuussa ja ruokakulut 100€ kuussa... Hups... Katos kun auton vakuutuksessakin on eräpäivä ja lapsi tarvitsee uudet kumisaappaat. Laitanko tässä kuussa säästöön sen tavallisen 50€? Eipä jäänyt laitettavaksi.

Köyhät on pummineet niin kauan että ovat irrallaan työssäkäyvien elämästä ja todellisuudesta.

Opettele täyttämään veroilmoitus kunnolla, niin ei tarvitse ruikuttaa. Tai mene kunnollisiin töihin!

Vierailija
87/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka ei ole yhtäkuin rikkaat. Tulee varmaan loiseläjille yllätyksenä, mutta suurin osa keskiluokasta on tehnyt vuosia rankasti töitä saavuttaakseen ihan tavallisen Suomalaisen elintasonsa ilman luxusta. Keskimäärin Helsingin ulkopuolella velkaa on semmoiset 100t euroa asunnosta per tyyppi, ja ajetaan sillä 5-10 vuotta vanhalla perusautolla. Kyse ei siis ole mistään "ylivelkaantuneiden ökyilystä" vaikka täällä halutaankin ymmärtää asia virheellisesti juuri niin.

Pointti on se, että maksajan roolissa on tullut raha vastaan kun KAIKKI kulut on noussut, ei mikään yksittäinen lainan korko.

Järki päähän

Eihän tuollaisessa lainamäärässä ole mitään keskiluokkaista. 50 000e lainaa asunnosta maksimi. Jos sillä ei kämppää löydy niin asutaan vuokralla.

Niin, meillä Helsingissä keskiluokan asunnot ovat halvimmillaankin n. 250 000€. Useimmat asuvat noin puolen millin kämpissä, siis keskiluokkaiset. 

Jos se on sinulle liikaa, niin se ei ole sinun asuntosi vain siksi, että koet olevasi keskiluokkainen. Tässähän koko kolumnin pointti tiivistyy erinomaisesti. Sinulla olisi vaihtoehtona pienempi asunto tai muuttaminen kauemmaksi Helsingistä. Sinulla on vaihtoehtoja, eli ei mitään hätää. Kyse on epärealistisista odotuksista elämän suhteen eikä mistään muusta.

Monihan tuota tekee, itsekin olen keskiluokkaisena työtätekevänä muuttanut Helsingistä pois taloudellisesti järkevämpään paikkaan. Samoin perheestämme kaksi hoitoalan ammattilaista muutti Helsingistä pois halvempaan ja suurempaan asuntoon.

Mutta ei sitten pidä ihmetellä miksei esimerkiksi hoitajia löydy. 

Pitäisi ymmärtää kokonaisuus, ulkomailta kyllä löytyy asuntoihin väkeä elätettäväksi, mutta mikä ilo siitä on, jos veronmaksajat ja keskiluokan duunarit muuttavat pois? Ennemmin seurauksena rappeutuva PKS.

Vierailija
88/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tälle omasta hirveän rankasta työnteostaan uhriutuvalle ja kotona makaamisesta huutavalle keskiluokalle tullut mieleen, että on myös ihan työssäkäyviä ihmisiä, joille tämä hintojen nousu ei tarkoita sitä, että joutuu käymään vähän harvemmin ulkona syömässä ja ulkomaan lomilla, vaan sitä, että joutuu miettimään meneekö kohta asunto alta (se vuokrakämppä lähiössä, ei keskiluokan kiva omistusasunto hyvällä alueella)? Tämä porukka on tähän mennessä pärjännyt juuri ja juuri, mistään keskiluokkaisista itsestäänselvyyksistä kuten matkailusta, kalliista harrastuksista tai vaikka rahan säästöön laittamisesta nyt ei ole voinut haaveillakaan, mutta perustarpeet on sentään saatu maksettua. Nyt he ovat vaarassa pudota pohjalle.

Luuletteko, että nämä ihmiset eivät tee kovasti töitä? Kyllä tekevät, monesti erittäin kuluttavaa fyysistä sellaista. Myös erittäin alhaisella arvostuksella.

Minä olen täällä se joka huutaa rankasta duunista burn outin partaalla. Siis kyllä, minä komppaan sinua ihan täysin. Kyllä minä niputan ne matalapalkkaisetkin tähän keskiluokkaan tässä keskustekussa ja olen ehdottomasti huolissani myös heidän toimeentulostaan. Yhtälailla heiltä viedään veroja progressiivisesti. Todella epäreilua.

Vierailija
89/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä voit perustaa oman ketjun tuosta aiheesta. Tämän ketjun aihe on keskiluokka.

Hölmö. Tämän ketjun aihe on kuka kantaa taakan. Joo, et tajua vaikka olet muka niin fiksu ja ehkä koulutettukin. Ei noin tyhmille kyllä mitkään huipputulot kuulukaan, sillä tulothan perustuvat siihen kuinka fiksu ja osaava on. Kuulemma ainakin näin, mutta totuus onkin sitten ihan toinen. Kaiken maailman vasemman jalan saappaat sitä yltää jopa keskituloihin ja lopputulos on sitten tämä. Mitään ei tajuta ja fokus on ihan väärässä suunnassa. Voi kun raukat tajuaisitte asioista edes hitusenkin, niin nyt ei edes oltaisi tässä tilanteessa. Mutta ei, kokoomusta vaan taas johtoon, kun eihän tässä ole vielä ihan täyttä 20 vuotta kituutettu ja saatu työväkeä ja tippuneita tappelemaan keskenään, kun ne valtiontalouden lopulta sakkaamaan saavat "loiset" on jossain ihan muualla.

Etkö nyt tosiaan pysty pysymään aiheessa. Tällaiset kommentit poistoon.

Vierailija
90/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka on osin aidosti kovilla, mutta vastaus ei ole huono-osaisuuden lisääminen vaan perustuslainkin hengen mukainen YHDENVERTAINEN ja OIKEUDENMUKAINEN verotus, jossa ei ole epäreiluja ja kohtuuttomia etuoikeuksia eikä porsaanreikiä. Nyt rikkaat saavat perusteetonta etua ja jatkavat ansiotonta vaurastumistaan siinä missä kaikki muut kituuttaa. Ja tämä sallitaan ja ihmiset keskittyvät tappelemaan keskenään. Ei ihme, että rikkaat pitävät muita tyhminä ja nauravat matkalla pankkiin. Tehän suostutte ihan mihin vaan ja siihen riittää pelkkä pskaa puhuvan poliitikon sana! Uskomatonta! Ehkä te olettekin ansainneet kaiken tämän kurjuuden.

Mikä yhdenvertainen ja oikeudenmukainen verotus, jos palkasta riipaistaan kolmannes vähintään jo lähtiessä sossupummeille?

Nyt sanon jo, että voi helvetti. Pitääkö kaikki ihan todellakin vääntää ratakiskosta! KAIKKIA eli KOKO kansaa koskeva verotus! Rikkaat saavat nyt perusteetonta ja ansiotonta etua ja mm. keskiluokan progressio on ihan liian jyrkkä eikä se ole oikein eikä siinä ole järkeä. Linkkasin tännekin juttuja mm. tuosta aiheesta, mutta ei kai niitä viitsi lukea, kun öyhöttäminen on kai sitten vaan niin kivaa. Oletteko te siis edes miettimässä oikeasti ratkaisuja vai pelkästään haukkumassa jo valmiiksi huonostivoivia? Nyt alkaa tuntua jälkimmäiseltä vaihtoehdolta. Kehtaattekin paasata miten ei muka tuille tippuneet tajua mitään. Pah, tyhmempiähän te itse olette ja monin verroin vieläpä, sillä koulutustakin kai teistä monella on ja silti olette aina ihan kuutamolla.

Vierailija
91/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka on osin aidosti kovilla, mutta vastaus ei ole huono-osaisuuden lisääminen vaan perustuslainkin hengen mukainen YHDENVERTAINEN ja OIKEUDENMUKAINEN verotus, jossa ei ole epäreiluja ja kohtuuttomia etuoikeuksia eikä porsaanreikiä. Nyt rikkaat saavat perusteetonta etua ja jatkavat ansiotonta vaurastumistaan siinä missä kaikki muut kituuttaa. Ja tämä sallitaan ja ihmiset keskittyvät tappelemaan keskenään. Ei ihme, että rikkaat pitävät muita tyhminä ja nauravat matkalla pankkiin. Tehän suostutte ihan mihin vaan ja siihen riittää pelkkä pskaa puhuvan poliitikon sana! Uskomatonta! Ehkä te olettekin ansainneet kaiken tämän kurjuuden.

Ongelma on siinä että nämä tuilla elävät vihervassut haluavat väkisin haalia tänne lisää kuluja.

Kyllä ymmärrys ja myötätunto riittää siihen että ns omista pidetään huoli, mutta siihen loppuu sietokyky että halutaan väkisin niitä elätettäviä lisää. Pahimmillaan sitten ollaan käsi ojossa ja yritetään samalla räkiä niiden päälle ketkä tämän lystin kustantaa.

Vierailija
92/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.

Vaihtaisitko osia kotona makaavan ihmisen kanssa? Luuletko, että sellaiset noin yleisesti ottaen ovat hirveän onnellisia ja tasapainoisia? Kateus on niin helvetin kummallinen sairaus.

Mikä kateus? Tässä mistän kateudesta ole kyse, vaan vääryydestä. En todellakaan vaihtaisi osia. Siksihän minä painan määrätietoisesti duunia, olen tehnyt niin koko ikäni, että saisin elämääni muutakin kuin perus minimin. Sitä vaan leikataan minulta jatkuvasti pois, ikäänkuin minun raatamiseni olisi joku itsestäänselvyys. Eikä minullekaan tätä "onnea ja tasapainoa" kukaan anna taivaasta, kyllä se on itse asiat tehtävä ja oivallettava. Palkitsevaa kun tekee töitä. Tosin sitä palkintoa ollaan jakamassa kovalla kädellä muille.

Jos olet rauhoittunut, niin kannattaa muistaa,mitä YHTEISkunta tarkoittaa. Täällä ei olla nauttimassa suomen koulutuksesta, sairaanhoidosta, ym. julkisista palveluista, kuten tukiverkoista, ilmaiseksi. Myös sinä osallistut veroinesi, kuten me kaikki muutkin. Tämä maa ei pyöri, jos jokainen oikeistolaisella unelmalla elää kuin karhut vatukossa, piittaamatta yhtään mistään muusta kuin itsestään.

Mitä ihmettä sä höliset. Minä nimenomaan pyöritän tätä YHTEISkuntaa raatamalla ja sillä että lähes puolet tuloistani nyhdetään. Myös sinulla olisi ollut mahdollisuus opiskella ja alkaa kannattelemaan yhteiskuntaa mutta ilmeisesti valitsit sen kannateltavan roolin. En arvosta.

No kyllä keskiluokkaa pienituloisemmat todella pyörittää tätä yhteiskuntaa raatamalla myös! He tekee suorittavan työn ja mahdollistavat siistit kaupungit ja työpaikat, päivähoidon lapsille, hoitoa sairaille jne.

Vierailija
93/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä teillä on käsitys että kolmannes palkastanne menee "sossupummeille" ja "loisille"??? Niistä kuulkaa maksetaan paljon enemmän sellaisia etuuksia jotka kohdistuvat keskiluokan omaan elämään! Vai luuletteko että terveydenhoito olisi niin halpaa jos siitä ei kustannettaisi teidän hoitoanne, lapsilisät tippuvat taivaasta, hävittäjät saadaan lahjoituksena, laivat seilaavat lahden toiselle puolelle teidän lippurahoillanne??? Oikeasti??

Totta kai tiedämme ja hyväksymme, muutenhan olisimme joo muuttaneet maihin, jossa verotus on kevyempi, ja meillä olisi varaa vastaavasti kustantaa ne itsellemme.

Mutta tiedoksi, on Euroopan maita joissa verotus on kevyempi ja silti on toimiva julkinen terveydenhuolto. Jonnekin muualle se meidän veroraha menee myös.

Ja mehän olimme ihan hiljaa, kunnes nyt alkaa mennä kodit alta.

Vierailija
94/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheemme oli jonkinlaista keskiluokkaa 90-luvulla. Mutta ei silloin törsäilty menemään miten sattuu. Jouluna ja synttäreinä sai toivoa itselleen jotain uutta. Kerran vuodessa käytiin ulkomailla ja siihenkin säästettiin. Huonekalut olivat kalliita, niiden hankkimista harkittiin. Jos sukulaisilta vapautui ehjä sohva, saatettiin ottaa se. 

Maapallo ei kestä nykyistä kulutushysteriaa. Onni pitäisi löytää muista asioista, kun tavarasta. 

Mistä tiedät, mitä Maa kestää ja mitä ei, oletko kysynyt planeetalta itseltään? Sama juttu koko ilmastomuutosvouhotuksen kanssa, älkää nyt sokeasti uskoko kaikkea mitä teille syötetään.

Vierailija
95/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka ei ole yhtäkuin rikkaat. Tulee varmaan loiseläjille yllätyksenä, mutta suurin osa keskiluokasta on tehnyt vuosia rankasti töitä saavuttaakseen ihan tavallisen Suomalaisen elintasonsa ilman luxusta. Keskimäärin Helsingin ulkopuolella velkaa on semmoiset 100t euroa asunnosta per tyyppi, ja ajetaan sillä 5-10 vuotta vanhalla perusautolla. Kyse ei siis ole mistään "ylivelkaantuneiden ökyilystä" vaikka täällä halutaankin ymmärtää asia virheellisesti juuri niin.

Pointti on se, että maksajan roolissa on tullut raha vastaan kun KAIKKI kulut on noussut, ei mikään yksittäinen lainan korko.

Järki päähän

Eihän tuollaisessa lainamäärässä ole mitään keskiluokkaista. 50 000e lainaa asunnosta maksimi. Jos sillä ei kämppää löydy niin asutaan vuokralla.

Niin, meillä Helsingissä keskiluokan asunnot ovat halvimmillaankin n. 250 000€. Useimmat asuvat noin puolen millin kämpissä, siis keskiluokkaiset. 

Jos se on sinulle liikaa, niin se ei ole sinun asuntosi vain siksi, että koet olevasi keskiluokkainen. Tässähän koko kolumnin pointti tiivistyy erinomaisesti. Sinulla olisi vaihtoehtona pienempi asunto tai muuttaminen kauemmaksi Helsingistä. Sinulla on vaihtoehtoja, eli ei mitään hätää. Kyse on epärealistisista odotuksista elämän suhteen eikä mistään muusta.

No tämä!! Köyhille vuokralla asujille kyllä sanotaan, että muuttakaa pois Helsingistä, mutta keskiluokka pöyristyy siitä, että hekin voisivat asua varojensa mukaan kuten muille paasaavat.

Vierailija
96/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tänne kirjoittavat on yhtäkuin kaikki? Ei ole etkä voi mitenkään väittää tuollaista. Ymmärrän itse varsin hyvin teidän tilanteen ja olen puolustanut teitä aina vankasti. Kukaan ei silti kuuntele eikä edes mieti, jos yrittää ehdottaa joitain muita ratkaisuja. En sitten tiedä mistä se johtuu. Ja pummineet? Onpa rumaa puhetta ihmisistä, jotka ovat usein sietämättömänkin kovia kokeneet. Niin ja en ole itse käsiojossa, vaan ainoastaan toivonut, ettei ihan kaikkea vietäisi, että saisi lapsen tolpillaan aikuisuuteen ja työelämään ja ettei nälässä tarvitsisi olla.

No sen keskituloisen lapsenko pitää sitten olla ilman kumisaappaita, että tuella elävän lapsi saa sossusta maksusitoumuksen niihin kumisaappaisiin?

Miksi minä siis teen töitä, josta minua enemmän hyötyy joku muu? Olen kyllästynyt iän ikuiseen maksajan rooliin kun ei ole enää annettavaa.

Älä viitsi aikuinen ihminen. Jos jollakin ei oikeasti ole varaa lapsen kumisaappaisiin, niin hän ei ole mitään keskiluokkaa. Tässä eivät ole nyt keskiluokan kumisaappaat vaarassa vaan ainoa mitä keskiluokalta on toivottu on jonkinlainen suhteellisuudentaju uhriutumisessa.

Eri

Vierailija
97/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ihan faktatietoa , että voi saada kumisaappaisiin maksusitoumuksen?

Ei saa. Perusosasta on ostettava kumisaappaat.

Vierailija
98/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollolla ei suomalaisten kannata keulia. Kyllä me keskiluokkaiset maksamme oman terveydenhuollonkin pitkälti ihan itse. Jos ne syöpähoidot ja synnytykset nyt jätetään laskuista. Lapsilisiä ollaan kovasti meiltä kinumassa pois. Hävittäjistä hyötyvät myös ne heikot. Laivan seilailun pointtia tässä yhteydessä en nyt tajunnut lainkaan.

Vierailija
99/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ja somessa on menossa kokoomuksen ja persujen masinoima, ilmeisen tehokas mielipidevaikuttaminen. Alkoi jo 2019 kun Marin nousi pääministeriksi. Suolletaan vuorineuvosten ajatusmaailmaa muka keskiluokkaisten sanomana. Ja siten saadaan normi keski- ja pienituloinen saadaan vihaamaan heikompiosaisia. Itse huomannut tämän myös ig:ssä ja youtubessa: algoritmi suoltaa mulle koko ajan mikobergbomeja ym. "sannasitäsannatätä" -p4sk44. Vaikka en edes katso mitään politiikkaan liittyviä videoita ym. julkaisuja.

Itse tienaan vuodessa 90k ja kannatan vähäosaisille jopa korkeampia sosiaalitukia. 

Vierailija
100/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen täällä se joka huutaa rankasta duunista burn outin partaalla. Siis kyllä, minä komppaan sinua ihan täysin. Kyllä minä niputan ne matalapalkkaisetkin tähän keskiluokkaan tässä keskustekussa ja olen ehdottomasti huolissani myös heidän toimeentulostaan. Yhtälailla heiltä viedään veroja progressiivisesti. Todella epäreilua.

"Kyllä minä niputan ne matalapalkkaisetkin tähän keskiluokkaan"

Miksi ihmeessä? Ihan eri asiat. Keskiluokka samaistaa itsensä matalapalkkaisiin jotta voi valittaa nyt enemmän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme