Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
101/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheemme oli jonkinlaista keskiluokkaa 90-luvulla. Mutta ei silloin törsäilty menemään miten sattuu. Jouluna ja synttäreinä sai toivoa itselleen jotain uutta. Kerran vuodessa käytiin ulkomailla ja siihenkin säästettiin. Huonekalut olivat kalliita, niiden hankkimista harkittiin. Jos sukulaisilta vapautui ehjä sohva, saatettiin ottaa se. 

Maapallo ei kestä nykyistä kulutushysteriaa. Onni pitäisi löytää muista asioista, kun tavarasta. 

Näinhän minäkin nykyään keskiluokkaisena elän. Mikä kulutushysteria?

Vierailija
102/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kolumnistit ja kommentaattorit viimeinkin herää, kun oikeistohallitus astuu valtaan. 4 seuraavaa vuotta tulee olemaan aktiivista valitusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä teillä on käsitys että kolmannes palkastanne menee "sossupummeille" ja "loisille"??? Niistä kuulkaa maksetaan paljon enemmän sellaisia etuuksia jotka kohdistuvat keskiluokan omaan elämään! Vai luuletteko että terveydenhoito olisi niin halpaa jos siitä ei kustannettaisi teidän hoitoanne, lapsilisät tippuvat taivaasta, hävittäjät saadaan lahjoituksena, laivat seilaavat lahden toiselle puolelle teidän lippurahoillanne??? Oikeasti??

Terveydenhuollolla ei suomalaisten kannata keulia. Kyllä me keskiluokkaiset maksamme oman terveydenhuollonkin pitkälti ihan itse. Jos ne syöpähoidot ja synnytykset nyt jätetään laskuista. Lapsilisiä ollaan kovasti meiltä kinumassa pois. Hävittäjistä hyötyvät myös ne heikot. Laivan seilailun pointtia tässä yhteydessä en nyt tajunnut lainkaan.

En tunne yhtäkään ihmistä, joka olisi maksanut itse mitään leikkausta kokonaisuudessaan. Tosin en tunne kovin rikkaita ihmisiä, mutta jos on varaa kustantaa leikkaukset, sairaalassaoloajan kustannukset ja kaikki itse yksityissairaalassa, niin on rikas, eikä keskiluokkaa. Ajattele, se sinua hoitava lääkärikin on opiskellut ilmaiseksi, yhteiskunnan tuella ja niin on se hoitajakin.

Vierailija
104/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tälle omasta hirveän rankasta työnteostaan uhriutuvalle ja kotona makaamisesta huutavalle keskiluokalle tullut mieleen, että on myös ihan työssäkäyviä ihmisiä, joille tämä hintojen nousu ei tarkoita sitä, että joutuu käymään vähän harvemmin ulkona syömässä ja ulkomaan lomilla, vaan sitä, että joutuu miettimään meneekö kohta asunto alta (se vuokrakämppä lähiössä, ei keskiluokan kiva omistusasunto hyvällä alueella)? Tämä porukka on tähän mennessä pärjännyt juuri ja juuri, mistään keskiluokkaisista itsestäänselvyyksistä kuten matkailusta, kalliista harrastuksista tai vaikka rahan säästöön laittamisesta nyt ei ole voinut haaveillakaan, mutta perustarpeet on sentään saatu maksettua. Nyt he ovat vaarassa pudota pohjalle.

Luuletteko, että nämä ihmiset eivät tee kovasti töitä? Kyllä tekevät, monesti erittäin kuluttavaa fyysistä sellaista. Myös erittäin alhaisella arvostuksella.

Luuletko ettei keskiluokka huolehdi ja puolusta samalla myös muita työntekijöitä? Samassa veneessä sitä ollaan, hinnat nousee ja kaikki yhtä lailla ollaan himoverotuksen kohteena.

Vierailija
105/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tälle omasta hirveän rankasta työnteostaan uhriutuvalle ja kotona makaamisesta huutavalle keskiluokalle tullut mieleen, että on myös ihan työssäkäyviä ihmisiä, joille tämä hintojen nousu ei tarkoita sitä, että joutuu käymään vähän harvemmin ulkona syömässä ja ulkomaan lomilla, vaan sitä, että joutuu miettimään meneekö kohta asunto alta (se vuokrakämppä lähiössä, ei keskiluokan kiva omistusasunto hyvällä alueella)? Tämä porukka on tähän mennessä pärjännyt juuri ja juuri, mistään keskiluokkaisista itsestäänselvyyksistä kuten matkailusta, kalliista harrastuksista tai vaikka rahan säästöön laittamisesta nyt ei ole voinut haaveillakaan, mutta perustarpeet on sentään saatu maksettua. Nyt he ovat vaarassa pudota pohjalle.

Luuletteko, että nämä ihmiset eivät tee kovasti töitä? Kyllä tekevät, monesti erittäin kuluttavaa fyysistä sellaista. Myös erittäin alhaisella arvostuksella.

Minä olen täällä se joka huutaa rankasta duunista burn outin partaalla. Siis kyllä, minä komppaan sinua ihan täysin. Kyllä minä niputan ne matalapalkkaisetkin tähän keskiluokkaan tässä keskustekussa ja olen ehdottomasti huolissani myös heidän toimeentulostaan. Yhtälailla heiltä viedään veroja progressiivisesti. Todella epäreilua.

"Kyllä minä niputan ne matalapalkkaisetkin tähän keskiluokkaan"

Miksi ihmeessä? Ihan eri asiat. Keskiluokka samaistaa itsensä matalapalkkaisiin jotta voi valittaa nyt enemmän?

En tarkoita sitä noin. Mutta samassa veneessä ollaan kuitenkin, että mitä enemmän painat pitkää päivää, sitä enemmän sulta viedään.

Vierailija
106/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep eikä se ole pikkujuttu, mutta tukiensaajien vika se ei ole eikä asia korjaannu vain heitä kurjistamalla. Ne leikkaukset eivät siirry sellaisenaan, jos lainkaan, teidän tilipussiinne. Edes oikeisto ei ole ehdottanut sellaista tuloveronkevennystä, joka teidän eli palkansaajan asemaa juurikaan parantaisi. Voitte itse laskea mitä se pari prosenttia tarkoittaa. Rikkaille potti on sitä vastoin sitäkin suurempi. Samalla kuitenkin oma asemanne muuttuu epävarmemmaksi, sillä turvaa ei enää juurikaan ole ja oikeisto on polkemassa myös työehtojakin. Samaan aikaan rikkaat ja omistajat kasvattavat omaa varallisuuttaan eikä haittaa, vaikka tunaroisi perusteellisesti aiheuttaen veronmaksajille miljarditaakan, sillä muhkeat bonukset junaillaan keinolla millä hyvänsä. Ja nämä te jätätte rauhaan ja huudatte ja syljette entistä kovempaa niitä, joilla enää mitään ole.

Vierailija
107/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä teillä on käsitys että kolmannes palkastanne menee "sossupummeille" ja "loisille"??? Niistä kuulkaa maksetaan paljon enemmän sellaisia etuuksia jotka kohdistuvat keskiluokan omaan elämään! Vai luuletteko että terveydenhoito olisi niin halpaa jos siitä ei kustannettaisi teidän hoitoanne, lapsilisät tippuvat taivaasta, hävittäjät saadaan lahjoituksena, laivat seilaavat lahden toiselle puolelle teidän lippurahoillanne??? Oikeasti??

Terveydenhuollolla ei suomalaisten kannata keulia. Kyllä me keskiluokkaiset maksamme oman terveydenhuollonkin pitkälti ihan itse. Jos ne syöpähoidot ja synnytykset nyt jätetään laskuista. Lapsilisiä ollaan kovasti meiltä kinumassa pois. Hävittäjistä hyötyvät myös ne heikot. Laivan seilailun pointtia tässä yhteydessä en nyt tajunnut lainkaan.

Nyt kun otit syöpähoidot puheeksi, niin olethan tietoinen siitä, että niissä maissa, joissa jokainen maksaa ne syöpähoidotkin itse, on ihan keskiluokkaisiakin ihmisiä pudonnut asunnottomiksi asti juurikin vakavan sairastumisen seurauksena?

Ja sitä terveydenhoitoahan sinun ei olisi mikään pakko maksaa itse, terveyskeskukseen voi katsos mennä keskiluokkainenkin. Jostain kumman syystä he eivät yleensä halua, ja onhan heillä kalliin yksityisen terveydenhuollon lisäksi valittavanaan yleensä myös varsin kattava työterveyshuolto joka meiltä matalapalkkaisten suorittavien töiden tekijöiltä usein puuttuu (lakisääteinen minimi ei kata sairaanhoitoa).

Eri

Vierailija
108/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos ne syöpähoidot ja synnytykset nyt jätetään laskuista." Miksi? Ne juuri kuuluu laskuihin ja niissä pidetään.

"Lapsilisiä ollaan kovasti meiltä kinumassa pois. " Keiltä teiltä, vain keskiluokalta mutta ei muilta vai? Kuka on kinuamassa, Kokoomus jota itse äänestitte? Demarit järjesti "teille" tuplalapsilisät joululahjaksi.

"Hävittäjistä hyötyvät myös ne heikot." Ja myös ne rikkaat.

"Laivan seilailun pointtia tässä yhteydessä en nyt tajunnut lainkaan." Etpä tietenkään... pointti on se että veroilla, joita me kaikki maksetaan, ylläpidetään ja tuetaan tämänkaltaisia palveluita, joita keskiluokka ja hyvätuloiset myös kuluttavat enemmänkin kuin köyhät.

Juuri tätä uhriutumista tuo kolumni kritisoi. Ei nähdä miten paljon itsekin veroista saa kun pitää keskittyä "tukiloisista" öyhöämiseen.

Vierailija
109/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te tappelette keskenänne ja annatte samaan aikaan rikkaiden olla rauhassa kaikkine epäreiluine etuoikeuksineen, joista on vain haittaa valtiontaloudelle? Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Tyhmyys ilmeisesti.

Turhaahan se riitely onkin. Toivoisin vaan vähän suhteellisuudentajua myös köyhiltä. Ei tarvitse olla mikään matemaatikko, että osaisi vähän laskea mitä se keskiluokan perus elämä maksaa ilman ökyilyä. Jos peruspalkka on keskiluokalle tyypillinen 3500€, siitä jää käteen noin 2200-2600, josta maksetaan KAIKKI, myös ne kulut jotka kotona olija saa suhteellisen helposti sossusta. Tuo keskiluokkainen vaan ei saa mitään tukia tuohon lisäksi vaikka sairastuisi ja lääkkeisiin uppoaisi yhtäkkiä 200€. Työhön tarvittavan auton tengas hajoaa ja joudutaan uusimaan 2 rengasta, niihinkin menee pari sataa. Kas, kun korotkin nousi juuri 100€ kuukaudessa, sähkölasku 70€ kuussa ja ruokakulut 100€ kuussa... Hups... Katos kun auton vakuutuksessakin on eräpäivä ja lapsi tarvitsee uudet kumisaappaat. Laitanko tässä kuussa säästöön sen tavallisen 50€? Eipä jäänyt laitettavaksi.

Köyhät on pummineet niin kauan että ovat irrallaan työssäkäyvien elämästä ja todellisuudesta.

Jotkut tänne kirjoittavat on yhtäkuin kaikki? Ei ole etkä voi mitenkään väittää tuollaista. Ymmärrän itse varsin hyvin teidän tilanteen ja olen puolustanut teitä aina vankasti. Kukaan ei silti kuuntele eikä edes mieti, jos yrittää ehdottaa joitain muita ratkaisuja. En sitten tiedä mistä se johtuu. Ja pummineet? Onpa rumaa puhetta ihmisistä, jotka ovat usein sietämättömänkin kovia kokeneet. Niin ja en ole itse käsiojossa, vaan ainoastaan toivonut, ettei ihan kaikkea vietäisi, että saisi lapsen tolpillaan aikuisuuteen ja työelämään ja ettei nälässä tarvitsisi olla.

No sen keskituloisen lapsenko pitää sitten olla ilman kumisaappaita, että tuella elävän lapsi saa sossusta maksusitoumuksen niihin kumisaappaisiin?

Miksi minä siis teen töitä, josta minua enemmän hyötyy joku muu? Olen kyllästynyt iän ikuiseen maksajan rooliin kun ei ole enää annettavaa.

Älä viitsi aikuinen ihminen. Jos jollakin ei oikeasti ole varaa lapsen kumisaappaisiin, niin hän ei ole mitään keskiluokkaa. Tässä eivät ole nyt keskiluokan kumisaappaat vaarassa vaan ainoa mitä keskiluokalta on toivottu on jonkinlainen suhteellisuudentaju uhriutumisessa.

Eri

Olen keskiluokkainen ja palkka yli 5000. Olen silti myös teinien yksinhuoltaja, jonka ruokakulut, sähkö, asuminen, töihin liikkuminen, lämmitys, lainan korot on kaikki nousseet hurjasti. Tosiaankin keskustellaan, saadaanko tässä kuussa kumisaappaat. Sekoitit nyt keskiluokan rikkaisiin.

Vierailija
110/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun otit syöpähoidot puheeksi, niin olethan tietoinen siitä, että niissä maissa, joissa jokainen maksaa ne syöpähoidotkin itse, on ihan keskiluokkaisiakin ihmisiä pudonnut asunnottomiksi asti juurikin vakavan sairastumisen seurauksena?

Ja sitä terveydenhoitoahan sinun ei olisi mikään pakko maksaa itse, terveyskeskukseen voi katsos mennä keskiluokkainenkin. Jostain kumman syystä he eivät yleensä halua, ja onhan heillä kalliin yksityisen terveydenhuollon lisäksi valittavanaan yleensä myös varsin kattava työterveyshuolto joka meiltä matalapalkkaisten suorittavien töiden tekijöiltä usein puuttuu (lakisääteinen minimi ei kata sairaanhoitoa).

Eri

Niin katsoskun ei ole mahdollisuutta istua puolta päivää siellä päivystyksen jonossa kun se työnantaja vaatii sitä työpanosta. Kaiken etu että ne käyttävät työterveyshuoltoa jotka voivat.

Vierailija
111/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka0 ei ole yhtäkuin rikkaat. Tulee varmaan loiseläjille yllätyksenä, mutta suurin osa keskiluokasta on tehnyt vuosia rankasti töitä saavuttaakseen ihan tavallisen Suomalaisen elintasonsa ilman luxusta. Keskimäärin Helsingin ulkopuolella velkaa on semmoiset 100t euroa asunnosta per tyyppi, ja ajetaan sillä 5-10 vuotta vanhalla perusautolla. Kyse ei siis ole mistään "ylivelkaantuneiden ökyilystä" vaikka täällä halutaankin ymmärtää asia virheellisesti juuri niin.

Pointti on se, että maksajan roolissa on tullut raha vastaan kun KAIKKI kulut on noussut, ei mikään yksittäinen lainan korko.

Järki päähän

Mietin ihan samaa, kuin luin näitä kommentteja ja alkuperäisen kirjoituksen Siltalalta.

Mietin myös, miksi keskiluokan kurjistumista ollaan aina vaatimassa, varsinkin kun keskiluokka ei todellakaan tarkoita rikkautta tai ylilyötyä ökyilyä.

Samalla unohdetaan, että omistusasunto, auto, vakituinen työpaikka tai mitä nyt kukin keskiluokkaisuuteen kuuluvaksi haluaa ajatella, ei ole tipahtanut taivaasta. Niiden eteen on opiskeltu, tehty töitä, pidetty perhettä kasassa, huolehdittu pienistä ja isoista yksityiskohdista.

Keskiluokka myös maksaa veroja varsin mallikkaasti ja näin pitää yhteiskuntaa pystyssä. Puhumattakaan siitä, että keskiluokan harteilla on terveydenhoito, opetus, jne.

Olen mieheni kanssa usein miettinyt lähtisimmekö ulkomaille.

Kummankin koulutus ja työkokemus on sellainen, että lähteminen ei olisi vaikeaa. Tuskin olemme ainoat.

Vierailija
112/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

Moni keskiluokkainen on ollut opiskelija, työtön jne. Kyllä minä ainakin muistan, millaista oli, kun piti maanantaina mennä pankin tiskiltä nostamaan loput rahat, kun ei automaatista saanut ja opintotuki oli tulossa vasta perjantaina.

En tiedä teistä, mutta en minä ainakaan unohda.

Mä säästin pari kymppiä joka kuukausi jopa opintotuesta. Ja tietysti kesätyörahoja laitoin säästöön. Kavereita ärsytti, kun en viitsinyt lähteä joihinkin maksullisiin juttuihin rahaan vedoten, vaikka tiesivät, että mulla oli säästöjä. Näinhän se on, että jos pienituloisena holtittomasti kuluttaa, niin tulee aina olemaankin köyhä. Itselläni on nyt jo ihan kiva varallisuus. Toki tulotkin valmistumisen jälkeen nousseet. Nyt voi jo aika rennosti kuluttaa.

Vierailija
113/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen täällä se joka huutaa rankasta duunista burn outin partaalla. Siis kyllä, minä komppaan sinua ihan täysin. Kyllä minä niputan ne matalapalkkaisetkin tähän keskiluokkaan tässä keskustekussa ja olen ehdottomasti huolissani myös heidän toimeentulostaan. Yhtälailla heiltä viedään veroja progressiivisesti. Todella epäreilua.

Miksi ihmeessä? Ihan eri asiat. Keskiluokka samaistaa itsensä matalapalkkaisiin jotta voi valittaa nyt enemmän?

En tarkoita sitä noin. Mutta samassa veneessä ollaan kuitenkin, että mitä enemmän painat pitkää päivää, sitä enemmän sulta viedään.

Sori vaan mutta minä en vähän päälle kympin tuntipalkan duunarina ole missään samassa veneessä keskiluokan kanssa vaan pikemminkin tuilla eläjien kanssa. Tällä tulotasolla on pikkuisen eri mittaluokan asioista kuin keskiluokalla kyse siinä mikä on elämässä uhattuna tällaisena aikana.

Hyväosaiset mielellään usuttaisivat pienipalkkaisia sylkemään tuilla eläjiä, mutta minua ei siihen mukaan saada. Voin tippua jossain vaiheessa tukien saajaksi itsekin.

Vierailija
114/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustunee omakohtaiseen kokemukseen, yleensä keskiluokkaan on noustu olleen ensin köyhä opiskelija ja sitten pienituloinen lapsiperheellinen. 

Vierailija
115/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärikäynti maksaa toista sataa, niin en minä sitä niin halpana pitäisi, työterveys on toki ilmaista, mutta sinne on vaikea päästä. Hävittäjät nyt suojaavat kaikkia, eivät ne meidän keskiluokkaisten korvamerkittyjä etuja ole, jos niitä sellaisiksi voi sanoa.

Vierailija
116/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te tappelette keskenänne ja annatte samaan aikaan rikkaiden olla rauhassa kaikkine epäreiluine etuoikeuksineen, joista on vain haittaa valtiontaloudelle? Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Tyhmyys ilmeisesti.

Turhaahan se riitely onkin. Toivoisin vaan vähän suhteellisuudentajua myös köyhiltä. Ei tarvitse olla mikään matemaatikko, että osaisi vähän laskea mitä se keskiluokan perus elämä maksaa ilman ökyilyä. Jos peruspalkka on keskiluokalle tyypillinen 3500€, siitä jää käteen noin 2200-2600, josta maksetaan KAIKKI, myös ne kulut jotka kotona olija saa suhteellisen helposti sossusta. Tuo keskiluokkainen vaan ei saa mitään tukia tuohon lisäksi vaikka sairastuisi ja lääkkeisiin uppoaisi yhtäkkiä 200€. Työhön tarvittavan auton tengas hajoaa ja joudutaan uusimaan 2 rengasta, niihinkin menee pari sataa. Kas, kun korotkin nousi juuri 100€ kuukaudessa, sähkölasku 70€ kuussa ja ruokakulut 100€ kuussa... Hups... Katos kun auton vakuutuksessakin on eräpäivä ja lapsi tarvitsee uudet kumisaappaat. Laitanko tässä kuussa säästöön sen tavallisen 50€? Eipä jäänyt laitettavaksi.

Köyhät on pummineet niin kauan että ovat irrallaan työssäkäyvien elämästä ja todellisuudesta.

Sinä taas olet irrallaan siitä, mitä auton pitäminen kustantaa. Millä logiikalla tarvitaan 2 rengasta, jos yksi hajoaa. Samalla akselilla olevien tarvitsee olla samankokoisia. Jos on vaikka 15 tuumaset 195/65 renkaat, niin sitten ostetaan 1 kpl 15 " 195/65 rengas. Vanteelle laitto, tasapainotus ja mahdollinen alle laitto ei montaa kymppiä maksa, samoin se yksittäinen rengas ei montaa kymppiä maksa.

Eli oletko kermaperse keskituloinen, joka sitten uusituttaa renkaita jemmaan, en kyllä tiedä miksi?

Vai etkö ymmärrä autoilusta mitään?

Vierailija
117/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista elämän pitäisi materiaalisesti olla, että olisi hyvä eikä valitettaisi mistään? Tähän kun joku vastaisi ja samalla kertoisi, miksi juuri suomalainen keskiluokkainen sen kaiken ansaitsee, ja miksi se on hyvän elämän minimi.

Vierailija
118/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos ne syöpähoidot ja synnytykset nyt jätetään laskuista." Miksi? Ne juuri kuuluu laskuihin ja niissä pidetään.

"Lapsilisiä ollaan kovasti meiltä kinumassa pois. " Keiltä teiltä, vain keskiluokalta mutta ei muilta vai? Kuka on kinuamassa, Kokoomus jota itse äänestitte? Demarit järjesti "teille" tuplalapsilisät joululahjaksi.

"Hävittäjistä hyötyvät myös ne heikot." Ja myös ne rikkaat.

"Laivan seilailun pointtia tässä yhteydessä en nyt tajunnut lainkaan." Etpä tietenkään... pointti on se että veroilla, joita me kaikki maksetaan, ylläpidetään ja tuetaan tämänkaltaisia palveluita, joita keskiluokka ja hyvätuloiset myös kuluttavat enemmänkin kuin köyhät.

Juuri tätä uhriutumista tuo kolumni kritisoi. Ei nähdä miten paljon itsekin veroista saa kun pitää keskittyä "tukiloisista" öyhöämiseen.

Pystytkö sä kirjoittamaan yhtä ainutta asiallista viestiä jossa et tyhmittele ketään?

Keskiluokka ei käy laivalla. Köyhät käy.

Vierailija
119/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka on osin aidosti kovilla, mutta vastaus ei ole huono-osaisuuden lisääminen vaan perustuslainkin hengen mukainen YHDENVERTAINEN ja OIKEUDENMUKAINEN verotus, jossa ei ole epäreiluja ja kohtuuttomia etuoikeuksia eikä porsaanreikiä. Nyt rikkaat saavat perusteetonta etua ja jatkavat ansiotonta vaurastumistaan siinä missä kaikki muut kituuttaa. Ja tämä sallitaan ja ihmiset keskittyvät tappelemaan keskenään. Ei ihme, että rikkaat pitävät muita tyhminä ja nauravat matkalla pankkiin. Tehän suostutte ihan mihin vaan ja siihen riittää pelkkä pskaa puhuvan poliitikon sana! Uskomatonta! Ehkä te olettekin ansainneet kaiken tämän kurjuuden.

Mikä yhdenvertainen ja oikeudenmukainen verotus, jos palkasta riipaistaan kolmannes vähintään jo lähtiessä sossupummeille?

Nyt sanon jo, että voi helvetti. Pitääkö kaikki ihan todellakin vääntää ratakiskosta! KAIKKIA eli KOKO kansaa koskeva verotus! Rikkaat saavat nyt perusteetonta ja ansiotonta etua ja mm. keskiluokan progressio on ihan liian jyrkkä eikä se ole oikein eikä siinä ole järkeä. Linkkasin tännekin juttuja mm. tuosta aiheesta, mutta ei kai niitä viitsi lukea, kun öyhöttäminen on kai sitten vaan niin kivaa. Oletteko te siis edes miettimässä oikeasti ratkaisuja vai pelkästään haukkumassa jo valmiiksi huonostivoivia? Nyt alkaa tuntua jälkimmäiseltä vaihtoehdolta. Kehtaattekin paasata miten ei muka tuille tippuneet tajua mitään. Pah, tyhmempiähän te itse olette ja monin verroin vieläpä, sillä koulutustakin kai teistä monella on ja silti olette aina ihan kuutamolla.

Niin progressio tässä maassa on jyrkkää, se tuli selväksi ja siitä olemme molemmat samaa mieltä. Sen sijaan sinun sumeaa ajatteluasi jostain perusteettomista ja ansiottomista edusista maksaa sitä jyrkkää progressiota ei ymmärrä kukaan.

Vierailija
120/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia on näin. Mutta asioista niiden oikeilla nimillä puhuttaessa voisi sanoa, että nykyinen kehitys syöksee keskiluokan tämän osan alaluokkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi