Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
721/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka ei halua karsia omaa kulutusta tippaakaan esim. jättämällä tekoripset ja mökit ostamatta, vaan mieluummin potkivat köyhiä päähän että saavat jatkaa OMAA törsäämistään. Sellaista!

Vierailija
722/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka luulee, että kun ei saa syödä lohta ja taskurapuja joka päivä, elää samalla tavalla kuin köyhät. Pikkasen ovat pihalla siitä, mitä köyhyys on. Olisi ihan hyvä, että keskiluokka heitettäisiin pariksi vuodeksi kadulle kokeilemaan aidosti köyhää elämää. Voisi sen jälkeen löytyä hieman empatiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä summalla meidän köyhien pitäisi tulla toimeen jotta keskiluokka olisi tyytyväinen? Olisiko ratkaisu palkankorotukset keskiluokalla vai tukien alentaminen köyhille? Minä olen pitkäaikaistyötön yh ja sähkön ja vuokran jälkeen olemme eläneet lapsen kanssa 820 eurolla kk jo pari vuotta

. Tuosta maksan puhelimet,netin ja lapsen menot,tuo 820 sisältää lapsilisän ja elatustuen kun ne otetaan tulona huomioon toimeentulotuessa. Eli mikä olisi se summa millä meidän pitäisi tulla toimeen jotta,se olisi keskiluokalle ok? ajatteletteko te että jos tukea leikataan vaikka 200 e se annetaan jossain muodossa teille?

Vierailija
724/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun mielestä keskiluokkaisen pitäisi pystyä remontoimaan kotiaan jonkin verran, maksamaan hammaslääkärit ja silmälasit ja muut tämäntyyliset kalliimmat terveydenhoitomenot ilman suurempaa tuskaa. Että rahaa olisi järkevästi eläneellä ihmisellä vähän enemmän kuin juuri ja juuri välttämättömiin asumis- ja ruokakuluihin. Mitkä siis alkaneet viedä tuloista sen pienen säästöön jääneen osuuden.

Niin pitäisi, jos on keskiluokkainen. Jos ei kykene kustantamaan mitään noista, on henkilöllä rahankäytön ja budjetoinnin kanssa ongelmia.

Vierailija
725/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa te keskiluokkaisessa ahdingossa elävät, mitä olette jääneet paitsi veronmaksajina. Listatkaa euroissa menetykset tyyliin yhden lapsen peruskoulutus 100 000 euroa jne.

Minä lapsettomana ja tulojen mukaisena nettoveronmaksajana olen kyllä maksanut reippaasti enemmän kuin saan. Tässä iässä ei tule myöskään terveydenhuoltoa juuri käytettyä. Eli kaikki minulta puuttuvat lapset ovat tässä 100 000 euroa. Haluaisin myös jalkakäytävät kotini läheisyyteen, tällä hetkellä siinä on vain autotiet (taajama-aluetta). Paremmat julkiset yhteydet hyödyttäisivät, etenkin jos pääsisin niillä nopeasti työpaikalle. Tällä hetkellä sellaisia ei ole, ja joudun maksamaan työmatkat täysin itse - sekä niistä koituvat verot päälle.

En osaa tiettyä euromäärää sanoa, mutta jos tähän laitetaan 3 laste (300 000 euroa), sekä lisäksi parannukset kevyen liikenteen väyliin ja bussiyhteyksiin, puhutaan todennäköisesti jopa miljoonan vuosikustannuksista pelkästään minun haluamilleni asioille.

kun tulet vanhaksi kyllä muiden lapset hoitaa sinut, vai? oletko itse käynyt koulua neuvolassa tai saanut lapsilisää? ne eivät kuitenkaan mielestäsi kuulu nykyisille lapsille?

Vierailija
726/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yh-äiti kolme lasta facebookissa kitisi ettei ole koskaan saanut tukia valtiolta. Jo kolmen lapsen peruskoulutus maksaa yhteiskunnalle 300 000 euroa ja maksajina kaikki myös lapsettomat. Mikä ihmisiä riivaa kun eivät ymmärrä että hyvinvoinnin maksajina ovat kaikki. Kenelläkään keskituloisella ei olisi varaa kouluttaa lapsiaan yksityisissä kouluissa kuten Amerikassa. Maisterin tutkinto maksaa 50 000 euroa. ja Suomessa ilmainen.

Miten Amerikan keskiluokalla on varaa kouluttaa lapsiaan? Siten et siellä on palkat ihan eri luokkaa ja verotus pientä. Kääntöpuolena sitten tämä, ettei hyvinvointivaltiosta ole tietoakaan. Hirveää, miten monet joutuvat lopettamaan elintärkeitä lääkityksiäänkin kun vakuutus ei korvaa tai sellaista ei edes ole.

Sillä tavalla, että amerikkalainen miniäkokelaani tekee 40 tuntia viikossa töitä saadakseen collegensa suoritettua ja maksettua. Oli jo 20 vuotiaana väsynyt, kiukkuinen kehäraakki.

Ei siis mene keskiluokalla helposti sielläkään.

Vierailija
727/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka ei halua karsia omaa kulutusta tippaakaan esim. jättämällä tekoripset ja mökit ostamatta, vaan mieluummin potkivat köyhiä päähän että saavat jatkaa OMAA törsäämistään. Sellaista!

Ei korkeakoulutettu keskiluokka pistä rahojaan mihinkään tekoripsiin. Överit ja luonnottomat ulkonäön muokkaukset ja jatkuva rahan syytäminen kosmetologeille on aina ollut alempien sosiaaliluokkien juttu tulotasosta riippumatta.

Vierailija
728/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä summalla meidän köyhien pitäisi tulla toimeen jotta keskiluokka olisi tyytyväinen? Olisiko ratkaisu palkankorotukset keskiluokalla vai tukien alentaminen köyhille? Minä olen pitkäaikaistyötön yh ja sähkön ja vuokran jälkeen olemme eläneet lapsen kanssa 820 eurolla kk jo pari vuotta

. Tuosta maksan puhelimet,netin ja lapsen menot,tuo 820 sisältää lapsilisän ja elatustuen kun ne otetaan tulona huomioon toimeentulotuessa. Eli mikä olisi se summa millä meidän pitäisi tulla toimeen jotta,se olisi keskiluokalle ok? ajatteletteko te että jos tukea leikataan vaikka 200 e se annetaan jossain muodossa teille?

820?? Harvalla matalapalkkaisemmalla työssäkäyvälläkään jää tuollaista rahaa käteen.

Vierailija
729/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis, kuulun keskiluokkaan eikä kellään ole mökkiä tai tekoripsiä. Tekoripset ja muut tirhat härpäkkeet on yleensä köyhällä wannabe rikas sakilla.

Vierailija
730/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti tää kääntyy niin, että keskiluokka haluaa köyhien köyhtyvän edelleen. En usko että kukaan noin haluaa, se ei olisi keskiluokankaan etu että meillä olisi ihmisiä sillan alla.

Itse olen kritisoinut vain

a) heitä jotka nostavat tukia, vaikka voisivat hyvin olla töissäkin, ja

b) sitä, että köyhät eivät tajua, että "keskiluokka" sisältää hyvin laajan skaalan, ja sen sisällä on myös  pienituloisia, jotka oikeasti ovat tiukilla kuten köyhemmätkin. He vaan eivät saa mitään tukea, kun nipin napin ylittävät sen rajan.

Vierailija
731/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä heidän ajatusmaailmansa:

1. Liikaa veroja. Joku poliitikko sanoi että johtuu siitä, että työttömiä pitää elättää. Leikataan työttömiltä.

2. Työttömät ovat työhaluttomia, eli ansaitsevat myös olla pennittömiä keppikerjäläisiä.

3. Rikkaat on wau ja he ovat itse ahkeralla työllään ansainneet hyvän elintasonsa. Ehkä minustakin tulee vielä rikas jonain päivänä.

Vierailija
732/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti tää kääntyy niin, että keskiluokka haluaa köyhien köyhtyvän edelleen. En usko että kukaan noin haluaa, se ei olisi keskiluokankaan etu että meillä olisi ihmisiä sillan alla.

b) sitä, että köyhät eivät tajua, että "keskiluokka" sisältää hyvin laajan skaalan, ja sen sisällä on myös  pienituloisia, jotka oikeasti ovat tiukilla kuten köyhemmätkin. He vaan eivät saa mitään tukea, kun nipin napin ylittävät sen rajan.

Mutta se tuskin on niiden köyhien työttömien syy, että joillain on pieni palkka tai paljon kuluja.

Vierailija
733/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka luulee, että kun ei saa syödä lohta ja taskurapuja joka päivä, elää samalla tavalla kuin köyhät. Pikkasen ovat pihalla siitä, mitä köyhyys on. Olisi ihan hyvä, että keskiluokka heitettäisiin pariksi vuodeksi kadulle kokeilemaan aidosti köyhää elämää. Voisi sen jälkeen löytyä hieman empatiaa.

Olen ollut köyhä ja pienituloinen ennen keskiluokkaan kouluttautumista. En ole koskaan syönyt taskuapuja tai lohta, omistanut poreammetta tai kallista autoa. Asun rivarissa.

Alkaa vaikuttaa, että köyhät näkevät tälllä palstalla keskituloiset jonakin utopistisena joukkona, jotka elää yli varojensa ja lilluu poreammeissa kaviaaria nauttien. Valaisen asiaa: se keskiluokkainen on juuri se harmaalla huomaamattomalla toyotalla ajava naapurisi, joka keittää illalla lapsilleen jauhelihakeittoa koska se on kohtuuhintaista ruokaa. Se on se sama, joka facekirppikseltä osti juuri lapselleen käytetyn polkupyörän ja jonka mies kulkee samalla bussilla kuin sinäkin.

Vierailija
734/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja pikemminkin köyhät täällä tuntuvat ajattelevat, että hyvä vain että keskiluokka köyhtyy, oppiipahan olemaan.

Useimmat ovat empaattisia köyhien suuntaan, toisinpäin taitaa olla liikaa toivottu. Turha olla kateellinen, meidän pyörityksellä yhteiskunta voi paremmin ja on niitä verovaroja tukiinkin. 

Vierailija
735/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

820?? Harvalla matalapalkkaisemmalla työssäkäyvälläkään jää tuollaista rahaa käteen.

olin aikaisemmin lastenhoitaja. sain silloin myös asumistukea ja lapsilisä ja elatustuki olivat palkan päälle 150 e lapsilisä ja elatustuki 250 e.

eli:

palkka 1700 e kk käteen ( matalapalkka ala)

elatustuki 250 e kk

lapsilisä 150 e kk

vuokra 1000 e kk

jäi 1100 e asumisen jälkeen. toki silloin maksoin sähkölaskun 35 e kk itse. eli työnteko kannatti. jäin yli 280 e plussalle nykyiseen verrattuna.

lastenhoitaja on matalapalkka aloja. kuinka pieni palkka sinulla on jos asumisen ja sähkön jälkeen jää vähemmän kuin 820 lapsen kanssa?

Vierailija
736/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinulla jää asumisen ja sähkön jälkeen 820 e mikä sisältää lapsilisän ja elatustuen? sitten olet oikeutettu tukiin. olen itse tehnyt töitä 30 vuotta ja vain osapäivätyödssä tienannut 1200 olin sinkku ja lapseton silloin,ja sain asumistukea vuokraan. silloin jäi se toimeentulotuen normi eli yksinasuvalle 580 e kk mutta siitä on 20 vuotta aikaa.

jos vuokran jälkeen sinulle jää lasten kanssa vähemmän kuin tt normi,hae tukia.

Vierailija
737/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se keskiluokkaisuus ole mitään kuvailemasi kaltaista kulutusjuhlaa. Taidat olla joku oikeasta elämästä vieraantunut elämäntapatyötön agressiivisesta tyylistäsi päätellen.

Keskiluokka on tinkinyt jo menoistaan ja tinkii tarpeen mukaan lisääkin, se ei silti ole oikein että sinä koet oikeudeksesi saada rahaa vastikkeetta ja nauttia keskiluokan maksamista verorahoista.

Kukaan ei potki köyhiä päähän, toivomme vaan suhteellisuudentajua tähän keskusteluun. Keskiluokalla on usein työn takia yksi keskiverto auto, keskiverto asunto ja pari lasta. Jollain se autokin pitää.joskus huoltaa ja asuntoa korjata, joku kodinkone ostaa jne... Jos keskiluokalla ei mielestäsi ole oikeutta näihin työssä raatamisesta huolimatta, niin olet todella hakoteillä. Työllä pitää ansaita, pieniä palkkoja pitää nostaa ja oma elämä pitää pystyä kustantamaan ilman stressiä.

Kuka maksaa jos sinulla hajoaa jääkaappi? Keskiluokkainen vuokranantajasi? Vai omistaako kunta sen asunnon? Se kuntakin pyörii sillä, että siellä kunnassa on keskiluokkaisia veronmaksajia.

Älä pure ruokkivaa kättä.

Vierailija
738/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät todellakaan köyhää larppaavat tyhjästä ruikuttavat itse esim. tekisi töitä 9€/vrk- "palkalla", asuisi yhden huoneen ahtaassa yksiössä, viettäisi aikaansa vain seiniä tuijotellen siellä ahtaassa yksiössä, kun muuhun ei ole ikinä varaa jne. Eivät tosiaan tiedä OIKEASTA köyhyydestä YHTÄÄN MITÄÄN.

Vierailija
739/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut köyhä ja pienituloinen ennen keskiluokkaan kouluttautumista. En ole koskaan syönyt taskuapuja tai lohta, omistanut poreammetta tai kallista autoa. Asun rivarissa.

Alkaa vaikuttaa, että köyhät näkevät tälllä palstalla keskituloiset jonakin utopistisena joukkona, jotka elää yli varojensa ja lilluu poreammeissa kaviaaria nauttien. Valaisen asiaa: se keskiluokkainen on juuri se harmaalla huomaamattomalla toyotalla ajava naapurisi, joka keittää illalla lapsilleen jauhelihakeittoa koska se on kohtuuhintaista ruokaa. Se on se sama, joka facekirppikseltä osti juuri lapselleen käytetyn polkupyörän ja jonka mies kulkee samalla bussilla kuin sinäkin.

Lähinnä ne valittavat keskiluokkaiset ovat todennäköisesti näitä mökkilaiturin päässä shampanjan siemailijoita. Järkevät rahankäyttäjät toimivat kuten teidän perhe. Mutta usko tai älä, köyhät elävät vielä köyhemmin kuin te. Minulla ei ole autoa eikä varaa ajokorttiin. Jos olisikin, ei minulla olisi varaa maksaa autoiluun liittyviä kustannuksia. Minulla ei ole edes polkupyörää vaan yleensä kävelen. Ei löydy myöskään lapsia, koska niihin ei ole varaa.

Vierailija
740/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ne valittavat keskiluokkaiset ovat todennäköisesti näitä mökkilaiturin päässä shampanjan siemailijoita. Järkevät rahankäyttäjät toimivat kuten teidän perhe. Mutta usko tai älä, köyhät elävät vielä köyhemmin kuin te. Minulla ei ole autoa eikä varaa ajokorttiin. Jos olisikin, ei minulla olisi varaa maksaa autoiluun liittyviä kustannuksia. Minulla ei ole edes polkupyörää vaan yleensä kävelen. Ei löydy myöskään lapsia, koska niihin ei ole varaa.

Suurin osa keskiluokasta onkin juuri niinkuin me- sitä harmaata veroja maksavaa massaa jota ei haluta huomata eikä olemassaoloa tunnistaa. Se shampanjaa siemaileva yli varojen elävä ruikuttaja on korkeintaan joku promillen osuus keskiluokasta, mutta silti tällä palstalla monet haluaa yleistää niin, että kaikki olisivat samanlaisia. Jos minutkin niputetaan tuohon samaan kastiin ja haukutaan ilman syytä- loppuu se minunkin myötätunto köyhempiä kohtaan lopulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan