Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
701/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.

Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.

nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.

Naulan kantaan. Eläkkeet ja eläkeläisten sotemenot ovat se suurin ja todellisin rahareikä, johon verrattuna toimeentulotuet, asumistuet ja työttömyysrahat ovat pieniä suolarahoja. Keskiluokalla on elatusvelvollisuus boomereiden suuntaan, jotka päästettiin keskimäärin jo 60-vuotiaina kotiin köllöttelemään ylisuurille eläkkeille. Meidän keski-ikäisten keskiluokkaisten eläkeikä on jo lähellä seitsemääkymmentä ja varhaiseläkkeen reitit tukittu, leskeneläke muutettu määräaikaiseksi ja eläkekertymä eli tuleva bruttoeläke merkittävästi alhaisempi kuin kotona köllöttävillä boomereilla. Katsokaa suurten ikäluokkien suuntaan. Sinne keiden rahat valuvat. Olemme ensimmäinen ikäluokka, joka on merkittävästi koulutetumpi kuin vanhempamme, mutta silti merkittävästi köyhempi kuin vanhempamme ja tulemme sitä olemaan myös vanhoilla päivillämme.

No jos olet köyhempi kuin vanhempasi olet valinnut väärän ammatin.Minun duunarilapsilla on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla oli heidän iässä.

En puhunut itsestäni vaan siitä, miten asiat keskimäärin ovat sukupolvien välillä. Sillä ei ole tässä nyt mitään merkitystä, miten paljon sinun lapsillasi tai minun vanhemmillani on omaisuutta. Kyse on yhteiskunnasta ja siitä, miten valta ja varallisuus jakautuu sukupolvien välillä. Suurten ikäluokkien jälkeläiset ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on vanhempiaan koulutetumpi ja köyhempi.

Suuret ikäluokat ovat olleet jo nuoruudestaan lähtien ja edelleen vaikutusvaltaisin sukupolvi, koska heitä on eniten. Poliitikot eivät uskalla edes puhua heidän ylipaisuneiden etujensa leikkauksista mitään, ettei tämä valtaa pitävä äänestävä porukka lakkaa äänestämästä heitä. Nuorilta, lapsilta ja työikäisiltä voi aina leikata, vuodesta toiseen ja niin nykyisistä etuuksista kuin tulevista eläkkeistä.

Kerro mitä etuja 1300e eläkettä saavalla suuren ikäluokan edustajalla  on?Onkohan joitakin mahtavia etuja jäänyt käyttämättä...

Silloin kun itse olette olleet työikäisiä,niin asunnot ovat olleet halpoja joten kaikilla suurien ikäluokkien edustajilla on omistusasunto - jos ei, niin se on vain omaa mokaa. Olette maksaneet alhaisia veroja, eläkemaksut olleet hyvin minimaaliset (5%, meillä 25%). Ostovoima teillä on ollut koko teidän elämän ajan paljon parempi kuin nyt työssä olevilla.

Toisinsanoen jos on elänyt edes perusjärkevösti niin siivoojana toimivalla suuren ikäluokan edustajalla on omistusasunto, josta maksaa kuluja sen 200-350€/kk riippuen mistä sen on ostanut. Esimerkissäni käytin omaa äitiäni. 4 lasta, erosi ju*oppo isästäni kun olin lapsi, kouluttamaton mutta työskenteli valtion virastolla siivoojana. Osti Munkkivuoresta kolmion 70-luvun alkupuolella.

Nykyisin edes pitkälle kouluttautuneella keskituloisella lapsettomalla ei ole moiseen mahdollisuuksia. Puhumattakaan siitä, että työskentelemme 70-vuotiaiksi tai vanhemmiksi ja te pääsitte eläkkeelle ennen 60 ikävuotta! Siitä huolimatta tulemme saamaan vain saman eläkkeen tai vähemmän vaikka työskentelemme keskimäärin yli 10v kauemmikn!

Noh, olen itsekin työssä olevaa ikäpolvea. Me olemme saaneet päiväkodit ja peruskoulut, on voitu kouluttautua kevyempiin töihin. Meidän lapsuus ja nuoruus on ollut hyvin erilainen kuin aiemmilla sukupolvilla. Meillä on myös pidempi elinajanodote, joten vaikka eläkeikä nousee, niin eläkkeellä ehditään keskimäärin olla pidempään kuin nykyiset eläkeläiset. Kannattaa kerätä myös säästöjä eläkepäiviä varten. 

Itse asiassa tämän päivän 85 -vuotias on biologisen ikänsä puolesta samassa kunnossa mitä 75 -vuotias 20 vuotta sitten. Näin ollen elinajanodote on jo merkittävästi noussut.

On myös hyvä huomioida, että nykyinen eläkepommi johtuu paljolti siitä, että 60 -luvulla, kun eläkejärjestelmä luotiin niin suomalaisen miehen keski-ikä oli juuri se eläkeiäksi määrätty 65 -vuotta. Järjestelmää ei luotu nyky tilanteeseen, jossa eläkkeelle jäävä henkilö elää vielä keskimäärin 24 vuotta eläkkeelle jäämisen jälkeen. 

Tämä.

Työttömät maksavat veronmaksajille alle 5 miljardia vuodessa. Eläkeläiset puolestaan maksavat veronmaksajille yli 30 miljardia vuodessa. Rosvosukupolvi nykyisen työtätekevän keskiluokan nylkee, ei työttömät.

Siinä missä eurojen määrissä saatat olla oikeassa, unohdat tästä yhden erittäin tärkeän kohdan. Nykyiset eläkeläiset ovat kaikki tehneet eläkkeensä eteen  töitä rakentaakseen tätä Suomea. Nykyiset työttömät eivät tällä hetkellä tee lainkaan töitä elatuksensa eteen.

Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että nykyinen eläketaso on liian korkea maksettuihin eläkkeisiin verrattuna.

Kaikki eläkeläiset ei ole tehneet töitä, työttömiä on ollut aina. Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla ja työkkäri oli jo silloin olemassa.

Moni tämänpäivän eläkeläinen on ysärillä jäänyt eläkeputkeen jo 55v ja siitä suoraan eläkkeelle ilman mitään pupukursseja.

Kyllä 1990-luvulla moni oli kesällä tehtaassa töissä ja talvet ansiosidonnaisella ja samoin asfalttimiehet.

Vierailija
702/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun mielestä keskiluokkaisen pitäisi pystyä remontoimaan kotiaan jonkin verran, maksamaan hammaslääkärit ja silmälasit ja muut tämäntyyliset kalliimmat terveydenhoitomenot ilman suurempaa tuskaa. Että rahaa olisi järkevästi eläneellä ihmisellä vähän enemmän kuin juuri ja juuri välttämättömiin asumis- ja ruokakuluihin. Mitkä siis alkaneet viedä tuloista sen pienen säästöön jääneen osuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun mielestä keskiluokkaisen pitäisi pystyä remontoimaan kotiaan jonkin verran, maksamaan hammaslääkärit ja silmälasit ja muut tämäntyyliset kalliimmat terveydenhoitomenot ilman suurempaa tuskaa. Että rahaa olisi järkevästi eläneellä ihmisellä vähän enemmän kuin juuri ja juuri välttämättömiin asumis- ja ruokakuluihin. Mitkä siis alkaneet viedä tuloista sen pienen säästöön jääneen osuuden.

Varmasti onkin, jos ei ole liian suurta asuntolainaa.

Vierailija
704/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkkäri laittaa palkkatuella tarhaan ja joku toinen lapsi lyö toista, niin minua ei kiinnosta. Olen itse masentunut ja jos ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle niin ei voi mitään.

Minua ei myöskään kiinnosta kuunnella toisia ihmisiä ja heidän leuhkimistaan mökeistä ja matkoista kahvitauolla, ei kiinnosta jutella muiden kanssa.

;DDDDDDDDDDDDDDDDD

Trade Hönö Tiainen on jo lähemmäs 50, silmälasit 10v vanhat -4 arvoilla  ;DDDDDDDDDDDDD

ei ole koskaan käynyt ulkomailla  ;DDDDDDDDDDDDD - kyrsiihän se kuunnella toisten "leuhkimista"  ;DDDD

ja olis halunnut sen kuivan maan mökin, mut kun site ei saa sitä tt-tukea  ;DDDDDDDDDDDDDDDDD

ja hönöä rekrytoija kiusasi, kun kysyi kielitaidosta  ;DDDDDDDDDDDDDDDD että kai nyt matkoilla olet joutunut puhumaan  ;DDDDDDDDDDDDDDDD

Ai jai miten noloo ;DDDDDDDDDDD

🍻

Vierailija
705/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh-äiti kolme lasta facebookissa kitisi ettei ole koskaan saanut tukia valtiolta. Jo kolmen lapsen peruskoulutus maksaa yhteiskunnalle 300 000 euroa ja maksajina kaikki myös lapsettomat. Mikä ihmisiä riivaa kun eivät ymmärrä että hyvinvoinnin maksajina ovat kaikki. Kenelläkään keskituloisella ei olisi varaa kouluttaa lapsiaan yksityisissä kouluissa kuten Amerikassa. Maisterin tutkinto maksaa 50 000 euroa. ja Suomessa ilmainen.

Vierailija
706/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.

Se on kummaa miten köyhien ihmisten ropoja kadehditaan eniten, etenkin varakkaat.

Sisälukutaito? Missä kohtaan tuossa kadehdittiin muiden ropoja? Ei missään. 

Vierailija
707/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun itse alempaan keskiluokkaan. Brutto 3200e ja netto 2150e.

Asumiskulut+auto+laskut jälkeen minulle jää rahaa käytettäväksi noin 1000e.

Ruokakulut on noin 400e/kk(sisältäen shampoot,paskapaperit yms)

Noin 600e/kk jää siis käyttörahaa jolla makselen auton remontit,taloyhtiönremontit,huonekalut, yms. en käy baareissa,ravintoloissa tai missään yleisötapahtumissa koska muuten en pystyisi maksamaan kyseisiä asioita.

Olen itse mies ja sitä ikäluokkaa milloin lapsia yleensä tehdään, miten minä lapsia voisin tehdä kun talouteni on jo nyt noin tiukilla?

Se kuinka kalliista asunnosta maksat lainaa on sun oma valinta. Ja keräät itsellesi omaisuutta. Moni työtön asuu vuokralla.

Asuntoni arvo on noin 70 000e. Lainanlyhennys 500e/kk vastike+rahoitusvastike 300e/kk ja sähkölasku noin 100e/kk. Sähkö talvella noin 200e ja kesällä alle 100e kun on sähkölämmitys.

45 neliön asunto minulla.

Me asutaan vuokralla kolmiossa, vuokra 800, ei saada pankista lainaa. 30 vuotta kohta oltu yhdessä. Lentokoneessa olen ollut kerran elämässäni lapsena.

Te? Eli teitä asuu useampi samassa asunnossa, sehän helpottaa kummasti.

Maksatko siis vuokraa 400e/kk?

Minähän olisin aivan riemusta onnellinen jos minun asumiskuluista puolet maksaisi joku toinen!

Jos maksat yksin vuokraa ja saat 2000 netto niin sulla jää 1200 yksin muuhun. Luxusta.

Ei ole luksusta kun sillä 1200 eurolla maksan autoilun kulut eli bensat,vakuutusmaksut,katsastukset,verot ja korjaukset.

Jos tuo 1200e/kk jäisi elämiseen kuukaudessa niin se olisi minulle luxusta.

1200€/kk yhdelle ihmiselle eikä tarvitse asumistakaan maksaa siitä? Sehän on ihan jäätävä summa rahaa yhdelle ihmiselle. Meidän nelihenkiselle perheelle jää 2000€/kk asumiskulujen jälkeen. Sillä sit teinit ruokitaan (syövät enemmän kuin minä ja mies), ostetaan vaatteet, puhelimet, läppärit jne jne. Juu ja toki meilläkin on se auto jonka bensat, vakuutusmaksut, katsastukset, verot ja korjaukset maksellaan. Pärjäilty ollaan ja kohta pärjätään paremmin kun olen valmistunut ja saan parempaa palkkaa. Siirryn keskiluokkaan.

Nyt ymmärsit väärin. Minulle jää pakollisten kulujen jälkeen 600e/kk rahaa elämiseen. Nettopalkkani on 2000e/kk.

koko jutun pointti lienee se että keskiluokalla on varaa karsia niistä " pakollisista" menoistaan köyhillä ei.

Miksi keskiluokan pitää yksin maksaa kaikkien yhteiset menot?

Suomessa on muutakin kuin köyhät ja keskiluokka.

Ei ole niin paljoa. Ei Suomen "rikkailta" voi ottaa niin paljoa että köyhät ja keskiluokka välttyisi verojen maksuilta. Herlinit elättäisi Suomen ehkä yhden vuoden verran, ja sitten oltaisiin taas saman kysymyksen edessä. Seuraavat rikkaat ei pystyisi elättämään meitä niinkään kauaa, joten mentäisiin ehkä jo sukuihin 2 - 10. Ja sillä taas päästäisiin vuosi eteenpäin, kun oltaisiinkin käytetty varat suvuilta 11 - 15. ....ja sitten ollaankin jo vahvasti keskiluokassa.

Ai sulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin se, että verotetaan joko rikkaita tai keskiluokkaa. Molempia ei voi verottaa. Ei edes silloin kun keskiluokalta kerätyt verot eivät enää riitä.

Voisiko niitä rikkaita verottaa edes samalla veroprosentilla kuin ylintä keskiluokkaa. Kärsisivätkö he siitäkin? Tämä omituinen gaussin käyrän muotoinen veroprogressio riistää liikaa keskiluokkaa. Parempi olisi sama veroprosentti kaikille tai maltillinen progressio, joka ei käänny laskevaksi ylimmässä tuloluokissa.

Vierailija
708/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömällä on omat nettisivut missä hän ilmoittaa hakemansa työpaikat, mennään pankkitunnuksilla. Netissä myös selataan avoimet työpaikat ja haetaan niitä. Minulla on mennyt välillä 4 tuntiakin yhteen hakemukseen joten ei mikään kirjaston yksi tunti riitä.

Lisäksi on ollut työhaastatteluita teamsilla 2 tunnin varoitusajalla.

En ole aivan varma ymmärsinkö tämän oikein. Onko siis neljän tunnin työpanos yhtä hakemusta varten mielestäsi liikaa kuukauden tukien saamiseen?

Jos en ole aivan väärin ymmärtänyt, kuukaudessa täytyy lähettää neljä hakemusta jolloin tämä liiallinen vaatimus tukea saadakseen on 16 h / kk.

Ei vaan tarkoitin, että yksi tunti kirjaston koneella ei riitä eli työttömällä pitää olla kotona oma tietokone.

Käytetyt läppärit ei paljoa maksa ja netti puhelimesta. Kai sulla puhelin on?

Tuli dokumentti, missä näytettiin kuinka ulkomailla hotellihuone oli täynnä kameroita, joista meni live lähetys nettiin. Kuka ostaa käytetyn koneen, missä on ties mitä haitta- ja vakoiluohjelmia.

Vierailija
709/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh-äiti kolme lasta facebookissa kitisi ettei ole koskaan saanut tukia valtiolta. Jo kolmen lapsen peruskoulutus maksaa yhteiskunnalle 300 000 euroa ja maksajina kaikki myös lapsettomat. Mikä ihmisiä riivaa kun eivät ymmärrä että hyvinvoinnin maksajina ovat kaikki. Kenelläkään keskituloisella ei olisi varaa kouluttaa lapsiaan yksityisissä kouluissa kuten Amerikassa. Maisterin tutkinto maksaa 50 000 euroa. ja Suomessa ilmainen.

Miten Amerikan keskiluokalla on varaa kouluttaa lapsiaan? Siten et siellä on palkat ihan eri luokkaa ja verotus pientä. Kääntöpuolena sitten tämä, ettei hyvinvointivaltiosta ole tietoakaan. Hirveää, miten monet joutuvat lopettamaan elintärkeitä lääkityksiäänkin kun vakuutus ei korvaa tai sellaista ei edes ole.

Vierailija
710/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa te keskiluokkaisessa ahdingossa elävät, mitä olette jääneet paitsi veronmaksajina. Listatkaa euroissa menetykset tyyliin yhden lapsen peruskoulutus 100 000 euroa jne.

Minä lapsettomana ja tulojen mukaisena nettoveronmaksajana olen kyllä maksanut reippaasti enemmän kuin saan. Tässä iässä ei tule myöskään terveydenhuoltoa juuri käytettyä. Eli kaikki minulta puuttuvat lapset ovat tässä 100 000 euroa. Haluaisin myös jalkakäytävät kotini läheisyyteen, tällä hetkellä siinä on vain autotiet (taajama-aluetta). Paremmat julkiset yhteydet hyödyttäisivät, etenkin jos pääsisin niillä nopeasti työpaikalle. Tällä hetkellä sellaisia ei ole, ja joudun maksamaan työmatkat täysin itse - sekä niistä koituvat verot päälle.

En osaa tiettyä euromäärää sanoa, mutta jos tähän laitetaan 3 laste (300 000 euroa), sekä lisäksi parannukset kevyen liikenteen väyliin ja bussiyhteyksiin, puhutaan todennäköisesti jopa miljoonan vuosikustannuksista pelkästään minun haluamilleni asioille.

Vierailija
711/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten Amerikan keskiluokalla on varaa kouluttaa lapsiaan? Siten et siellä on palkat ihan eri luokkaa ja verotus pientä. Kääntöpuolena sitten tämä, ettei hyvinvointivaltiosta ole tietoakaan. Hirveää, miten monet joutuvat lopettamaan elintärkeitä lääkityksiäänkin kun vakuutus ei korvaa tai sellaista ei edes ole.

Jos on astma niin ei saa vakuutusta.

Vierailija
712/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inssinen kirjoitti:

Keskiluokka on kansakunta.

Keskiluokka muodostaa yhteiskunnan tukirakenteen.

Ilman keskiluokkaa ei ole modernia yhteiskuntaa laisinkaan.

On suuri vääryys alistaa ja kyykyttää keskiluokkaaja viemältä siltä rahat riistoveroilla.

Hinnat ja verot on liian suuret, liitä tulee madaltaa ja keskiluokan ostovoimaa tulee nostaa!

Keskiluokkaa riistää eläkeläisten armeija. Siitä kannattaa aloittaa sen ihmettely, miksi on kuten on. Sen jälkeen kannattaa ruveta vaatimaan kannattamiltaan puolueilta, että alkavat puhua asioista oikeilla nimillä ja myöntää, että keskiluokan rahat valuvat historian pitkäikäisimpien eläkeläisten sote-maksuihin ja ylisuuriin eläkkeisiin, joita maksetaan jopa 40-50 vuotta per eläkeläinen ja leskeneläkkeet päälle. Eläkeläiset saavat asumistukea myös ihan eri ehdoin kuin työikäiset.

Sitten kannattaa alkaa vaatia, että myös nämä etuoikeutetut eläkeläiset joutuisivat osallistumaan näihin talkoisiin. Kaikilta nuoremmilta ryhmiltä on leikattu ja säästetty jo vuosia, eläkeläiset sen sijaan nauttivat ruhtinaallista suojaa. Rusinana pullassa eläkkeet nousevat nyt nopeammin kuin palkat, 8 %!. He eivät ole säästäneet omia eläkkeitään itse vaan nauttineet vähäisistä työeläkemaksuista sillä seurauksella, että 75 % eläkkeistä maksetaan suoraan nykyisten työikäisten, pääasiassa keskiluokan, lompakoista ylisuurina eläkemaksuina, joita sekä työntekijät että työnantajat yhdessä maksavat niin paljon, että se muodostaa kolmasosan kokonaispalkasta.

Tämä on yksi suurimmista syistä myös sille, miksi palkat eivät nouse. On hämäävää, että eläkeläisten pohjaton nielu jää huomaamatta, koska se maksetaan erillisinä maksuina Suomessa eikä verotuloista kuten vaikka Ranskassa. Se on silti yhtä ja samaa rahaa, joka palkasta jää saamatta. Se on aivan kuin veroprosenttisi olisi 8 prosenttia suurempi. Siellä se rahareikä on.

Tämä on niin totta. Paitsi kyse ei ole 8 prosentista. Vaan 8% + 25%, eli jokainen työntekijä maksaa reippaasti yli kolmanneksen palkastaan tulosiirtoina tämän päivän eläkeläisille. On kaikkien aikojen ku*etu* jakaa tämä työntekijöiden selästä revittävä raha ns. työnantajan Tyel -maksuiksi ja työntekijän Tyel -maksuiksi. Työnantajalle se on yhtä kaikki samaa palkkakulua.

Ja tilanne ei miksikään muutu. Suomessa on 1,28 miljoonaa eläkeläistä ja tämä rosvosukupolvi on aikoinaan suojannut "kertyneet" eläkkeensä perustuslaillisella omaisuudensuojalla. Näin ollen asioiden muuttaminen kohtuulliseksi lainsäädäntöä muutamalla vaatisi 2/3 -osan enemmistön eduskunnassa. Naurattaisi, jos ei itkettäisi. 

kaikki eläkeläiset eivät ole suuria ikäluokkia.Nyt eläkkeelle jäänet ovat maksaneet samoja korkeita eläkemaksuja.

Tässä lähiaikoina eläkkeelle jääneet ovat edelleen suurta ikäluokkaa.

Siis mitä?Suuret ikäluokat ovat 1945-1950 syntyneitäLue vaikka Wikipediasta .

Vierailija
713/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.

Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.

nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.

Naulan kantaan. Eläkkeet ja eläkeläisten sotemenot ovat se suurin ja todellisin rahareikä, johon verrattuna toimeentulotuet, asumistuet ja työttömyysrahat ovat pieniä suolarahoja. Keskiluokalla on elatusvelvollisuus boomereiden suuntaan, jotka päästettiin keskimäärin jo 60-vuotiaina kotiin köllöttelemään ylisuurille eläkkeille. Meidän keski-ikäisten keskiluokkaisten eläkeikä on jo lähellä seitsemääkymmentä ja varhaiseläkkeen reitit tukittu, leskeneläke muutettu määräaikaiseksi ja eläkekertymä eli tuleva bruttoeläke merkittävästi alhaisempi kuin kotona köllöttävillä boomereilla. Katsokaa suurten ikäluokkien suuntaan. Sinne keiden rahat valuvat. Olemme ensimmäinen ikäluokka, joka on merkittävästi koulutetumpi kuin vanhempamme, mutta silti merkittävästi köyhempi kuin vanhempamme ja tulemme sitä olemaan myös vanhoilla päivillämme.

No jos olet köyhempi kuin vanhempasi olet valinnut väärän ammatin.Minun duunarilapsilla on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla oli heidän iässä.

En puhunut itsestäni vaan siitä, miten asiat keskimäärin ovat sukupolvien välillä. Sillä ei ole tässä nyt mitään merkitystä, miten paljon sinun lapsillasi tai minun vanhemmillani on omaisuutta. Kyse on yhteiskunnasta ja siitä, miten valta ja varallisuus jakautuu sukupolvien välillä. Suurten ikäluokkien jälkeläiset ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on vanhempiaan koulutetumpi ja köyhempi.

Suuret ikäluokat ovat olleet jo nuoruudestaan lähtien ja edelleen vaikutusvaltaisin sukupolvi, koska heitä on eniten. Poliitikot eivät uskalla edes puhua heidän ylipaisuneiden etujensa leikkauksista mitään, ettei tämä valtaa pitävä äänestävä porukka lakkaa äänestämästä heitä. Nuorilta, lapsilta ja työikäisiltä voi aina leikata, vuodesta toiseen ja niin nykyisistä etuuksista kuin tulevista eläkkeistä.

Kerro mitä etuja 1300e eläkettä saavalla suuren ikäluokan edustajalla  on?Onkohan joitakin mahtavia etuja jäänyt käyttämättä...

Silloin kun itse olette olleet työikäisiä,niin asunnot ovat olleet halpoja joten kaikilla suurien ikäluokkien edustajilla on omistusasunto - jos ei, niin se on vain omaa mokaa. Olette maksaneet alhaisia veroja, eläkemaksut olleet hyvin minimaaliset (5%, meillä 25%). Ostovoima teillä on ollut koko teidän elämän ajan paljon parempi kuin nyt työssä olevilla.

Toisinsanoen jos on elänyt edes perusjärkevösti niin siivoojana toimivalla suuren ikäluokan edustajalla on omistusasunto, josta maksaa kuluja sen 200-350€/kk riippuen mistä sen on ostanut. Esimerkissäni käytin omaa äitiäni. 4 lasta, erosi ju*oppo isästäni kun olin lapsi, kouluttamaton mutta työskenteli valtion virastolla siivoojana. Osti Munkkivuoresta kolmion 70-luvun alkupuolella.

Nykyisin edes pitkälle kouluttautuneella keskituloisella lapsettomalla ei ole moiseen mahdollisuuksia. Puhumattakaan siitä, että työskentelemme 70-vuotiaiksi tai vanhemmiksi ja te pääsitte eläkkeelle ennen 60 ikävuotta! Siitä huolimatta tulemme saamaan vain saman eläkkeen tai vähemmän vaikka työskentelemme keskimäärin yli 10v kauemmikn!

Noh, olen itsekin työssä olevaa ikäpolvea. Me olemme saaneet päiväkodit ja peruskoulut, on voitu kouluttautua kevyempiin töihin. Meidän lapsuus ja nuoruus on ollut hyvin erilainen kuin aiemmilla sukupolvilla. Meillä on myös pidempi elinajanodote, joten vaikka eläkeikä nousee, niin eläkkeellä ehditään keskimäärin olla pidempään kuin nykyiset eläkeläiset. Kannattaa kerätä myös säästöjä eläkepäiviä varten. 

Itse asiassa tämän päivän 85 -vuotias on biologisen ikänsä puolesta samassa kunnossa mitä 75 -vuotias 20 vuotta sitten. Näin ollen elinajanodote on jo merkittävästi noussut.

On myös hyvä huomioida, että nykyinen eläkepommi johtuu paljolti siitä, että 60 -luvulla, kun eläkejärjestelmä luotiin niin suomalaisen miehen keski-ikä oli juuri se eläkeiäksi määrätty 65 -vuotta. Järjestelmää ei luotu nyky tilanteeseen, jossa eläkkeelle jäävä henkilö elää vielä keskimäärin 24 vuotta eläkkeelle jäämisen jälkeen. 

Tämä.

Työttömät maksavat veronmaksajille alle 5 miljardia vuodessa. Eläkeläiset puolestaan maksavat veronmaksajille yli 30 miljardia vuodessa. Rosvosukupolvi nykyisen työtätekevän keskiluokan nylkee, ei työttömät.

Siinä missä eurojen määrissä saatat olla oikeassa, unohdat tästä yhden erittäin tärkeän kohdan. Nykyiset eläkeläiset ovat kaikki tehneet eläkkeensä eteen  töitä rakentaakseen tätä Suomea. Nykyiset työttömät eivät tällä hetkellä tee lainkaan töitä elatuksensa eteen.

Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että nykyinen eläketaso on liian korkea maksettuihin eläkkeisiin verrattuna.

Kaikki eläkeläiset ei ole tehneet töitä, työttömiä on ollut aina. Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla ja työkkäri oli jo silloin olemassa.

Nämä joiden eläkkeitä kadehditaan ovat taatusti tehneet töitä.,joku 900 eläke on eri asia.

Vierailija
714/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä tavalla, että amerikkalainen miniäkokelaani tekee 40 tuntia viikossa töitä saadakseen collegensa suoritettua ja maksettua. Oli jo 20 vuotiaana väsynyt, kiukkuinen kehäraakki.

Vierailija
715/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen halunnut ja kouluttautunut siihen parjattuun keskiluokkaan juuri siksi, että olisin riippumaton kaikista mahdollisista tuista, ja voisi pistää vähän säästöönkin joskus. Nuorempana olin pienipalkkaisella alalla/ opiskelija, ja haaveilin siitä, että jos kengät hajoaa niin olisipa varaa ostaa heti uudet, tai jos joku kodinkone hajoaa- ei tarvitse mitään osamaksuja siihen, jos omassa kodissa hajoaa vaikka suihku- on varaa tilata se putkimies korjaamaan ja vaihtamaan.

Moni köyhä on sitä mieltä, että keskiluokka voi myydä asuntonsa ja muuttaa vuokralle, jotta asuntoon kuuluvat kodinkoneet vaihdetaan vuokranantajan piikkiin ja vakuutuksetkin voi laittaa minimiin kun asunto ei ole oma. Kysyn vaan kuka ne asunnot enää ostaa, jos kellään keskiluokkaisella ei ole varaa ylläpitää niitä? Jos olisitte olleet joskus itse vastuussa kaikista asuntone kuluista, tietäisitte kuinka kallista se joskus voi olla.

Joillekin tuntui olevan kauhea vääryys sekin, että keskiöuokka omistaa asuntonsa ja täällä tuli köyhien kitinää siitäkin. Mitä asunnoille tapahtuu, jos niitä ei kukaan saa omistaa? Myydäänkö rikkaille ja ollaan kaikki kalliilla vuokralla? Köyhimmät asuisi siinä tapauksessa sillan alla. Jos keskiluokka ei omistaisi mitään, olisi myös vuokrataso kaikista rikkaimpien saneltavissa. Olisiko se sitten parempi? Enpä usko, äkkiä tulisi ikävä tätä nykyistä asetelmaa.

Vierailija
716/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ei keskiluokka voi missään ahdingossa olla oikeasti. Eivät vain osaa elää tulojensa mukaisesti.

Vierailija
717/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei keskiluokka voi missään ahdingossa olla oikeasti. Eivät vain osaa elää tulojensa mukaisesti.

Koko ketjuhan on aiheesta syntynyt. Keskiluokan ahdinko vaan ei korjaannu työttömien tukia alentamalla. No tulisi ehkä parempi mieli.

Vierailija
718/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siirtynyt palkankorotuksen myötä hiljattain keskiluokkaan. Ei minulla ole vielä mitään suuria säästöjä, asuntoa toki maksan mutta eipä ole varaa korjata jos nyt tulisi vaikka useampia isoj a kuluja kerralla. Kyllä suurin osa keskiluokasta elääkin tulojensa mukaisesti, hyvin pieni marginaali voi olla toki niitä jotka elää yli varojensa mutta onhan niitä köyhissäkin sellaisia jotka ruokarahoillaan ostavat tupakkaa, ripsipidennyksiä tai muuta turhaa ja sitten itkevät kun ei ole ruokaan rahaa. Yli varojensa eläviä on ihan jokaisessa yhteiskuntaluokassa.

Vierailija
719/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne lapsettomatkin ovat saaneet sen ilmaisen koulutuksen. Se kuuluu kaikille, ei sitä voi laskea valtion tueksi vanhemmille.

Vierailija
720/1023 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys onkin siitä että keskiluokan tuloja alennetaan koko ajan, kohta heille jää samanverran käteen kun pienituloisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän