Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
521/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kansa jatkoi jakaantumista kahteen leiriin kunnes tuli aika jolloin väkivalta alkoi...

Vierailija
522/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 000 asukkaan kaupungissa ei saa avustajaakaan. Ei kulje linja-autoja iltaisin eikä viikonloppuisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon myös miettinyt miks mun kannattaa tehdä töitä, pakollisten laskujen jälkeen käteen jää sama kuin työttömällä n.600€

Naapuri saa toimeentulotukea ja antoi mulle juuri vanhat silmälasinsa kun itse sai sossusta uudet.

Joka päivä hän lähtee kuntosalille ja uimaan, kysyin miten ihmeessä hänellä riittää raha kun maksu on 8€/krt niin hän sanoi että Turun kaupungilta saa rannekkeen millä pääsee ilmaiseksi uimaan joka uimahalliin ja kuntosalille, kesällä museoihin yms.

Minä olen pienestä palkastani maksanut tästä huvista 8€/krt

Sain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.

Kyllä pistää miettimään onko tässä maassa järkeä tehdä matalapalkka töitä.

kuulostaa että olet oikeutettu asumistukeen. toimeentulotuki on 580 e yksinasuvalle josta hän maksaa laskunsa ja asumista lukuunottamatta pakolliset menot. ilmeisesti sinulla jää tuo 600 e laskujen jälkeen? voisitko karsia pakollisia menoja yhtä pieneksi kuin naapurisi niin että maksat palkasta vain asumisen ja katsot paljonko rahaa jää sen jälkeen? ilmeisesti asut yksin joten asut varmaan yksiössä,vuokra n 800 e? Eli nettotulosi ovat 1400 e kk? teetkö kokopäivätyötä? Jos et voit olla oikeutettu soviteltuun päivärahaan.

Ohis, mutta kyllä toimeentulotuki korvaa myös vesimaksun, sähkölaskun ja kotivakuutuksen. Jotka äkkiä ovat yli 100€/kk

Lisäksi jos olet toimeentulotuella ei Tule äkillisiä lääkäri/hammaslääkärilaskuja ja lääkelaskuja jotka nekin saattavat olla 100€/kk

Myös harkinnanvaraista tukea annetaan sossusta esim. Pesukoneeseen, silmälaseihin,tms. eli et ole ihan lirissä jos joku näistä hajoaa

kotivakuutus ei paljoa ole tai vesimaksu yksinasuvalla. joku kommentoi että jää 600 e pakollisten menojen,työttömällä jää 580 e josta maksaa pakolliset menot vuokraa lukuunottamatta. mitä ovat pakolliset menot asumisen lisäksi? vesi,sähkö ja kotivakuutus yksinasuvalka ehkä n 40 e kk,mitä ne muut me on? kun tt tuella ne pakolliset menot maksetaan siitä tt tuesta,ei se tuki ole mikään discoraha. siitä menee makötkakulut puhelin ja netti jne.

Työtön ei kyllä toimeentulotuesta maksa sähkö, vettä ja kotivakuutusta vaan sossu maksaa ne. Ja ainakin Turussa vesimaksu on 25€/hlö ja sähkö näillä hinnoilla siirtoineen lähemmäs 50€ voi ola enemmänkin.

Ja jos huomasit niin myös tuo kirjoittajille jää pakollisten menojen jälkeen se 600€ ja hänkin maksaa siitä ne ei-pakolliset kuten netti ja puhelin.

Ei maksa sossu, kun on pienipalkkainen puoliso. Työmarkkinatuki on 580 netto.

Niin tässä puhuttiin nyt yksinelävistä. Sama ongelma on tuolla kirjoittajalla joka vertasi itseään työttömään. Tottakai tilanne muuttuu jos on puoliso.

Niin, mutta jos sinut irtisanotaan niin et saa silmälaseja sossusta eikä lainoja makseta jos on omistusasunto. Etkä saa mitää 500 toimeentulotukea tilille, koska sun asumismenot on pienet, kun asumismenoksi lasketaan pelkkä yhtiövastike, sähkö ja vesi.

Asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja.

Niin? Harvalla joka tekee matalapalkkatöitä on edes mahdollisuus asuntolainaan.

Minä vastasin tuohon tilanteeseen missä kirjoittajalle jää samanverran käteen kuin työttömälle.

Tuossa tilanteessa työtön on paremmassa asemassa kuin työssäkäyvä, niinkuin tässäkin sossu oli maksanut naapurille silmälasit ja tuo kirjoittaja joutuu niihin säästämään koska ei ole oikeutettu harkinnanvaraiseen tukeen.

Turha tähän on nyt keksiä puolisoita ja omistusasuntoja, tottakai ne muuttavat tilannetta.

Vierailija
524/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon myös miettinyt miks mun kannattaa tehdä töitä, pakollisten laskujen jälkeen käteen jää sama kuin työttömällä n.600€

Naapuri saa toimeentulotukea ja antoi mulle juuri vanhat silmälasinsa kun itse sai sossusta uudet.

Joka päivä hän lähtee kuntosalille ja uimaan, kysyin miten ihmeessä hänellä riittää raha kun maksu on 8€/krt niin hän sanoi että Turun kaupungilta saa rannekkeen millä pääsee ilmaiseksi uimaan joka uimahalliin ja kuntosalille, kesällä museoihin yms.

Sain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.

kuulostaa että olet oikeutettu asumistukeen. toimeentulotuki on 580 e yksinasuvalle josta hän maksaa laskunsa ja asumista lukuunottamatta pakolliset menot. ilmeisesti sinulla jää tuo 600 e laskujen jälkeen? voisitko karsia pakollisia menoja yhtä pieneksi kuin naapurisi niin että maksat palkasta vain asumisen ja katsot paljonko rahaa jää sen jälkeen? ilmeisesti asut yksin joten asut varmaan yksiössä,vuokra n 800 e? Eli nettotulosi ovat 1400 e kk? teetkö kokopäivätyötä? Jos et voit olla oikeutettu soviteltuun päivärahaan.

Ohis, mutta kyllä toimeentulotuki korvaa myös vesimaksun, sähkölaskun ja kotivakuutuksen. Jotka äkkiä ovat yli 100€/kk

Lisäksi jos olet toimeentulotuella ei Tule äkillisiä lääkäri/hammaslääkärilaskuja ja lääkelaskuja jotka nekin saattavat olla 100€/kk

Myös harkinnanvaraista tukea annetaan sossusta esim. Pesukoneeseen, silmälaseihin,tms. eli et ole ihan lirissä jos joku näistä hajoaa

kotivakuutus ei paljoa ole tai vesimaksu yksinasuvalla. joku kommentoi että jää 600 e pakollisten menojen,työttömällä jää 580 e josta maksaa pakolliset menot vuokraa lukuunottamatta. mitä ovat pakolliset menot asumisen lisäksi? vesi,sähkö ja kotivakuutus yksinasuvalka ehkä n 40 e kk,mitä ne muut me on? kun tt tuella ne pakolliset menot maksetaan siitä tt tuesta,ei se tuki ole mikään discoraha. siitä menee makötkakulut puhelin ja netti jne.

Työtön ei kyllä toimeentulotuesta maksa sähkö, vettä ja kotivakuutusta vaan sossu maksaa ne. Ja ainakin Turussa vesimaksu on 25€/hlö ja sähkö näillä hinnoilla siirtoineen lähemmäs 50€ voi ola enemmänkin.

Ja jos huomasit niin myös tuo kirjoittajille jää pakollisten menojen jälkeen se 600€ ja hänkin maksaa siitä ne ei-pakolliset kuten netti ja puhelin.

Ja mikä ihmeen "jää sama 600e käteen laskujen jälkeen kuin työttömällä". Eikös siitä 600e pidä maksaa laskut? Käteen jää ehkä 300e?

Vierailija
525/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tässä puhuttiin nyt yksinelävistä. Sama ongelma on tuolla kirjoittajalla joka vertasi itseään työttömään. Tottakai tilanne muuttuu jos on puoliso.

Niin, mutta jos sinut irtisanotaan niin et saa silmälaseja sossusta eikä lainoja makseta jos on omistusasunto. Etkä saa mitää 500 toimeentulotukea tilille, koska sun asumismenot on pienet, kun asumismenoksi lasketaan pelkkä yhtiövastike, sähkö ja vesi.

Minä vastasin tuohon tilanteeseen missä kirjoittajalle jää samanverran käteen kuin työttömälle.

Tuossa tilanteessa työtön on paremmassa asemassa kuin työssäkäyvä, niinkuin tässäkin sossu oli maksanut naapurille silmälasit ja tuo kirjoittaja joutuu niihin säästämään koska ei ole oikeutettu harkinnanvaraiseen tukeen.

Turha tähän on nyt keksiä puolisoita ja omistusasuntoja, tottakai ne muuttavat tilannetta.

Silmälaseihin saa valtavan 30e maksusitoumuksen 🤔

-eri

Vierailija
526/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta ei saa omistaa mitään. Pitää asua siis vuokralla.

Ja myös moni eläkeläinen saa toimeentulotukea esim. omakotitalon sähkölaskuun jne.

Ja eläkkeitä maksetaan 33 miljardia.

Siksi suunniteltiin myös sähkötuki, koska 900 euron eläkkeestä ei mene veroja joten ei voi saada verovähennystä.

Vierailija
527/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ero on keskiluokan ahdingolla ja köyhän ahdingolla, että keskiluokalle on omaisuutta, puskuria ja yleensä ainakin jonkin aikaa hyvät vermeet ja kaapit sekä pakastimet täynnä ruokaa.

Jos on ollut hiukankin pitempään köyhä ei ole mitään mitä realisoida. Kaikki vermeet ovat heikossa jamassa, samoin ruokakaapit ja pakastin, jos sellainen on.

Köyhälle ahdinko on ollut jo kokoaikaista ja hintojen nousu iskee heti elämiseen lisäten ahdinkoa.

Keskiluokka ehkä joutuu hiukan kärvistelemään, mutta ahdinko ei tunnu kuin vasta viiveellä.

Myös on mahdollisuus realisoida omaisuutta tai käyttää säästöjä tms.

Henkisesti on aivan eri kuin köyhällä. Mukavuustaso osin ehkä laskee, mutta perikatoa ei hetkessä tule. Ehkei koskaan.

Vierailija
528/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä matalapalkka työ kannattaa, jos hautaa kaikki haavet auton omistamisesta ja kulkee työmatkat, 20 km päivässä, fillarilla.

Kierrätyksestä löytyy vaihdemankeleita alle viidellä kympillä, niin ei tartte sitä sähköpyörä ostaa, johon ei olisi kuitenkaan varaa. Ja kunto kasvaa ja sähköä säästyy.

Suomessa kaikilla pitäisi olla joka vuosi uusi saksalainen velattoman omakotitalon pihassa, niin siitä ulinat ja eripura.

Vierailija
529/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kyllä ansiosidonnainen on tärkeä perheille. Välillä täytyy vaikka uusia sänkyihin patjat, älypuhelimia jne jotka on nykypäivänä välttämättömiä.

Esim. koulun viestit tulee wilmaan niitä tulee joka päivä ja opettajilla on myös oppilaiden puhelinnumerot ja oppilaille tulee omat viestit Wilmaan.

Lisäksi työnhaku hoidetaan kirjaston koneella ja laskujen maksu, siihen ei tunti kirjaston koneella riitä. Lisäksi on työhaastatteluja teamsilla.

Vierailija
530/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tulot:

1500€ netto

Vuokra 750€

Vesi 25€

Sähkö+siirto 60€

Vakuutus 10€

Bussikortti 55€

Saunamaksu 10€ (2krt kuukaudessa eli 5€krt)

Lääke ja lääkärikuluihin varattu n10€ (joskus menee ylikin)

Ei pakollisiin menoihin jää siis 580€ eli samanverran kuin työtön. Jostain syystä en saa asumistukea vaikka olen 2 krt hakenut. Ei omaisuutta.

Vierailija
531/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kyllä ansiosidonnainen on tärkeä perheille. Välillä täytyy vaikka uusia sänkyihin patjat, älypuhelimia jne jotka on nykypäivänä välttämättömiä.

Esim. koulun viestit tulee wilmaan niitä tulee joka päivä ja opettajilla on myös oppilaiden puhelinnumerot ja oppilaille tulee omat viestit Wilmaan.

Lisäksi työnhaku hoidetaan kirjaston koneella ja laskujen maksu, siihen ei tunti kirjaston koneella riitä. Lisäksi on työhaastatteluja teamsilla.

Wilmaan tulee kaikki tiedotteet joita tulee lähes joka päivä, siellä on lapsen lukujärjestys eli työjärjestys, sillä ilmoitetaan jos lapsi on kipeä. Jos lapsen luokalla on myyjäiset niin wilmassa keskustellaan kuka tuo mitäkin. Terveydenhoitaja ilmoittaa wilmassa terveystarkastusajat jne.

Vierailija
532/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä asioita keskiluokka voi tehdä kun hinat nousee: myydä toisen auton pois, usein on vain ns. kauppakassina.

Jos on vene tms., jolle vähän käyttöä, sama.

Nurkissa on kaikenlaista rahanarvoista hyväkuntoista härpäkettä. Niitä voi myydä ja niistä saa hyvinkin rahaa.

Vähentää maksullisia harrastuksia, matkailua, suoratoistopalveluja, harrastusvälineitä yms.

Ostaa vain tarpeellista, ei tee turhia remontteja vain tunnesyistä tai kun asunto kaipaisi päivitystä.

Jne.

Vierailija
533/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä asioita keskiluokka voi tehdä kun hinat nousee: myydä toisen auton pois, usein on vain ns. kauppakassina.

Jos on vene tms., jolle vähän käyttöä, sama.

Nurkissa on kaikenlaista rahanarvoista hyväkuntoista härpäkettä. Niitä voi myydä ja niistä saa hyvinkin rahaa.

Vähentää maksullisia harrastuksia, matkailua, suoratoistopalveluja, harrastusvälineitä yms.

Ostaa vain tarpeellista, ei tee turhia remontteja vain tunnesyistä tai kun asunto kaipaisi päivitystä.

Jne.

Ja meinaat ettei se ole niin jo tehnyt? Kuinka kauan tätä jatketaan niin kauan että keskiluokalle jää rahaa samanverran kuin työttömälle?

Vierailija
534/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömällä on omat nettisivut missä hän ilmoittaa hakemansa työpaikat, mennään pankkitunnuksilla. Netissä myös selataan avoimet työpaikat ja haetaan niitä. Minulla on mennyt välillä 4 tuntiakin yhteen hakemukseen joten ei mikään kirjaston yksi tunti riitä.

Lisäksi on ollut työhaastatteluita teamsilla 2 tunnin varoitusajalla.

Vierailija
535/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tulot:

1500€ netto

Vuokra 750€

Vesi 25€

Sähkö+siirto 60€

Vakuutus 10€

Bussikortti 55€

Ei pakollisiin menoihin jää siis 580€ eli samanverran kuin työtön. Jostain syystä en saa asumistukea vaikka olen 2 krt hakenut. Ei omaisuutta.

Miksi teet töitä? Sulle jäisi työttömänä enemmän varmaan enemmän käteen.

Vierailija
536/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tulot:

1500€ netto

Vuokra 750€

Vesi 25€

Sähkö+siirto 60€

Vakuutus 10€

Bussikortti 55€

Työtön voidaan laittaa työkokeiluun, tulee karenssi jos ei mene. Työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä kela maksa auton kuluja. Työkkäri voi laittaa työkokeiluun vaikka ei linja-autoja maaseudulta kulje.

Vierailija
537/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tulot:

1500€ netto

Vuokra 750€

Vesi 25€

Sähkö+siirto 60€

Vakuutus 10€

Bussikortti 55€

Oon tässä kyllä miettinyt ihan samaa, ihan tosissani pohdin että jäisin työttömäksi ja nostaisin tuen ja asumistuen sekö tekisin samaan firmaan töitä vain sen 300 euron edestä minkä työtön saa tienata, jäisi enemmän vapaa-aikaa.

Vierailija
538/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tulot:

1500€ netto

Vuokra 750€

Vesi 25€

Sähkö+siirto 60€

Vakuutus 10€

Bussikortti 55€

Työtön voidaan laittaa työkokeiluun, tulee karenssi jos ei mene. Työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä kela maksa auton kuluja. Työkkäri voi laittaa työkokeiluun vaikka ei linja-autoja maaseudulta kulje.

En minä nytkään saa mitään kilometrikorvauksia ja ei ole varaa autoon.

Työkokeilussakin jäisi varmaan enemmän käteen.

Vierailija
539/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tulot:

1500€ netto

Vuokra 750€

Vesi 25€

Sähkö+siirto 60€

Vakuutus 10€

Bussikortti 55€

Oon tässä kyllä miettinyt ihan samaa, ihan tosissani pohdin että jäisin työttömäksi ja nostaisin tuen ja asumistuen sekö tekisin samaan firmaan töitä vain sen 300 euron edestä minkä työtön saa tienata, jäisi enemmän vapaa-aikaa.

Jos irtisanot itsesi niin sulla on ensin karenssi ja sitten voit hakea vasta työttömyysrahaa.

Minulla loppui helmikuun lopussa määräaikainen sijaisuus ja odota vielä ansiosidonnaista eli sain 6 ja puoli viikkoa sitten viimeksi rahaa. Enkä edes irtisanonut itseäni.

Vierailija
540/1023 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisessä A-studiossa määriteltiin keskiluokkaan kuulumisen tulorajat, haitari oli lavea - nettotulot 1700 - 4500 euroa.

Varsinkin jos ajattelee tuota haitarin alapäätä niin tulee mieleen että alemman keskiluokan ja köyhän ero Suomessa on että se keskiluokkainen tekee työtä eikä saa tukia, käteen voi jäädä vähemmän kuin köyhällä, jos on vaikka opintolainaa maksettavana tai pakko pitää autoa.

Köyhällä tarkoitin tuossa sellaista, joka saa toimeentulotukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan