Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"
Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?
Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...
Kommentit (1023)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.
Vaihtaisitko osia kotona makaavan ihmisen kanssa? Luuletko, että sellaiset noin yleisesti ottaen ovat hirveän onnellisia ja tasapainoisia? Kateus on niin helvetin kummallinen sairaus.
Mikä kateus? Tässä mistän kateudesta ole kyse, vaan vääryydestä. En todellakaan vaihtaisi osia. Siksihän minä painan määrätietoisesti duunia, olen tehnyt niin koko ikäni, että saisin elämääni muutakin kuin perus minimin. Sitä vaan leikataan minulta jatkuvasti pois, ikäänkuin minun raatamiseni olisi joku itsestäänselvyys. Eikä minullekaan tätä "onnea ja tasapainoa" kukaan anna taivaasta, kyllä se on itse asiat tehtävä ja oivallettava. Palkitsevaa kun tekee töitä. Tosin sitä palkintoa ollaan jakamassa kovalla kädellä muille.
Sille itse tienatulle rahalle olisi käyttöä omassakin taloudessa. Miksi pitää antaa toisille?
Pitää maksaa takaisin koulutus ja kaikki mikä kuuluu hyvinvointivaltioon.
Sun elämä ja koulut on maksettu. Joku muu maksoi sun elämäs. Nyt on sun vuoro.
Se ei mene niin että sä saat ja et anna muille. Niin se ei jumalauta mene.
Onko tämä nyt tajuttu tältä erää?
Vai pitääkö takoa vielä vähän? Hä?
Miksi et itse käynyt kouluja? Koulutuksestahan ei kukaan halua leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.
Vaihtaisitko osia kotona makaavan ihmisen kanssa? Luuletko, että sellaiset noin yleisesti ottaen ovat hirveän onnellisia ja tasapainoisia? Kateus on niin helvetin kummallinen sairaus.
Mikä kateus? Tässä mistän kateudesta ole kyse, vaan vääryydestä. En todellakaan vaihtaisi osia. Siksihän minä painan määrätietoisesti duunia, olen tehnyt niin koko ikäni, että saisin elämääni muutakin kuin perus minimin. Sitä vaan leikataan minulta jatkuvasti pois, ikäänkuin minun raatamiseni olisi joku itsestäänselvyys. Eikä minullekaan tätä "onnea ja tasapainoa" kukaan anna taivaasta, kyllä se on itse asiat tehtävä ja oivallettava. Palkitsevaa kun tekee töitä. Tosin sitä palkintoa ollaan jakamassa kovalla kädellä muille.
Ehkä sun kannattaisi elää sillä minimillä niin jotain jäisikin käteen.
Kateuskortti lyödään pöytään, kun argumentit eivät ole enää riittäviä. Mutta kuka kykenee luopumaan saavuttamastaan elintasosta? Jos ja kun ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille itse tienatulle rahalle olisi käyttöä omassakin taloudessa. Miksi pitää antaa toisille?
Miksi et itse käynyt kouluja? Koulutuksestahan ei kukaan halua leikata.
Katsotaan nyt....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä teillä on käsitys että kolmannes palkastanne menee "sossupummeille" ja "loisille"??? Niistä kuulkaa maksetaan paljon enemmän sellaisia etuuksia jotka kohdistuvat keskiluokan omaan elämään! Vai luuletteko että terveydenhoito olisi niin halpaa jos siitä ei kustannettaisi teidän hoitoanne, lapsilisät tippuvat taivaasta, hävittäjät saadaan lahjoituksena, laivat seilaavat lahden toiselle puolelle teidän lippurahoillanne??? Oikeasti??
Terveydenhuollolla ei suomalaisten kannata keulia. Kyllä me keskiluokkaiset maksamme oman terveydenhuollonkin pitkälti ihan itse. Jos ne syöpähoidot ja synnytykset nyt jätetään laskuista. Lapsilisiä ollaan kovasti meiltä kinumassa pois. Hävittäjistä hyötyvät myös ne heikot. Laivan seilailun pointtia tässä yhteydessä en nyt tajunnut lainkaan.
Ja watut maksatte itse terveydenhuoltonne. Teillä on työterveys, jossa käydä natisemassa. Työttömillä ei ole.
Väitätkö sä että työttömillä pitäis olla samat etuudet kuin töissäkäyvillä? Ja ihan tiedoksi että se työterveys ei kata lasten lääkärikäyntejä. Saikkutodistukset vatsataudista esim.
Olen eri, mutta se olisi kyllä kohtuullista, että jokainen saisi hoitoa vaivoihinsa ilman, että täytyy odottaa niin kauan, että tilanne on jo tosi paha.
Ja ihan tiedoksesi, monilla matalapalkkaisilla työssä käyvilläkään ei ole työterveyshuoltoa, paitsi lakisääteinen minimi mistä ei saa mitään sairaanhoitoa. Yleensä nämä ovat vielä rankkoja fyysisiä töitä. Että olisin kyllä kattavan työterveyshuollon piirissä olevana aika tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku yksittäinen henkilö saa täällä nyt kauheita kiksejä keskiluokan haukkumisesta suu vaahdossa. Kateus vie kalatkin vedestä.
Miten voi keskiluokkaiselta puuttua lukutaito? Olen KOKO AJAN PUOLUSTANUT teitä, vaikka toki turhautunut tähän "keskusteluun" ja sen tasoon ja ilmaissutkin sen. Silti olen toistuvasti sanonut, että teidän (tai muidenkaan palkansaajien) tilanne ei ole helppo ja verotuskin nousee liian jyrkästi. Olen tarjonnut vaihtoehtoisia verotuskohteita ja miettinyt helpotusta yksinhuoltajille. Mutta joo, pelkkää haukkumista kiksien vuoksi juu...Ai että mä en aina jaksa teitä.
Parempi että poistut. Kommunikointityylisi on todella epämiellyttävä ja agressiivinen. Tukahduttaa hyvän keskustelun.
Mikä sinä olet toisia käskemään poistumaan. Ehkä.on parempi, että lähdet itse. (En nyt laita solvauksia tähän, kuten sinä teit)
Eri
Luetun ymmärtäminen. Ketään ei ole käsketty poistumaan. Ketään ei ole solvattu. Muka eri? En usko. Sama taidat olla. Ja kaksi nuolta samantien kaikkeen.
Sinä kehitit poistumaan ja soivasit perään. En näe tähän mitään syytä kuin oman herkkänahkaisuutesi. Minua ei kiinnosta kenenenä minua pidät, olen kuitenkin eri henkilö kuin tuo alkuperäinen solvattu.
En ole kehittänyt yhtään mitään eikä soivata ole mikään sana. Trolli. Kärähdit.
Keskustelu tyrehtyi kun sinä ja/tai se toinen "eri" tulitte keskusteluun. Dunning gruger kaikuu kauas. Kaikki muut ovat tyhmiä ja vain sinä tiedät kaikesta kaiken. Nyt minä poistun. Moro. T. Sama
No en tietenkään tiedä kaikkea enkä ole niin väittänytkään, mutta osaan sentään lukea ja ajatella. Moni ei näytä täällä noita hallitsevan ja en tiedä mitä se sitten on jos ei tyhmyyttä. Lukutaidon puute voi johtua myös vähäisestä "harjoittelusta", mutta ajatuksen pitäisi sentään kulkea mikäli on muka edes jokseenkin fiksu.
- tuo ylin kirjoittaja, joka ei ole poistumassa täältä yhtään mihinkään
PS Kyllä, vuosien perusteettoman ja ansiottoman vähättelyn ja solvaaminen jälkeen on vaikea jaksaa olla vain tyyni etenkin kun keskiluokka on itse pääosin melko yksinkertaista, kuten tässäkin ketjussa näkyy
Jos sä haukut muita tyhmiksi jatkuvasti, niin onko ihme että ennen pitkää aletaan vähättelemään. Yleensä kannattaa katsoa peiliin jos näyttää siltä että kaikki muut käyttäytyy huonosti.
Kerroin kyllä selvällä suomen kielellä, että se on syy, eikä seuraus. Mutta et tietenkään usko, vaikka näet tälläkin palstalla jatkuvasti kuinka meitä haukutaan ja vähätellään ja ymmärtänet kai myös sen, ettei reaalimaailmassa voi olla niin, että heterogeeninen ihmismassa toimii vain yhdellä tavalla on vain yhdenlaista...? Olen kokenut elämässäni jo paljon pahaa enkä todellakaan suostu mihin tahansa kohteluun. Vain sadisti on sitä mieltä, että joitakin voi kiusata, mutta toisia ei. Ihmisarvo ei kuitenkaan riipu lompakon paksuudesta eikä täällä ole toisille eri sääntöjä. Näin ollen jos minua kohdellaan jatkuvasti huonosti, olen täysin oikeutettu tekemään muille samaa. Tässä ketjussa ei ole sentään loisiksi haukuttu, mutta jos kykenet rehellisyyteen, on sinun myönnettävä, että vähättelyä ja leimaamista täälläkin heti oli. Palautin vain maanpinnalle sekä annoin takaisin, en muuta. Faktoja en sentään muokannut siksi, että joku asia ärsyttää eli puolustin ja puolustan teitä edelleen. Älä sinäkään ole epärehellinen ja muokkaa faktoja mielipiteidesi ja tunteidesi pohjalta. Se kertoo todellakin vain epärehellisyydestä ja saa täysin perustellusti kyseenalaistamaan myös älyn. Ja itsehän te olette jatkuvasti huutamassa miten köyhät on muka vaan tyhmiä ja kaikki johtuu suurinpiirtein siitä. Kyllä sitä peiliä tarvitset siis ennen kaikkea sinä enkä minä.
Ihan miten vaan. Sinun kaltaiset voittaa aina tässä yhteiskunnassa. Saapa nähdä kuinka kauan.
Jos jatkuva kituminen on voittamista, niin sitten toki. Elän jatkuvien kipujen kanssa ja rahojen jatkuva laskeminen perusasioiden takia on raskasta ja nyt puhutaan siis ihan vain ruoasta, puhelinlaskuista ja muusta pakollisesta. En ole matkustanut sen jälkeen kun tipahdin tuille enkä omista mitään, millä olisi mitään todellista rahallista arvoa. Minulla ei ole varaa leikkauttaa edes hiuksiani tai hankkia kaikkia tarpeellisia vaatteita ja asusteita. Olen aina vain kotona, sillä minulla ei ole varaa käydä missään eikä edes hankkia bussilippua. Nyt tosin jo terveyskin estää eikä hoitoon oikein pääse. Jos tämä on voittajan elämää, niin ei voi kuin ihmetellä. Keskiluokkaisten läheisten elämä ei ole lähelläkään omaani ja hyvä tietysti niin. On silti aidosti huolestuttavaa, miten hulluja kuvitelmia ihmisillä on siitä, mitä on olla köyhä ja usein kipeä suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaas uusiks. Siis että työssäkäyvien pitää maksaa (niiden helvetillisten verojen jälkeen) koulutus takaisin yhteiskunnalle mutta täysin vastikkeettomat loputtomat sossuetuudet on ok?
Kyllä tätä ehkä vähän vielä pitää takoa.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä pienituloisena olen samaa mieltä.
Tein pienellä palkalla raskasta työtä, josta maksettiin huonosti. Nyt teen paljon kevyempää työtä ja tavallaan mulla on myös vähemmän vastuuta, mutta palkkaa saan yli kaksi kertaa sen minkä ennen. Joinakin päivinä mulla ei ole mitään tekemistä ja etäilen vaan kotona. Päivystän sähköpostia ja kattelen Netflixiä (ja ei, en ole töissä julkisella, vaan ihan tavallisessa yrityksessä).
Sillä pienellä palkalla mä kuitenkin maksoin asuntolainaa ja perustin perhettä puolison kanssa (joka myös sain minimipalkkaa). Totta kai elintaso nousi kun palkka nousi, mutta mä en tosiaankaan pidä minään automaationa sitä, että on varma lomailla ulkomailla, ostaa kallis auto ja merkkivaatteita. Tiedän, että ihminen tulee mainiosti toimeen ilmankin ja voi elää hyvää&elämyksellistä elämää vähemmälläkin.
Tavallisessa yrityksessä ei katseltaisi päivääkään konttorilla aikaansa kuluttavaa työntekijää, jolla ei riitä älli kysyä töitä, jos ei niitä nenän eteen kanneta. Kotona sitten lusmuillaan = etäillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku yksittäinen henkilö saa täällä nyt kauheita kiksejä keskiluokan haukkumisesta suu vaahdossa. Kateus vie kalatkin vedestä.
Miten voi keskiluokkaiselta puuttua lukutaito? Olen KOKO AJAN PUOLUSTANUT teitä, vaikka toki turhautunut tähän "keskusteluun" ja sen tasoon ja ilmaissutkin sen. Silti olen toistuvasti sanonut, että teidän (tai muidenkaan palkansaajien) tilanne ei ole helppo ja verotuskin nousee liian jyrkästi. Olen tarjonnut vaihtoehtoisia verotuskohteita ja miettinyt helpotusta yksinhuoltajille. Mutta joo, pelkkää haukkumista kiksien vuoksi juu...Ai että mä en aina jaksa teitä.
Parempi että poistut. Kommunikointityylisi on todella epämiellyttävä ja agressiivinen. Tukahduttaa hyvän keskustelun.
Hyvän keskustelun?! Hyvää keskustelua on esittää osin valheellisia väittämiä, vyöryttää pelkkää omaa näkemystään edes yrittämättä kuunnella muita tai pohtia eri ratkaisuvaihtoehtoja, keskittyä vähättelemään itseään huonompaan asemaan joutuneita jne.? Ok...
Keskustelu oli oikein hyvä kunnes sinä tai eri tulit/te räyhäämään ja haukkumaan muita tyhmiksi.
Totta kai oli, kun silloin sai rauhassa valehdella miten tuilla on helppoa ja sama elintaso kuin keskiluokalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet rauhoittunut, niin kannattaa muistaa,mitä YHTEISkunta tarkoittaa. Täällä ei olla nauttimassa suomen koulutuksesta, sairaanhoidosta, ym. julkisista palveluista, kuten tukiverkoista, ilmaiseksi. Myös sinä osallistut veroinesi, kuten me kaikki muutkin. Tämä maa ei pyöri, jos jokainen oikeistolaisella unelmalla elää kuin karhut vatukossa, piittaamatta yhtään mistään muusta kuin itsestään.
Mitä ihmettä sä höliset. Minä nimenomaan pyöritän tätä YHTEISkuntaa raatamalla ja sillä että lähes puolet tuloistani nyhdetään. Myös sinulla olisi ollut mahdollisuus opiskella ja alkaa kannattelemaan yhteiskuntaa mutta ilmeisesti valitsit sen kannateltavan roolin. En arvosta.
No kyllä keskiluokkaa pienituloisemmat todella pyörittää tätä yhteiskuntaa raatamalla myös! He tekee suorittavan työn ja mahdollistavat siistit kaupungit ja työpaikat, päivähoidon lapsille, hoitoa sairaille jne.
Nämäkin henkilöt kuuluu keskiluokkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinä olet toisia käskemään poistumaan. Ehkä.on parempi, että lähdet itse. (En nyt laita solvauksia tähän, kuten sinä teit)
Eri
Luetun ymmärtäminen. Ketään ei ole käsketty poistumaan. Ketään ei ole solvattu. Muka eri? En usko. Sama taidat olla. Ja kaksi nuolta samantien kaikkeen.
Sinä kehitit poistumaan ja soivasit perään. En näe tähän mitään syytä kuin oman herkkänahkaisuutesi. Minua ei kiinnosta kenenenä minua pidät, olen kuitenkin eri henkilö kuin tuo alkuperäinen solvattu.
En ole kehittänyt yhtään mitään eikä soivata ole mikään sana. Trolli. Kärähdit.
Keskustelu tyrehtyi kun sinä ja/tai se toinen "eri" tulitte keskusteluun. Dunning gruger kaikuu kauas. Kaikki muut ovat tyhmiä ja vain sinä tiedät kaikesta kaiken. Nyt minä poistun. Moro. T. Sama
No en tietenkään tiedä kaikkea enkä ole niin väittänytkään, mutta osaan sentään lukea ja ajatella. Moni ei näytä täällä noita hallitsevan ja en tiedä mitä se sitten on jos ei tyhmyyttä. Lukutaidon puute voi johtua myös vähäisestä "harjoittelusta", mutta ajatuksen pitäisi sentään kulkea mikäli on muka edes jokseenkin fiksu.
- tuo ylin kirjoittaja, joka ei ole poistumassa täältä yhtään mihinkään
PS Kyllä, vuosien perusteettoman ja ansiottoman vähättelyn ja solvaaminen jälkeen on vaikea jaksaa olla vain tyyni etenkin kun keskiluokka on itse pääosin melko yksinkertaista, kuten tässäkin ketjussa näkyy
Jos sä haukut muita tyhmiksi jatkuvasti, niin onko ihme että ennen pitkää aletaan vähättelemään. Yleensä kannattaa katsoa peiliin jos näyttää siltä että kaikki muut käyttäytyy huonosti.
Kerroin kyllä selvällä suomen kielellä, että se on syy, eikä seuraus. Mutta et tietenkään usko, vaikka näet tälläkin palstalla jatkuvasti kuinka meitä haukutaan ja vähätellään ja ymmärtänet kai myös sen, ettei reaalimaailmassa voi olla niin, että heterogeeninen ihmismassa toimii vain yhdellä tavalla on vain yhdenlaista...? Olen kokenut elämässäni jo paljon pahaa enkä todellakaan suostu mihin tahansa kohteluun. Vain sadisti on sitä mieltä, että joitakin voi kiusata, mutta toisia ei. Ihmisarvo ei kuitenkaan riipu lompakon paksuudesta eikä täällä ole toisille eri sääntöjä. Näin ollen jos minua kohdellaan jatkuvasti huonosti, olen täysin oikeutettu tekemään muille samaa. Tässä ketjussa ei ole sentään loisiksi haukuttu, mutta jos kykenet rehellisyyteen, on sinun myönnettävä, että vähättelyä ja leimaamista täälläkin heti oli. Palautin vain maanpinnalle sekä annoin takaisin, en muuta. Faktoja en sentään muokannut siksi, että joku asia ärsyttää eli puolustin ja puolustan teitä edelleen. Älä sinäkään ole epärehellinen ja muokkaa faktoja mielipiteidesi ja tunteidesi pohjalta. Se kertoo todellakin vain epärehellisyydestä ja saa täysin perustellusti kyseenalaistamaan myös älyn. Ja itsehän te olette jatkuvasti huutamassa miten köyhät on muka vaan tyhmiä ja kaikki johtuu suurinpiirtein siitä. Kyllä sitä peiliä tarvitset siis ennen kaikkea sinä enkä minä.
Ihan miten vaan. Sinun kaltaiset voittaa aina tässä yhteiskunnassa. Saapa nähdä kuinka kauan.
Jos jatkuva kituminen on voittamista, niin sitten toki. Elän jatkuvien kipujen kanssa ja rahojen jatkuva laskeminen perusasioiden takia on raskasta ja nyt puhutaan siis ihan vain ruoasta, puhelinlaskuista ja muusta pakollisesta. En ole matkustanut sen jälkeen kun tipahdin tuille enkä omista mitään, millä olisi mitään todellista rahallista arvoa. Minulla ei ole varaa leikkauttaa edes hiuksiani tai hankkia kaikkia tarpeellisia vaatteita ja asusteita. Olen aina vain kotona, sillä minulla ei ole varaa käydä missään eikä edes hankkia bussilippua. Nyt tosin jo terveyskin estää eikä hoitoon oikein pääse. Jos tämä on voittajan elämää, niin ei voi kuin ihmetellä. Keskiluokkaisten läheisten elämä ei ole lähelläkään omaani ja hyvä tietysti niin. On silti aidosti huolestuttavaa, miten hulluja kuvitelmia ihmisillä on siitä, mitä on olla köyhä ja usein kipeä suomalainen.
Kuten sanottu, ihan miten vaan. Mutta ei silti kannata haukkua oravanpyörässä painavia tyhmiksi. Kipumme on meilläkin. Ei tää ole kellekään helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaas uusiks. Siis että työssäkäyvien pitää maksaa (niiden helvetillisten verojen jälkeen) koulutus takaisin yhteiskunnalle mutta täysin vastikkeettomat loputtomat sossuetuudet on ok?
Kyllä tätä ehkä vähän vielä pitää takoa.
Röyhkeyttä on tässä elättijoukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te tappelette keskenänne ja annatte samaan aikaan rikkaiden olla rauhassa kaikkine epäreiluine etuoikeuksineen, joista on vain haittaa valtiontaloudelle? Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Tyhmyys ilmeisesti.
Turhaahan se riitely onkin. Toivoisin vaan vähän suhteellisuudentajua myös köyhiltä. Ei tarvitse olla mikään matemaatikko, että osaisi vähän laskea mitä se keskiluokan perus elämä maksaa ilman ökyilyä. Jos peruspalkka on keskiluokalle tyypillinen 3500€, siitä jää käteen noin 2200-2600, josta maksetaan KAIKKI, myös ne kulut jotka kotona olija saa suhteellisen helposti sossusta. Tuo keskiluokkainen vaan ei saa mitään tukia tuohon lisäksi vaikka sairastuisi ja lääkkeisiin uppoaisi yhtäkkiä 200€. Työhön tarvittavan auton tengas hajoaa ja joudutaan uusimaan 2 rengasta, niihinkin menee pari sataa. Kas, kun korotkin nousi juuri 100€ kuukaudessa, sähkölasku 70€ kuussa ja ruokakulut 100€ kuussa... Hups... Katos kun auton vakuutuksessakin on eräpäivä ja lapsi tarvitsee uudet kumisaappaat. Laitanko tässä kuussa säästöön sen tavallisen 50€? Eipä jäänyt laitettavaksi.
Köyhät on pummineet niin kauan että ovat irrallaan työssäkäyvien elämästä ja todellisuudesta.
Jotkut tänne kirjoittavat on yhtäkuin kaikki? Ei ole etkä voi mitenkään väittää tuollaista. Ymmärrän itse varsin hyvin teidän tilanteen ja olen puolustanut teitä aina vankasti. Kukaan ei silti kuuntele eikä edes mieti, jos yrittää ehdottaa joitain muita ratkaisuja. En sitten tiedä mistä se johtuu. Ja pummineet? Onpa rumaa puhetta ihmisistä, jotka ovat usein sietämättömänkin kovia kokeneet. Niin ja en ole itse käsiojossa, vaan ainoastaan toivonut, ettei ihan kaikkea vietäisi, että saisi lapsen tolpillaan aikuisuuteen ja työelämään ja ettei nälässä tarvitsisi olla.
No sen keskituloisen lapsenko pitää sitten olla ilman kumisaappaita, että tuella elävän lapsi saa sossusta maksusitoumuksen niihin kumisaappaisiin?
Miksi minä siis teen töitä, josta minua enemmän hyötyy joku muu? Olen kyllästynyt iän ikuiseen maksajan rooliin kun ei ole enää annettavaa.
Älä viitsi aikuinen ihminen. Jos jollakin ei oikeasti ole varaa lapsen kumisaappaisiin, niin hän ei ole mitään keskiluokkaa. Tässä eivät ole nyt keskiluokan kumisaappaat vaarassa vaan ainoa mitä keskiluokalta on toivottu on jonkinlainen suhteellisuudentaju uhriutumisessa.
Eri
https://ilmiomedia.fi/artikkelit/kuka-kuuluu-keskiluokkaan-keskiluokka-…
Tuossa kerrotaan OECD:n määritelmän mukaan n. 80 % prosentin suomalaisista kuuluvan keskiluokkaan (2015). Uskallan väittää että tähän 80 % mahtuu jo monta, joiden täytyy miettiä voidaanko ostaa kumisaappaat tässä kuussa vai meneekö rahat johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet rauhoittunut, niin kannattaa muistaa,mitä YHTEISkunta tarkoittaa. Täällä ei olla nauttimassa suomen koulutuksesta, sairaanhoidosta, ym. julkisista palveluista, kuten tukiverkoista, ilmaiseksi. Myös sinä osallistut veroinesi, kuten me kaikki muutkin. Tämä maa ei pyöri, jos jokainen oikeistolaisella unelmalla elää kuin karhut vatukossa, piittaamatta yhtään mistään muusta kuin itsestään.
Mitä ihmettä sä höliset. Minä nimenomaan pyöritän tätä YHTEISkuntaa raatamalla ja sillä että lähes puolet tuloistani nyhdetään. Myös sinulla olisi ollut mahdollisuus opiskella ja alkaa kannattelemaan yhteiskuntaa mutta ilmeisesti valitsit sen kannateltavan roolin. En arvosta.
No kyllä keskiluokkaa pienituloisemmat todella pyörittää tätä yhteiskuntaa raatamalla myös! He tekee suorittavan työn ja mahdollistavat siistit kaupungit ja työpaikat, päivähoidon lapsille, hoitoa sairaille jne.
Eivät kuulu. No, sairaanhoitajat kuulunevat, mutta lähihoitajat eivät kyllä kuulu.
Matalapalkkatyöläisten elintaso on todella kaukana siitä mitä se on keskiluokalla, ja kertoo jotain siitä kuinka pihalla keskiluokka on oikeasti pienituloisten ihmisten elämän realiteeteista, kun luullaan, että jollain siivoojalla on keskiluokkainen elintaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole kenenkään loisimisen maksamisesta vaan siitä, että jonkun keskiluokkaisen ihmisen maailma menee mukamas nurin, kun ruoan hinta vähän nousee. Ei ole minkäänlaista suhteellisuudentajua, ja tällaista äärimmäistä typeryyttä vielä tuetaan joka tuutista. Jos onkin ollut pakko ottaa niin helvetin iso asuntolaina, että pieni kustannusten ja korkojen nousu aiheuttaa kriisin, niin voisi mennä itseensä. Turha ainakaan samaan aikaan inistä valtion holtittomuudesta. Ja tällaisella tilanteella ei ole köyhyyden eikä hädän kanssa yhtään mitään tekemistä. Hyvin monella vinkujalla on satojentuhansien eurojen omaisuus.
Onko ruuan hinnan nousu sitten kivaa muille? Kaupat tekee voittoa kun kansa kärsii? Mutta keskiluokkainen ei saa valittaa ikinä mistään? Ei edes korkojen keinotekoisesta noususta, ei mistään epäkohdista yhteiskunnassa? Ei toisten tukikikkailuista? Ihmisiä ehkä alkaa kyllästyttää käydä töissä jos se ei juuri paljon tukia enempää hyödytä. Ja kaikki keskiluokkaiset ei ole hyvätuloisia.
Ja monella keskiluokkaisella on omaisuutta, jonka eteen on aika paljon raadettu töissä. Ei silti usein ole kalleimpia laukkuja, puhelimia jne. mitä näkee kaupoissa sossun kupongeilla maksavilla olevan. Ehkä monella pienituloisellakin olisi enemmän omaisuutta, kun ei pistäisi kaikkea aina menemään vaan säästäisi ja tekisi töitä vaikka asuntoa varten. Ei ne muillekaan taivaasta tipahda. Toki toisille tipahtaa huonekalutkin sun muut yhteiskunnan piikkiin.
Mistä ihmeen sossun kupongeista puhut ja missä olet sellaisia nähnyt? Olen yrittäjä, ja ihan tosi harvoin mulla käy asiakkaita, joilla on maksusitoumus passikuvaan. Ja kukaan muu kuin tämä asiakas ei siinä tilanteessa tiedä sitä, että laskutan KELAa tai sosiaalitoimea hänen kuvastaan. Missään muualla en koskaan mitään "kuponkeja" ole nähnyt.
Ja ennen kuin kukaan riemastuu kiljumaan, että maksetaanko me näiden matkustaminenkin, niin ei. Ihmisellä täytyy nykyisin olla virallinen henkilötodistus, jotta pystyy asioitaan hoitamaan. Tämä on joko passi tai henkilökortti. Ovat suurinpiirtein samanhintaiset, ja jopa se tuilla elävä on oikeutettu valitsemaan kumman ottaa.
Kirjoitin tästä toiseenkin keskusteluun, mutta kirjoitan tähänkin:
On erittäin huolestuttavaa, kuinka epäinhimillisellä tavalla täällä puhutaan heikompiosaisista: loiset, elätit, puhutaan kuinka nämä vain lisääntyvät jne.
Aina kun jossakin yhteiskunnassa on ihan konkreettisesti alettu tuhota jotakin ihmisryhmää, on tämä ryhmä ensin dehumanisoitu kielenkäytön tasolla ja tämä ryhmä on myös esitetty syyllisenä kaikkiin yhteiskunnan ongelmiin. Että meillä menisi hyvin jos noita tuollaisia ei olisi.
Miettikää vähän mihin tämä voi vielä johtaa ja haluatteko todella olla sitä edistämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te tappelette keskenänne ja annatte samaan aikaan rikkaiden olla rauhassa kaikkine epäreiluine etuoikeuksineen, joista on vain haittaa valtiontaloudelle? Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Tyhmyys ilmeisesti.
Turhaahan se riitely onkin. Toivoisin vaan vähän suhteellisuudentajua myös köyhiltä. Ei tarvitse olla mikään matemaatikko, että osaisi vähän laskea mitä se keskiluokan perus elämä maksaa ilman ökyilyä. Jos peruspalkka on keskiluokalle tyypillinen 3500€, siitä jää käteen noin 2200-2600, josta maksetaan KAIKKI, myös ne kulut jotka kotona olija saa suhteellisen helposti sossusta. Tuo keskiluokkainen vaan ei saa mitään tukia tuohon lisäksi vaikka sairastuisi ja lääkkeisiin uppoaisi yhtäkkiä 200€. Työhön tarvittavan auton tengas hajoaa ja joudutaan uusimaan 2 rengasta, niihinkin menee pari sataa. Kas, kun korotkin nousi juuri 100€ kuukaudessa, sähkölasku 70€ kuussa ja ruokakulut 100€ kuussa... Hups... Katos kun auton vakuutuksessakin on eräpäivä ja lapsi tarvitsee uudet kumisaappaat. Laitanko tässä kuussa säästöön sen tavallisen 50€? Eipä jäänyt laitettavaksi.
Köyhät on pummineet niin kauan että ovat irrallaan työssäkäyvien elämästä ja todellisuudesta.
Jotkut tänne kirjoittavat on yhtäkuin kaikki? Ei ole etkä voi mitenkään väittää tuollaista. Ymmärrän itse varsin hyvin teidän tilanteen ja olen puolustanut teitä aina vankasti. Kukaan ei silti kuuntele eikä edes mieti, jos yrittää ehdottaa joitain muita ratkaisuja. En sitten tiedä mistä se johtuu. Ja pummineet? Onpa rumaa puhetta ihmisistä, jotka ovat usein sietämättömänkin kovia kokeneet. Niin ja en ole itse käsiojossa, vaan ainoastaan toivonut, ettei ihan kaikkea vietäisi, että saisi lapsen tolpillaan aikuisuuteen ja työelämään ja ettei nälässä tarvitsisi olla.
No sen keskituloisen lapsenko pitää sitten olla ilman kumisaappaita, että tuella elävän lapsi saa sossusta maksusitoumuksen niihin kumisaappaisiin?
Miksi minä siis teen töitä, josta minua enemmän hyötyy joku muu? Olen kyllästynyt iän ikuiseen maksajan rooliin kun ei ole enää annettavaa.
Älä viitsi aikuinen ihminen. Jos jollakin ei oikeasti ole varaa lapsen kumisaappaisiin, niin hän ei ole mitään keskiluokkaa. Tässä eivät ole nyt keskiluokan kumisaappaat vaarassa vaan ainoa mitä keskiluokalta on toivottu on jonkinlainen suhteellisuudentaju uhriutumisessa.
Eri
Olen keskiluokkainen ja palkka yli 5000. Olen silti myös teinien yksinhuoltaja, jonka ruokakulut, sähkö, asuminen, töihin liikkuminen, lämmitys, lainan korot on kaikki nousseet hurjasti. Tosiaankin keskustellaan, saadaanko tässä kuussa kumisaappaat. Sekoitit nyt keskiluokan rikkaisiin.
Sulla taitaa olla jo aika korkea veroprosenttikin. Eihän tuo hulppeaa ole, mutta toisaalta yksinhuoltajuus lienee tässä se kaikkein ratkaisevin asia. Se on harmi, mutta siihen auttaisi parhaiten nimenomaan yksinhuoltajille kohdennettu tuki. Miten elarit, saatko niitä vai onko teillä viikko-viikko-systeemi?
5000 euroa ansaitsevalle ei ole kyllä mitään tukia tarjolla, vaikka olisi kuinka yksinhuoltaja.
En minä niin väittänytkään, vaan pohdin vain, että sellainen voisi helpottaa juuri nimenomaan yksinhuoltajien tilannetta. Olisiko se sitten korotus lapsilisään vai mikä, en tiedä.
Onhan meillä yksinhuoltajakorotus lapsilisässä, mutta että tarvitseeko viisi tonnia tienaava miten mittavia korotuksia, niin onkin sitten toinen kysymys.
No tajuatko nyt lainkaan, että tuosta menee iso osa veroihin ja sen jälkeen on kustannettava asuminen ja kaikki yksin? Ei tuo mitään hulppeaa ole nähnytkään!
Kai minä nyt yksinhuoltajana (täysin yh) sen ymmärrän. Saan 900 eläkettä+asumistuen, sekä minimielarin Kelasta ja vielä toisesta lapsesta lapsilisän. On tuo hulppeaa minun elämääni verrattuna. Minulla tosin ei ole työhön liittyviä kuluja tietenkään.
Toki, mutta kyllä jotkin varallisuuserot on vielä oltava. Työstä ja opiskelusta on hyödyttävä. Olen itsekin sairastunut ja sivussa ja elämä on hankalaa, mutta ei sille mitään voi ja se on vain pakko hyväksyä. Itse toivoisin vain, että yhteiskunta olisi reilu, inhimillinen ja yhdenvertainen niin, ettei joitakin ihmisryhmiä kohdeltaisi eri tavoin. Nyt mm. rikkaat pääsevät osin kuin koirat veräjästä ja tämä ei näytä haittaavan yhtään ketään. Meillä on sitä paitsi jo paljon useamman polven perijöitä, jotka eivät ole tehneet mitään alati kasvavan omaisuutensa eteen. Ovat vieläpä saanet valtiolta reilun kymmenentuhannen potin säästettyjä tai sijoitettuja lapsilisiä. Näitä ei kuitenkaan voi jostain ihmeen syystä vaatia osallistumaan taloustalkoisiin tai muutakaan. Ei, vaikka yhä useampi on kaikkea muuta kuin kunnollinen yhteiskunnan jäsen. Todella moni pyörii kyseenalaisissa porukoissa eikä touhu kestä päivänvaloa ja sama koskee joskus bisneksiäkin. Mutta ei, näiden pitää saada touhuta rauhassa, kiertää veroja sekä piilotella rahoja, "puuteroida" nokkaa ja köyhä ja kipeä on se, jota vaaditaan tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kuulu. No, sairaanhoitajat kuulunevat, mutta lähihoitajat eivät kyllä kuulu.
Matalapalkkatyöläisten elintaso on todella kaukana siitä mitä se on keskiluokalla, ja kertoo jotain siitä kuinka pihalla keskiluokka on oikeasti pienituloisten ihmisten elämän realiteeteista, kun luullaan, että jollain siivoojalla on keskiluokkainen elintaso.
Ja matalapalkkaiset ovat totaalisen pihalla progressiivisesta verotuksesta. 2000 euroa tienaavan ja 4000 euroa tienaavan nettotuloissa ei kovin suurta eroa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka on osin aidosti kovilla, mutta vastaus ei ole huono-osaisuuden lisääminen vaan perustuslainkin hengen mukainen YHDENVERTAINEN ja OIKEUDENMUKAINEN verotus, jossa ei ole epäreiluja ja kohtuuttomia etuoikeuksia eikä porsaanreikiä. Nyt rikkaat saavat perusteetonta etua ja jatkavat ansiotonta vaurastumistaan siinä missä kaikki muut kituuttaa. Ja tämä sallitaan ja ihmiset keskittyvät tappelemaan keskenään. Ei ihme, että rikkaat pitävät muita tyhminä ja nauravat matkalla pankkiin. Tehän suostutte ihan mihin vaan ja siihen riittää pelkkä pskaa puhuvan poliitikon sana! Uskomatonta! Ehkä te olettekin ansainneet kaiken tämän kurjuuden.
Mikä yhdenvertainen ja oikeudenmukainen verotus, jos palkasta riipaistaan kolmannes vähintään jo lähtiessä sossupummeille?
Sun kannattais tutustua nyt siihen, mihin verotuloja oikeasti käytetään. Toimeentulotuki on budjetista jotakuinkin 1% luokkaa. Ihan valtavan paljon enemmän rahaa menee esim. eläkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä teillä on käsitys että kolmannes palkastanne menee "sossupummeille" ja "loisille"??? Niistä kuulkaa maksetaan paljon enemmän sellaisia etuuksia jotka kohdistuvat keskiluokan omaan elämään! Vai luuletteko että terveydenhoito olisi niin halpaa jos siitä ei kustannettaisi teidän hoitoanne, lapsilisät tippuvat taivaasta, hävittäjät saadaan lahjoituksena, laivat seilaavat lahden toiselle puolelle teidän lippurahoillanne??? Oikeasti??
Terveydenhuollolla ei suomalaisten kannata keulia. Kyllä me keskiluokkaiset maksamme oman terveydenhuollonkin pitkälti ihan itse. Jos ne syöpähoidot ja synnytykset nyt jätetään laskuista. Lapsilisiä ollaan kovasti meiltä kinumassa pois. Hävittäjistä hyötyvät myös ne heikot. Laivan seilailun pointtia tässä yhteydessä en nyt tajunnut lainkaan.
Ja watut maksatte itse terveydenhuoltonne. Teillä on työterveys, jossa käydä natisemassa. Työttömillä ei ole.
Saattaisit yllättyä mikä on miniminä työterveyshuollossa. Ei työsuhteessa oleminen todellakaan tarkoita että saa kaikki terveyspalvelut sitä kautta.
Mä tunnen useammankin ja itse oon myös siinä rajalla kannattaako työnteko. Lapsia nimittäin 4.