Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
181/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellasta se on, ei keskiluokka halua alkaa laittamaan asuntojaan lihoiksi kun asuntolainojen ja yhtiövastikkeiden hinnat ovat tuplaantuneet vain, jotta samaan aikaan voi elättää sossulaumaa ilman, että sossulauman saamia tuloja leikataan. 

Siinä kirjoittelee yksinkertainen ihminen. Vai tahallaanko levität propagandaa?

Ellet sitten tarkoita sossulaumalla kokoomuslaisia yrittäjiä ja asuntosijokttajia, joille kelpaa kaikki mahdolliset yritystuet, ilmaiset työntekijät ja veroedut?

Et tarkoita, kun ei sinun älysi riitä siihen.

Vierailija
182/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku yksittäinen henkilö saa täällä nyt kauheita kiksejä keskiluokan haukkumisesta suu vaahdossa. Kateus vie kalatkin vedestä.

Miten voi keskiluokkaiselta puuttua lukutaito? Olen KOKO AJAN PUOLUSTANUT teitä, vaikka toki turhautunut tähän "keskusteluun" ja sen tasoon ja ilmaissutkin sen. Silti olen toistuvasti sanonut, että teidän (tai muidenkaan palkansaajien) tilanne ei ole helppo ja verotuskin nousee liian jyrkästi. Olen tarjonnut vaihtoehtoisia verotuskohteita ja miettinyt helpotusta yksinhuoltajille. Mutta joo, pelkkää haukkumista kiksien vuoksi juu...Ai että mä en aina jaksa teitä.

Parempi että poistut. Kommunikointityylisi on todella epämiellyttävä ja agressiivinen. Tukahduttaa hyvän keskustelun.

Mikä sinä olet toisia käskemään poistumaan. Ehkä.on parempi, että lähdet itse. (En nyt laita solvauksia tähän, kuten sinä teit)

Eri

Luetun ymmärtäminen. Ketään ei ole käsketty poistumaan. Ketään ei ole solvattu. Muka eri? En usko. Sama taidat olla. Ja kaksi nuolta samantien kaikkeen.

Sinä kehitit poistumaan ja soivasit perään. En näe tähän mitään syytä kuin oman herkkänahkaisuutesi. Minua ei kiinnosta kenenenä minua pidät, olen kuitenkin eri henkilö kuin tuo alkuperäinen solvattu.

En ole kehittänyt yhtään mitään eikä soivata ole mikään sana. Trolli. Kärähdit.

Keskustelu tyrehtyi kun sinä ja/tai se toinen "eri" tulitte keskusteluun. Dunning gruger kaikuu kauas. Kaikki muut ovat tyhmiä ja vain sinä tiedät kaikesta kaiken. Nyt minä poistun. Moro. T. Sama

No en tietenkään tiedä kaikkea enkä ole niin väittänytkään, mutta osaan sentään lukea ja ajatella. Moni ei näytä täällä noita hallitsevan ja en tiedä mitä se sitten on jos ei tyhmyyttä. Lukutaidon puute voi johtua myös vähäisestä "harjoittelusta", mutta ajatuksen pitäisi sentään kulkea mikäli on muka edes jokseenkin fiksu.

- tuo ylin kirjoittaja, joka ei ole poistumassa täältä yhtään mihinkään

PS Kyllä, vuosien perusteettoman ja ansiottoman vähättelyn ja solvaaminen jälkeen on vaikea jaksaa olla vain tyyni etenkin kun keskiluokka on itse pääosin melko yksinkertaista, kuten tässäkin ketjussa näkyy

Jos sä haukut muita tyhmiksi jatkuvasti, niin onko ihme että ennen pitkää aletaan vähättelemään. Yleensä kannattaa katsoa peiliin jos näyttää siltä että kaikki muut käyttäytyy huonosti.

Kerroin kyllä selvällä suomen kielellä, että se on syy, eikä seuraus. Mutta et tietenkään usko, vaikka näet tälläkin palstalla jatkuvasti kuinka meitä haukutaan ja vähätellään ja ymmärtänet kai myös sen, ettei reaalimaailmassa voi olla niin, että heterogeeninen ihmismassa toimii vain yhdellä tavalla on vain yhdenlaista...? Olen kokenut elämässäni jo paljon pahaa enkä todellakaan suostu mihin tahansa kohteluun. Vain sadisti on sitä mieltä, että joitakin voi kiusata, mutta toisia ei. Ihmisarvo ei kuitenkaan riipu lompakon paksuudesta eikä täällä ole toisille eri sääntöjä. Näin ollen jos minua kohdellaan jatkuvasti huonosti, olen täysin oikeutettu tekemään muille samaa. Tässä ketjussa ei ole sentään loisiksi haukuttu, mutta jos kykenet rehellisyyteen, on sinun myönnettävä, että vähättelyä ja leimaamista täälläkin heti oli. Palautin vain maanpinnalle sekä annoin takaisin, en muuta. Faktoja en sentään muokannut siksi, että joku asia ärsyttää eli puolustin ja puolustan teitä edelleen. Älä sinäkään ole epärehellinen ja muokkaa faktoja mielipiteidesi ja tunteidesi pohjalta. Se kertoo todellakin vain epärehellisyydestä ja saa täysin perustellusti kyseenalaistamaan myös älyn. Ja itsehän te olette jatkuvasti huutamassa miten köyhät on muka vaan tyhmiä ja kaikki johtuu suurinpiirtein siitä. Kyllä sitä peiliä tarvitset siis ennen kaikkea sinä enkä minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

Onko todellinen köyhyys myös tiettyä järjen köyhyyttä, tekee aina vääriä valintoja ym.? Tuntuu, että köyhyydestä pääseminen on yksinkertaisimmillaan sitä töihin menemistä.

Itsekin olin pitkään työttömänä ja köyhänä, kunnes opiskelin ja menin töihin.

Nyt jättäisin työttömyyden ja köyhyyden nopeammin jos saisin valita uudelleen.

Keskiluokalla on kaksi tapaa menestyä elämässä; älykkyys ja ahkeruus. Yleensä molempia tarvitaan. Pelkästään toisella ei pärjää.

Näiden vastakohtana on; tyhmyys ja laiskuus. Tätä joukko kesiluokka elättää.

"Tyhmyydestä" puheen ollen, mitä sinä sitten haluaisit, että tehtäisiin niille, joilla on sellaisia oppimisvaikeuksia, että mikään ahkeruus ei niitä kompensoi ja tästä seuraa tuo vihaamasi elätettävänä oleminen? Pitäisikö heidät heittää kadulle? Näitä on kuule aika paljon esim. pitkäaikaistyöttömien joukossa. Sehän ei ole millään lailla ihmisen oma valinta, että on syntynyt heikkojen kognitiivisten kykyjen kanssa. Ei nykyisillä työmarkkinoilla enää ole sellaisia aputöitä joita siinä voisi tehdä. Ja vaikka olisikin, niin yhdestäkään niistä ei makseta sellaista palkkaa, että sillä eläisi muuten kuin köyhänä.

No sen verran tällaisen henkilön tulisi sitten kuitenkin ymmärtää, että perhettä hän ei voi perustaa. Jos ei kykene elättämään edes itseään, ei missään nimessä hälle sitten lapsiakaan. Valitettavasti tämäkään ei ole itsestäänselvyys näille vähempiosaisille.

No entä jos lapsia kuitenkin on. Mitä niille pitäisi tehdä, ansaitsevatko jotain apua vai ovatko mielestäsi yhtä halveksittavia kuin vanhempansa?

Tämä se on todella vahingollinen kierre. Tulee hiton kalliiksi. Raha kun ei kasva puussa eikä tule seinästä, se on aina jonkun selkänahasta. Tähän nyt sen enempää ratkaisuita ala ehdottelee, tulee vielä bannit.

Niin, ne "ratkaisut" on kyllä luettu täältä aiemmin monta kertaa. Ne ovat olleet semmoisia, että eräs viiksekäs setä Saksasta olisi ollut tosi hyvillään jos olisi tiennyt kuinka paljon hänen aatteillaan on kannatusta vielä 2000-luvun pohjoismaisessa demokratiassakin.

Kumman muuten luulet ehkäisevän tuota mainitsemaasi kierrettä tehokkaammin, sen, että huono-osaisen perheen lapselle tarjotaan tukea vai sen, että huono-osaisen perheen lapselle tarjotaan pelkkää halveksuntaa ja vihaa?

Kyllä YHTEISkunnassa kaikkien pitää kantaa vastuuta. Ymmärräthän sinä että järjestelmä romahtaa ennenpitkää eikä se ole kenenkään etu, vähiten näiden vähäosaisten. Keskiluokka painaa oravanpyörässä entistä kovempaa että vähä-äly.. lahjaiset saavat lisääntyä ja elää kivasti. Kyllä tämä tulee loppumaan tavalla tai toisella ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
184/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha temppu usuttaa keskiluokka ja köyhät toisiaan vastaan. 

Vierailija
185/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perehdypäs asiaan uudelleen. Esim molemmissa etu/takapyörissä pitää olla yhtä kuluneet renkaat tai katsastusmies voi hylätä. Monet vastuulliset rengasliikkeet ei edes myy yhtä rengasta erikseen koska se vaikuttaa muun muassa turvallisuuteen.

Täh? Ei oo kyllä meikäläisen autoa tuollaisista syystä hylätty. Ja sitäpaitsi näissä käytetään luovuutta. Autoni hylättiin liian suuren nastaeron vuoksi katsastuksessa. No koska katsastus oli huhtikuussa, niin ruuvasin kesärenkaat alle ja homma ok. Vuoden päästä sama juttu, talvirenkaat ei kelpaa. No sitten nypin niistä nastat irti ja ajelin niillä vielä kesän

Lisäksi tori.fi on täynnä renkaita.

Ookko sää ihan kädetön?

Katoppas vaikka tuo. Ensimmäinen gooletulos. Lisääkin löytyy

https://vianor.fi/rengastietoa/rengasfaktoja/rengasmaaraykset/

"Samalla akselilla renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset"

Tarkoittaa käytännössä sitä, että et voi ajella eripari renkailla, vaikka ne olisi samanlaiset niin pitää olla yhtä kuluneetkin.

En ota sitä riskiä että rengasratsiassa työmatka tyssää tähän. Sinne töihin on mentävä että voi kustantaa elämäntapatyöttömienkin elämää oman lisäksi.

Vierailija
186/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku yksittäinen henkilö saa täällä nyt kauheita kiksejä keskiluokan haukkumisesta suu vaahdossa. Kateus vie kalatkin vedestä.

Miten voi keskiluokkaiselta puuttua lukutaito? Olen KOKO AJAN PUOLUSTANUT teitä, vaikka toki turhautunut tähän "keskusteluun" ja sen tasoon ja ilmaissutkin sen. Silti olen toistuvasti sanonut, että teidän (tai muidenkaan palkansaajien) tilanne ei ole helppo ja verotuskin nousee liian jyrkästi. Olen tarjonnut vaihtoehtoisia verotuskohteita ja miettinyt helpotusta yksinhuoltajille. Mutta joo, pelkkää haukkumista kiksien vuoksi juu...Ai että mä en aina jaksa teitä.

Parempi että poistut. Kommunikointityylisi on todella epämiellyttävä ja agressiivinen. Tukahduttaa hyvän keskustelun.

Hyvän keskustelun?! Hyvää keskustelua on esittää osin valheellisia väittämiä, vyöryttää pelkkää omaa näkemystään edes yrittämättä kuunnella muita tai pohtia eri ratkaisuvaihtoehtoja, keskittyä vähättelemään itseään huonompaan asemaan joutuneita jne.? Ok...

Vierailija
187/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinä olet toisia käskemään poistumaan. Ehkä.on parempi, että lähdet itse. (En nyt laita solvauksia tähän, kuten sinä teit)

Eri

Luetun ymmärtäminen. Ketään ei ole käsketty poistumaan. Ketään ei ole solvattu. Muka eri? En usko. Sama taidat olla. Ja kaksi nuolta samantien kaikkeen.

Sinä kehitit poistumaan ja soivasit perään. En näe tähän mitään syytä kuin oman herkkänahkaisuutesi. Minua ei kiinnosta kenenenä minua pidät, olen kuitenkin eri henkilö kuin tuo alkuperäinen solvattu.

En ole kehittänyt yhtään mitään eikä soivata ole mikään sana. Trolli. Kärähdit.

Keskustelu tyrehtyi kun sinä ja/tai se toinen "eri" tulitte keskusteluun. Dunning gruger kaikuu kauas. Kaikki muut ovat tyhmiä ja vain sinä tiedät kaikesta kaiken. Nyt minä poistun. Moro. T. Sama

No en tietenkään tiedä kaikkea enkä ole niin väittänytkään, mutta osaan sentään lukea ja ajatella. Moni ei näytä täällä noita hallitsevan ja en tiedä mitä se sitten on jos ei tyhmyyttä. Lukutaidon puute voi johtua myös vähäisestä "harjoittelusta", mutta ajatuksen pitäisi sentään kulkea mikäli on muka edes jokseenkin fiksu.

- tuo ylin kirjoittaja, joka ei ole poistumassa täältä yhtään mihinkään

PS Kyllä, vuosien perusteettoman ja ansiottoman vähättelyn ja solvaaminen jälkeen on vaikea jaksaa olla vain tyyni etenkin kun keskiluokka on itse pääosin melko yksinkertaista, kuten tässäkin ketjussa näkyy

Jos sä haukut muita tyhmiksi jatkuvasti, niin onko ihme että ennen pitkää aletaan vähättelemään. Yleensä kannattaa katsoa peiliin jos näyttää siltä että kaikki muut käyttäytyy huonosti.

Kerroin kyllä selvällä suomen kielellä, että se on syy, eikä seuraus. Mutta et tietenkään usko, vaikka näet tälläkin palstalla jatkuvasti kuinka meitä haukutaan ja vähätellään ja ymmärtänet kai myös sen, ettei reaalimaailmassa voi olla niin, että heterogeeninen ihmismassa toimii vain yhdellä tavalla on vain yhdenlaista...? Olen kokenut elämässäni jo paljon pahaa enkä todellakaan suostu mihin tahansa kohteluun. Vain sadisti on sitä mieltä, että joitakin voi kiusata, mutta toisia ei. Ihmisarvo ei kuitenkaan riipu lompakon paksuudesta eikä täällä ole toisille eri sääntöjä. Näin ollen jos minua kohdellaan jatkuvasti huonosti, olen täysin oikeutettu tekemään muille samaa. Tässä ketjussa ei ole sentään loisiksi haukuttu, mutta jos kykenet rehellisyyteen, on sinun myönnettävä, että vähättelyä ja leimaamista täälläkin heti oli. Palautin vain maanpinnalle sekä annoin takaisin, en muuta. Faktoja en sentään muokannut siksi, että joku asia ärsyttää eli puolustin ja puolustan teitä edelleen. Älä sinäkään ole epärehellinen ja muokkaa faktoja mielipiteidesi ja tunteidesi pohjalta. Se kertoo todellakin vain epärehellisyydestä ja saa täysin perustellusti kyseenalaistamaan myös älyn. Ja itsehän te olette jatkuvasti huutamassa miten köyhät on muka vaan tyhmiä ja kaikki johtuu suurinpiirtein siitä. Kyllä sitä peiliä tarvitset siis ennen kaikkea sinä enkä minä.

Ihan miten vaan. Sinun kaltaiset voittaa aina tässä yhteiskunnassa. Saapa nähdä kuinka kauan.

Vierailija
188/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siellä joku oman elämänsä ritari kertomassa salaliitoista. Tää tästä nyt enää puuttui

Vierailija
189/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

Onko todellinen köyhyys myös tiettyä järjen köyhyyttä, tekee aina vääriä valintoja ym.? Tuntuu, että köyhyydestä pääseminen on yksinkertaisimmillaan sitä töihin menemistä.

Keskiluokalla on kaksi tapaa menestyä elämässä; älykkyys ja ahkeruus. Yleensä molempia tarvitaan. Pelkästään toisella ei pärjää.

"Tyhmyydestä" puheen ollen, mitä sinä sitten haluaisit, että tehtäisiin niille, joilla on sellaisia oppimisvaikeuksia, että mikään ahkeruus ei niitä kompensoi ja tästä seuraa tuo vihaamasi elätettävänä oleminen? Pitäisikö heidät heittää kadulle? Näitä on kuule aika paljon esim. pitkäaikaistyöttömien joukossa. Sehän ei ole millään lailla ihmisen oma valinta, että on syntynyt heikkojen kognitiivisten kykyjen kanssa. Ei nykyisillä työmarkkinoilla enää ole sellaisia aputöitä joita siinä voisi tehdä. Ja vaikka olisikin, niin yhdestäkään niistä ei makseta sellaista palkkaa, että sillä eläisi muuten kuin köyhänä.

No sen verran tällaisen henkilön tulisi sitten kuitenkin ymmärtää, että perhettä hän ei voi perustaa. Jos ei kykene elättämään edes itseään, ei missään nimessä hälle sitten lapsiakaan. Valitettavasti tämäkään ei ole itsestäänselvyys näille vähempiosaisille.

No entä jos lapsia kuitenkin on. Mitä niille pitäisi tehdä, ansaitsevatko jotain apua vai ovatko mielestäsi yhtä halveksittavia kuin vanhempansa?

Tämä se on todella vahingollinen kierre. Tulee hiton kalliiksi. Raha kun ei kasva puussa eikä tule seinästä, se on aina jonkun selkänahasta. Tähän nyt sen enempää ratkaisuita ala ehdottelee, tulee vielä bannit.

Niin, ne "ratkaisut" on kyllä luettu täältä aiemmin monta kertaa. Ne ovat olleet semmoisia, että eräs viiksekäs setä Saksasta olisi ollut tosi hyvillään jos olisi tiennyt kuinka paljon hänen aatteillaan on kannatusta vielä 2000-luvun pohjoismaisessa demokratiassakin.

Kumman muuten luulet ehkäisevän tuota mainitsemaasi kierrettä tehokkaammin, sen, että huono-osaisen perheen lapselle tarjotaan tukea vai sen, että huono-osaisen perheen lapselle tarjotaan pelkkää halveksuntaa ja vihaa?

Kyllä YHTEISkunnassa kaikkien pitää kantaa vastuuta. Ymmärräthän sinä että järjestelmä romahtaa ennenpitkää eikä se ole kenenkään etu, vähiten näiden vähäosaisten. Keskiluokka painaa oravanpyörässä entistä kovempaa että vähä-äly.. lahjaiset saavat lisääntyä ja elää kivasti. Kyllä tämä tulee loppumaan tavalla tai toisella ennemmin tai myöhemmin.

Ei vaan te teette sen siksi, että saatte kasvattaa omistavan luokan varallisuutta. En ymmärrä miksi hingutte porvarin orjiksi, mutta jostain kumman syystä se on meillä näin. Muualla oltaisiin jo kaduilla, mutta meillä uunot uskoo oikeistoa ja hyökkää heikompien kimppuun. Muuta täällä ei osata.

Vierailija
190/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvän keskustelun?! Hyvää keskustelua on esittää osin valheellisia väittämiä, vyöryttää pelkkää omaa näkemystään edes yrittämättä kuunnella muita tai pohtia eri ratkaisuvaihtoehtoja, keskittyä vähättelemään itseään huonompaan asemaan joutuneita jne.? Ok...

Keskustelu oli oikein hyvä kunnes sinä tai eri tulit/te räyhäämään ja haukkumaan muita tyhmiksi.

Vierailija
191/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpäs nyt jos vaikka keskituloinen käy junalla Lapin lomalla. Ensin hankitaan laskettelukamat, junalla Lappiin, hotelliin luutamaksi yöksi ja ravintolaan aina syömään. Matkalla vähän koirasafaria yms. Nyt samalla kun keskituloinen lomasta luopunut itkee, niin takuulla enemmän itkee jokainen tämän loman ketjuun osallistunut yleensä palveluammatin työntekijä työttömäksi jäätyään. Ja tässä on se syy miksi keskiluokka on tärkeä.

Ei, vaan meidän keskituloinen perhe on aina mennyt omalla pieniruokaisella autolla (tulee junaa halvemmaksi), vuokraa halvimman löytämänsä majoituksen ja lainaa sukset serkulta. Koirasafari on aina ollut liian kallis. Lomalla käydään korkeintaan kerran edullisessa ketjuravintolassa, muuten tehdään itse ruokaa airbnb,ssä tai halvassa mökissä. Nyt nämäkin reissut harvenee entisestään.

Vierailija
192/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan te teette sen siksi, että saatte kasvattaa omistavan luokan varallisuutta. En ymmärrä miksi hingutte porvarin orjiksi, mutta jostain kumman syystä se on meillä näin. Muualla oltaisiin jo kaduilla, mutta meillä uunot uskoo oikeistoa ja hyökkää heikompien kimppuun. Muuta täällä ei osata.

Suomalaiset ovat pääsääntöisesti fiksuja. Mitä se kadulla mesoaminen mitään auttaa.

Vierailija
193/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siellä joku oman elämänsä ritari kertomassa salaliitoista. Tää tästä nyt enää puuttui

Sivusta, mutta tuo on puhdas fakta eikä mikään salaliitto. Ei se tarkoita mitään kabineteissa sopimista, vaan sitä mitä oikeisto, liike-elämän edustajat, omistajat ym. puhuvat julki ja mitä media toistaa 🤦

Vierailija
194/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta, mutta tuo on puhdas fakta eikä mikään salaliitto. Ei se tarkoita mitään kabineteissa sopimista, vaan sitä mitä oikeisto, liike-elämän edustajat, omistajat ym. puhuvat julki ja mitä media toistaa 🤦

Toisesta sivusta sanon että jep jep.

Vierailija
195/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat pääsääntöisesti fiksuja. Mitä se kadulla mesoaminen mitään auttaa.

Niin, että parempi olla vain hiljaa ja antaa kävellä yli? Ok. Ja ei todellakaan olla ainakaan enää mitenkään erityisen fiksuja, sillä meillä uskotaan sokeasti esim. oikeistoon vastoin faktoja ja järkeä, rummutetaan mediassa tr@sh-touhua ja -porukkaa jne. Ei muualla ole näin massiivista yhteiskunnan alasajoa menossa kuin meillä. Ja jos joku yrittää vähänkään toppuutella, alkaa vttuilu ja raivoaminen, että nyt tehdään sitten varsinkin ja oikein uhallaan. Juu, tosi fiksua on.

Vierailija
196/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä teillä on käsitys että kolmannes palkastanne menee "sossupummeille" ja "loisille"??? Niistä kuulkaa maksetaan paljon enemmän sellaisia etuuksia jotka kohdistuvat keskiluokan omaan elämään! Vai luuletteko että terveydenhoito olisi niin halpaa jos siitä ei kustannettaisi teidän hoitoanne, lapsilisät tippuvat taivaasta, hävittäjät saadaan lahjoituksena, laivat seilaavat lahden toiselle puolelle teidän lippurahoillanne??? Oikeasti??

Terveydenhuollolla ei suomalaisten kannata keulia. Kyllä me keskiluokkaiset maksamme oman terveydenhuollonkin pitkälti ihan itse. Jos ne syöpähoidot ja synnytykset nyt jätetään laskuista. Lapsilisiä ollaan kovasti meiltä kinumassa pois. Hävittäjistä hyötyvät myös ne heikot. Laivan seilailun pointtia tässä yhteydessä en nyt tajunnut lainkaan.

Ja watut maksatte itse terveydenhuoltonne. Teillä on työterveys, jossa käydä natisemassa. Työttömillä ei ole.

Vierailija
197/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä raadan rahojeni eteen kuin pieni eläin, samoin mieheni. Eikä burn outin partaalla raatamisesta huolimatta elämäni ole keskiluokkaista kummempaa. Pistää todella vihaksi että kotona makaavat kuvittelevat minun elintasoni olevan joku automaattinen ihmisoikeus. Ei ole. Minun ihmisoikeutta poljetaan siinä kun minun oletetaan elättävän kaiken maailman lorvehtijoita. Minun = kaikki me keskiluokkaiset jotka teemme töitä elintasomme eteen.

Vaihtaisitko osia kotona makaavan ihmisen kanssa? Luuletko, että sellaiset noin yleisesti ottaen ovat hirveän onnellisia ja tasapainoisia? Kateus on niin helvetin kummallinen sairaus.

Mikä kateus? Tässä mistän kateudesta ole kyse, vaan vääryydestä. En todellakaan vaihtaisi osia. Siksihän minä painan määrätietoisesti duunia, olen tehnyt niin koko ikäni, että saisin elämääni muutakin kuin perus minimin. Sitä vaan leikataan minulta jatkuvasti pois, ikäänkuin minun raatamiseni olisi joku itsestäänselvyys. Eikä minullekaan tätä "onnea ja tasapainoa" kukaan anna taivaasta, kyllä se on itse asiat tehtävä ja oivallettava. Palkitsevaa kun tekee töitä. Tosin sitä palkintoa ollaan jakamassa kovalla kädellä muille.

Sille itse tienatulle rahalle olisi käyttöä omassakin taloudessa. Miksi pitää antaa toisille?

Pitää maksaa takaisin koulutus ja kaikki mikä kuuluu hyvinvointivaltioon.

Sun elämä ja koulut on maksettu. Joku muu maksoi sun elämäs. Nyt on sun vuoro.

Se ei mene niin että sä saat ja et anna muille. Niin se ei jumalauta mene.

Onko tämä nyt tajuttu tältä erää?

Vai pitääkö takoa vielä vähän? Hä?

Vierailija
198/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän sinä, että kaikilla ihmisillä ei ole edellytyksiä "kantaa vastuuta". Yksikään näistä joista sinä niin huolettomasti kirjoitat vähä-älyisinä lisääntymässä, aivan kuin olisi kyse joistakin syöpäläisistä eikä oikeista ihmisistä, ei ole itse valinnut syntyä tänne sellaisten rajoitteiden kanssa, että edellytyksiä pärjätä yhä monimutkaisemmaksi menevässä maailmassa ei ole. Lisäksi ihmiselle voi sattua elämässä kaikkea sellaista, mikä heikentää jo valmiiksi heikossa asemassa olevien ihmisten selviytymiskykyä vieläkin enemmän. Et tiedä sellaisessa asemassa olevien ihmisten elämästä yhtään mitään kun luulet, että se on kivaa.

Minä satun itse olemaan niihin vähä-älyisiin kuuluva. Minulla on pahoja oppimisvaikeuksia, ja mistään opinnoista ei ikinä tullut mitään vaikka olen yrittänyt ja yrittänyt aina uudelleen. Minulla ei ole lapsia ja olen myös onnistunut saamaan työn, elän kylläkin köyhyysrajalla koska työni on matalapalkkatöidenkin joukossa siitä huonoiten palkatusta päästä, mutta tukia en saa enkä haluaisikaan saada. Minä tiedostan, että se, että elämäni ei ole sekaisin enkä ole yhteiskunnan tukien varassa, ei ole vain omaa ansiotani, vaan iso merkitys on ollut sillä, että minulla on ollut erittäin hyvä ja turvallinen lapsuus, läheiseni ovat auttaneet ja tukeneet minua aina, sekä henkisesti että myös taloudellisesti, ja minulle ei ole sattunut elämässä mitään traumaattista. Entä jos olisin saanut kaikin tavoin huonot eväät elämälle?

Vierailija
199/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpäs nyt jos vaikka keskituloinen käy junalla Lapin lomalla. Ensin hankitaan laskettelukamat, junalla Lappiin, hotelliin luutamaksi yöksi ja ravintolaan aina syömään. Matkalla vähän koirasafaria yms. Nyt samalla kun keskituloinen lomasta luopunut itkee, niin takuulla enemmän itkee jokainen tämän loman ketjuun osallistunut yleensä palveluammatin työntekijä työttömäksi jäätyään. Ja tässä on se syy miksi keskiluokka on tärkeä.

Ei, vaan meidän keskituloinen perhe on aina mennyt omalla pieniruokaisella autolla (tulee junaa halvemmaksi), vuokraa halvimman löytämänsä majoituksen ja lainaa sukset serkulta. Koirasafari on aina ollut liian kallis. Lomalla käydään korkeintaan kerran edullisessa ketjuravintolassa, muuten tehdään itse ruokaa airbnb,ssä tai halvassa mökissä. Nyt nämäkin reissut harvenee entisestään.

Tuotahan se monella on, mutta jos yhtään lohduttaa, ei köyhällä ole noitakaan asioita. Eikä tietenkään pidäkään tai voikaan olla, mutta nyt puhutaan usein kuinka köyhien elintaso vastaa muka keskiluokkaa. Se on kaukana totuudesta. Mutta siis palkansaajien asemaa pitäisi kyllä turvata jotenkin, että edes joku kohtuu taso säilyy. Muutenhan (opiskelussa ja) työnteossa ei ole kohta mitään mieltä ja järkeä. Ratkaisu ei silti löydy edelleenkään kurjia kurjistamalla, vaan reilusta verotuksesta, järkevistä työllisyystoimista ja muusta sellaisesta.

Vierailija
200/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä teillä on käsitys että kolmannes palkastanne menee "sossupummeille" ja "loisille"??? Niistä kuulkaa maksetaan paljon enemmän sellaisia etuuksia jotka kohdistuvat keskiluokan omaan elämään! Vai luuletteko että terveydenhoito olisi niin halpaa jos siitä ei kustannettaisi teidän hoitoanne, lapsilisät tippuvat taivaasta, hävittäjät saadaan lahjoituksena, laivat seilaavat lahden toiselle puolelle teidän lippurahoillanne??? Oikeasti??

Terveydenhuollolla ei suomalaisten kannata keulia. Kyllä me keskiluokkaiset maksamme oman terveydenhuollonkin pitkälti ihan itse. Jos ne syöpähoidot ja synnytykset nyt jätetään laskuista. Lapsilisiä ollaan kovasti meiltä kinumassa pois. Hävittäjistä hyötyvät myös ne heikot. Laivan seilailun pointtia tässä yhteydessä en nyt tajunnut lainkaan.

Ja watut maksatte itse terveydenhuoltonne. Teillä on työterveys, jossa käydä natisemassa. Työttömillä ei ole.

Väitätkö sä että työttömillä pitäis olla samat etuudet kuin töissäkäyvillä? Ja ihan tiedoksi että se työterveys ei kata lasten lääkärikäyntejä. Saikkutodistukset vatsataudista esim.