Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"

Vierailija
19.04.2023 |

Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

https://yle.fi/a/74-20026802

Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...

Kommentit (1023)

Vierailija
161/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

Onko todellinen köyhyys myös tiettyä järjen köyhyyttä, tekee aina vääriä valintoja ym.? Tuntuu, että köyhyydestä pääseminen on yksinkertaisimmillaan sitä töihin menemistä.

Itsekin olin pitkään työttömänä ja köyhänä, kunnes opiskelin ja menin töihin.

Nyt jättäisin työttömyyden ja köyhyyden nopeammin jos saisin valita uudelleen.

Keskiluokalla on kaksi tapaa menestyä elämässä; älykkyys ja ahkeruus. Yleensä molempia tarvitaan. Pelkästään toisella ei pärjää.

Näiden vastakohtana on; tyhmyys ja laiskuus. Tätä joukko kesiluokka elättää.

No ei todellakaan 😅

Vierailija
162/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku yksittäinen henkilö saa täällä nyt kauheita kiksejä keskiluokan haukkumisesta suu vaahdossa. Kateus vie kalatkin vedestä.

Miten voi keskiluokkaiselta puuttua lukutaito? Olen KOKO AJAN PUOLUSTANUT teitä, vaikka toki turhautunut tähän "keskusteluun" ja sen tasoon ja ilmaissutkin sen. Silti olen toistuvasti sanonut, että teidän (tai muidenkaan palkansaajien) tilanne ei ole helppo ja verotuskin nousee liian jyrkästi. Olen tarjonnut vaihtoehtoisia verotuskohteita ja miettinyt helpotusta yksinhuoltajille. Mutta joo, pelkkää haukkumista kiksien vuoksi juu...Ai että mä en aina jaksa teitä.

Parempi että poistut. Kommunikointityylisi on todella epämiellyttävä ja agressiivinen. Tukahduttaa hyvän keskustelun.

Mikä sinä olet toisia käskemään poistumaan. Ehkä.on parempi, että lähdet itse. (En nyt laita solvauksia tähän, kuten sinä teit)

Eri

Luetun ymmärtäminen. Ketään ei ole käsketty poistumaan. Ketään ei ole solvattu. Muka eri? En usko. Sama taidat olla. Ja kaksi nuolta samantien kaikkeen.

Sinä kehitit poistumaan ja soivasit perään. En näe tähän mitään syytä kuin oman herkkänahkaisuutesi. Minua ei kiinnosta kenenenä minua pidät, olen kuitenkin eri henkilö kuin tuo alkuperäinen solvattu.

En ole kehittänyt yhtään mitään eikä soivata ole mikään sana. Trolli. Kärähdit.

Keskustelu tyrehtyi kun sinä ja/tai se toinen "eri" tulitte keskusteluun. Dunning gruger kaikuu kauas. Kaikki muut ovat tyhmiä ja vain sinä tiedät kaikesta kaiken. Nyt minä poistun. Moro. T. Sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te tappelette keskenänne ja annatte samaan aikaan rikkaiden olla rauhassa kaikkine epäreiluine etuoikeuksineen, joista on vain haittaa valtiontaloudelle? Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Tyhmyys ilmeisesti.

Turhaahan se riitely onkin. Toivoisin vaan vähän suhteellisuudentajua myös köyhiltä. Ei tarvitse olla mikään matemaatikko, että osaisi vähän laskea mitä se keskiluokan perus elämä maksaa ilman ökyilyä. Jos peruspalkka on keskiluokalle tyypillinen 3500€, siitä jää käteen noin 2200-2600, josta maksetaan KAIKKI, myös ne kulut jotka kotona olija saa suhteellisen helposti sossusta. Tuo keskiluokkainen vaan ei saa mitään tukia tuohon lisäksi vaikka sairastuisi ja lääkkeisiin uppoaisi yhtäkkiä 200€. Työhön tarvittavan auton tengas hajoaa ja joudutaan uusimaan 2 rengasta, niihinkin menee pari sataa. Kas, kun korotkin nousi juuri 100€ kuukaudessa, sähkölasku 70€ kuussa ja ruokakulut 100€ kuussa... Hups... Katos kun auton vakuutuksessakin on eräpäivä ja lapsi tarvitsee uudet kumisaappaat. Laitanko tässä kuussa säästöön sen tavallisen 50€? Eipä jäänyt laitettavaksi.

Köyhät on pummineet niin kauan että ovat irrallaan työssäkäyvien elämästä ja todellisuudesta.

Jotkut tänne kirjoittavat on yhtäkuin kaikki? Ei ole etkä voi mitenkään väittää tuollaista. Ymmärrän itse varsin hyvin teidän tilanteen ja olen puolustanut teitä aina vankasti. Kukaan ei silti kuuntele eikä edes mieti, jos yrittää ehdottaa joitain muita ratkaisuja. En sitten tiedä mistä se johtuu. Ja pummineet? Onpa rumaa puhetta ihmisistä, jotka ovat usein sietämättömänkin kovia kokeneet. Niin ja en ole itse käsiojossa, vaan ainoastaan toivonut, ettei ihan kaikkea vietäisi, että saisi lapsen tolpillaan aikuisuuteen ja työelämään ja ettei nälässä tarvitsisi olla.

No sen keskituloisen lapsenko pitää sitten olla ilman kumisaappaita, että tuella elävän lapsi saa sossusta maksusitoumuksen niihin kumisaappaisiin?

Miksi minä siis teen töitä, josta minua enemmän hyötyy joku muu? Olen kyllästynyt iän ikuiseen maksajan rooliin kun ei ole enää annettavaa.

Älä viitsi aikuinen ihminen. Jos jollakin ei oikeasti ole varaa lapsen kumisaappaisiin, niin hän ei ole mitään keskiluokkaa. Tässä eivät ole nyt keskiluokan kumisaappaat vaarassa vaan ainoa mitä keskiluokalta on toivottu on jonkinlainen suhteellisuudentaju uhriutumisessa.

Eri

Olen keskiluokkainen ja palkka yli 5000. Olen silti myös teinien yksinhuoltaja, jonka ruokakulut, sähkö, asuminen, töihin liikkuminen, lämmitys, lainan korot on kaikki nousseet hurjasti. Tosiaankin keskustellaan, saadaanko tässä kuussa kumisaappaat. Sekoitit nyt keskiluokan rikkaisiin.

Sulla taitaa olla jo aika korkea veroprosenttikin. Eihän tuo hulppeaa ole, mutta toisaalta yksinhuoltajuus lienee tässä se kaikkein ratkaisevin asia. Se on harmi, mutta siihen auttaisi parhaiten nimenomaan yksinhuoltajille kohdennettu tuki. Miten elarit, saatko niitä vai onko teillä viikko-viikko-systeemi?

5000 euroa ansaitsevalle ei ole kyllä mitään tukia tarjolla, vaikka olisi kuinka yksinhuoltaja.

En minä niin väittänytkään, vaan pohdin vain, että sellainen voisi helpottaa juuri nimenomaan yksinhuoltajien tilannetta. Olisiko se sitten korotus lapsilisään vai mikä, en tiedä.

Onhan meillä yksinhuoltajakorotus lapsilisässä, mutta että tarvitseeko viisi tonnia tienaava miten mittavia korotuksia, niin onkin sitten toinen kysymys.

No tajuatko nyt lainkaan, että tuosta menee iso osa veroihin ja sen jälkeen on kustannettava asuminen ja kaikki yksin? Ei tuo mitään hulppeaa ole nähnytkään!

Vierailija
164/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on aina hauskaa kun ihminen jolla ei ole todellisesta köyhyydestä mitään käsitystä uhriutuu, että joutuu jättämään ulkomaanmatkan väliin tms.

Onko todellinen köyhyys myös tiettyä järjen köyhyyttä, tekee aina vääriä valintoja ym.? Tuntuu, että köyhyydestä pääseminen on yksinkertaisimmillaan sitä töihin menemistä.

Keskiluokalla on kaksi tapaa menestyä elämässä; älykkyys ja ahkeruus. Yleensä molempia tarvitaan. Pelkästään toisella ei pärjää.

"Tyhmyydestä" puheen ollen, mitä sinä sitten haluaisit, että tehtäisiin niille, joilla on sellaisia oppimisvaikeuksia, että mikään ahkeruus ei niitä kompensoi ja tästä seuraa tuo vihaamasi elätettävänä oleminen? Pitäisikö heidät heittää kadulle? Näitä on kuule aika paljon esim. pitkäaikaistyöttömien joukossa. Sehän ei ole millään lailla ihmisen oma valinta, että on syntynyt heikkojen kognitiivisten kykyjen kanssa. Ei nykyisillä työmarkkinoilla enää ole sellaisia aputöitä joita siinä voisi tehdä. Ja vaikka olisikin, niin yhdestäkään niistä ei makseta sellaista palkkaa, että sillä eläisi muuten kuin köyhänä.

Vierailija
165/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tälle omasta hirveän rankasta työnteostaan uhriutuvalle ja kotona makaamisesta huutavalle keskiluokalle tullut mieleen, että on myös ihan työssäkäyviä ihmisiä, joille tämä hintojen nousu ei tarkoita sitä, että joutuu käymään vähän harvemmin ulkona syömässä ja ulkomaan lomilla, vaan sitä, että joutuu miettimään meneekö kohta asunto alta (se vuokrakämppä lähiössä, ei keskiluokan kiva omistusasunto hyvällä alueella)? Tämä porukka on tähän mennessä pärjännyt juuri ja juuri, mistään keskiluokkaisista itsestäänselvyyksistä kuten matkailusta, kalliista harrastuksista tai vaikka rahan säästöön laittamisesta nyt ei ole voinut haaveillakaan, mutta perustarpeet on sentään saatu maksettua. Nyt he ovat vaarassa pudota pohjalle.

Luuletteko, että nämä ihmiset eivät tee kovasti töitä? Kyllä tekevät, monesti erittäin kuluttavaa fyysistä sellaista. Myös erittäin alhaisella arvostuksella.

Jaa itse en tiedä ketään tuttua jolla ei olisi omistusasuntoa tai ok-taloa.Autotkin löytyy .Matkustavat ja kotoa löytyy kaikki tarvittava.Ei kaikki ole köyhiä.Ja ovat siis myyjiä tai ravintolassa töissä tms.

Vierailija
166/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku yksittäinen henkilö saa täällä nyt kauheita kiksejä keskiluokan haukkumisesta suu vaahdossa. Kateus vie kalatkin vedestä.

Miten voi keskiluokkaiselta puuttua lukutaito? Olen KOKO AJAN PUOLUSTANUT teitä, vaikka toki turhautunut tähän "keskusteluun" ja sen tasoon ja ilmaissutkin sen. Silti olen toistuvasti sanonut, että teidän (tai muidenkaan palkansaajien) tilanne ei ole helppo ja verotuskin nousee liian jyrkästi. Olen tarjonnut vaihtoehtoisia verotuskohteita ja miettinyt helpotusta yksinhuoltajille. Mutta joo, pelkkää haukkumista kiksien vuoksi juu...Ai että mä en aina jaksa teitä.

Parempi että poistut. Kommunikointityylisi on todella epämiellyttävä ja agressiivinen. Tukahduttaa hyvän keskustelun.

Mikä sinä olet toisia käskemään poistumaan. Ehkä.on parempi, että lähdet itse. (En nyt laita solvauksia tähän, kuten sinä teit)

Eri

Luetun ymmärtäminen. Ketään ei ole käsketty poistumaan. Ketään ei ole solvattu. Muka eri? En usko. Sama taidat olla. Ja kaksi nuolta samantien kaikkeen.

Sinä kehitit poistumaan ja soivasit perään. En näe tähän mitään syytä kuin oman herkkänahkaisuutesi. Minua ei kiinnosta kenenenä minua pidät, olen kuitenkin eri henkilö kuin tuo alkuperäinen solvattu.

Keskustelu tyrehtyi kun sinä ja/tai se toinen "eri" tulitte keskusteluun. Dunning gruger kaikuu kauas. Kaikki muut ovat tyhmiä ja vain sinä tiedät kaikesta kaiken. Nyt minä poistun. Moro. T. Sama

No en tietenkään tiedä kaikkea enkä ole niin väittänytkään, mutta osaan sentään lukea ja ajatella. Moni ei näytä täällä noita hallitsevan ja en tiedä mitä se sitten on jos ei tyhmyyttä. Lukutaidon puute voi johtua myös vähäisestä "harjoittelusta", mutta ajatuksen pitäisi sentään kulkea mikäli on muka edes jokseenkin fiksu.

- tuo ylin kirjoittaja, joka ei ole poistumassa täältä yhtään mihinkään

PS Kyllä, vuosien perusteettoman ja ansiottoman vähättelyn ja solvaaminen jälkeen on vaikea jaksaa olla vain tyyni etenkin kun keskiluokka on itse pääosin melko yksinkertaista, kuten tässäkin ketjussa näkyy

Vierailija
167/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tyhmyydestä" puheen ollen, mitä sinä sitten haluaisit, että tehtäisiin niille, joilla on sellaisia oppimisvaikeuksia, että mikään ahkeruus ei niitä kompensoi ja tästä seuraa tuo vihaamasi elätettävänä oleminen? Pitäisikö heidät heittää kadulle? Näitä on kuule aika paljon esim. pitkäaikaistyöttömien joukossa. Sehän ei ole millään lailla ihmisen oma valinta, että on syntynyt heikkojen kognitiivisten kykyjen kanssa. Ei nykyisillä työmarkkinoilla enää ole sellaisia aputöitä joita siinä voisi tehdä. Ja vaikka olisikin, niin yhdestäkään niistä ei makseta sellaista palkkaa, että sillä eläisi muuten kuin köyhänä.

No sen verran tällaisen henkilön tulisi sitten kuitenkin ymmärtää, että perhettä hän ei voi perustaa. Jos ei kykene elättämään edes itseään, ei missään nimessä hälle sitten lapsiakaan. Valitettavasti tämäkään ei ole itsestäänselvyys näille vähempiosaisille.

Vierailija
168/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te tappelette keskenänne ja annatte samaan aikaan rikkaiden olla rauhassa kaikkine epäreiluine etuoikeuksineen, joista on vain haittaa valtiontaloudelle? Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Tyhmyys ilmeisesti.

Turhaahan se riitely onkin. Toivoisin vaan vähän suhteellisuudentajua myös köyhiltä. Ei tarvitse olla mikään matemaatikko, että osaisi vähän laskea mitä se keskiluokan perus elämä maksaa ilman ökyilyä. Jos peruspalkka on keskiluokalle tyypillinen 3500€, siitä jää käteen noin 2200-2600, josta maksetaan KAIKKI, myös ne kulut jotka kotona olija saa suhteellisen helposti sossusta. Tuo keskiluokkainen vaan ei saa mitään tukia tuohon lisäksi vaikka sairastuisi ja lääkkeisiin uppoaisi yhtäkkiä 200€. Työhön tarvittavan auton tengas hajoaa ja joudutaan uusimaan 2 rengasta, niihinkin menee pari sataa. Kas, kun korotkin nousi juuri 100€ kuukaudessa, sähkölasku 70€ kuussa ja ruokakulut 100€ kuussa... Hups... Katos kun auton vakuutuksessakin on eräpäivä ja lapsi tarvitsee uudet kumisaappaat. Laitanko tässä kuussa säästöön sen tavallisen 50€? Eipä jäänyt laitettavaksi.

Köyhät on pummineet niin kauan että ovat irrallaan työssäkäyvien elämästä ja todellisuudesta.

Opettele täyttämään veroilmoitus kunnolla, niin ei tarvitse ruikuttaa. Tai mene kunnollisiin töihin!

Olen lähes alani palkkahuipulla ihan oikeassa hyvässä työssä ja osaan kyllä täyttää veroilmoitukseni. Nuo mainitsemani asiat eivät ole vähennyskelpoisia mutta eihän elämäntapatyötöntä edes kiinnostaa muu kuin oma napa.

Vierailija
169/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika roisia porukkaa olette te keskiluokkaiset tämän keskustelun perusteella. Me elämämme menettäneet katujen mittaajat tavataan antaa toiselle kurjalle viimeset roposet taskun pohjalta jos sitä pyytää. Kauheaa miten voitte puhua ja ajatella meistä noin rumasti. Me olemme ihmisiä kanssa ja meillä on samat tunteet kuin kaikilla. Kyllä tulee mieleen että jengi on jossain massapsykoosissa kun aletaan oikein toivomaan jonkun porukan nääntymistä ja noh kuolemaa...

Kuinkahan moni oikeasti kehtaisi omalla naamalla mennä minun vanhalle sairaalle äidille sanomaan päin naamaa, että on synnyttänyt ei ihmisen, vaan loisen.

Vierailija
170/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassahan hän on ja olen samaa mieltä, jos olet keskituloinen niin pärjäät hyvin eikä siinä viitti kitistä.

Mutta toki ymmärretäänhän sekin että koko yhteiskunta pyörii keskituloinen voimin. He kuluttavat. Eivät rikkaat eivätkä köyhät. Niin siinä toki on ihan aiheellinen pointti se että jos keskiluokka suuttuu liikaa, niin koko yhteiskunnan rahoituspohja rapautuu.

Keskiluokka(kin) siis on syytä pitää jossain määrin tyytyväisenä. Globaali kilpailu heistä koskee myös Suomea. Insinöörit ja ekonomit pakenevat Saksaan, niin se on huono juttu meille kaikille.

Vierailija
171/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika roisia porukkaa olette te keskiluokkaiset tämän keskustelun perusteella. Me elämämme menettäneet katujen mittaajat tavataan antaa toiselle kurjalle viimeset roposet taskun pohjalta jos sitä pyytää. Kauheaa miten voitte puhua ja ajatella meistä noin rumasti. Me olemme ihmisiä kanssa ja meillä on samat tunteet kuin kaikilla. Kyllä tulee mieleen että jengi on jossain massapsykoosissa kun aletaan oikein toivomaan jonkun porukan nääntymistä ja noh kuolemaa...

Kuinkahan moni oikeasti kehtaisi omalla naamalla mennä minun vanhalle sairaalle äidille sanomaan päin naamaa, että on synnyttänyt ei ihmisen, vaan loisen.

Älä ota sitä vakavasti. Täällä palstalla lastaan kotona hoitavia äitejä haukutaan tuolla sanalla ihan joka ikinen päivä.

Vierailija
172/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen verran tällaisen henkilön tulisi sitten kuitenkin ymmärtää, että perhettä hän ei voi perustaa. Jos ei kykene elättämään edes itseään, ei missään nimessä hälle sitten lapsiakaan. Valitettavasti tämäkään ei ole itsestäänselvyys näille vähempiosaisille.

No entä jos lapsia kuitenkin on. Mitä niille pitäisi tehdä, ansaitsevatko jotain apua vai ovatko mielestäsi yhtä halveksittavia kuin vanhempansa?

Vierailija
173/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

No en tietenkään tiedä kaikkea enkä ole niin väittänytkään, mutta osaan sentään lukea ja ajatella. Moni ei näytä täällä noita hallitsevan ja en tiedä mitä se sitten on jos ei tyhmyyttä. Lukutaidon puute voi johtua myös vähäisestä "harjoittelusta", mutta ajatuksen pitäisi sentään kulkea mikäli on muka edes jokseenkin fiksu.

- tuo ylin kirjoittaja, joka ei ole poistumassa täältä yhtään mihinkään

PS Kyllä, vuosien perusteettoman ja ansiottoman vähättelyn ja solvaaminen jälkeen on vaikea jaksaa olla vain tyyni etenkin kun keskiluokka on itse pääosin melko yksinkertaista, kuten tässäkin ketjussa näkyy

Jos sä haukut muita tyhmiksi jatkuvasti, niin onko ihme että ennen pitkää aletaan vähättelemään. Yleensä kannattaa katsoa peiliin jos näyttää siltä että kaikki muut käyttäytyy huonosti.

Vierailija
174/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä taas olet irrallaan siitä, mitä auton pitäminen kustantaa. Millä logiikalla tarvitaan 2 rengasta, jos yksi hajoaa. Samalla akselilla olevien tarvitsee olla samankokoisia. Jos on vaikka 15 tuumaset 195/65 renkaat, niin sitten ostetaan 1 kpl 15 " 195/65 rengas. Vanteelle laitto, tasapainotus ja mahdollinen alle laitto ei montaa kymppiä maksa, samoin se yksittäinen rengas ei montaa kymppiä maksa.

Eli oletko kermaperse keskituloinen, joka sitten uusituttaa renkaita jemmaan, en kyllä tiedä miksi?

Vai etkö ymmärrä autoilusta mitään?

Perehdypäs asiaan uudelleen. Esim molemmissa etu/takapyörissä pitää olla yhtä kuluneet renkaat tai katsastusmies voi hylätä. Monet vastuulliset rengasliikkeet ei edes myy yhtä rengasta erikseen koska se vaikuttaa muun muassa turvallisuuteen.

Vierailija
175/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tänne kirjoittavat on yhtäkuin kaikki? Ei ole etkä voi mitenkään väittää tuollaista. Ymmärrän itse varsin hyvin teidän tilanteen ja olen puolustanut teitä aina vankasti. Kukaan ei silti kuuntele eikä edes mieti, jos yrittää ehdottaa joitain muita ratkaisuja. En sitten tiedä mistä se johtuu. Ja pummineet? Onpa rumaa puhetta ihmisistä, jotka ovat usein sietämättömänkin kovia kokeneet. Niin ja en ole itse käsiojossa, vaan ainoastaan toivonut, ettei ihan kaikkea vietäisi, että saisi lapsen tolpillaan aikuisuuteen ja työelämään ja ettei nälässä tarvitsisi olla.

No sen keskituloisen lapsenko pitää sitten olla ilman kumisaappaita, että tuella elävän lapsi saa sossusta maksusitoumuksen niihin kumisaappaisiin?

Miksi minä siis teen töitä, josta minua enemmän hyötyy joku muu? Olen kyllästynyt iän ikuiseen maksajan rooliin kun ei ole enää annettavaa.

Älä viitsi aikuinen ihminen. Jos jollakin ei oikeasti ole varaa lapsen kumisaappaisiin, niin hän ei ole mitään keskiluokkaa. Tässä eivät ole nyt keskiluokan kumisaappaat vaarassa vaan ainoa mitä keskiluokalta on toivottu on jonkinlainen suhteellisuudentaju uhriutumisessa.

Eri

Olen keskiluokkainen ja palkka yli 5000. Olen silti myös teinien yksinhuoltaja, jonka ruokakulut, sähkö, asuminen, töihin liikkuminen, lämmitys, lainan korot on kaikki nousseet hurjasti. Tosiaankin keskustellaan, saadaanko tässä kuussa kumisaappaat. Sekoitit nyt keskiluokan rikkaisiin.

Sulla taitaa olla jo aika korkea veroprosenttikin. Eihän tuo hulppeaa ole, mutta toisaalta yksinhuoltajuus lienee tässä se kaikkein ratkaisevin asia. Se on harmi, mutta siihen auttaisi parhaiten nimenomaan yksinhuoltajille kohdennettu tuki. Miten elarit, saatko niitä vai onko teillä viikko-viikko-systeemi?

5000 euroa ansaitsevalle ei ole kyllä mitään tukia tarjolla, vaikka olisi kuinka yksinhuoltaja.

En minä niin väittänytkään, vaan pohdin vain, että sellainen voisi helpottaa juuri nimenomaan yksinhuoltajien tilannetta. Olisiko se sitten korotus lapsilisään vai mikä, en tiedä.

Onhan meillä yksinhuoltajakorotus lapsilisässä, mutta että tarvitseeko viisi tonnia tienaava miten mittavia korotuksia, niin onkin sitten toinen kysymys.

No tajuatko nyt lainkaan, että tuosta menee iso osa veroihin ja sen jälkeen on kustannettava asuminen ja kaikki yksin? Ei tuo mitään hulppeaa ole nähnytkään!

Kai minä nyt yksinhuoltajana (täysin yh) sen ymmärrän. Saan 900 eläkettä+asumistuen, sekä minimielarin Kelasta ja vielä toisesta lapsesta lapsilisän. On tuo hulppeaa minun elämääni verrattuna. Minulla tosin ei ole työhön liittyviä kuluja tietenkään.

Vierailija
176/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entä jos lapsia kuitenkin on. Mitä niille pitäisi tehdä, ansaitsevatko jotain apua vai ovatko mielestäsi yhtä halveksittavia kuin vanhempansa?

Tämä se on todella vahingollinen kierre. Tulee hiton kalliiksi. Raha kun ei kasva puussa eikä tule seinästä, se on aina jonkun selkänahasta. Tähän nyt sen enempää ratkaisuita ala ehdottelee, tulee vielä bannit.

Vierailija
177/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perehdypäs asiaan uudelleen. Esim molemmissa etu/takapyörissä pitää olla yhtä kuluneet renkaat tai katsastusmies voi hylätä. Monet vastuulliset rengasliikkeet ei edes myy yhtä rengasta erikseen koska se vaikuttaa muun muassa turvallisuuteen.

Täh? Ei oo kyllä meikäläisen autoa tuollaisista syystä hylätty. Ja sitäpaitsi näissä käytetään luovuutta. Autoni hylättiin liian suuren nastaeron vuoksi katsastuksessa. No koska katsastus oli huhtikuussa, niin ruuvasin kesärenkaat alle ja homma ok. Vuoden päästä sama juttu, talvirenkaat ei kelpaa. No sitten nypin niistä nastat irti ja ajelin niillä vielä kesän

Lisäksi tori.fi on täynnä renkaita.

Ookko sää ihan kädetön?

Vierailija
178/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä pienituloisena olen samaa mieltä.

Tein pienellä palkalla raskasta työtä, josta maksettiin huonosti. Nyt teen paljon kevyempää työtä ja tavallaan mulla on myös vähemmän vastuuta, mutta palkkaa saan yli kaksi kertaa sen minkä ennen. Joinakin päivinä mulla ei ole mitään tekemistä ja etäilen vaan kotona. Päivystän sähköpostia ja kattelen Netflixiä (ja ei, en ole töissä julkisella, vaan ihan tavallisessa yrityksessä).

Sillä pienellä palkalla mä kuitenkin maksoin asuntolainaa ja perustin perhettä puolison kanssa (joka myös sain minimipalkkaa). Totta kai elintaso nousi kun palkka nousi, mutta mä en tosiaankaan pidä minään automaationa sitä, että on varma lomailla ulkomailla, ostaa kallis auto ja merkkivaatteita. Tiedän, että ihminen tulee mainiosti toimeen ilmankin ja voi elää hyvää&elämyksellistä elämää vähemmälläkin.

Vierailija
179/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpäs nyt jos vaikka keskituloinen käy junalla Lapin lomalla. Ensin hankitaan laskettelukamat, junalla Lappiin, hotelliin luutamaksi yöksi ja ravintolaan aina syömään. Matkalla vähän koirasafaria yms. Nyt samalla kun keskituloinen lomasta luopunut itkee, niin takuulla enemmän itkee jokainen tämän loman ketjuun osallistunut yleensä palveluammatin työntekijä työttömäksi jäätyään. Ja tässä on se syy miksi keskiluokka on tärkeä.

Vierailija
180/1023 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä se on todella vahingollinen kierre. Tulee hiton kalliiksi. Raha kun ei kasva puussa eikä tule seinästä, se on aina jonkun selkänahasta. Tähän nyt sen enempää ratkaisuita ala ehdottelee, tulee vielä bannit.

Niin, ne "ratkaisut" on kyllä luettu täältä aiemmin monta kertaa. Ne ovat olleet semmoisia, että eräs viiksekäs setä Saksasta olisi ollut tosi hyvillään jos olisi tiennyt kuinka paljon hänen aatteillaan on kannatusta vielä 2000-luvun pohjoismaisessa demokratiassakin.

Kumman muuten luulet ehkäisevän tuota mainitsemaasi kierrettä tehokkaammin, sen, että huono-osaisen perheen lapselle tarjotaan tukea vai sen, että huono-osaisen perheen lapselle tarjotaan pelkkää halveksuntaa ja vihaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme