Onko 74-vuotias mielestäsi vanha?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on vanha.
itse olen 62-v ja pidän itseäni vanhana.
Ihan turhaa sanoa, että pystyy kaikkeen 74-vuotiaana. Se on itsepetosta.
Kerro esimerkki, mihin en pysty, jos lasten tekoa ei huomioida. Missä asiassa petän itseäni?
T.74 +
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 74-vuotias ei kykene näkemään itseään vanhana, on hyvä pysähtyä tutkimaan itseään ja miettimään miksi ei.
Mitä kaikkea sana vanha ja ajatus vanhuudesta herättää itsessä ja miksi on niin. Sillä 74-vuotias on vanha. Vanhus.
Sen sanomisella ei tarkoiteta pahaa eikä hyvää. Se on vain numeerisesta iästä käytetty käsite. Siinä ei oteta kantaa mihinkään.
Juuri näin. Tähän saakka lääketiede on uskonut, ihmisen rappeutumisen alkavat 25v iässä ja ollaan menossa kohti vanhuutta kiihtyvällä vauhdilla.
Viisikymppisenä ollaan jo pitkällä, aivoissa harmaita alueita, näkö ja kuulo heikentynyt, sairauksien ja sairauskohtausten riski jo merkityävästi kasvanut, luusto heikentynyt, nivelet kuluneet tai kulumia ja keskimäärin 70v työkyky on jo pysyvästi alentunut, että harvoin tuottavaan työhön ja työkyvystä tuskin on enää 50% jäljellä, joka menee itsensä huolehtimiseen, mitä 40- tai 50v tai nuoremmilla.
Miksi minua sitten soitellaan jatkuvasti töihin, jotka eins nuorille maistu?
Ei kai pyydettäiai josen pystyisi tuottavaan työhön.
T.70 +
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, olemme mieheni kanssa 74 v ja vielä ei ole tullut eteen mitään, mihin emme ikämme vuoksi olisi pystyneet.
Eipä silti, monet ovat ihan rollaatorikunnossa, mutta syitä ei voi kukaan tietää.
Teehän kuperkeikka miehinesi 🤣 Kyllä tuon ikäinen voi olla hyväkuntoinen, mutta vanha iältään. Mikä siinä hävettää, ettei uskalleta tunnustaa? Ei ihme, että nuoret (alle 25v) eivät arvosta vanhoja ihmisiä kun he eivät edes itse arvosta itsejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, olemme mieheni kanssa 74 v ja vielä ei ole tullut eteen mitään, mihin emme ikämme vuoksi olisi pystyneet.
Eipä silti, monet ovat ihan rollaatorikunnossa, mutta syitä ei voi kukaan tietää.Teehän kuperkeikka miehinesi 🤣 Kyllä tuon ikäinen voi olla hyväkuntoinen, mutta vanha iältään. Mikä siinä hävettää, ettei uskalleta tunnustaa? Ei ihme, että nuoret (alle 25v) eivät arvosta vanhoja ihmisiä kun he eivät edes itse arvosta itsejään.
No mitä pitäisi tunnustaa, jos ei vielä tunne itseään vanhaksi? Muut eivät elä sinun määritelmiesi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 78. Fyysisesti rapistunut, ruma, ryppyinen, kumara. Mieleni on edelleen kakskymppisen, utelias, asioista innostunut monipuolisesti, en surkuttele itseäni. Hämmästyn kun minua kohdellaan lässyttäen kuin lapselle.
Säälin noita nelikymppisiä somessa jotka nyt vuosiksi ovat jääneet junnaamaan tuohon maski ym juttuihin. Ei mitään muuta kirjoituksissaan. Siis ovat samaa toistavia kuin dementikot.
Olen pahollani puolestasi siitä, että kakskymppisen mielesi on kasikymppisen ruumiisi vankina!
Oma mieli ja kroppa vanhenevat samaa tahtia onneksi ja parikymppisen aivoitukset ovat muistoja vaan. Enpä kyllä painajaisessakaan tahtoisi parikymppisen mieltä enää riesakseni.
Lol. Jos 74-vuotias ei ole vanha, niin mikä on. Toihan on länsimaissa keskiarvoinen elinajanodote eli about aika kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä silti, monet ovat ihan rollaatorikunnossa, mutta syitä ei voi kukaan tietää.Korjaan, lapsia en pysty enää saamaan luonnollista tietä.😉
"Luonnollista tietä", entä keisarinleikkauksella?
74-vuotias on jo niin vanha, ettei sen mielipiteitä enää tarvitse ottaa huomioon ainakaan vakavasti. Esimerkiksi isompien tavaroiden ostamiseen pitää jo soitella lapsille, että onko se muummo tai pappa ihan asialla, vai höperehtiikö teidän perintöjänne, että saapiko myydä? Joissain tapauksissa jo kahvilassa kysytään saattajalta, että mitä tuo ottaa tarkoittaen 74-vuotiasta. Mutta hei. Tämä koskee jo 73-vuotiastakin, että kohtalotovereita on. 75-vuotiaalle pitäisi jo asettaa valtion puolesta holhooja, niin se menisi sillein kivasti, kun koskisi kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään sillä ei ole tässä mitään väliä mitä pystyy tai mitä haluaa. 74-vuotias on vanha. Vanhus.
Te olette itse laittaneet näihin sanoihin omia mielikuvianne ja oletuksianne ja nyt taistelette näitä vastaan.
Vauva, vanhus, nuori, aikuinen, keski-ikäinen, teini, lapsi. Nämä ovat käsitteitä, jotka liittyvät numeeriseen ikään.
Se millainen vauva on, ei tee hänestä vähemmän vauvaa. Hän on sellainen vauva sitten.
Jos vanhuksen kohdalla ei onnistu ajatella yhtä neutraalisti, on vanhuus jotakin kauhistuttavaa, pelottavaa, ahdistavaa ja vältettävää.
74-vuotiaan ikiteinin on tuolloin jo korkea aika kohdata itsensä syvemmältä ja miettiä näitä asioita omakohtaisesti.
Vanhuus ei ole kirous. Itse odotan tulevaa vanhuusikää suurella mielenkiinnolla ja toivon siihen yltäväni. Nyt olen keski-ikäinen.
Olen mielestäni jo vanha tällä hetkellä, 46-vuotiaana. En vielä vanhus enkä vanhuusiässä, mutta vanha. Enhän minä nuorikaan ole :)
Aiotko itse 74 v istua kiikkustuoliin miettimään syvällisiä ja iänkaikkista elämää?
Se tulee, kuolema, vaikkei sitä mietikään.
Ajatella voi vaikka lenkkipolulla. Tuo iänikuinen kiikkustuolijuttu jo kertoo että olet vanha, nuoremmat eivät tätä ilmaisua käytä. On lapsia, nuoria, keski-ikäisiä ja vanhoja. Kyllä yli 65v on vanha. Muuten sanotaanko 74v taloa uudeksi, vaikka olisi kuinka hyvässä kunnossa? Ja talot sentään voivat olla käytössä satoja vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iällä on merkitystä vain kirkonkirjoissa. Nuoremmat, jotka kauhistelevat yli 70 vuotiaita taitaa olla lähinnä pelko siitä, etteivät itse saavuta edes sitä ikää.
Olen 69v ja kun katson peilistä, kyllä siellä peilistä katsoo vanha nainen, vaikka elän aktiivista elämää.
Ja harrastan uintia ja yleensä uimahallissa on monen ikäistä porukkaa, en näe millään tavalla kroppaani yhtä nuoreksi, kuin näillä kolme-tai viisikymppisillä, vaan eletyt vuodet näkyy sielläkin.En ymmärrä, miksi vanhat ihmiset pitävät niin kiinni nuoruudesta ja yrittävät omia sen itselleen, kun me itseasiassa olemme eläneet sen ajan jo kertaalleen ja nyt on nuorempien aika loistaa ja nauttia nuoruudesta, kun sen aika on.
Mitä yrität sanoa? Pitäisi lopettaa elämästä kun on vanha, vaivoja, ruma ruttuinen kumara rollaattori-ihminen?
Sinä voit tehdä niin, valittaa ja odottaa kuolemaa . Me positiiviset mieleltämme terveet olemme elämässä mukana, jostain on pitänyt luopua mutta keksiä uutta tilalle.Se ei tarkoita ettei tajua olevansa vanha
Kannattaa lukea paljon, että luetunymmärryskyky säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Yli 70 vuotiaat eivät toivu tavanomaisista sairauksista niin kuin nuoremmat. Myös luusto ja lihakset heikkenevät. Tietysti on joitain supervanhuksia, mutta keskimäärin näin.
Älä yleistä.
T.hoitsu
Tämä ketju osoittaa taas kerran, miten kapeakatseisia nuoret ovat.
Kyllähän 74v on aika korkea ikä, itse olen 48v ja kumpikaan vanhemmistanikaan ei ole vielä 74v.
Ja tässä 48 vuotiaanakin kyllä selvästi tuntee että on jo jonkinverran kilometrejä takana.
Jos ihmisen elämä on noin 70-85 vuotta niin kyllä 74 vuotias on vanha.
74 on jo ikäihminen mutta ei minusta vanhus.
Vanha on yli 80.
T nuorisolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iällä on merkitystä vain kirkonkirjoissa. Nuoremmat, jotka kauhistelevat yli 70 vuotiaita taitaa olla lähinnä pelko siitä, etteivät itse saavuta edes sitä ikää.
Olen 69v ja kun katson peilistä, kyllä siellä peilistä katsoo vanha nainen, vaikka elän aktiivista elämää.
Ja harrastan uintia ja yleensä uimahallissa on monen ikäistä porukkaa, en näe millään tavalla kroppaani yhtä nuoreksi, kuin näillä kolme-tai viisikymppisillä, vaan eletyt vuodet näkyy sielläkin.En ymmärrä, miksi vanhat ihmiset pitävät niin kiinni nuoruudesta ja yrittävät omia sen itselleen, kun me itseasiassa olemme eläneet sen ajan jo kertaalleen ja nyt on nuorempien aika loistaa ja nauttia nuoruudesta, kun sen aika on.
Mitä yrität sanoa? Pitäisi lopettaa elämästä kun on vanha, vaivoja, ruma ruttuinen kumara rollaattori-ihminen?
Sinä voit tehdä niin, valittaa ja odottaa kuolemaa . Me positiiviset mieleltämme terveet olemme elämässä mukana, jostain on pitänyt luopua mutta keksiä uutta tilalle.Se ei tarkoita ettei tajua olevansa vanha
Kannattaa lukea paljon, että luetunymmärryskyky säilyy.
Etkö juuri kirjoittanut ettet ymmätrrä ihmisiä jotka pitävät kiinni nuoruudesta? Sun mielestä siis pitäisi lannistua kun vartalo muuttuu vanhaksi ja rumaksi ja tyytyväinen mieli on jotain "nuoruuden tavoittelua".
Villakangasmi kirjoitti:
Ei ole, terveys ja ikääntyminen on oma valinta.
Eläkeiän voisi nostaa 80:een ikävuoteen.
60 on uusi 30!
Alle 60- vuotiaana sydän- ja verisuonisairauksiin, nivelrikkoon ja syöpiin sairastuneilta pitäisi poistaa oikeus hoitoon(eutanasiapiikkiä lukuunottamatta).
Jaa olin 38 kun sydänleikattiin hiippaläppä. Olisiko minut pitänyt lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään sillä ei ole tässä mitään väliä mitä pystyy tai mitä haluaa. 74-vuotias on vanha. Vanhus.
Te olette itse laittaneet näihin sanoihin omia mielikuvianne ja oletuksianne ja nyt taistelette näitä vastaan.
Vauva, vanhus, nuori, aikuinen, keski-ikäinen, teini, lapsi. Nämä ovat käsitteitä, jotka liittyvät numeeriseen ikään.
Se millainen vauva on, ei tee hänestä vähemmän vauvaa. Hän on sellainen vauva sitten.
Jos vanhuksen kohdalla ei onnistu ajatella yhtä neutraalisti, on vanhuus jotakin kauhistuttavaa, pelottavaa, ahdistavaa ja vältettävää.
74-vuotiaan ikiteinin on tuolloin jo korkea aika kohdata itsensä syvemmältä ja miettiä näitä asioita omakohtaisesti.
Vanhuus ei ole kirous. Itse odotan tulevaa vanhuusikää suurella mielenkiinnolla ja toivon siihen yltäväni. Nyt olen keski-ikäinen.
Olen mielestäni jo vanha tällä hetkellä, 46-vuotiaana. En vielä vanhus enkä vanhuusiässä, mutta vanha. Enhän minä nuorikaan ole :)
Tiedätkö, ne monet "ikiteinit" on kyllä jo kohdanneet kuolevaisuutensa monet kerrat. Kun on omat vanhemmat kuollut, ehkä sisaruksia kuollut, ystäviä ympäriltä kuollut. Ehkä itselläkin on terveysongelmia ollut, jotka on jo panneet miettimään, että tähänkö tämä taival loppui. Useimmat heistä on hyväksyneet sen ajatuksen, että itsellekin se lähtö tulee jo pian. Mutta silti nauttivat hyvistä vuosista ja päivistä niin kauan kuin niitä on!
Ja noita termejä tosiaan eri ihmiset käyttää eri tavoin, ja se on ihan ok. Sinä haluat hahmottaa vanhuuden ikänumeroiden perusteella. Joku muu haluaa käyttää sitä sanaa jotenkin muutoin. Ei se, jos haluaa käyttää sitä arkipuheessaan vaikka siitä tilasta, jossa toimintakyky alkaa rajoittua iän takia, eikä ikänumeroista, tarkoita että on joku ikääntymistä ja kuolemaa pelkäävä kevytkenkäinen hepsankeikka, joka ei ole koskaan pysähtynyt miettimään asioita.
Onhan se silleen aika vanha.
Mutta esim isäni on 72-vuotuas ja vielä työelämässä ja muutenkin todella aktiivinen ja energinen, energisempi kuin minä 40v 😅😅
Samanikäiset ihmiset voivat olla eri-ikäisiä!
Pidä mieli virkeänä voisi olla hyvä slogan.