Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 74-vuotias mielestäsi vanha?

Vierailija
19.04.2023 |

Minusta on.

Kommentit (157)

Vierailija
61/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiajalla ihmiset elivät keskimäärin 35-vuotiaiksi. Kun olot paranevat, eletään pidempään ja hyväksyttävä on myös ne ihmiset, jotka eivät tunne itseään vanhaksi, vaikka numeroita heidän silmiensä edessä kuinka heristeltäisiin ja omista tuntemuksista ja vaivoista paasattaisiin. Ruotsiin verraten Suomessa ollaan vanhoja 10 - 15 vuotta ennen ruotsalaisia ja amerikkalaisiin verrattuna varmaan paljon enemmän. Liekö syynä Lapin kesä?

Muualla tulta säihkyy harmaahapset.

Vanhoissa hehkuu hengen aurinko.

Meil ukkoina jo syntyy sylilapset.

Ja nuori mies on hautaan valmis jo

Vierailija
62/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki ihmisen keski-ikään verrattuna on iäkäs. Mutta ei tuo vielä kerro paljon esimerkiksi toimintakyvystä niin fyysisesti kuin henkisestikin. Minulla on 80v leskirouva panona ja kovin on notkea ja innostuvaa sorttia kaikkeen mitä ehdotan. Hyvin säilynytkin. Hankala minun häntä kovin vanhana pitää, paremminkin vähän aiemmin syntynyt.

M43

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiajalla ihmiset elivät keskimäärin 35-vuotiaiksi. Kun olot paranevat, eletään pidempään ja hyväksyttävä on myös ne ihmiset, jotka eivät tunne itseään vanhaksi, vaikka numeroita heidän silmiensä edessä kuinka heristeltäisiin ja omista tuntemuksista ja vaivoista paasattaisiin. Ruotsiin verraten Suomessa ollaan vanhoja 10 - 15 vuotta ennen ruotsalaisia ja amerikkalaisiin verrattuna varmaan paljon enemmän. Liekö syynä Lapin kesä?

Muualla tulta säihkyy harmaahapset.

Vanhoissa hehkuu hengen aurinko.

Meil ukkoina jo syntyy sylilapset.

Ja nuori mies on hautaan valmis jo

mihin ne kuoli 35 vuotiaina? Vai kun silloin ei ollut lääkehoitoa? No itse olisin jo ollut kuollut 23 v jos en olisi päässy hoitoion umpisuolen takia.

Vierailija
64/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspalstalainen ajattelee,että kuusikymppisenä istutaan jo kiikkustuolissa :D (ensin vaan täytyisi tietää, mikä se on)

Vierailija
65/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsen tuohon ikään, niin toivon että olisin edelleen henkisesti nuori. Nyt minulla on aika lailla 30 vuotta siis aikaa. :)

Oma äitini on tässä esikuvani. Hän on 70-v, harrastaa, innokas oppimaan uutta, matkustelee. Hän seuraa aikaansa ja on säilyttänyt huumorin ja lapsen kyvyn heittäytyä asioihin. En väitä, etteikö mitään ns. iän merkkejä tulisi tuossa iässä niille hyväkuntoisillekin, mutta äitini huolehtii itsestään hyvin ja on säilynyt henkisesti jotenkin samana. Hän sanoi, ettei tunne itseään 7-kymppiseksi. Se on varmaankin olennaista liikunnan, ravinnon, hyvien geenien ja harrastusten ovela, jos toivoo säilyvänsä toimintakykyisenä eläkeiässä.

Vierailija
66/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antiikin Kreikassa elinajanodote oli 28 vuotta! Miettikääpä sitä.

Vierailija
67/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsen tuohon ikään, niin toivon että olisin edelleen henkisesti nuori. Nyt minulla on aika lailla 30 vuotta siis aikaa. :)

Oma äitini on tässä esikuvani. Hän on 70-v, harrastaa, innokas oppimaan uutta, matkustelee. Hän seuraa aikaansa ja on säilyttänyt huumorin ja lapsen kyvyn heittäytyä asioihin. En väitä, etteikö mitään ns. iän merkkejä tulisi tuossa iässä niille hyväkuntoisillekin, mutta äitini huolehtii itsestään hyvin ja on säilynyt henkisesti jotenkin samana. Hän sanoi, ettei tunne itseään 7-kymppiseksi. Se on varmaankin olennaista liikunnan, ravinnon, hyvien geenien ja harrastusten ovela, jos toivoo säilyvänsä toimintakykyisenä eläkeiässä.

minun äitini on 62 ja ei mitään lääkityksiä ainakaan v ielä

Vierailija
68/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalisti ne ketkä selvisi, eli sinne 60-70v. Johtuu tuo lapsikuolleisuudesta. ei ihmiset vain yhtäkki täyttänyt 30 vuotta ja kuolla kupsahtivat.

Vierailija
69/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään sillä ei ole tässä mitään väliä mitä pystyy tai mitä haluaa. 74-vuotias on vanha. Vanhus.

Te olette itse laittaneet näihin sanoihin omia mielikuvianne ja oletuksianne ja nyt taistelette näitä vastaan.

Vauva, vanhus, nuori, aikuinen, keski-ikäinen, teini, lapsi. Nämä ovat käsitteitä, jotka liittyvät numeeriseen ikään.

Se millainen vauva on, ei tee hänestä vähemmän vauvaa. Hän on sellainen vauva sitten.

Jos vanhuksen kohdalla ei onnistu ajatella yhtä neutraalisti, on vanhuus jotakin kauhistuttavaa, pelottavaa, ahdistavaa ja vältettävää.

74-vuotiaan ikiteinin on tuolloin jo korkea aika kohdata itsensä syvemmältä ja miettiä näitä asioita omakohtaisesti.

Vanhuus ei ole kirous. Itse odotan tulevaa vanhuusikää suurella mielenkiinnolla ja toivon siihen yltäväni. Nyt olen keski-ikäinen.

Olen mielestäni jo vanha tällä hetkellä, 46-vuotiaana. En vielä vanhus enkä vanhuusiässä, mutta vanha. Enhän minä nuorikaan ole :)

Aiotko itse 74 v istua kiikkustuoliin miettimään syvällisiä ja iänkaikkista elämää?

Se tulee, kuolema, vaikkei sitä mietikään.

Olen miettinyt syvällisesti niin kauan kuin olen miettiä osannut. Eli aina. Joten ei, en aio sitten aloittaa. Mutta joillekulle olisi enemmän kuin tarpeen.

Nykyajan kasikymppiset eivät enää anna itseään teititellä, koska eivät ole niin vanhoja. Sitten kun vanhus kuolee, se on näille aina maailman suurin yllätys ja totaalikriisi.

Kun se ikääntyminen ja kuoleminen ei jotenkin vain ole ollut heidän kohdallaan totta ja yhtäkkiä kuoleman äärellä on ihan pakko kohdata todellinen elämä. Sitä ei voikaan enää ostaa ja suorittaa pakoon.

En ymmärrä ajatuskuviotasi. Pidät vanhoja joinakin hepsankeikkoina jotka eivät tajua olevansa vanhoja ja kuolevansa?

Olen 78, 32 vuotta sinua vanhempi. Minua saa sinutella, en ole käpertynyt vanhuuteeni. Toki mietin ja järjestelen asioitani, joku voi veisata virsiä ja käydä hartauksissa, se ei ole minulle ominaista.

Jos rehellisesti sanon, en edes usko mihinkään kuoleman jälkeiseen elämään. Niin monia, monia läheisiä , puoliso mukaan lukien, olen ollut hautaan saattamassa. Näen heistä unia, esim äitini tuli luokseni valkoinen paita pääl lä sanomaan, nyt on hyvä olla, älä ole suruinen. Se oli kuitenkin minun oma pääni, sen ajatukset, vaikka kaunista olisi ajatella vaikka mieheni minua seuraavan pilven päältä.

Noin syvällisiä ajattelen minäkin.

Vierailija
70/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimon vanhemmat ovat 72 ja 75, yhtä toimeliaita kuin kymmenen vuotta sitten, mutta on niillä järki hidastunut, sellaista suu auki töllöttämistä ja ihmettelyä on alkanut ilmaantua, sekä samojen juttujen jankkaamista, jos saa jonkun ajatuksen päähänsä, niin ei meinaa millään antaa olla, vaikka olisi jotain aivan kahelia "kun netissä luki" tai kun "Raimokin sanoi" -settiä. Sellaista kansanradiomeininkiä. Myös omista tavoista ja mukavuuksista poikkeaminen on tullut heille lähes mahdottomaksi, ja väsähtävät nopeasti. Molemmilla pari eri lääkitystä, ja pieniä operaatioita. Huom. tämä ei ole arvostelua, pelkkiä huomioita, verrattuna esim. siihen kun olivat vasta jääneet eläkkeelle. Ymmärrän kyllä, että ihminen vanhenee, tässä vain kuvailu miten appivanhemmilla se on edennyt. Omat vanhemmat vielä alle 70, ja ihan eri luokkaa, mutta saa nähdä mitä tuleman pitää.

Vierailija
71/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä silloinkin ne, jotka selvisivät aikuisiksi, saattoivat elää pitkään. Lapsikuolleisuus laski elinajanodotteen alas.

Vierailija
72/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies 50 kirjoitti:

Appiukko kuoli 62v(syöpä) anoppi 74v(sydänpysähdys), setäni 64v(sydänpysähdys), serkkuni 50v(syöpä)...

Itse olen 52 enkä tunne itseäni miksikään nuorukaiseksi, on astma, nivelrikko, masennustaipumus, likinäköön nyt yhdistyy ikänäkö...

Näön yleinen tarkkuus on heikentynyt.

Atooppinen iho vaivaa.

Opettelen uusia taitoja, harastan ja liikun, työskentelen yrittäjänä, mutta en valehtele itselleni, että olisin nuori.

Kyllä 74 on vanha, ei sitä käy kiistäminem.

Ei pidä sekoittaa asioita. Et ole vanha vaan sairas. Ne jotka eivät ole sairaita, ovat vielä ihan hyvässä iässä ja elinvuosia edessä helposti yli kolmekymmentä, kun hoitavat terveytensä ja muut asiat hyvin.

Kuten sanoin!

Vierailija
73/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iällä on merkitystä vain kirkonkirjoissa. Nuoremmat, jotka kauhistelevat yli 70 vuotiaita taitaa olla lähinnä pelko siitä, etteivät itse saavuta edes sitä ikää.

Olen 69v ja kun katson peilistä, kyllä siellä peilistä katsoo vanha nainen, vaikka elän aktiivista elämää.

Ja harrastan uintia ja yleensä uimahallissa on monen ikäistä porukkaa, en näe millään tavalla kroppaani yhtä nuoreksi, kuin näillä kolme-tai viisikymppisillä, vaan eletyt vuodet näkyy sielläkin.

En ymmärrä, miksi vanhat ihmiset pitävät niin kiinni nuoruudesta ja yrittävät omia sen itselleen, kun me itseasiassa olemme eläneet sen ajan jo kertaalleen ja nyt on nuorempien aika loistaa ja nauttia nuoruudesta, kun sen aika on.

Vierailija
74/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskutelineet alas, kiitoradan valot näkyy jo!

Vierailija
75/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

65 -vuotiaana määritellään jo ikääntyneeksi eli senioriksi. Voi ainakin fyysisesti olla jo loppukilometrit edessä, mutta mieleltään nuori.

Vierailija
76/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 70 vuotiaat eivät toivu tavanomaisista sairauksista niin kuin nuoremmat. Myös luusto ja lihakset heikkenevät. Tietysti on joitain supervanhuksia, mutta keskimäärin näin.

Vierailija
77/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 70 vuotiaat eivät toivu tavanomaisista sairauksista niin kuin nuoremmat. Myös luusto ja lihakset heikkenevät. Tietysti on joitain supervanhuksia, mutta keskimäärin näin.

Eli jos sairauksista toipuminen otetaan kriteeriksi, niin keskimäärin ovat vanhoja, mutta yksilöllisiäkin eroja on. Kategorisesti ei siis voi sanoa vanhoiksi. Monet muut ominaisuudet on samanlaisia.

Vierailija
78/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iällä on merkitystä vain kirkonkirjoissa. Nuoremmat, jotka kauhistelevat yli 70 vuotiaita taitaa olla lähinnä pelko siitä, etteivät itse saavuta edes sitä ikää.

Olen 69v ja kun katson peilistä, kyllä siellä peilistä katsoo vanha nainen, vaikka elän aktiivista elämää.

Ja harrastan uintia ja yleensä uimahallissa on monen ikäistä porukkaa, en näe millään tavalla kroppaani yhtä nuoreksi, kuin näillä kolme-tai viisikymppisillä, vaan eletyt vuodet näkyy sielläkin.

En ymmärrä, miksi vanhat ihmiset pitävät niin kiinni nuoruudesta ja yrittävät omia sen itselleen, kun me itseasiassa olemme eläneet sen ajan jo kertaalleen ja nyt on nuorempien aika loistaa ja nauttia nuoruudesta, kun sen aika on.

Mitä yrität sanoa? Pitäisi lopettaa elämästä kun on vanha, vaivoja, ruma ruttuinen kumara rollaattori-ihminen?

Sinä voit tehdä niin, valittaa ja odottaa kuolemaa . Me positiiviset mieleltämme terveet olemme elämässä mukana, jostain on pitänyt luopua mutta keksiä uutta tilalle.

Se ei tarkoita ettei tajua olevansa vanha

Vierailija
79/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavissa Yhdysvaltojen vaaleissa todennäköisesti ovat vastakkain silloin 80v Biden ja 77v Trump. Sauli on 75v.

Vierailija
80/157 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä nyt 72-vuotiasta Sikke Sumaria vanhaksi kutsuisi.