Onko 74-vuotias mielestäsi vanha?
Kommentit (157)
Jos olet nainen etkä erityisen ylipainoinen niin et ole vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iällä on merkitystä vain kirkonkirjoissa. Nuoremmat, jotka kauhistelevat yli 70 vuotiaita taitaa olla lähinnä pelko siitä, etteivät itse saavuta edes sitä ikää.
Olen 69v ja kun katson peilistä, kyllä siellä peilistä katsoo vanha nainen, vaikka elän aktiivista elämää.
Ja harrastan uintia ja yleensä uimahallissa on monen ikäistä porukkaa, en näe millään tavalla kroppaani yhtä nuoreksi, kuin näillä kolme-tai viisikymppisillä, vaan eletyt vuodet näkyy sielläkin.En ymmärrä, miksi vanhat ihmiset pitävät niin kiinni nuoruudesta ja yrittävät omia sen itselleen, kun me itseasiassa olemme eläneet sen ajan jo kertaalleen ja nyt on nuorempien aika loistaa ja nauttia nuoruudesta, kun sen aika on.
Mitä yrität sanoa? Pitäisi lopettaa elämästä kun on vanha, vaivoja, ruma ruttuinen kumara rollaattori-ihminen?
Sinä voit tehdä niin, valittaa ja odottaa kuolemaa . Me positiiviset mieleltämme terveet olemme elämässä mukana, jostain on pitänyt luopua mutta keksiä uutta tilalle.Se ei tarkoita ettei tajua olevansa vanha
Kuka niin on sanonut? Ei vanhat ihmiset suinkaan lakkaa elämästä, kun ikää tulee 70v tai hauskanpidosta, iloitsemasta, nauttimasta elämästä, mutta silti se ei tee kenestäkään vanhasta nuorta.
En ymmärrä mitä pahaa tai negatiivisuutta on vanhuudessa? Se on yksi elämän vaihe kuin nuoruus, lapsuus, keski-ikä jne.Ihan sama jos keski-ikäiset kuvittelevat olevansa teini-ikäisiä tai nuoria aikuisia, minusta se olisi yhtä huvittavaa.
En ymmärrä nyt tätä jankutusta että 70+ kuvittelee olevansa nuori jos tekee asioita joista tykkää ja nauttii vaikka on jo vanha?
Onko se vanhuuden kieltämistä etten ole voihkiva henkisesti huonosti voiva?En saa nyt tuosta ajatuksesta kiinni että virkeä vanhus on muka olevinaan nuori.
Tuskin kukaan yli seitsenkymppinen nyt kuvittelee olevansa nuori, mutta voit olla mieleltäsi nuori vaikka ysikymppisenä.
Jos lapsenlapsi arvioi 74 vuoden ikäisen vanhaksi, niin mielipide on ymmärrettävä.
Jos 74 vuotiaan vanhemmat pitävät jälkikasvuaan vanhana, saattaa jollakin sohva-ainstainilla olla suhteettomuusteorian avaimissa selitys moiseen.
On hänellä yhdeksän vuosirengasta enemmän kuin itselläni.
Arvostan saavutusta.
Riippuu niin yksilöstä ei voi yleistää.
Vanhempani 75 vee ovat fyysisesti/henkisesti hyvässä kunnossa onneksi
Työkaverini 55 vee on mielestäni vanha:
Negatiivinen mieleltään ja huonossa kunnossa fyysisesti
74 vuotias C G E Mannerheim oli armeijan ylipäällikkö, kun Suomi aloitti jatkosodan 1941. Toimi vielä presidenttinäkin 77-79 vuotiaana
Sauli Niinistö on 74v, niin voidaan kysyä, onko Suomessa nuori vai vanha presidentti.
Sauli Niinistö pitää itseään vanhana, sillä kun joku kansainvälinen toimittaja kysyi, hänen hakeutumista Naton pääsihteerin virkaa, hän parahti "tässä iässä" ja kertoi olevansa 74v.
On, on ja on. Muita kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
74 vuotias C G E Mannerheim oli armeijan ylipäällikkö, kun Suomi aloitti jatkosodan 1941. Toimi vielä presidenttinäkin 77-79 vuotiaana
Ja oli iäkäs/vanha/parasta ennen ohi.
Vanhako eihän toki, hyvässä työkunnossa vielä parikymmentä vuotta, ainakin politikkojen mielestä.
Lääketieteessä 75v on aika tyypillisesti se raja, että aletaan puhua vanhuksista/ikääntyneistä. Esim lääkkeiden kohdalla on suosituksia mitä ei tulisi yli 75v käyttää, kun elimistön toiminta muuttuu iän myötä nuorempiin verrattuna.
Toki siinä on tosi isoja eroja millaisessa kunnossa tuon ikäinen on, mutta kyllä 74v on auttamatta vanha, elämänsä ehtoopuolella. Kunto voi romahtaa jo tosi nopeastikin sairauden tms myötä, toisaalta jotkut kyllä on niitä super vanhuksia jotka pysyvät terveinä ja elinvoimaisina päälle ysikymppisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mannerheim kuoli 83v eli hänen vanhuus jäi kovin lyhyeksi, jos presidenttinä oli vielä nuori ja eli vain 4v sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 30v on 18v mielestä vanha. Ja niin edelleen.
No en kyllä itse ajatellut 18 vuotiaana että kolmekymppiset olisivat vanhoja 50+vuotiaista ajattelin että on jo aika paljon kilometrejä takana.
Toiminnallisuuden kautta. Moni on vanhana elävämpi kun tietää ajan rajallisuuden. Eli riippuu yksilöstä.
Olen 74-v, ja tunnen itseni vanhaksi. En jaksa enää tanssia montaa tuntia polkkaa tai masurkkaa, olen kankea hyppäämään veneeseen ellen pidä laidoista kiinni, en voi hyppiä rantakivillä, en jaksa valvoa aamuun asti jne. Näitä kaikkia tein lapsena ja nuorena.
Edelleen harrastan kansantansseja ja olen mukana monessa yhteisössä joko vetäjänä tai rivijäsenenä. Mielelläni matkustelen jne. Olin monta vuotta muistisairaan mieheni omaishoitajana, nyt hän on hoitokodissa. Olen toistaiseksi terve, mistä olen hyvin kiitollinen ja onnellinen, pystyn tekemään mitä haluan. Joskus mieliteoille pitää jarruttaa, kun ei jaksa kaikkea mitä haluaisi.
Villakangasmi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villakangasmi kirjoitti:
Ei ole, terveys ja ikääntyminen on oma valinta.
Eläkeiän voisi nostaa 80:een ikävuoteen.
60 on uusi 30!
Alle 60- vuotiaana sydän- ja verisuonisairauksiin, nivelrikkoon ja syöpiin sairastuneilta pitäisi poistaa oikeus hoitoon(eutanasiapiikkiä lukuunottamatta).
Ai terveys on oma valinta. Missähän kohtaa minä valitsin väärin, kun kolmikymppisenä sairastuin ms-tautiin? Nuorena urheilin ja haaveilin huippu-urheilutasolle pääsemisestä. Aina olen elänyt terveellisesti.
Sinä olisit siis poistanut minulta vielä oikeuden hoitoonkin. Minä sentään tein tuon sairastumiseni jälkeen lähes 30 vuotta töitä. Nyt olen eläkkeellä. Voin kyllä lohdutukseksesi sanoa, että ole paljon lääkäripalveluja käyttänytkään.
Mikä sinusta on noin katkeran tehnyt?
Sarka on karkeaa villakangasta.
Pieni vinkki...
Mitä tämä tarkoittaa? Jospa selventäisit ns. vinkkiäsi.
-eri-
74-vuotias on vanha. Miksi sitä ei voisi sanoa? Se ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti sitä, että olisi kykenemätön toimimaan, liikkumaan, ajattelemaan, luomaan uutta musiikkia, taidetta ym. Elämänasenne, terveys, ihmissuhteet ja toimeentulo vaikuttavat kaikkeen.
Kyllä 30v on 18v mielestä vanha. Ja niin edelleen.