Onko 74-vuotias mielestäsi vanha?
Kommentit (157)
Miksi maailman tärkeimmässä tehtävässä eli USA:n presidenttinä on 80v mies? Ja aikoo jatkokaudelle. Eikä Trump ole paljon nuorempi, täyttää tänä vuonna 77 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iällä on merkitystä vain kirkonkirjoissa. Nuoremmat, jotka kauhistelevat yli 70 vuotiaita taitaa olla lähinnä pelko siitä, etteivät itse saavuta edes sitä ikää.
Olen 69v ja kun katson peilistä, kyllä siellä peilistä katsoo vanha nainen, vaikka elän aktiivista elämää.
Ja harrastan uintia ja yleensä uimahallissa on monen ikäistä porukkaa, en näe millään tavalla kroppaani yhtä nuoreksi, kuin näillä kolme-tai viisikymppisillä, vaan eletyt vuodet näkyy sielläkin.En ymmärrä, miksi vanhat ihmiset pitävät niin kiinni nuoruudesta ja yrittävät omia sen itselleen, kun me itseasiassa olemme eläneet sen ajan jo kertaalleen ja nyt on nuorempien aika loistaa ja nauttia nuoruudesta, kun sen aika on.
Mitä yrität sanoa? Pitäisi lopettaa elämästä kun on vanha, vaivoja, ruma ruttuinen kumara rollaattori-ihminen?
Sinä voit tehdä niin, valittaa ja odottaa kuolemaa . Me positiiviset mieleltämme terveet olemme elämässä mukana, jostain on pitänyt luopua mutta keksiä uutta tilalle.Se ei tarkoita ettei tajua olevansa vanha
Kuka niin on sanonut? Ei vanhat ihmiset suinkaan lakkaa elämästä, kun ikää tulee 70v tai hauskanpidosta, iloitsemasta, nauttimasta elämästä, mutta silti se ei tee kenestäkään vanhasta nuorta.
En ymmärrä mitä pahaa tai negatiivisuutta on vanhuudessa? Se on yksi elämän vaihe kuin nuoruus, lapsuus, keski-ikä jne.
Ihan sama jos keski-ikäiset kuvittelevat olevansa teini-ikäisiä tai nuoria aikuisia, minusta se olisi yhtä huvittavaa.
Vanha synnyttämään, nuori kuolemaan.
Tänään Suomessa syntyvistä lapsista kolmasosan odotetaan elävän yli 100-vuotiaiksi. Se tarkoittaa heidän eläkeikänsä nousevan selvästi nykyisestä, jos eläkkeelläolon ajaksi arvioidaan 15-20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, olemme mieheni kanssa 74 v ja vielä ei ole tullut eteen mitään, mihin emme ikämme vuoksi olisi pystyneet.
Eipä silti, monet ovat ihan rollaatorikunnossa, mutta syitä ei voi kukaan tietää.Teehän kuperkeikka miehinesi 🤣 Kyllä tuon ikäinen voi olla hyväkuntoinen, mutta vanha iältään. Mikä siinä hävettää, ettei uskalleta tunnustaa? Ei ihme, että nuoret (alle 25v) eivät arvosta vanhoja ihmisiä kun he eivät edes itse arvosta itsejään.
"ihme, että nuoret (alle 25v) eivät arvosta vanhoja ihmisiä kun he eivät edes itse arvosta itsejään".
Hyvin sanottu. Miksi ihmeessä vanhuus nähdään niin pahana ja negatiivisenä.
Olen vanha ja nautin täysin elämästä, mutta ei se minun elettyä elämää saa pois. Vanhuus useimmille on jopa parasta aikaa, kun voi elää niin kuin itse tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Antiikin Kreikassa elinajanodote oli 28 vuotta! Miettikääpä sitä.
Sokrates eli kumminkin 70 vuotiaaksi ja Pythagoras 60 vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iällä on merkitystä vain kirkonkirjoissa. Nuoremmat, jotka kauhistelevat yli 70 vuotiaita taitaa olla lähinnä pelko siitä, etteivät itse saavuta edes sitä ikää.
Olen 69v ja kun katson peilistä, kyllä siellä peilistä katsoo vanha nainen, vaikka elän aktiivista elämää.
Ja harrastan uintia ja yleensä uimahallissa on monen ikäistä porukkaa, en näe millään tavalla kroppaani yhtä nuoreksi, kuin näillä kolme-tai viisikymppisillä, vaan eletyt vuodet näkyy sielläkin.En ymmärrä, miksi vanhat ihmiset pitävät niin kiinni nuoruudesta ja yrittävät omia sen itselleen, kun me itseasiassa olemme eläneet sen ajan jo kertaalleen ja nyt on nuorempien aika loistaa ja nauttia nuoruudesta, kun sen aika on.
Mitä yrität sanoa? Pitäisi lopettaa elämästä kun on vanha, vaivoja, ruma ruttuinen kumara rollaattori-ihminen?
Sinä voit tehdä niin, valittaa ja odottaa kuolemaa . Me positiiviset mieleltämme terveet olemme elämässä mukana, jostain on pitänyt luopua mutta keksiä uutta tilalle.Se ei tarkoita ettei tajua olevansa vanha
Kuka niin on sanonut? Ei vanhat ihmiset suinkaan lakkaa elämästä, kun ikää tulee 70v tai hauskanpidosta, iloitsemasta, nauttimasta elämästä, mutta silti se ei tee kenestäkään vanhasta nuorta.
En ymmärrä mitä pahaa tai negatiivisuutta on vanhuudessa? Se on yksi elämän vaihe kuin nuoruus, lapsuus, keski-ikä jne.Ihan sama jos keski-ikäiset kuvittelevat olevansa teini-ikäisiä tai nuoria aikuisia, minusta se olisi yhtä huvittavaa.
En ymmärrä nyt tätä jankutusta että 70+ kuvittelee olevansa nuori jos tekee asioita joista tykkää ja nauttii vaikka on jo vanha?
Onko se vanhuuden kieltämistä etten ole voihkiva henkisesti huonosti voiva?
En saa nyt tuosta ajatuksesta kiinni että virkeä vanhus on muka olevinaan nuori.
Vaikea pitää vanhana, kun kaikki tuntemani tuon ikäiset ja vähän vanhemmatkin ovat niin pirteitä ja aktiivisia.
Ei 74-vuotias ole vanha, hän on vain elänyt pidempään kuin useimmat av-mammat ja -papparaiset. Minullakin tuo lukema täyttyi jokin aika sitten, mutta vaikka esim. nivelrikko vaivaa, niin mieleltäni olen edelleen nuorekas, mikä johtunee siitä, että tein koko työurani nuorten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään sillä ei ole tässä mitään väliä mitä pystyy tai mitä haluaa. 74-vuotias on vanha. Vanhus.
Te olette itse laittaneet näihin sanoihin omia mielikuvianne ja oletuksianne ja nyt taistelette näitä vastaan.
Vauva, vanhus, nuori, aikuinen, keski-ikäinen, teini, lapsi. Nämä ovat käsitteitä, jotka liittyvät numeeriseen ikään.
Se millainen vauva on, ei tee hänestä vähemmän vauvaa. Hän on sellainen vauva sitten.
Jos vanhuksen kohdalla ei onnistu ajatella yhtä neutraalisti, on vanhuus jotakin kauhistuttavaa, pelottavaa, ahdistavaa ja vältettävää.
74-vuotiaan ikiteinin on tuolloin jo korkea aika kohdata itsensä syvemmältä ja miettiä näitä asioita omakohtaisesti.
Vanhuus ei ole kirous. Itse odotan tulevaa vanhuusikää suurella mielenkiinnolla ja toivon siihen yltäväni. Nyt olen keski-ikäinen.
Olen mielestäni jo vanha tällä hetkellä, 46-vuotiaana. En vielä vanhus enkä vanhuusiässä, mutta vanha. Enhän minä nuorikaan ole :)
Tiedätkö, ne monet "ikiteinit" on kyllä jo kohdanneet kuolevaisuutensa monet kerrat. Kun on omat vanhemmat kuollut, ehkä sisaruksia kuollut, ystäviä ympäriltä kuollut. Ehkä itselläkin on terveysongelmia ollut, jotka on jo panneet miettimään, että tähänkö tämä taival loppui. Useimmat heistä on hyväksyneet sen ajatuksen, että itsellekin se lähtö tulee jo pian. Mutta silti nauttivat hyvistä vuosista ja päivistä niin kauan kuin niitä on!
Ja noita termejä tosiaan eri ihmiset käyttää eri tavoin, ja se on ihan ok. Sinä haluat hahmottaa vanhuuden ikänumeroiden perusteella. Joku muu haluaa käyttää sitä sanaa jotenkin muutoin. Ei se, jos haluaa käyttää sitä arkipuheessaan vaikka siitä tilasta, jossa toimintakyky alkaa rajoittua iän takia, eikä ikänumeroista, tarkoita että on joku ikääntymistä ja kuolemaa pelkäävä kevytkenkäinen hepsankeikka, joka ei ole koskaan pysähtynyt miettimään asioita.
Hyvin kirjoitettu. En osaa noin hyvin ilmaista mitä olen yrittänyt sanoa. Olen 10 vuotta ollut leskenä, koko joukon itseäni nuorempia ollut hautaamassa. Vuoroni tulee kun tulee, en silti käperry vanhuuteen ja sairauksiini.
Saattohoitokamaa. Ainakin sen perusteella, että naiset pitää minuakin ikäloppuna, vaikka olen vasta nelikymppinen.
Olen 72 ja iästä ei ole muuta haittaa kuin ulkonäössä. Numeroina olen vanha, mutta tunnen olevani jotain vaikkapa 30 vuotias.
Ei välttämättä. Varsinkin naiset ovat varsin aktiivisia tuossa iässä.
Ajat ovat muuttuneet. 70 luvulla olisi tuon ikäinen ollut vanha muttei nykyään.
Mies 50 kirjoitti:
Appiukko kuoli 62v(syöpä) anoppi 74v(sydänpysähdys), setäni 64v(sydänpysähdys), serkkuni 50v(syöpä)...
Itse olen 52 enkä tunne itseäni miksikään nuorukaiseksi, on astma, nivelrikko, masennustaipumus, likinäköön nyt yhdistyy ikänäkö...
Näön yleinen tarkkuus on heikentynyt.
Atooppinen iho vaivaa.Opettelen uusia taitoja, harastan ja liikun, työskentelen yrittäjänä, mutta en valehtele itselleni, että olisin nuori.
Kyllä 74 on vanha, ei sitä käy kiistäminem.
Teidän suku näyttää olevan sitä nis. heikompaa ainesta. Joissain toisissa suvuissa eletään yhdeksänkymppisiksi.
No tietenkin on vanha.
Mikä kysymys tämä nyt taas on.
Ihan sama missä kunnossa on.
Äitini on 75 ja vanha on vaikka onkin terveempi ja hyväkuntoisempi kuin minä. Pyörällä liikkuu ja kävelee paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ajat ovat muuttuneet. 70 luvulla olisi tuon ikäinen ollut vanha muttei nykyään.
Ihan yhtä vanha se 74v on nykyään kuin 70-luvullakin. Hyvänen aika sentään.
Täysin riippuu ihmisestä. Olen nähnyt n. 74 vuotiaan, joka ei jaksanut mitään ja yli 100 vuotiaan joka jutella turisi ja jaksoi vielä vaikka ja mitä.