Onko 74-vuotias mielestäsi vanha?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Yrittääkö joku nyt vihjata että sana vanha olisi sävyltään jotenkin negatiivinen?
Voi äiti. Nyt kannattaa mennä turvalliseen tilaan ja käpertyä nurkkaan heijjaamaan itsensä rauhalliseksi.
Siltä mustakin tuntuu että toi sana aiheuttaa kauhean paniikin joissain mielensäpahottajissa.
Minusta 'vanha' on hyvä ja muheva sana, vähän kuin vehnä, tulee vain hyviä pullantuoksuisia mielikuvia.
Itsekin oon jo vanha, vaikka virallisesti vasta keski-ikäinen. Kyllä minä oon jo niin vanha että voin kuolla ikäni ja sairauksieni puolesta millon hyvänsä.
Jos 7kymppinen ei ole vanha, se on vainaa.
N51
Vierailija kirjoitti:
Miksi maailman tärkeimmässä tehtävässä eli USA:n presidenttinä on 80v mies? Ja aikoo jatkokaudelle. Eikä Trump ole paljon nuorempi, täyttää tänä vuonna 77 vuotta.
Kummallakaan ei enää järki pelitä. Ainoa, mikä ei ole sammunut on vallan himo.
Tottakai 74-vuotias on vanha. Olen itse 64-vuotias, ja olen myös vanha.
Merkillinen ajatus, että pitäisi vähätellä ikävuosiaan ja yrittää näyttää nuoremmalta.
Vanhenemisessa, rypyissä ja vähentyneissä voimissa ei ole mitään hävettävää - näin käy kaikille. Sairaudet tulevat, jos tulevat.
Tietysti on tärkeää pitää itsestään huolta ja yrittää elää terveellisesti, mutta täytyy olla tässä iässä viimeistään sen verran itsetunto jo kohdillaan, ettei tarvitse teeskennellä olevansa nuorempi kuin mitä on.
Kyllä, kyllä olen vanha 74v, mutta himskatin nuori moniin sukulaisiini ja mieheeni verrattuna-kahdeksan ja yli yhdeksänkymppisiä. Mä oon ihan pentu niihin verrattuna.
Elämä on leppoisaa ja mukavaa-älylaitteet tunnen hyvin ja köytän niit kaikessa. Silti olen valmis kuolemaan vaikka heti, mut tahtoisin elää ysikymppiseksi ,jos ei tulisi ikäviä terveysongelmia .Pienet krempat ei haittaa.
Tai siis ei tule "vain hyviä mielikuvia", mutta tulee vähän niitäkin.
Tuli liioteltua.
N51
Vierailija kirjoitti:
Aika vanha, vaikka moni väittää ettei ole. Luonto kuitenkin toimii oman viisautensa mukaan ja vanhenemisen prosessi on jo käynnissä siinä iässä. Molemmat vanhempani kuolivat siinä 70 iässä.
Kuolema ja vanhenemisprosessi eivät välttämättä täysin korreloi. Jos korreloisi, kukaan ei kuolisi muutoin kuin vanhettuaan riittävästi.
On vaikka miksi kokisi itsensä, iältään on vanha!
Vierailija kirjoitti:
Ei 74-vuotias ole vanha, hän on vain elänyt pidempään kuin useimmat av-mammat ja -papparaiset. Minullakin tuo lukema täyttyi jokin aika sitten, mutta vaikka esim. nivelrikko vaivaa, niin mieleltäni olen edelleen nuorekas, mikä johtunee siitä, että tein koko työurani nuorten parissa.
No vanha sinä silti olet.
Ei siitä tarvitse loukkaantua.
Keho kun on kuollut pikkuhiljaa jo vuosikymmeniä, niin se on vanha keho, nuori keho uudistuu ja kasvaa eikä kuole kokoajan kuten keski-ikäisillä ja vanhuksilla.
Vanhuus on biologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika vanha, vaikka moni väittää ettei ole. Luonto kuitenkin toimii oman viisautensa mukaan ja vanhenemisen prosessi on jo käynnissä siinä iässä. Molemmat vanhempani kuolivat siinä 70 iässä.
Vanhenemisen prosessi alkaa heti syntymän jälkeen, vai luulitko, että tullaan aluksi vielä nuoremmiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on vanha.
itse olen 62-v ja pidän itseäni vanhana.
Ihan turhaa sanoa, että pystyy kaikkeen 74-vuotiaana. Se on itsepetosta.
Mutta eiväthän monet esim. 40-vuotiaatkaan pysty kaikkeen.
On hyvin todennäköistä, että 40v on elämää yli puolet jäljellä, toisin kuin 74v joka on jo elinikänsä loppupäässä, kun huomioidaan keskim. elinikä.
Tietysti on heitä, jotka elävät 125v mutta harvassa.
Virallinen ennätys tähän mennessä 122 v
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jeanne_Calment
Eri
Mitä väliä sillä on, onko 74 -vuotias vanha vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhenemisen prosessi alkaa heti syntymän jälkeen, vai luulitko, että tullaan aluksi vielä nuoremmiksi?
Kehon vanheneminen alkaa muistaakseni 25vuotiaana, siihen asti se kehittyy ja uudistuu, sen jälkeen alkaa hidas kuoleminen.
Ikä on suhteellinen käsite. Yli 90-vuotiaan mummoni mielestä 67-vuotias on nuori. Ei siitä ole pitkää matkaa seitsemäänkymppiin. Ihmiset myös ikääntyvät eri tahtiin, joidenkin maksimi-ikä tulee vastaan jo 50-vuotiaana, toiset elävät 100-vuotiaiksi. Itse en kutsuisi 70-vuotiasta vielä vanhukseksi, raja menee mielestäni 80 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ajat ovat muuttuneet. 70 luvulla olisi tuon ikäinen ollut vanha muttei nykyään.
Sukututkimuksessa/historiassa 74v on jo melko korkealla ja samassa sukuhaarassa alenevassa polvessa useampi sukupolvi, jopa neljä sukupolvea esim. lapsi 50v, lapsenlapsi 25v ja lapsenlapsenlapsi 2v.
Ja sukujuhlissa on ensimmäisten joukossa nauttimassa vieraanvaraisuutta, kun nuoremmat odottavat vasta vuoroaan.
Ja ystävät ja tuttavat käy yhä harvemmaksi, kun kuolo korjaa.
Ja jo ikä, tekee monessa asioissa riskiryhmäläisiä, vaikka se on vain numeroita.
Mitä sitten lienevät nykyisin keski-ikäiset ja nuoret, jos 74v on vielä nuori.
Riippuu yksilöstä, kuinka nopeasti fyysinen ja henkinen suorituskyky heikkenevät eri asioissa. Yksilöstä riippuu myös se, kuinka vakavasti juuri tiettyjen kykyjen heikkeneminen vaikuttaa hänen siihenastisen elämänsä sisältöön.
Ne jotka on nyt lapsia ja nuoria, elävät maksimissaan 4kymppisiksi. Liikkuvat ja leikkivät ulkona niin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai 74-vuotias on vanha. Olen itse 64-vuotias, ja olen myös vanha.
Merkillinen ajatus, että pitäisi vähätellä ikävuosiaan ja yrittää näyttää nuoremmalta.Vanhenemisessa, rypyissä ja vähentyneissä voimissa ei ole mitään hävettävää - näin käy kaikille. Sairaudet tulevat, jos tulevat.
Tietysti on tärkeää pitää itsestään huolta ja yrittää elää terveellisesti, mutta täytyy olla tässä iässä viimeistään sen verran itsetunto jo kohdillaan, ettei tarvitse teeskennellä olevansa nuorempi kuin mitä on.
Sinuun verraten olen varsin nuori, alle 70, mutta vanhuuseläkkeellä. Suvussa on yli 95-vuotiaita, minä taidan olla sekundaa, kun on vaivoja, joihin voi kuolla, jos jättää hoitamatta. Kiva olisi elää pitkään ja olla jotakuinkin ehyt, mutta voi olla, ettei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhenemisen prosessi ala syntymän jälkeen, eikä edes ole valmis, vaan ihminen saavuttaa "täydellisyyden" n. 25v iässä, jonka jälkeen alkaa vanhenemisen prosessi.
Minusta nuori on 25-35v, mutta 40v on jo ikääntymisen ja vanhuuden merkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu yksilöstä, kuinka nopeasti fyysinen ja henkinen suorituskyky heikkenevät eri asioissa. Yksilöstä riippuu myös se, kuinka vakavasti juuri tiettyjen kykyjen heikkeneminen vaikuttaa hänen siihenastisen elämänsä sisältöön.
Eikä riipu. Vuosi on ihan yhtä pitkä aika kaikilla yksilöillä ja jokaisen keho vanhenee 25 vuoden elämisen jälkeen, eli toisinsanoen hajoaa vähän kerrallaan, kuolee.
Vanha ihminen on tavallaan jo osaksi ruumis, elintoiminnot ovat vielä käynnissä vaikka keho on hajoamistilassa.
Tämän miettiminen on vähentänyt omaa kuolemanpelkoani = kuolen kokoajan pikkuhiljaa.
Yrittääkö joku nyt vihjata että sana vanha olisi sävyltään jotenkin negatiivinen?
Voi äiti. Nyt kannattaa mennä turvalliseen tilaan ja käpertyä nurkkaan heijjaamaan itsensä rauhalliseksi.