Kammottavan näköinen Jyväskylä
https://www.kuntarekry.fi/site/assets/files/86797/jyvaskyla_and_lutakko…
On kuin torikeskusta järven päällä.
Kommentit (260)
Junalla ja motarilla ohittaessa Jyväskylä näyttää kyllä ihan karsealta superrumine (uudis?)rakennuksineen ratapihan ympäristössä. Jos en paremmin tietäisi, voisin kuvitella, että koko kaupunki näyttää samalta, eli luotaantyöntävältä. Miksi joku kaupunki haluaa näyttää ulkopaikkakuntalaisille Pasilalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lutakko on rakennettu siten, että Jyväsjärvi näyttää uima-altaalta.
Mutta ei se ole suinkaan ruminta Jyväskylässä! Ehdottomasti näkemisen arvoisia kohteita ovat keskustan kaikki kuusi autiota ostaria ja tori, jolla ei ole mitään elämää.Tyhjiäkö ne ostarit ovat? Eikös Torikeskuskaan ole virkeä, vai?
Viimeiset 10 v autio
Voiko siihen keskustan autioitumiseen osoittaa joitakin selkeitä syitä?
Ostoskeskittymät kuten Seppä vetää - enkä ihmettele. Parkki on siellä ilmaista, ja nykyisin palvelut varmaa paremmat kuin keskustassa, jossa käytännössä ei ole enää mitään. Keskusta on sekä likainen että täynnä juoppoja/narkkeja. Parkkeeraus hankalaa ja totaalisen ylihinnoiteltua. Itse en keksi yhtään hyvää syytä mennä Jkl keskustaan, olen käynyt siellä viimeksi jouluna. Ja kyllä, olen jyväskyläläinen.
Eihän Sepässä ole erikoisliikkeitä, kirjastoa, taidemuseoita, teattereita tai yhtäkään hyvää ravintolaa. Sinua ei kulttuuri ilmeisesti kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Kaupunki on kaunis, mutta jos töitä löytyisi, keskusta ei autioituisi ja rehottavalle huumeongelma tehtäisiin jotain, voisin muuttaa.
Ei ole töitä JKL:ssä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis kaupunki, mutta rannat on valitettavasti pilattu liian tiheällä rakentamisella ja Rantaväylällä+ moottoritiellä.
Juu en ymmärrä tätä järven päälle rakentamista. Hirvittävä hintalappu. Kukaan ei siellä enää nykyään edes ui.
No uihan, lenkkeile kesällä järven ympäri ja voit sen ihan omilla silmilläsi todeta jokaisella uimarannalla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuohan on kaunis kuva kaupungista.
Kyllä, mutta vanha. Kuvasta puuttuu mm. sataman saunarakennus.
Jyväskylä on varmaan Suomen suomalaisin kaupunki. Kaikella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta vanha. Kuvasta puuttuu mm. sataman saunarakennus.
Onneksi, se ei ole mitenkään kaunis. https://yle.fi/a/3-12470575
Jyväskylän narkit on rauhallisia ja omissa oloissaan. Lapsetkin voivat hyvin käydä yksin keskustassa päiväsaikaan. Mitään pelättävää ei siis ole. Mutta autolla sinne ei viitsi arkipäivänä lähteä. Kalliit parkkimaksut ja muutenkin pysäköinti tehty hankalaksi. Meidän esimerkiksi ehkä muutaman kuukauden välein tulee keskustassa käytyä kun halutaan käydä jossain tietyssä ravintolassa syömässä tai kaupassa mikä ainoastaan keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei se ole suinkaan ruminta Jyväskylässä! Ehdottomasti näkemisen arvoisia kohteita ovat keskustan kaikki kuusi autiota ostaria ja tori, jolla ei ole mitään elämää.Tyhjiäkö ne ostarit ovat? Eikös Torikeskuskaan ole virkeä, vai?
Viimeiset 10 v autio
Ostoskeskittymät kuten Seppä vetää - enkä ihmettele. Parkki on siellä ilmaista, ja nykyisin palvelut varmaa paremmat kuin keskustassa, jossa käytännössä ei ole enää mitään. Keskusta on sekä likainen että täynnä juoppoja/narkkeja. Parkkeeraus hankalaa ja totaalisen ylihinnoiteltua. Itse en keksi yhtään hyvää syytä mennä Jkl keskustaan, olen käynyt siellä viimeksi jouluna. Ja kyllä, olen jyväskyläläinen.
Eihän Sepässä ole erikoisliikkeitä, kirjastoa, taidemuseoita, teattereita tai yhtäkään hyvää ravintolaa. Sinua ei kulttuuri ilmeisesti kiinnosta?
Olen eri, mutta kulttuurista kiinnostuneena Jyväskylän tarjonnan tsekkaamiseen riittää kerta puoleen vuoteen. Jkl ei todella ole mikään kulttuurikaupunki, ne kohteet etsitään muualta, myös kotimaassa. Muutama parempi ravintola on, mutta kyllä tuo totaalisen kuollut paikka on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset 10 v autio
Kirjasto on ihan joka paikassa, ja tilaaminen ilmaista, miksi ihmeessä mennä pääkirjastoon? Ja museot/teatteri. Kyllä, mutta vaihtuvuus on niin hidasta, että näiden varaan ei keskustan elämää voida laskea. Ottaen huomioon, että kultuuriin ei todella mitenkään ihmeellisesti täällä panosteta.
Ajoin tyttären pääsykokeisiin muutama vuosi sitten. Järkytyin Jyväskylän liikennesunnittelusta: upeat järvimaisemat on pilattu isojen liikenneväylien pauhulla. Kaupunki on hienolla paikalla harjujen ja vesistöjen keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viitaniemen todella isossa puistossa voi nähdä viisikin ihmistä kerralla, että kovin suosittu se ei ole."
Eihän siellä talvisaikaan juuri ketään liikukaan, lähinnä jokunen mummo sauvakävelemässä ja koiranulkoiluttajia. Mutta kesäisin on täysin eri juttu. Rannat ja nurtsialueet täynnä väkeä aamusta myöhäiseen iltaan. Ihanteellinen piknik-paikka ja auringonottopaikka. Sama juttu Mattilanniemessä.
Siis Heinäkuun kaksi ensimmäistä viikkoa on väkeä, jos ei sada tai ole kylmä.
Siis puistoja pitäisi olla enemmän ja joka puolella, mutta kuitenkaan ihmiset eivät niissä ole koska sää on niin huono. No eikös ne sitten voi rakentaa täyteen jos mitään käyttöä niille ei ole?
Sataman viheralueilla on nykyään väkeä kesäiltaisin todella paljon. Tietenkään nyt siellä ei piknikkiä vietetä kun maa on varmaan jäässä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis kaupunki, mutta rannat on valitettavasti pilattu liian tiheällä rakentamisella ja Rantaväylällä+ moottoritiellä.
Juu en ymmärrä tätä järven päälle rakentamista. Hirvittävä hintalappu. Kukaan ei siellä enää nykyään edes ui.
Nykyään siinä jopa uidaan. 30 vuotta sitten järveen ei ollut mitään asiaa. Paitsi vaneritehtaan myrkyt, siellä on kaikki kaupungin saaste, roska ja pska 1850-luvulta1970 luvun alkuun, koska järvi oli kaatopaikka. 1980-luvulla asukkaat vielä pesivät autot suunnilleen siinä kohdalla, missä nyt on kivetty kansi autotien päällä. Ei ollut tavatonta, että öljyt vaihdettii autoista siinä samalla niin, että vanha laskettiin maahan. Järven pelastamiseksi on tehty paljon töitä ja tehdään yhä.
1980-luvulla Jyväsjärvi oli käytännössä kuollut ja hapeton. Silloin alkoivat toimet Jyväsjärven tilanteen kohentamiseksi. Keskelle järveä asennettiin hapetuslaite, ja ilmeisesti Kankaan tehtaat eivät saaneet laskea enää jätteitään puhdistamattomina Tourujokea pitkin Jyväsjärveen.
Nykyään kai siinä ei ole kiellettyä uida enää. Minä en kyllä suostuisi uimaan, kun tiedän ja muistan, mikä se lätäkkö oli 1970-luvulla. Jätteet ja myrkyt ja kaikki romu on siellä pinnan alla edelleen.
No ei tietenkään ole kiellettyä uida kun rannalla on useampikin ihan virallinen uimaranta. Sieltä pohjasta varmasti löytyy kaikenlaista, mutta sinne ei taida uimarin jalka ylttää. Itse en ole koskaan uinut tuossa järvessä, mutta aika monelle tuntuu kelpaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo Lutakon talot on rakennettu ympäristömyrkkyjen päälle.
Niin on. Siinä oli ennen ainakin saha, ja kun saha ja muu teollisuus purettiin, niin purkujätteestä tehtiin se maaperä, jonka päälle talot on rakennettu ja jolla Jyväsjärveä täytettiin rakennuspinta-alan kasvattamiseksi. Kuvastakin näkee, ettei rantaviiva ole luonnollinen vaan tehty.
Lutakossa oli vaneritehdas. Ja maaperää ei todellakaan tehty mistään purkujätteestä, vaan sitä saastunutta maata nimenomaan vietiin alueelta pois. Järveä on täytetty useampaankin otteeseen eri kohdista.
Vierailija kirjoitti:
Ajoin tyttären pääsykokeisiin muutama vuosi sitten. Järkytyin Jyväskylän liikennesunnittelusta: upeat järvimaisemat on pilattu isojen liikenneväylien pauhulla. Kaupunki on hienolla paikalla harjujen ja vesistöjen keskellä.
Samaa mieltä että rannat voisi käyttää paremminkin kuin liikenteelle mutta minne muuallekaan sen olisi voinut laittaa? Harju matalaksiko? Vai puretaanko keskustasta talot tien ja radan tieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo Lutakon talot on rakennettu ympäristömyrkkyjen päälle.
Niin on. Siinä oli ennen ainakin saha, ja kun saha ja muu teollisuus purettiin, niin purkujätteestä tehtiin se maaperä, jonka päälle talot on rakennettu ja jolla Jyväsjärveä täytettiin rakennuspinta-alan kasvattamiseksi. Kuvastakin näkee, ettei rantaviiva ole luonnollinen vaan tehty.
Lutakossa oli vaneritehdas. Ja maaperää ei todellakaan tehty mistään purkujätteestä, vaan sitä saastunutta maata nimenomaan vietiin alueelta pois. Järveä on täytetty useampaankin otteeseen eri kohdista.
Siitähän näytettiin telkkarissa juttujakin, kuinka epämääräistä kamaa Lutakon täyttämiseen on käytetty. Ei ole tuulesta temmattu tuo juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset 10 v autio
Olen eri, mutta kulttuurista kiinnostuneena Jyväskylän tarjonnan tsekkaamiseen riittää kerta puoleen vuoteen. Jkl ei todella ole mikään kulttuurikaupunki, ne kohteet etsitään muualta, myös kotimaassa. Muutama parempi ravintola on, mutta kyllä tuo totaalisen kuollut paikka on.
Kyllä se näyttelyiden, teatteriesitysten, musiikkiesitysten ja leffojen vaihtuvuus on Jyväskylässä sen verran suurta, että kyllä jokaiselle viikolle jotain uutta löytyy, jos oikeasti on aktiivinen kulttuurin kuluttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset 10 v autio
Kyllä se näyttelyiden, teatteriesitysten, musiikkiesitysten ja leffojen vaihtuvuus on Jyväskylässä sen verran suurta, että kyllä jokaiselle viikolle jotain uutta löytyy, jos oikeasti on aktiivinen kulttuurin kuluttaja.
Pelkästään Jyväskylän sinfonialla on monta konserttia joka kuukausi. On kyllä ihmeellistä ajattelua, että kaiken näkee, kun vierailee kaupungissa puolivuosittain.
Hirveän näköinen kaupunki, kuollut ahdas keskusta jossa on tyhjää liiketilaa, ja päihdeongelmaiset rellestää. Mäkkiroskaa ja möykkääviä teinejä. Kulahtaneita harmaita rakennuksia joita ei silti pureta, kutrn muualla esim. kelan talo.
Tori on läntti kerrostalojen puristuksessa ja siellä ei koskaan tapahdu mitään. Jos vertaa muiden kaupunkien kuten. Tampereen ja Lahden ytimeen on kyllä kummallista kaupunkisuunnittelua. Pubeja on ja juopot pitää melua terasseilla.
Olen ollut töissä ympäri suomea ja heittämällä ankein paikka.
1980-luvulla Huhtakeskuksella ammuskeltiin, eikä siellä tavallinen duunari uskaltanut pahemmin liikkuakaan. Niin hurjaa porukkaa pyöri esimerkiksi Pupujussissa.
Pupuhuhdassa taitaa edelleen olla meno kuin väkivaltaelokuvissa. Syrjäytyneitä, narkkareita, poliisiautoja, ammuskelua, rikoksia, porukka pää sekaisin keskellä päivää.