Onko ok katkaista täysin välit vanhempiin?
En halua olla tekemisissä heidän kanssaan enää koskaan
Kommentit (187)
Tuollainen myrkyllinen vanhempi - lapsi-suhde näyttää sisältävän uhriutumista, joka on ehkä oman edun tavoittelussa teeskentelyä. "Mitä minä muka olen tehnyt? Ei minulla ole tästä mitään opittavaa." Ihan suoraan olen kuullut noin sanottavan, että myrkyllisellä vanhemmalla ei ole omasta mielestään mitään syytä katsoa peiliin.
Ja kun ihmissuhteet ovat repiviä, niin se ei ole hänen ongelmansa. Muilla vain on ongelmia.
On ok katkaista välit kokonaan, jos sinusta siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne haittaa sun päätä, niin on. Suomessa vanhemmat sukupolvet on ihan hukassa.
Ja missähän maassa ne on oikein ihania ja sopivia? Kommenttiin "Suomessa sitä ja tätä" tekee aina mieli kysyä, mihin maahan kommentoija vertaa, missä on ideaaliolot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi osa kokee että olisi väärin katkaista välit sukuun/lapsuuden perheeseen? Kasvatettu kiltiksi? Vai iskeekö huono omatunto ja pelko että heille käy sama?
Itse äitinä ajattelen, että olisi elämäni suurin suru, jos lapseni katkaisisi välit minuun. On kauheaa ajatella, että se ihminen, jonka parhaani mukaan kasvatin ja jolle annoin kaiken mitä pystyin, alkaisi syyttää minua sairaaksi ja väittäisi että välien katkaiseminen minuun ratkaisisi hänen ongelmansa.
Tuntuu että äitejä saa syyttää mitä kauheimmilla tavoilla, eikä sellaisia syytöksiä vastaan ole mitään sanomista. Lapsi on ilmeisesti aina oikeassa ja äiti on se hullu ja sairas.
Onneksi meillä tuntuu olevan lasten kanssa kaikki hyvin. Teen kyllä kaikkeni, että olisi tulevaisuudessakin.
Olet varmaan ollut hyvä äiti, joten miksipä lapsesi kaihtaisivat sinua.
Mutta ymmärräthän, ettei kaikilla ole hyvää äitiä. Sinulla on ilmeisesti ollut onni olla kohtaamatta esim. narsistia, jonka vaikutuspiirissä olisit joutunut elämään. Sellaisessa tilanteessa lapsen - tai kenen tahansa - on syystä juosta ja lujaa, heti kun jalat kantavat.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu syystä miksi haluat eroon?
Ei riipu. Vanhempien seura ei ole mikään oletusarvo.
Jokainen on oman onnensa seppä. Jos uskoo olevansa onnellisempi ilman vanhempiaan, niin tietysti kannattaa katkaista välit. Itse katkaisin 25v sitten, enkä ole päivääkään katunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu syystä miksi haluat eroon?
Ei riipu. Vanhempien seura ei ole mikään oletusarvo.
Kyllä se kai kuitenkin on oletusarvo suurimmassa osassa perheitä. En tunne yhtään sellaista perhettä, missä olisi kokonaan yhteydenpito loppunut.
Jokainen saa itse päättää seuransa. Se ei määräydy pakottamalla.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on ok -se on täysin sinun oma päätöksesi.
Riippuu aiheesta miksi katkaiset välit, para skun otat etäisyyttä vain aika näyttää sitten mitä tulee tapahtumaan. Näin tein itse ja suosittelen.
En tiedä mitä välien katkaisulla tässä nyt tarkoitetaan - jotain riitaa ja draamaa missä teatraalisesti ilmoitetaan että katkon nyt välit?
Harvalla se noin menee.
Esim itselläni se kävi hiljaisesri. Vanhemmat pahoinpitelivät, kiusasivat ja rääkkäsivät koko lapsuuteni, nuoruuteni ja pitkälle aikuisuuteen, mutta sen kerran kun sitten yrittivät vahingoittaa lastani, tuli lopullinen mitta täyteen. Laitoin numerot estoon, ja odotin että pyytävät anteeksi törkeää temppuaan (shköpostilla, kortilla tms). Eivät pyytäneet ja niin se yhteydenpito loppui kokonaan.
Ei olla yli 10 vuoteen oltu tekemisissä enkä enää halua koskaan ollakaan.
Mutta mitään teatraalista välien katkaisu kohtausta ei ollut.
Onko tämä nyt sitten enemmän se vaitoehto B eli yhteydenpidon jäädyttäminen sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne haittaa sun päätä, niin on. Suomessa vanhemmat sukupolvet on ihan hukassa.
En todellakaan ole hukassa! Karistakaa itsestämme nuo harhakuvitelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän onnea ja autuutta nämä välien katkaisijat itsellensä saavat. Kyllä on asiat vinksallansa, kun eivät edes vanhempiensa kanssa tule toimeen. Kyllä elämä tulee opettamaan. Itsehän ovat valintansa tehneet.
Tässä oiva osoitus ympäristön tuomitsemisesra. Mä olen joutunut katkomaan välit pysyäkseni ELOSSA. Erittäin väkivaltainen ja aggressiivinen vanhempi joka käy kimppuun ilman varoitusta. Olisi oikeasti kiva nähdä miten sinä tulisit tällaisen hullun kanssa toimeen. Kivaa kun tuomitset ihmiset tietämättä heidän tilannettaan.
Mulla aikalailla sama setti, mutta lisään tähän sen että mulla on velvollisuus suojella omia lapsiani. Tämän takia en ole missään tekemisissä vanhempiini, he ovat vaarallisia paitsi minulle, myös lapsilleni. Hullu ja sairas vanhempi saattaa haluta tuhota lapsensa. Tämä on se asia mitä hyvissä perheissä kasvaneet ei lainkaan tajua. Kulttuurinen luulo on niin vahva että vanhempi aina haluaa lapselleen hyvää. Ei todellakaan aina halua.
En usko että kukaan näistä tuomitsijoista tuomitsisi itseään jos olisi oikeasti tilanteessa jossa on paettava ja katkottava välit suojellakseen itseään, perhettään ja lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Luin taannoin hyvän artikkelin tästä. Välit katkaiseella on TRIPLA-taakka. Ja se on erittäin raskas kohtalo. Se koostuu näin:
1) kipu ja trauma siitä että vanhempi kaltoinkohteli, hakkasi, alisti, hyväksikäytt
2) kipu ja tuska siitä että on pakko oman turvallisuuden ja terveyden takia katkottava välit ja siinä menettää liki aina koko lapsuusperheen ja suvun (yleensä suku asettuu vanhempien puolelle vaikka ne olisi mitä hirviöitä)
3) ulkopuolisten, tuttujen ja tuntemattomien tuomitseminen ja henkilön haukkuminen kiittämättömäksi ja huonoksi lapseksiSe trauma ei ole siis vain se lapsuus. Vaan yhteisö ja ympäristö ylläpitää sitä tuomitsemalla. Tämä ketju on loistava osoitus siitä tuomitsemisesta.
Se joka lapsuudessa koki kauheita, tarvitsisi kaiken myötätunnon, tuen ja rakkauden, eikä haukkuja ja tuomitsemista!!
No ei minulla kukaan tiedä että en ole tekemisissä äitini kanssa. Eihän se kellekään kuulu.
Suku on täysi paska, mikä näkyi jo isän perinnönjaossa kun olin lapsi. En kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin taannoin hyvän artikkelin tästä. Välit katkaiseella on TRIPLA-taakka. Ja se on erittäin raskas kohtalo. Se koostuu näin:
1) kipu ja trauma siitä että vanhempi kaltoinkohteli, hakkasi, alisti, hyväksikäytt
2) kipu ja tuska siitä että on pakko oman turvallisuuden ja terveyden takia katkottava välit ja siinä menettää liki aina koko lapsuusperheen ja suvun (yleensä suku asettuu vanhempien puolelle vaikka ne olisi mitä hirviöitä)
3) ulkopuolisten, tuttujen ja tuntemattomien tuomitseminen ja henkilön haukkuminen kiittämättömäksi ja huonoksi lapseksiSe trauma ei ole siis vain se lapsuus. Vaan yhteisö ja ympäristö ylläpitää sitä tuomitsemalla. Tämä ketju on loistava osoitus siitä tuomitsemisesta.
Se joka lapsuudessa koki kauheita, tarvitsisi kaiken myötätunnon, tuen ja rakkauden, eikä haukkuja ja tuomitsemista!!
No ei minulla kukaan tiedä että en ole tekemisissä äitini kanssa. Eihän se kellekään kuulu.
Suku on täysi paska, mikä näkyi jo isän perinnönjaossa kun olin lapsi. En kaipaa.
Joo tuo onkin viisasta ettei kerro kellekään. Mulle on käynyt tuo triplataakk. Menetin koko lpsuisperheen ja sisarukset, kun se psyko vanhempi johon katkoin välit, pakotti muut valitsemaan ja kielsi yhteydenpidon minuun. Samoin meni suku, kun valehteli minusta kaikkea jaskaa.
Erehdyin joskus myös tuttaville tästä kertomaan ja siinäpä sitten sekin asia otettiin lyömäaseeksi minua vastaan. Enää en kerro kellekään, koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole laittanut välejä poikki mutta olen vähentänyt yhteydenpidon minimiin. En kerro mitään tarkkoja tietoja elämästäni, vastaan kaikkeen mahdollisimman ympäripyöreästi. Muuten äitini puuttuu joka asiaan, arvostelee ja haukkuu. Isä taas on täysi tossukka joka tekee aina kuten äitini käskee.
Tämä on mielestäni hyvä tapa. Ei kuitenkaan polta siltoja takanaan, vetää vaan omat rajat.
Kyllä tuollainen laskelmoitu ympäripyöreys lähimmäisiään kohtaan polttaa niitä siltoja takanansa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa? Mitähän tämäkin oli tarkoittavinaan.
"Onko ok katkaista täysin välit vanhempiin?"
Kyllä on, jos vanhemmat ovat olleet epäkelpoja ja välinpitämättömiä vanhempia. Huonot vanhemmat ovat laiminlyöneet, kaltoinkohdelleet ja pahoinpidelleet omia lapsiaan. Lapsuudenkoti on voinut olla kaoottinen, turvaton ja väkivaltainen. Oma vanhempi voi olla arvaamaton, aggressiivinen, tunnekylmä, väkivaltainen, päihdeongelmainen, alkoholisti, rikollinen, varas, työnarkomaani tai luonnehäiriöinen narsisti. Ja häiriintyneessä lapsuudenperheessä kasvaminen on uhka lapsen hyvinvoinnille, mielenterveydelle ja terveydelle!
On myös hankalia ja ilkeitä vanhempia ja appivanhempia, joihin auttaa vain yhteydenpidon vähentäminen minimiin tai välien katkaisu. Nämä vanhemmat ja appivanhemmat puuttuvat ja sekaantuvat aikuisten lastensa asioihin jatkuvasti. He eivät kunnioita toisten ihmisten rajoja. He häiriköivät kotirauhaa ja rikkovat yksityisyyden suojan. He tunkevat pyytämättä neuvomaan ja ohjeistamaan parisuhteeseen ja perheeseen.
Hankalat ja ilkeät isovanhemmat sekaantuvat jatkuvasti lastenhoitoon ja lastenkasvatukseen. He pilaavat lapsen omien vanhempien kasvatustyön. Heidän seura voi olla jopa vahingollista lapsille. On parempi, että nämä hankalat Besserwisser-isovanhemmat eivät ole lähelläkään lapsenlapsia!
Ymmärrän, että välien katkaiseminen omiin vanhempiin on iso asia molemmille osapuolille. Itse olen katkaissut kaiken yhteydenpidon toiseen vanhempaani, ja se on ollut paras päätös, mitä olen koskaan tehnyt. Annoin monta mahdollisuutta hänelle parantaa käytöksensä, mutta petti lupauksen ja odotukset kerta toisensa jälkeen. Tämän jälkeen päätin, että tämä saa olla tässä.
Jokaisen täytyy ymmärtää, että vaikka vanhemmat ovat sinut tähän maailmaan tuonut, et ole heille mistään tilivelvollinen. Jos vanhempiesi kunnioitus ja kohtelu sinua kohtaa ei ole hyvää, ei tarvitse olla heidän kanssaan tekemisissä. Olet arvokas yksilö, etkä ole velkaa kenellekään mitään, muuta kuin itsellesi, että teet ne päätökset, jotka tuntuu juuri sinusta oikealta.
Jokainen lapsi ansaitsee vanhemmat, mutta kaikki vanhemmat eivät ansaitse lapsia. Vanhempien täytyy myös ansaita lapsiensa kunnioitus, ei se ole mikään itsestäänselvyys.
Toivon sinulle vain pelkkää hyvää ja voimia kaiken sen keskellä, mitä käytkään läpi. Muista aina kuunnella itseäsi, koska juuri sinä tiedät, mikä on sinun hyvinvoinnin kannalta oikein.
Kun väkivaltaa kokeneet menevät parisuhteeseen, niin a. he hyväksyvät kasvatuksen oikeaksi b. heiluvat kahden vailla c. päättävät, etteivät lyö lapsiaan.
Ylisukupolvinen trauma voi kestää monta sukupolvea.
Henkinen väkivalta, mitätöinti, halveksunta seuraa mukana vielä pitkään, vaikka olisi tehnyt 0 päätöksen väkivallan suhteen.
Keinoja: kirjoittamalla kokemuksen paperille, menemällä terapiaan, hakemalla lähestymiskieltoa, tekemällä rikosilmoituksen.
Häpeän selätys. Maallikon ajatuksia aikaan 2023.
Narsisti kääntää tilanteen päälaelleen ja syyllistää uhria. Hänestä pershäiriöinen on se jonka seuraan hän yrittää väkisin tunkea. Hän itse on normaali koska hänen seuransa ei ole haluttua.