Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveellinen ruokavalio refluksitautiselle köyhälle?

Vierailija
31.01.2023 |

Maha ärsyyntyy helposti, mutta ruokaan ei ole varaa kuluttaa suuria summia viikossa. Ihanne olisi noin 20-30 euroa/vko, mutta vähän yli saa mennä. Lisäksi kasvoin lapsena maatilalla joka joutui ongelmiin eläinsuojelurikkomusten takia, enkä sen jälkeen ole pystynyt käyttämään eläinperäisiä tuotteita. Olen normaalipainoinen nainen enkä urheile, mutta energiaa pitäisi olla sen verran, että sitä riittää työpäivään ja lyhyeen (noin 3 km) työmatkapyöräilyyn.

Normaalisti keräkaali, omenat, sitrushedelmät sesonkina, lanttu, tomaattimurska, ruis, sipuli ja tulisten mausteiden lisääminen "tylsiin" ruokiin ovat olleet ruokavalioni perusta. Nyt osa noista aiheuttaa oireita, palkokasvit onneksi eivät, mutta osa kuivatuista on vaihtunut säilöttyihin. Vehnää on pitänyt vähentää, joten halpaa makaronia tulee ostettua vähemmän. Myös tyhjästä vatsasta saan oireita, joten syön noin 3-4 tunnin välein.

Keitetty peruna, kaurahiutaleet ja porkkana ovat sellaisia aineita, joita on tullut käytettyä paljon refluksitaudin toteamisen jälkeen. Nyt alkaa kuitenkin mielikuvitus loppua, haluaisin kuulla muidenkin ehdotuksia tai apua halpaan ja vatsaystävälliseen ruokavalioon. Moni virallinen ohje kuitenkin suosittelee ainesosia tai reseptejä, mutta ehkä palstalta saa käytännöllisempiä vinkkejä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopussa piti lukea, että moni virallinen ohje suosittelee kuitenkin KALLIITA ainesosia ja reseptejä. Vaikka käyn töissä, rahaa menee paljon huonokuntoisen vuokra-asunnon sähkölämmitykseen (jonka sopimuksen mukaan maksan itse) ja vanhoihin velkoihin. Palkka on pieni ja jään hyvin täpärästi täydentävien tukien ulkopuolelle. - Ap

Vierailija
2/11 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko refluksin lisäksi IBS? Mikäli on, niin ensin tulisi hoitaa stressi, sitten vasta kokeilla esim. FODMAP tms lähtökohtia. Eli ei fermentoituvia kuituja, ei raffinoituja hiilareita jne. Ajattele asiaa suolistobakteereiden näkökulmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuuro, banaani, päärynä ja jugurtti ovat ainakin sopivan neutraaleja omalle mahalleni. Luettelemasi ruoka-aineet, jotka ovat ruokavaliosi perusta, aiheuttavat monille oireita, joten kannattaa välttää/vähentää niitä, jos tilanne on huonona. Itselleni sopii muuten vain hiivaton, juureen tehty ruisleipä (täysjyväruis, vesi ja suola), jossa päällä on juustoa neutraloimassa leivän happamuutta.

Vierailija
4/11 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vatsaongelmia tai refluksia, mutta käytän yleensä kauramakaronia. Olisiko se vaihtoehto?

Pakastevihannekset ovat edullisia ja valikoimaa on paljon yksittäisistä kasviksista sekoituksiin. Paprika lienee ruoka-aine, joka voi aiheuttaa närästystä, mutta se on helppo välttää. Sopiiko tuoreet vihreät pavut? Itse ostan niitä pakasteena usein. 

Vierailija
5/11 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain refluksitautini loppumaan jättämällä kahvin kokonaan pois noin 15 vuotta sitten ja miettimällä stressaanko liikaa elämässäni. Söin jonkin aikaa hevoskuurin maitohappoja. Pääsin muutamassa kuukaudessa eroon koko vaivasta. 

Stressiin keksin vaeltamisen. Muutama tunti riittää kehon rentouttamiseksi. 

Lääkärit eivät minun kohdallani puhuneet mistään tuollaisesta, vaan paasivat refluksitautiin sopivasta ruokavaliosta ja kirjoittivat lääkkeitä. Ihan hirveää!

Vierailija
6/11 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain refluksitautini loppumaan jättämällä kahvin kokonaan pois noin 15 vuotta sitten ja miettimällä stressaanko liikaa elämässäni. Söin jonkin aikaa hevoskuurin maitohappoja. Pääsin muutamassa kuukaudessa eroon koko vaivasta. 

Stressiin keksin vaeltamisen. Muutama tunti riittää kehon rentouttamiseksi. 

Lääkärit eivät minun kohdallani puhuneet mistään tuollaisesta, vaan paasivat refluksitautiin sopivasta ruokavaliosta ja kirjoittivat lääkkeitä. Ihan hirveää!

Happosalpaajia määrätään aivan liian helposti ja pitkäaikaiskäytössä ne ovat vaarallisia.

Oletko kokeillut meneekö kahvi nyt? Itselläni kahvi poltteli aikoinaan sisuskaluja ja sen vuoksi join teetä, mutta sitten kun stressi helpottui ja karppaus paransi suolistoflooran, juon nykyisin kahvia mustana 6 kupillista päivässä eikä tunnu missään.

Vierailija
7/11 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sahanpuru, styroksi, lehtikaali. Lisäksi vaikka siemenöljyjä niin maan perkeelesti. Täykkytervettä!

Vierailija
8/11 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaako vehnä närästystä? Tätä olen itselläni epäillyt.

Vierailija
9/11 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaako vehnä närästystä? Tätä olen itselläni epäillyt.

Kyllä aiheuttaa. Joku vääräleuka onkin vitsaillut sitä, että koska vehnä tulee Ukrainasta, Tsernobylin jäämät polttelevat sisuskaluja :)

Vierailija
10/11 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lanttu on itselleni paha närästäjä, lisäksi tekee hurjat ilmavaivat, samoin sipulit, tomaatti, tulisista mausteista puhumattakaan. Kaurapuuron teen gluteenittomalla, gluteeniversiosta tulee närästystä pidemmällä käytöllä. Kahvin vaihdoin pikakahviin ja juon sitä 1 pienen kupillisen päivässä maidon kera, toimii mulla. Välillä parasta mahan rauhoittamista on pitää puuropäiviä eli olen saattanut syödä aamupalaksi, lounaaksi ja iltapalaksi kaurapuuroa. Se on suolistolle jotenkin kevyempi. Leivän korvikkeena käytän riisikakkuja. Toki näidenkin hintaa on hilattu aika törkeästi ylös viime aikoina. Sopivia kasviksia: bataatti, porkkana, kukkakaali, parsakaali, kaali, hapankaalia raakana lähes päivittäin.. Syön aika yksinkertaista ruokaa enkä hurjasti vaihtele ruokia. Sopii mun pääkopalle, toisilla pitää olla kivan jännää erilaista ruokaa jatkuvasti. Mä nautin siitä kun ei närästä :) 

Vierailija
11/11 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lievän refluksitaudin hoitoon sopii mainiosti luontaistuotekaupan suolahappokapselit. Mahani on hapoton ja yrittää sitten hirveästi tehdä niitä happoja, mikä aiheuttaa oireita. Kun mahalle antaa happoja, se rauhoittuu, vähän samaan tapaan kuin rasvainen iho ei kaipaa pesua vaan rasvausta.

En muista ulkoa kapselien hintaa, ihan halpoja ne eivät ole, mutta ehkä näiden avulla saisi ruokavalioon mukaan niitäkin juttuja, joista tykkää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi