Veisittekö teinin katsomaan huonokuntoista isovanhempaa sairaalaan?
Jos se isovanhempi on todella huonokuntoinen ja kuolemassa? Puoliksi tajuissaan vain ja näyttää sairaalta. En oikein tiedä, että onko lukioikäisen parempi mennä katsomaan vai ei, mitä mieltä olette?
Kommentit (134)
Teinillä on ihan oma mielipide mitä voi kysyä jos ei meinaa mikromanageroida hänen elämäänsä.
Ainakin tarjoaisin teinille mahdollisuutta päästä tapaamaan vielä isovanhempaa. En pakottaisi enkä painostaisi mutta mahdollisuuden tarjoaisin. Meillä oli viime kesänä tämä tilanne.
Tottakai katsomaan jos itse haluaa.
Me käytiin, teini tuli mielellään. Isovanhempi oli rauhallisella mielellä, puoliksi jo poissa.
Koska se on melko pelottava ja kauhistuttava näky, kun on aiemmin nähnyt henkilön normaalimpana kotioloissa. Eli mietin että onko parempi säilyttää mukava muisto vai saada viimeiseksi muistoksi realistinen ja vähän kammottava mielikuva.
Ap
Kyllä veisin. Elämään -- ja sen myötä kuolemaan -- kuuluu kaikenlaista. Lukioikäisen todellakin ihan hyvä nähdä siis tätä ihmiselämää siltäkin kantilta, että vanhuus, raihnaisuus ja kuolema on loppupeleissä kaikkien osa.
Aika uskomattomia kysymyksiä tällä palstalla välillä vastaan tulee. Ne kyllä kertoo karusti länsimaisen ihmisen vieraantumisesta tavallisesta raadollisesta elämästä raatoineen kaikkineen...
Vierailija kirjoitti:
Me käytiin, teini tuli mielellään. Isovanhempi oli rauhallisella mielellä, puoliksi jo poissa.
Tämä ei ole ikävä kyllä rauhallinen, vaan hyvin kivulias ja tuskainen hereilläoloaikanaan. Ei anneta kipulääkettä tarpeeksi, mikä on käsittämätöntä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä veisin. Elämään -- ja sen myötä kuolemaan -- kuuluu kaikenlaista. Lukioikäisen todellakin ihan hyvä nähdä siis tätä ihmiselämää siltäkin kantilta, että vanhuus, raihnaisuus ja kuolema on loppupeleissä kaikkien osa.
Aika uskomattomia kysymyksiä tällä palstalla välillä vastaan tulee. Ne kyllä kertoo karusti länsimaisen ihmisen vieraantumisesta tavallisesta raadollisesta elämästä raatoineen kaikkineen...
Kevyestipä tuomitset, minä olen nähnyt kuollenkin, oletko itse?
Kuollut oli paljon mukavampi näky kuin tämä kärsivä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koska se on melko pelottava ja kauhistuttava näky, kun on aiemmin nähnyt henkilön normaalimpana kotioloissa. Eli mietin että onko parempi säilyttää mukava muisto vai saada viimeiseksi muistoksi realistinen ja vähän kammottava mielikuva.
Ap
Jotkut meistä tarvitsevat kokemuksen, jolla käsittää toisen kuolema. Sinä et sitä koe tarvitsevasi kirjoituksesi perusteella, mutta anna lapsellesi vapaus päättää itse. Ikinä ei kannata päättää toisen puolesta. Siitä saat keskustella sitten myöhemmin ja selittää miksi, jolloin selityksesi on todella ontuva ja ehkä vastoin lapsesi rohkeutta kohdata vaikeita asioita.
Meillä suvussa lapsilla oli vapaus päättää saattavatko kuolemaa tekevän vaarinsa, joten viidestä vain yksi halusi jäädä pois. Kaikille lapsille oli tärkeää saada hyvästellä vaari. Ihailin nuorten rohkeutta ja vilpittömyyttä. Mitään traumoja ei heille jäänyt,.
Ei nuorten kuulu nähdä kuolemaisillaan olevia ihmisiä. Miettikää nyt vähän mitä traumoja sellaisesta voi jäädä.
Tietysti veisin.
Itse teininä en mennyt täysin typerästä syystä, ja kaduttaa vielä vuosikymmenien jälkeenkin.
Miltä kaikelta muulta ajattelit suojella teiniäsi ja kuinka pitkään?
Tottakai jos teini itse haluaa. Voit kertoa ihan rehellisesti tilanteen ja sanoa, että ei ole pakko tulla mutta että se voi olla hyvä tilaisuus hyvästellä tärkeä ihminen. Kyllä teini osaa itse päättää.
Ihminen syntyy, elää ja kuolee. Voi välillä hyvin ja välillä huonosti. Jos teini ei tätä vielä tiedä, olisi hyvä kertoa. Ja viedä katsomaan isovanhempaansa, jos ovat olleet läheisiä.
Ehkä olisi parempi, ettei mene. Jäisi parempi muisto, eikä jäisi mieleen surullista muistoa huonokuntoisesta kuolemaisillaan olevasta isovanhemmasta. Jos varsinkaan
Isovanhempi ei itse toivo lapsia sinne katsomaan häntä.
Minä en mennyt edes isääni katsomaan sairaalaan, koska hän ei edes enää tuntenut ketään. En olisi tehnyt muuta kuin itkenyt, joten parempi oli pysyä poissa kaikkien kannalta.
Itse en teininä mennyt. Olin hyvin herkkä ja tiedän tehneeni oikean päätöksen, enemmän luulen että olisi ollut haittaa jos olisin mennyt. Toki voimakas sairaalakammo vaikutti myös päätökseen.
Tällä palstalla on aika yksimielisiä vastaajia. Erikoista sillä kaikki, joiden kanssa olen livenä pohtinut tätä, ovat olleet sitä mieltä, että ei kannata viedä.
Ap
Kysyisin teinin omaa mielipidettä.