Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutut, jotka eivät somessa seuraa takaisin

Vierailija
13.04.2023 |

Tämä nyt ei ole mikään tärkeä asia, mutta mietin, käykö kenellekään muulle säännöllisesti näin.

Tutustut johonkin ihmiseen, jonka kanssa on yhteiset harrastukset. Kyseinen henkilö kertoo sometilinsä nimen. Laitat sen seurantaan. Mutta... uusi tuttavuus ei koskaan seuraa sinua takaisin.

Minulle kävi edellisviikolla noin KOLME kertaa, ja aloin miettiä, onko minussa jotain vikaa. Aiemminkin on näin käynyt. Oletan, että jos ei yli viikossa ole seurannut takaisin, ei tule koskaan seuraamaankaan.

En ole mikään influensseri, sometilini eivät ole superaktiivisia, eikä minua kkiinnosta, paljonko minulla on somessa seuraajia. Mutta jotenkin olen aina ajatellut, että oikeasti toisensa tuntevat ihmiset seuraisivat toisiaan vastavuoroisesti. Varsinkin jos tyyppi itse kertoo tilinsä nimen pyytämättä, eikö sinulle tulisi mieleen sen tarkoittavan "hei, ollaan kavereita somessa" eikä "hei, seuraa sinä minua, mutta minua ei kiinnosta sinun juttusi"?

Kommentit (199)

Vierailija
61/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin kun yhdistystuttava oli poistanut Facesta. Ei siinä sinänsä mitään, yhteinen toimintamme oli vastikään loppunut ja ymmärrän kyllä, että haluaa pitää listallaan "olennaisia" ihmisiä ja karsia tämmöiset "nostalgiatuttavat".

Ainut vaan, että kun satuin katsomaan jäljellä olevat yhteiset yhdistyskaverit, niin siellä oli vielä tyyppejä, joiden kanssa hänellä on tasan yhtä etäiset välit. Ainut vaan, että toisella oli sama koulutus kuin hänellä ja toinen oli vastakkaista sukupuolta. Vähän pyrkyri-vibat tuli, mutta minkäs teet, ei mun asiani, saahan ihminen olla niin epälooginen kuin haluaa.

Et sä voi tietää millaiset välit heillä on tosiinsa :D :D :D  Voit vain kuvitella tietäväsi ;)

Kyllä mä kuule väitän tietäväni. Eivät olleet mitään vapaa-ajan frendejä sen yhdistyksen aikana, ja ei heille sen jälkeenkään jäänyt mitään luontevaa yhteyttä. Muija vaan aatteli, että "hei näistähän vois olla vielä joskus hyötyä, eipä poisteta kokonaan".

Mä kelpasin sentään vielä LinkedInin täytteeksi.

Voita väittää, muttet tietää. Jos tuo kaveri olisi sinun niiiiin hyvä ystävä että tietäisit hänen yksityiselämästään kaiken, niin varmaankin olisitte myös somekavereita ;9

En ollut hänen hyvä ystävänsä, enkä yhtään ihmettele, että hän päätti poistaa minut somestaan jos hän haluaa pitää sen vain hyville ystävilleen. "Ihmettelen", että hän kuitenkin säilytti samasta piiristä ihmisiä, jotka olivat ja ovat hänelle aivan yhtä etäisiä.

Jos on sosiaalisten tilanteiden silmää suotu, niin kyllä sen osaa lukea, bondaako toisilla tai käykö ne keskenään jossain kaljalla ilman minua. Ei ollut sellaista havaittavissa.

Vierailija
62/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle: Et ole kiinnostava. Ei tuossa ole mitään sen ihmeellisempää.

Niin, sitä se tietysti tarkoittaa, en ole noille ihmisille verkostoitumisen ja somekaveruuden arvoinen tuttavuus. Mutta aloituksen tarkoitus oli ihan vain kysellä, onko noin käynyt muillekin, että tuttavat tai kaverit eivät seuraa takaisin.

Minun tuttavilleni ja kavereilleni käy niin että he seuraavat minua mutta minä en heitä. En ole kysellyt miltä se heistä tuntuu, ja moni on tehnytkin niin että alkavat seuraamaan (minulla on julkinen tili joten sen näkee kyllä seuraamattakin) ja jossain vaiheessa ovat poistuneet seuraajistani. Osa on poistanut jopa tykkäyksetkin :D Silti kadulla moikataan kuten ennenkin. 

Mutta miksi toimit noin? Toki jos sinulla on tarkat kriteerit sille, että seuraat vain muutamaa läheistä ystävää ja perheenjäsentä, niin luulisi heidänkin tajuavan että haluat pitää piirisi pieninä. Ja jos nuo "tuttavat" ovat vain jotain kadulla vastaantulevia, niin eihän sitten tietysti mistään kavereista ole kysekään.

Olen aina kuvitellut kaveruuden olevan vastavuoroista vuorovaikutusta. Valtaosa ihmisistä somessa ei ole mitään someinfluenssereita vaan ihan vain kommentoimassa toistensa kuulumisia. En ihan tajua ihmisiä, jotka ovat tosielämässä omasta halustaan läheisiä jonkun kanssa, mutta eivät jaksa seurata saman ihmisen somepäivityksiä.

Siksi koska en käytä instaa pitääkesni yhteyttä kehenkään, vaan hoidan yhteydenpidon wa:n, soittelun, ja livetapaamisten kautta.

Mitä jos tämä olisikin niin päin että joku somekaverini ei haluaisi nähdä minua livenä tai soitella kanssani, vaikka minä niin kovasti sitä haluaisin, niin kyselisitkö että miksi ihmeessä ei halua? Tuskin :D

Lopputulos on kuitenkin se että sinä voit päättää ainoastaan omasta somestasi, et muiden tavasta sitä käyttää. 

Minulle ystävyys nimen omaan on molemminpuolista vuorovaikutusta, mutta se vuorovaikutus tapahtuu livenä, puhelimessa tai txt/wa-viestein. Jos tätä  ei ole, niin henkilö ei ole ystäväni.

Siis ei tietenkään, sinulla on täysi oikeus olla yhteyksissä kenen kanssa haluat, tai olla olematta. Mietin siis asiaa vain siltä kantilta, miksi joidenkin kanssa haluat olla läheisissä yhteyksissä vaikka puhelimella ja tavata livenä säännöllisesti, mutta vedät rajan siihen ettet halua nähdä, mitä he someen päivittävät. Ei sillä, ettetkö saisi tehdä noin. Ihan uteliaisuudesta kysyin, koska itselläni se "raja" menee ihan toiseen suuntaan. Joidenkin kanssa olen "vain" somekaveri, mutta en haluaisi tapailla heitä livenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäydyn somessa kuten muutenkin,  tykkään tuttujeni päivityksistä ja joskus kommentoin. Minua myös on ärsyttänyt, että pari sukulaista ja lähituttua eivät koskaan tykänneet minun jutuistani mutta näin että tykkäsivät joidenkin muiden päivityksistä. Ymmärrän että lapsiperheillä on sympatiaa toisten lapsiaiheisiin päivtyksiin, mutta on minunkin jutut minun elämääni. Joskus kylläkin sanoivat että onpa kivat kuvat sinulla esillä, mutta miksi niistä ei voinut tykätä "julkisesti". Kyllä vierailulla kelpaa käydä ja muuten olla yhteyksissä.  Poistin pari henkilöä Facebookistani koska minua alkoi ahdistaa asia turhan paljon. (On aika lapsellista varmaan, ymmärrän itsekin.) 

Yksi uudehko työtuttavuus ei koskaan tykkää minun jutuistani, itse päivittää paljon tuntemuksiaan ja olen tykännyt. Mutta ei koskaan vastavuoroisesti tykkää tai reagoitse minun jutuille. Mutta eipä varmaan muidenkaan. Olen lopettanut kokonaan reagoimatta hänen juttuihinsa. Eipä kait siinä muuta kannata tehdä. 

Vierailija
64/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi ainoa tili jota käytän aktiivisesti ja sinne päivitän harrastus juttujani, tavoitteena verkostoitua ja löytää samanmielisiä ystäviä, mutta myös sponsorit olisivat erittäin toivottuja. Eräällä kaverilla useita sosiaalisen median tilejä ja hän pyytää aina seuraamaan milloin mitäkin uutta sivuaan ja toivoo tukea mm. yrityksen sivuilleen, mutta hän ei silti ole valmis vastavuoroisesti tukemaan minun yhtä ainoaa sivustoani, joten olen päättänyt etten seuraa enää takaisin.

Vierailija
65/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tylysti poistanut tyypit, jotka eivät vastavuoroisesti seuraa minua esim. Instassa. Sehän vain kertoo, etteivät he ole kiinnostuneita minusta, joten miksi minäkään olisin heistä?

On muuten tullut muutaman kerran vauhdilla seuraamispyyntö tämän jälkeen.

Vierailija
66/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein en seuraa tuttujani, koska

1) niiden somesisältö ei kiinnosta

2) en halua lisää someseurattavaa.

Voivat olla kivoja ihmisiä muuten, mutta en halua kuluttaa omaa vapaa-aikaani heidän elämänsä seuraamiseen. En myöskään odota, että kenenkään pitäisi seurata minua, vaan jokainen voi käyttää somea kuinka haluaa. Ihmisillä on erilaisia preferenssejä. 

Todellinen ihmissuhde perustuu käytökseen somen ulkopuolella. 

Ah älä jaksa ihan oikeasti. Toista voi seurata ja sitten vaikka mykistää sen sisällön ja sä et näe sitä, mutta olet tukenut toista seuraamalla hänet. Ap, älä edes yritä...ihmiset ovat niin ilkeitä ja empatiakyvyttömiä, että eivät edes halua ymmärtää.

Vierailija
67/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivat olla kivoja ihmisiä muuten, mutta en halua kuluttaa omaa vapaa-aikaani heidän elämänsä seuraamiseen. En myöskään odota, että kenenkään pitäisi seurata minua, vaan jokainen voi käyttää somea kuinka haluaa. Ihmisillä on erilaisia preferenssejä. 

Ah älä jaksa ihan oikeasti. Toista voi seurata ja sitten vaikka mykistää sen sisällön ja sä et näe sitä, mutta olet tukenut toista seuraamalla hänet. Ap, älä edes yritä...ihmiset ovat niin ilkeitä ja empatiakyvyttömiä, että eivät edes halua ymmärtää.

Samaa mieltä, sama ihminen siellä on somessa kuin muutenkin. Sama kun joku sanoisi sinulle huomenta ja kävelisit vain nenä pystyssä ohi joka kerta. 

Vierailija
68/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen "myöhäisherännäinen" somenkäyttäjä ja on ollut jotenkin hätkähdyttävää tajuta että oikeasti KUKAAN EI halua seurata eli pitää yhteyttä somessa(kaan). Vain ne kaikkein lähimmät joskus saattaa kommentoida jotain, heitä tapaa muutenkin arjessa. Kaikki haluavat vain kytätä, jos sitäkään, tai kerätä seuraajia. Ajattelin näin introverttina että somehan on helppo tapa kaltaiselleni pitää yhteyttä kauempana asuviin ihmisiin. Julkaisin päivityksiä noin kerran kuukaudessa ja alkuun sain muutaman kommentin, typeryyksissäni luulin että "avaan keskustelun" mielenkiintoisesta aiheesta. Hyvin pian tuli selväksi että ketään ei kiinnosta yhtään mikään. Viesti meni perille mutta miksi edes sitten pyytää kaveriksi? Kaksinaamaista kuten ihmiset yleensä.

Somessa tulee vastaan niin valtava määrä sisältöä josta 90% menee täysin ohi. Vähiten suositut sisällöt jää yksinkertaisesti suosituimpien sisältöjen jalkoihin ja ne vaan jää kokonaan huomaamatta, etenkin jos somea ei seuraa aktiivisesti. Ainakaan itse en näe mitään monen päivän takaisia päivityksiä kun en somea enää joka päivä käytä ja silloin kun käytän niin en jaksa tunteja selata päivityksiä.

Vierailija
69/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu myös, että jotkut eivät ymmärrä, mitä verkostoituminen on ja miten se toimii. Verkostoituminen ei ole pelkästään uraohjuksille LinkedInissä, vaan ihan tavalliset harrastelijatkin verkostoituvat. Mutta monet tuntuvat harrastavan yksipuolista "verkostoitumista", että seuraa sinä minua koska tähtään ammattilaiseksi ja tämän alan influensseriksi ja haluan huomiota, mutta minä en seuraa sinua koska en näe tällä hetkellä sinussa mitään konkreettista hyötyä. Sitten kun tämä ei-tarpeeksi-tärkeä-seurattavaksi yllättäen pääseekin johonkin tärkeään asemaan alalla, alkaakin hännystely. On tullut sivusta seurattua monta vastaavaa tapausta, olematta itse osallisena.

Ihmiset yleensä verkostoituvat oman vertaisryhmänsä sisällä, ja vertaisryhmä tietysti muuttuu sitä mukaa kun taidot yms. kehittyvät ja pääsee eteenpäin, on kyseessä sitten työ tai harrastus tai molempia. Mutta jotkut tähtäävät alusta alkaen ylemmille "sfääreille" ja luulevat nopeuttavansa prosessia niin, että päättävät jo kättelyssä olevansa monta astetta ylempänä kuin todellinen vertaisryhmänsä. Eivät tajua, että niitä todellisia hyödyllisiä kontakteja ja tukijoita syntyy parhaiten, kun vertaisryhmä kehittyy yhdessä eteenpäin.

Vierailija
70/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen noin kymmenen vuoden ajalta havainto: kaikkein mielenkiitoisimpia ovat ihmiset joilla ei ole ainuttakaan sometiliä.

Vierailija
71/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin pitämään seurattavien määrän mahdollisimman pienenä jottei tulisi houkutusta selailla sen enempää. Alan seurata vasta kun oikeasti tunnetaan.

Vierailija
72/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää Instagramissa. Silloin kun vielä olin niin kyllä se oli ihan päivänselvä asia, että seuraamme kavereiden kanssa toisiamme. Sehän se pointti siinä tavallaan olikin, että laitoin sisältöä kavereiden nähtäväksi (stooreja ja kuviakin). Yksi ihminen oli sellainen, että kysyin hänen tiliään ja kerroin että aloin seurata. Hän ei kuitenkaan alkanut seuraamaan takaisin. Olimme tavanneet Tinderissä ja olimme ehtineet jo tavata muutamia kertoja. Tuli sitten vähän sellainen fiilis, että häntä ei kiinnostakaan. Kysyin häneltä vielä suoraan että miksi et seurannut takaisin, hän kysyi "Onko sillä väliä?" :D Satun tietämään että kyseinen tyyppi seurasi muita Tinderissä tapaamiaan tyyppejä, joita ei ollut edes välttämättä tavannut vielä. Lopetin seuraamisen ja välimme menivät kaikessa hiljaisuudessa poikki.

Vierailija
73/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen alapeukutusta, mutta niin kai kaikki somea vähänkin koskevat aiheet saavat aina alapeukkuja.

Tämän aiheen pointti ei ollut "yhyy, miksei kukaan seuraa/tykkää minusta somessa" vaan ihmiset, jotka pyytävät tuttuja seuraamaan itseään mutta eivät itse välitä seurata takaisin. Siitä tulee itselleni vain sellainen fiilis, ettei tuo ihminen oikeasti halua tutustua minuun, vaan haluaa vain kasvattaa seuraajamääriään.

Tämäkin on yhdenlaista ostrakismia. Sitä voidaan tehdä vahingossa tai tahallaan. Se voi olla hyvinkin vahingollinen ja vaikea asia, jos on sitä joutunut kokemaan aikaisemminkin, esim. koulussa on jätetty kaveriporukoiden ulkopuolelle. Jos sellaisia kokemuksia ei ole taustalla, niin siitä helppo olla välittämättä, mutta silti pitäisi väheksyä muiden kokemuksia.

Itse lopetan sellaisten kavereiden seuraamisen, jotka eivät seuraa takaisin.

https://tttlehti.fi/kun-lounaskutsut-ja-puheenvuorot-jaavat-saamatta-yk…

Vierailija
74/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten yhtään pienestä ja turhasta ole naama nurinpäin ...

Aina ei jaksa/ehdi kaikkia laittaa seurantaan, joiden kanssa on joku yhteinen juttu (esim. harrastus) eikä aina edes kiinnosta.

Koskaan en ole kyselly kenenkään sosiaalisen median tilejä ja vaikka joku sen kertoisi, en välttämättä edes ota sitä kuuleviin korviini.

Omia sosiaalisen median tilejäni en ole koskaan kenellekään kertonut kuin kysyttäessä enkä silloinkaan ole olettanut seuraamista tmv.

Vierailija
75/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tylysti poistanut tyypit, jotka eivät vastavuoroisesti seuraa minua esim. Instassa. Sehän vain kertoo, etteivät he ole kiinnostuneita minusta, joten miksi minäkään olisin heistä?

On muuten tullut muutaman kerran vauhdilla seuraamispyyntö tämän jälkeen.

Ja sinä tietysti kieli ruskeana hyväksyit. Voi, voi kun sun elämäsi on tuommoisesta kiinni, hanki itsellesi itsetunto.

Vierailija
76/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten yhtään pienestä ja turhasta ole naama nurinpäin ...

Aina ei jaksa/ehdi kaikkia laittaa seurantaan, joiden kanssa on joku yhteinen juttu (esim. harrastus) eikä aina edes kiinnosta.

Koskaan en ole kyselly kenenkään sosiaalisen median tilejä ja vaikka joku sen kertoisi, en välttämättä edes ota sitä kuuleviin korviini.

Omia sosiaalisen median tilejäni en ole koskaan kenellekään kertonut kuin kysyttäessä enkä silloinkaan ole olettanut seuraamista tmv.

No en kyllä kokenut olevani aiheesta mitenkään naama nurinpäin :D Kunhan ajattelin olevan sopiva keskustelunaiheeksi AV:lle. Ja onhan tästä nyt mukavasti jo neljä sivua tullutkin keskustelua.

Tässä aloituksen esimerkkitapauksessa siis kertoivat itse sometilinsä käyttäjätunnuksen. Automaattisesti tulkitsin tuollaisen niin, että "meillä on paljon yhteistä, seurataan toisiamme ja pidetään yhteyttä", mutta näissä tapauksissa se tarkoittikin vain "harrastamme samoja asioita, joten voisit olla kiinnostunut seuraamaan minun sisältöäni (mutta minä en toki sinun)". Yllätyin tästä, mutta kai se on nykyään ihan normaalia sitten.

Vierailija
77/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lopetan niiden kavereiden seuraamisen jotka eivät seuraa takaisin. En tajua miksi haluavat edes olla kavereita jos asiani eivät kiinnosta.

Vierailija
78/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin kun yhdistystuttava oli poistanut Facesta. Ei siinä sinänsä mitään, yhteinen toimintamme oli vastikään loppunut ja ymmärrän kyllä, että haluaa pitää listallaan "olennaisia" ihmisiä ja karsia tämmöiset "nostalgiatuttavat".

Ainut vaan, että kun satuin katsomaan jäljellä olevat yhteiset yhdistyskaverit, niin siellä oli vielä tyyppejä, joiden kanssa hänellä on tasan yhtä etäiset välit. Ainut vaan, että toisella oli sama koulutus kuin hänellä ja toinen oli vastakkaista sukupuolta. Vähän pyrkyri-vibat tuli, mutta minkäs teet, ei mun asiani, saahan ihminen olla niin epälooginen kuin haluaa.

Et sä voi tietää millaiset välit heillä on tosiinsa :D :D :D  Voit vain kuvitella tietäväsi ;)

Kyllä mä kuule väitän tietäväni. Eivät olleet mitään vapaa-ajan frendejä sen yhdistyksen aikana, ja ei heille sen jälkeenkään jäänyt mitään luontevaa yhteyttä. Muija vaan aatteli, että "hei näistähän vois olla vielä joskus hyötyä, eipä poisteta kokonaan".

Voita väittää, muttet tietää. Jos tuo kaveri olisi sinun niiiiin hyvä ystävä että tietäisit hänen yksityiselämästään kaiken, niin varmaankin olisitte myös somekavereita ;9

En ollut hänen hyvä ystävänsä, enkä yhtään ihmettele, että hän päätti poistaa minut somestaan jos hän haluaa pitää sen vain hyville ystävilleen. "Ihmettelen", että hän kuitenkin säilytti samasta piiristä ihmisiä, jotka olivat ja ovat hänelle aivan yhtä etäisiä.

Jos on sosiaalisten tilanteiden silmää suotu, niin kyllä sen osaa lukea, bondaako toisilla tai käykö ne keskenään jossain kaljalla ilman minua. Ei ollut sellaista havaittavissa.

Ihme kyttääjä ja mielikuvittelija olet. Et todellakaan tiedä toisten ihmisten elämästä mitään vaikka niin luuletkin.

Vierailija
79/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme kyttääjä ja mielikuvittelija olet. Et todellakaan tiedä toisten ihmisten elämästä mitään vaikka niin luuletkin.

Joo en todellakaan tiedä, mitä hän söi aamupalaksi ja mitä traumoja hänellä on lapsuudestaan.

Mutta voin tietää hänen suhteensa yhteisiin tuttuihin sillä hetkellä, kun tämä tapahtui. Who knows, onko vuosia myöhemmin käyttänyt hyödyksi noita kontakteja jotenkin, se on eri tarina ja sitä en tiedä.

Vierailija
80/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle: Et ole kiinnostava. Ei tuossa ole mitään sen ihmeellisempää.

Niin, sitä se tietysti tarkoittaa, en ole noille ihmisille verkostoitumisen ja somekaveruuden arvoinen tuttavuus. Mutta aloituksen tarkoitus oli ihan vain kysellä, onko noin käynyt muillekin, että tuttavat tai kaverit eivät seuraa takaisin.

Minun tuttavilleni ja kavereilleni käy niin että he seuraavat minua mutta minä en heitä. En ole kysellyt miltä se heistä tuntuu, ja moni on tehnytkin niin että alkavat seuraamaan (minulla on julkinen tili joten sen näkee kyllä seuraamattakin) ja jossain vaiheessa ovat poistuneet seuraajistani. Osa on poistanut jopa tykkäyksetkin :D Silti kadulla moikataan kuten ennenkin. 

Mutta miksi toimit noin? Toki jos sinulla on tarkat kriteerit sille, että seuraat vain muutamaa läheistä ystävää ja perheenjäsentä, niin luulisi heidänkin tajuavan että haluat pitää piirisi pieninä. Ja jos nuo "tuttavat" ovat vain jotain kadulla vastaantulevia, niin eihän sitten tietysti mistään kavereista ole kysekään.

Olen aina kuvitellut kaveruuden olevan vastavuoroista vuorovaikutusta. Valtaosa ihmisistä somessa ei ole mitään someinfluenssereita vaan ihan vain kommentoimassa toistensa kuulumisia. En ihan tajua ihmisiä, jotka ovat tosielämässä omasta halustaan läheisiä jonkun kanssa, mutta eivät jaksa seurata saman ihmisen somepäivityksiä.

Siksi koska en käytä instaa pitääkesni yhteyttä kehenkään, vaan hoidan yhteydenpidon wa:n, soittelun, ja livetapaamisten kautta.

Mitä jos tämä olisikin niin päin että joku somekaverini ei haluaisi nähdä minua livenä tai soitella kanssani, vaikka minä niin kovasti sitä haluaisin, niin kyselisitkö että miksi ihmeessä ei halua? Tuskin :D

Lopputulos on kuitenkin se että sinä voit päättää ainoastaan omasta somestasi, et muiden tavasta sitä käyttää. 

Minulle ystävyys nimen omaan on molemminpuolista vuorovaikutusta, mutta se vuorovaikutus tapahtuu livenä, puhelimessa tai txt/wa-viestein. Jos tätä  ei ole, niin henkilö ei ole ystäväni.

Siis ei tietenkään, sinulla on täysi oikeus olla yhteyksissä kenen kanssa haluat, tai olla olematta. Mietin siis asiaa vain siltä kantilta, miksi joidenkin kanssa haluat olla läheisissä yhteyksissä vaikka puhelimella ja tavata livenä säännöllisesti, mutta vedät rajan siihen ettet halua nähdä, mitä he someen päivittävät. Ei sillä, ettetkö saisi tehdä noin. Ihan uteliaisuudesta kysyin, koska itselläni se "raja" menee ihan toiseen suuntaan. Joidenkin kanssa olen "vain" somekaveri, mutta en haluaisi tapailla heitä livenä.

Ahaa, okei! 

En siis ole tippaakkan kiinnostunut siitä mitä ystäväni laittavat someensa, vaan päivitän kuulumiset muulla tavoin. En edes tiedä postailevatko hauskoja meemejä, vai politkoivatko siellä, vai laittavatko mitään. Ei siihen muuta syytä ole kuin se.

Jotkut heistä seuraavat minua, mutta välttämätöntä se ei ole, koska tilini on julkinen, joten sen näkee kaikki.