Tutut, jotka eivät somessa seuraa takaisin
Tämä nyt ei ole mikään tärkeä asia, mutta mietin, käykö kenellekään muulle säännöllisesti näin.
Tutustut johonkin ihmiseen, jonka kanssa on yhteiset harrastukset. Kyseinen henkilö kertoo sometilinsä nimen. Laitat sen seurantaan. Mutta... uusi tuttavuus ei koskaan seuraa sinua takaisin.
Minulle kävi edellisviikolla noin KOLME kertaa, ja aloin miettiä, onko minussa jotain vikaa. Aiemminkin on näin käynyt. Oletan, että jos ei yli viikossa ole seurannut takaisin, ei tule koskaan seuraamaankaan.
En ole mikään influensseri, sometilini eivät ole superaktiivisia, eikä minua kkiinnosta, paljonko minulla on somessa seuraajia. Mutta jotenkin olen aina ajatellut, että oikeasti toisensa tuntevat ihmiset seuraisivat toisiaan vastavuoroisesti. Varsinkin jos tyyppi itse kertoo tilinsä nimen pyytämättä, eikö sinulle tulisi mieleen sen tarkoittavan "hei, ollaan kavereita somessa" eikä "hei, seuraa sinä minua, mutta minua ei kiinnosta sinun juttusi"?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun tutun pitäisi seurata minua?
Miten voi olla, että kaikilta menee aloituksen pointti täysin ohi? Eikö teidän kaveripiirissänne kaverit yleensä seuraa toisiaan? Etenkin harrastuskaverit? Ja etenkin jos tuo tuttava itse ehdotti, että hei, seuraa minua.
Tämä ei nyt kuulosta ihan kauhean uskottavalta tilannekuvaukselta.
Mutta seuraamisesta ylipäätään: itse seuraan varmuudella takaisin vain ihan lähimpiä kavereitani ja muita oikeasti läheisiäni. Mutta esim. työkaverit ja harrastuskaverit plus muut tuttavat alkavat olla jo niillä rajoilla että seuraan takaisin ainoastaan jos heidän profiilinsa on ensinnäkin julkisia ja että näen että päivitykset ovat itseäni kiinnostavia / että ollaan jotenkin samalla aaltopituudella.
Miksi haalisin seurattaviini jotain sellaista kuvamatskua esim. ig:ssa mikä itseäni ei kiinnosta vähääkään? Tai fb:ssa esim. nämä aforismien ja muiden olevinaan hupijuttujen julkaisijat ovat satavarmasti niitä joita en jaksa ottaa kaverikseni jos ovat vain jotain puolituttuja.
No monet sitten taas käyttävät somea verkostoitumiseen, ja sitä nämäkin ihmiset tekevät. Heillä on satoja seurattavia.
Ei se sanamuoto nyt tietysti ollut "hei, seuraa minua", vaan keskustelimme yhteisistä harrastuksista ja sitten jutustelu ajautui siihen, että keskustelua voisi jatkaa myös somessa. Kertoi sometilinsä, ja oletukseni oli, että sitten kun seuraan häntä hän seuraa takaisin.
Myöhemmin tajusin, että minullehan on käynyt näin ennenkin. Siksi tuli mieleeni kysyä täällä, onko muilla ollut samanlaista.
Voitko ensi kerralla noin käydessä antaakin itse oman profiilisi heille?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen pari kertaa törmännyt samaan ja ihmetellyt. Jos siis toinen on ihan samanlainen nobody kuin minäkin ja ollaan tosielämässä (jopa säännöllisesti) tavattu, niin on se erikoista ettei seuraa takaisin.
Toinen juttu on sitten ne tuntemattomat, jotka alkavat seurata ja odottavat toisen seuraavan takaisin, jonka jälkeen poistavat oman seuraamisensa. Näin saavat itselleen enemmän seuraajia kuin seurattuja, mikä vissiin näyttää heistä kivalta.
Nimenomaan. Siis tässäkin tapauksessa olivat ihan "samaa tasoa" kanssani harrastajina eikä mitään pienen piirin julkkiksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen "myöhäisherännäinen" somenkäyttäjä ja on ollut jotenkin hätkähdyttävää tajuta että oikeasti KUKAAN EI halua seurata eli pitää yhteyttä somessa(kaan). Vain ne kaikkein lähimmät joskus saattaa kommentoida jotain, heitä tapaa muutenkin arjessa. Kaikki haluavat vain kytätä, jos sitäkään, tai kerätä seuraajia. Ajattelin näin introverttina että somehan on helppo tapa kaltaiselleni pitää yhteyttä kauempana asuviin ihmisiin. Julkaisin päivityksiä noin kerran kuukaudessa ja alkuun sain muutaman kommentin, typeryyksissäni luulin että "avaan keskustelun" mielenkiintoisesta aiheesta. Hyvin pian tuli selväksi että ketään ei kiinnosta yhtään mikään. Viesti meni perille mutta miksi edes sitten pyytää kaveriksi? Kaksinaamaista kuten ihmiset yleensä.
Tuo on muuten totta. On outoa, miten epäsosiaalinen nykypäivän some on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle: Et ole kiinnostava. Ei tuossa ole mitään sen ihmeellisempää.
Niin, sitä se tietysti tarkoittaa, en ole noille ihmisille verkostoitumisen ja somekaveruuden arvoinen tuttavuus. Mutta aloituksen tarkoitus oli ihan vain kysellä, onko noin käynyt muillekin, että tuttavat tai kaverit eivät seuraa takaisin.
Minun tuttavilleni ja kavereilleni käy niin että he seuraavat minua mutta minä en heitä. En ole kysellyt miltä se heistä tuntuu, ja moni on tehnytkin niin että alkavat seuraamaan (minulla on julkinen tili joten sen näkee kyllä seuraamattakin) ja jossain vaiheessa ovat poistuneet seuraajistani. Osa on poistanut jopa tykkäyksetkin :D Silti kadulla moikataan kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että kaikilta menee aloituksen pointti täysin ohi? Eikö teidän kaveripiirissänne kaverit yleensä seuraa toisiaan? Etenkin harrastuskaverit? Ja etenkin jos tuo tuttava itse ehdotti, että hei, seuraa minua.
Tämä ei nyt kuulosta ihan kauhean uskottavalta tilannekuvaukselta.
Mutta seuraamisesta ylipäätään: itse seuraan varmuudella takaisin vain ihan lähimpiä kavereitani ja muita oikeasti läheisiäni. Mutta esim. työkaverit ja harrastuskaverit plus muut tuttavat alkavat olla jo niillä rajoilla että seuraan takaisin ainoastaan jos heidän profiilinsa on ensinnäkin julkisia ja että näen että päivitykset ovat itseäni kiinnostavia / että ollaan jotenkin samalla aaltopituudella.
Miksi haalisin seurattaviini jotain sellaista kuvamatskua esim. ig:ssa mikä itseäni ei kiinnosta vähääkään? Tai fb:ssa esim. nämä aforismien ja muiden olevinaan hupijuttujen julkaisijat ovat satavarmasti niitä joita en jaksa ottaa kaverikseni jos ovat vain jotain puolituttuja.
No monet sitten taas käyttävät somea verkostoitumiseen, ja sitä nämäkin ihmiset tekevät. Heillä on satoja seurattavia.
Ei se sanamuoto nyt tietysti ollut "hei, seuraa minua", vaan keskustelimme yhteisistä harrastuksista ja sitten jutustelu ajautui siihen, että keskustelua voisi jatkaa myös somessa. Kertoi sometilinsä, ja oletukseni oli, että sitten kun seuraan häntä hän seuraa takaisin.
Myöhemmin tajusin, että minullehan on käynyt näin ennenkin. Siksi tuli mieleeni kysyä täällä, onko muilla ollut samanlaista.
Voitko ensi kerralla noin käydessä antaakin itse oman profiilisi heille?
Pitäisi kai joskus ihan uteliaisuudesta kokeilla. Mutta oma käyttäjätunnukseni on sen verran hankala, että en ole jaksanut sitä lähteä jutellessa tavaamaan. Ajattelin että kun seuraan siinä heti kun ehdotetaan, niin se toimii samalla tavalla kuin pommin soittaminen numeroita vaihdettaessa. Mutta ilmeisesti ei.
Ihmisiä varmaan harmittaa kun en ole somessa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista tapaa. Tottakai Facebookissa om ystäviä, minullakin on vielä noin 15 sen jälkeen kun olin karsunut turhat pois. Ystäväksi on nyt pyrkimässä noin 10 ja en hyväksy turhia ihmisiä. Sen sijaan kuulun kymmeniin eri ryhmiin joissa voi keskittyä työasioihin, harrasteisiin, deittailuun tai taloyhtiön asioihin.
Se on totta, että ihmiset käyttävät somea eri tavoin. Mutta nuo mainitsemani ihmiset käyttävät somea kyllä ihan verkostoitumiseen, seuraavat esimerkiksi sellaisiakin harrastuskavereita jotka eivät ole olleet somessa moneen vuoteen. Tai sellaisia jotka ovat ammattipiireissä arvostettuja, mutta joiden somesisältö on puuduttavan tylsää, tyyliin tätä söin aamiaiseksi. Eli ihan puhdasta verkostoitumista, halutaan tutustua alan ihmisiin.
Mistä sä voit titetää ketä ne seuraa jos niiden tilit on yksityiset?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kun yhdistystuttava oli poistanut Facesta. Ei siinä sinänsä mitään, yhteinen toimintamme oli vastikään loppunut ja ymmärrän kyllä, että haluaa pitää listallaan "olennaisia" ihmisiä ja karsia tämmöiset "nostalgiatuttavat".
Ainut vaan, että kun satuin katsomaan jäljellä olevat yhteiset yhdistyskaverit, niin siellä oli vielä tyyppejä, joiden kanssa hänellä on tasan yhtä etäiset välit. Ainut vaan, että toisella oli sama koulutus kuin hänellä ja toinen oli vastakkaista sukupuolta. Vähän pyrkyri-vibat tuli, mutta minkäs teet, ei mun asiani, saahan ihminen olla niin epälooginen kuin haluaa.
Et sä voi tietää millaiset välit heillä on tosiinsa :D :D :D Voit vain kuvitella tietäväsi ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista tapaa. Tottakai Facebookissa om ystäviä, minullakin on vielä noin 15 sen jälkeen kun olin karsunut turhat pois. Ystäväksi on nyt pyrkimässä noin 10 ja en hyväksy turhia ihmisiä. Sen sijaan kuulun kymmeniin eri ryhmiin joissa voi keskittyä työasioihin, harrasteisiin, deittailuun tai taloyhtiön asioihin.
Se on totta, että ihmiset käyttävät somea eri tavoin. Mutta nuo mainitsemani ihmiset käyttävät somea kyllä ihan verkostoitumiseen, seuraavat esimerkiksi sellaisiakin harrastuskavereita jotka eivät ole olleet somessa moneen vuoteen. Tai sellaisia jotka ovat ammattipiireissä arvostettuja, mutta joiden somesisältö on puuduttavan tylsää, tyyliin tätä söin aamiaiseksi. Eli ihan puhdasta verkostoitumista, halutaan tutustua alan ihmisiin.
Missä olen sanonut kenenkään tilien olevan yksityisiä? Minähän seurasin heidän tilejään, heidän pyynnöstään. Ja vilkaisen aina, keitä tällaiset vilkkaasti verkostoituvat ihmiset seuraavat. Olen löytänyt monta mielenkiintoista tiliä tuollaisten kautta.
Kävin saman "kriisin" läpi muutamia vuosia sitten kokiessani epäoikeudenmukaiseksi sen, miten minä huomioin muut ja muut eivät huomioikaan minua. Hävitin seurattavia melkoisen määrän ja josta sitten sain aika suuttuneitakin viestejä, että miksi niin. Minut siis viimeinkin huomattiin, vaikka luulin olevani näkymätön.
En korjannut asiaa seuratakseni heitä taas, vaan päätin että somessa on niin valtava määrä erilaisia osaajia ja joilla on mielenkiintoista sisältöä ammattilaisina, harrastajina tai erinomaisella huumorilla varustettuna. Sellaisia, joista saan jotakin ja mietittävää, uusia ideoita, liikuntaa luurin ääreltä yms.
Instassa kävi niin, että minua alettiin juuri siksi seurata yhä laajemmin maailman eri kolkista. Ne kuvat, joita laitan, kiinnostavat vaikkapa Islannissa jotakin tyyppiä.
Ei kannata jäädä kökkimään pienen äärelle, vaan ota hyöty somesta ronskin ottein. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin typerät ja huonokäytöksiset ihmiset myös somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kun yhdistystuttava oli poistanut Facesta. Ei siinä sinänsä mitään, yhteinen toimintamme oli vastikään loppunut ja ymmärrän kyllä, että haluaa pitää listallaan "olennaisia" ihmisiä ja karsia tämmöiset "nostalgiatuttavat".
Ainut vaan, että kun satuin katsomaan jäljellä olevat yhteiset yhdistyskaverit, niin siellä oli vielä tyyppejä, joiden kanssa hänellä on tasan yhtä etäiset välit. Ainut vaan, että toisella oli sama koulutus kuin hänellä ja toinen oli vastakkaista sukupuolta. Vähän pyrkyri-vibat tuli, mutta minkäs teet, ei mun asiani, saahan ihminen olla niin epälooginen kuin haluaa.
Et sä voi tietää millaiset välit heillä on tosiinsa :D :D :D Voit vain kuvitella tietäväsi ;)
Kyllä mä kuule väitän tietäväni. Eivät olleet mitään vapaa-ajan frendejä sen yhdistyksen aikana, ja ei heille sen jälkeenkään jäänyt mitään luontevaa yhteyttä. Muija vaan aatteli, että "hei näistähän vois olla vielä joskus hyötyä, eipä poisteta kokonaan".
Mä kelpasin sentään vielä LinkedInin täytteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olen sanonut kenenkään tilien olevan yksityisiä? Minähän seurasin heidän tilejään, heidän pyynnöstään. Ja vilkaisen aina, keitä tällaiset vilkkaasti verkostoituvat ihmiset seuraavat. Olen löytänyt monta mielenkiintoista tiliä tuollaisten kautta.
Jos tili ei ole yksityinen, voit seurata sitä vaikka et olisi seuraaja. Menet vain katsomaan tilille, se näkyy sinulle jos on julkinen tili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä se tietysti tarkoittaa, en ole noille ihmisille verkostoitumisen ja somekaveruuden arvoinen tuttavuus. Mutta aloituksen tarkoitus oli ihan vain kysellä, onko noin käynyt muillekin, että tuttavat tai kaverit eivät seuraa takaisin.
Minun tuttavilleni ja kavereilleni käy niin että he seuraavat minua mutta minä en heitä. En ole kysellyt miltä se heistä tuntuu, ja moni on tehnytkin niin että alkavat seuraamaan (minulla on julkinen tili joten sen näkee kyllä seuraamattakin) ja jossain vaiheessa ovat poistuneet seuraajistani. Osa on poistanut jopa tykkäyksetkin :D Silti kadulla moikataan kuten ennenkin.
Mutta miksi toimit noin? Toki jos sinulla on tarkat kriteerit sille, että seuraat vain muutamaa läheistä ystävää ja perheenjäsentä, niin luulisi heidänkin tajuavan että haluat pitää piirisi pieninä. Ja jos nuo "tuttavat" ovat vain jotain kadulla vastaantulevia, niin eihän sitten tietysti mistään kavereista ole kysekään.
Olen aina kuvitellut kaveruuden olevan vastavuoroista vuorovaikutusta. Valtaosa ihmisistä somessa ei ole mitään someinfluenssereita vaan ihan vain kommentoimassa toistensa kuulumisia. En ihan tajua ihmisiä, jotka ovat tosielämässä omasta halustaan läheisiä jonkun kanssa, mutta eivät jaksa seurata saman ihmisen somepäivityksiä.
Seuraa takaisin? Tuo some on ihan perseestä kun sinne laitetaan kaikenlaisia omia asioita ja sitten siellä seurataan ja tykätään. Niin, ja ollaan koko ajan kännykkä kourassa että onkohan tuosta vasta äsken laittamastani kommentista tykätty. Itse en käytä somea ja pärjään oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä varmaan harmittaa kun en ole somessa ollenkaan.
Mä kyl seuraisin sua, jos sulla ja mulla ois somet. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Kävin saman "kriisin" läpi muutamia vuosia sitten kokiessani epäoikeudenmukaiseksi sen, miten minä huomioin muut ja muut eivät huomioikaan minua. Hävitin seurattavia melkoisen määrän ja josta sitten sain aika suuttuneitakin viestejä, että miksi niin. Minut siis viimeinkin huomattiin, vaikka luulin olevani näkymätön.
En korjannut asiaa seuratakseni heitä taas, vaan päätin että somessa on niin valtava määrä erilaisia osaajia ja joilla on mielenkiintoista sisältöä ammattilaisina, harrastajina tai erinomaisella huumorilla varustettuna. Sellaisia, joista saan jotakin ja mietittävää, uusia ideoita, liikuntaa luurin ääreltä yms.
Instassa kävi niin, että minua alettiin juuri siksi seurata yhä laajemmin maailman eri kolkista. Ne kuvat, joita laitan, kiinnostavat vaikkapa Islannissa jotakin tyyppiä.
Ei kannata jäädä kökkimään pienen äärelle, vaan ota hyöty somesta ronskin ottein. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin typerät ja huonokäytöksiset ihmiset myös somessa.
Kuulostaa hyvältä. Noin itse asiassa jo toiminkin, olen somessa vain verkostoitumassa ja muutaman ihan läheisimmän ystävän juttuja kommentoimassa. Mutta on vain huvittavaa, että ns. "verkostoitumis-somea" koskee samanlaiset luonnonlait kuin "kaverisomeakin".
"Tutut, jotka eivät somessa seuraa takaisin"
Siinä se vastaus tuli. Tutut. Ei kaverit, ei ystävät. Tutut.
En alkaisi seuraamaan ketään vain koska harrastusporukassa olen vaihtanut muutaman sanan jonkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä kuule väitän tietäväni. Eivät olleet mitään vapaa-ajan frendejä sen yhdistyksen aikana, ja ei heille sen jälkeenkään jäänyt mitään luontevaa yhteyttä. Muija vaan aatteli, että "hei näistähän vois olla vielä joskus hyötyä, eipä poisteta kokonaan".
Mä kelpasin sentään vielä LinkedInin täytteeksi.
Voita väittää, muttet tietää. Jos tuo kaveri olisi sinun niiiiin hyvä ystävä että tietäisit hänen yksityiselämästään kaiken, niin varmaankin olisitte myös somekavereita ;9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi toimit noin? Toki jos sinulla on tarkat kriteerit sille, että seuraat vain muutamaa läheistä ystävää ja perheenjäsentä, niin luulisi heidänkin tajuavan että haluat pitää piirisi pieninä. Ja jos nuo "tuttavat" ovat vain jotain kadulla vastaantulevia, niin eihän sitten tietysti mistään kavereista ole kysekään.
Olen aina kuvitellut kaveruuden olevan vastavuoroista vuorovaikutusta. Valtaosa ihmisistä somessa ei ole mitään someinfluenssereita vaan ihan vain kommentoimassa toistensa kuulumisia. En ihan tajua ihmisiä, jotka ovat tosielämässä omasta halustaan läheisiä jonkun kanssa, mutta eivät jaksa seurata saman ihmisen somepäivityksiä.
Siksi koska en käytä instaa pitääkesni yhteyttä kehenkään, vaan hoidan yhteydenpidon wa:n, soittelun, ja livetapaamisten kautta.
Mitä jos tämä olisikin niin päin että joku somekaverini ei haluaisi nähdä minua livenä tai soitella kanssani, vaikka minä niin kovasti sitä haluaisin, niin kyselisitkö että miksi ihmeessä ei halua? Tuskin :D
Lopputulos on kuitenkin se että sinä voit päättää ainoastaan omasta somestasi, et muiden tavasta sitä käyttää.
Minulle ystävyys nimen omaan on molemminpuolista vuorovaikutusta, mutta se vuorovaikutus tapahtuu livenä, puhelimessa tai txt/wa-viestein. Jos tätä ei ole, niin henkilö ei ole ystäväni.
Ei ihan näinkään. Itse voin olla ihmisestä hyvinkin kiinnostunut, mutta en ole kiinnostunut hänen somestaan.