Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutut, jotka eivät somessa seuraa takaisin

Vierailija
13.04.2023 |

Tämä nyt ei ole mikään tärkeä asia, mutta mietin, käykö kenellekään muulle säännöllisesti näin.

Tutustut johonkin ihmiseen, jonka kanssa on yhteiset harrastukset. Kyseinen henkilö kertoo sometilinsä nimen. Laitat sen seurantaan. Mutta... uusi tuttavuus ei koskaan seuraa sinua takaisin.

Minulle kävi edellisviikolla noin KOLME kertaa, ja aloin miettiä, onko minussa jotain vikaa. Aiemminkin on näin käynyt. Oletan, että jos ei yli viikossa ole seurannut takaisin, ei tule koskaan seuraamaankaan.

En ole mikään influensseri, sometilini eivät ole superaktiivisia, eikä minua kkiinnosta, paljonko minulla on somessa seuraajia. Mutta jotenkin olen aina ajatellut, että oikeasti toisensa tuntevat ihmiset seuraisivat toisiaan vastavuoroisesti. Varsinkin jos tyyppi itse kertoo tilinsä nimen pyytämättä, eikö sinulle tulisi mieleen sen tarkoittavan "hei, ollaan kavereita somessa" eikä "hei, seuraa sinä minua, mutta minua ei kiinnosta sinun juttusi"?

Kommentit (199)

Vierailija
181/199 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt noin monesti. Minä poistelen niitä sitten kaikessa hiljaisuudessa jonkin ajan kuluttua. En parin päivän enkä parin viikon kuluttua mutta jossain vaiheessa kyllä. Mitäpä sitä sellaisia tyyppejä seuraa, jotka eivät arvosta sinua ja tuottamaasi sisältöä. Miksi olisin kiinnostunut sellaisesta, jolle en merkitse mitään? Julkkikset ja ammattinsa puolesta somessa olevat ovat eri juttu. Ei voi olettaa, että joku poliitikko tai näyttelijä olisi samalla tavalla kiinnostunut ihan jokaisesta seuraajastaan kuin nämä ovat hänestä. Samoissa piireissä pyörivät tutut, opiskelu- tai työkaverit ovat eri juttu. Niissä piireissä se seuraamattomuus on statement: minä en pidä sinusta, en ole kiinnostunut jutuistasi, en arvosta tekemisiäisi.

Vierailija
182/199 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oikeasti on kohteliasta ja hyvien some-tapojen mukaista seurata tuttua ihmistä takaisin, erityisesti jos kerran on ensin pyytänyt toista seuraamaan itseään. Itse en ainakaan kehtaisi pyytää ketään seuraamaan itseäni IG:ssä ja sen jälkeen olla seuraamatta tätä ihmistä takaisin :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/199 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä muutamassa päivässä edes huomaa, ketkä kaikki ovat alkaneet seurata. Ehdin katsoa rauhassa sitten joskus jonkun viikon kuluttua. Joskus käy niinkin, että menee useampi viikko tai kuukausi, etten edes käy tililläni. Se yksinkertaisesti unohtuu välillä, kun elämää on elettävänä.

Vierailija
184/199 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? 

Vierailija
185/199 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on some-tili Metan puolella, siis Facebook ja yllätyksekseni myös Instagram. Jälkimmäistä en osaa käyttää, kun en ole perehtynyt. En ole tietoisesti huudellut tilistäni, olen sen mielestäni hyvin haudannut ja vietän sosiaalisessa mediassa epäsosiaalista hiljaiseloa. En siis käy ihmisten profiileita stalkkeroimassa. Käytän Facebook tiliäni, tai sinne luomaani albumirakennelmaa, valokuvien tallentamiseen. Siis hyvän käytettävyyden laajakaistaisena ja ilmaisena verkkolevynä, jonne latailen niche-harrastusteni aineistoa jonka luottamuksellisuus on jotain luottamuksellisen ja julkisen välissä. Siis julkista, mutta ei nyt ihan "joka jampan" käyttöön, ehkä harrastukseni eivät myöskään (onneksi) kiinnosta ketään. Edellinen jo kuvaa sitä, että en tykkää, tökkää tai mitä näitä toiminteita nyt on ihmisiä ja onneksi käytännössä kukaan ei tiedä tai muista että olen Metan palvelussa. Jonkinlainen kauhuskenaario olisi, jos joku onnistuisi näkemään minut kaveriehdotuksena tai jopa lähettämään kaveripyynnön. Ehkä siihen olisi jonkinlaisen mainehaitan minimoimiseksi pakko regoida, mutta näin ei ole toistaiseksi käynyt. 

Vierailija
186/199 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lyhyt vastaus: Jos ei kiinnosta,en seuraa.

Vierailija
187/199 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus: elämäsi ei kiinnosta minua 

Vierailija
188/199 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvånen aika sentään. Olin aikoinani facebookissa, enkä todellakaan arvannut, että täysin tuntemattomat ihmiset tulevat vielä yli 10 vuoden päästä päivittelemään jotain kirjoitustani tai että tuollainen "somettaminen" ei olekaan ihmisille harmitonta ajanvietettä, vaan oikeasti noin vakava paikka.

Vierailija
189/199 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sanoiko nämä ihmiset sinulle että voisitko alkaa seuraamaan minua? Vai kysyitkö itse heidän someaan? Kuulostaa kyllä tosi oudolta tilanteesta,kuka mainostaa someaan paitsi joku 15-vuotias tai joku somejulkkis?

Esimerkiksi yhdessä vanhassa työpaikassani puhuttiin työpaikan sometileistä ja niiden päivittämisestä. Asia rönsyili myös omiin henkilökohtaisiin sometileihin. Siinä tämä työpaikan someja päivittävä kertoi oman tilinsä ja sanoi, että saa seurata. Klikkailin heti hänen seuraajakseen ja sanoin, että kuin myös saa seurata. Joskus myöhemmin huomasin, ettei hän koskaan alkanut seurata takaisin. Vähin ääniin poistuin sitten myös hänen seuraajistaan. 

Vierailija
190/199 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonninjjoutava somettaminen on aivan /c:stä. Se vain aiheuttaa kehopositiivisuutta ja ahdistusta. Lopettakaa, niin elätte onnellisempina!

Vierailija
191/199 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko seuraamis-asia vie ihmisiltä ihan liikaa energiaa. Jospa vaan jonkun ihmisen asiat ei vain K I I N N O S T A !!!

Vierailija
192/199 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina ihmetyttää useimpien ihmisten reaktiot tällaisissa keskusteluissa. Kommentit ovat tyyliä "Ei somessa tarvi seurata edes parasta kaveriaan, jonka on tuntenut vuosikymmeniä". No on se silti vaan vähän outoa, jos ei niin tee.

Vierailija
193/199 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sitä nykyajan JUORUAKKA toimintaa...

t. ei voi vähempää kiinnostaa

Vierailija
194/199 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on jotenkin surullista. Seurailin itse aikoinaan mieheni entistä seurustelukumppania somen kautta, koska menemättä yksityiskohtiin hänellä oli tapana keksiä pientä kiusaa kun oli ns maisemissa.

Huomasin pian, että hän kerää seurattavaksi muiden profiileja ja hetken päästä poistaa ne. Hänellä on selvästi ihan matemaattinen tavoite, että hän itse seuraa max 50% omasta seuraajamäärästään. Jos omat seuraajat on vähentyneet kahdella niin hän poistaa itse seuraamiaan profiileja 4. Hän jumppaa julkisen ja yksityisen profiilin välissä selvästi pyrkien maksimoimaan seuraajamäärän. Tunnisteita on jokaisen päivityksen perässä ainakin 10, yleensä sekä suomeksi että englanniksi. Instassa näkee myös selvästi, että sellaisten ystävien julkaisuihin ei reagoida, jotka tykkäävät aina ja kaikista muiden julkaisuista, mutta sellaisten tykätään ja kommentoidaan, jotka karsivat ahkerasti seurattavien listaa tai tykkäilevät muiden päivityksistä säästeliäästi. Lemmikit tai edes omat lapset eivät ole pyhää, koska lapsen kuvalla saa aina parhaiten reaktioita.

Ihme aikuisten leikkikenttä. aikani tarkkailin tuota touhua ja totesin, ettei minun tarvitse edelleenkään käyttää avaamaani profiilia mihinkään, nyt en ole edes käynyt siinä varmaan vuoteen.

Vierailija
195/199 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon huomannu, että jotkut "haamuseuraa" instassa ihan tarkotuksella, jos on julkinen tili. Aletaan seuraamaan sua ja ku seuraat takas huomaat, ettei ne enää seuraakkaan. Ihme hommaa. Hankkikaa hyvä itsetunto mieluummin niin ette tartte turhia tykkäyksiä ja seuraajia.

Ymmärrän kyllä alottajan harmin, koska ärsyttäähän se, jos sulta halutaan vaan huomiota, mutta ei jaeta itse sitä toiselle. Jotkut vetää herneet nenään, jos et onnittele heitä syntymäpäivänään, mutta koskaan ei heiltä ole kuulunut onnitteluja takaspäin. 

Vierailija
196/199 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta saako nauraa? Aikuiset ihmiset somessa seuraavat toisiaan. Suosittelen reaalimaailmaa. 

Vierailija
197/199 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko somen voisi lakkauttaa. 

Vierailija
198/199 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun tutun pitäisi seurata minua?

Miten voi olla, että kaikilta menee aloituksen pointti täysin ohi? Eikö teidän kaveripiirissänne kaverit yleensä seuraa toisiaan? Etenkin harrastuskaverit? Ja etenkin jos tuo tuttava itse ehdotti, että hei, seuraa minua.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta öö.. eivät seuraa. Esimerkkinä nyt omasta elämästä, niin mieheni ei seuraa minua eikä ketään muitakaan, vaan kolmea yritystiliä eikä asia haittaa minua, koska en halua seurata ketä tahansa.

Vierailija
199/199 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sitä nykyajan JUORUAKKA toimintaa...

t. ei voi vähempää kiinnostaa

TÄMÄ! Ja nämä samat ihmiset (todella usein naiset!) ihmettelevät jos somessasi ei ole ainoatakaan selfietä, kuvia puolisosta yhdessä ja erikseen, lomanviettokuvia, kuvia lapsista ja lemmikeistä. Nämä eivät kuulu muille, koska haluan elää yksityistä elämää somesta huolimatta. En muutenkaan tajua miksi kukaan tuhlaa kallista aikaa pohtiakseen meneekö meillä huonosti, olemmeko eronneet vai mikä tilanne on.