Tutut, jotka eivät somessa seuraa takaisin
Tämä nyt ei ole mikään tärkeä asia, mutta mietin, käykö kenellekään muulle säännöllisesti näin.
Tutustut johonkin ihmiseen, jonka kanssa on yhteiset harrastukset. Kyseinen henkilö kertoo sometilinsä nimen. Laitat sen seurantaan. Mutta... uusi tuttavuus ei koskaan seuraa sinua takaisin.
Minulle kävi edellisviikolla noin KOLME kertaa, ja aloin miettiä, onko minussa jotain vikaa. Aiemminkin on näin käynyt. Oletan, että jos ei yli viikossa ole seurannut takaisin, ei tule koskaan seuraamaankaan.
En ole mikään influensseri, sometilini eivät ole superaktiivisia, eikä minua kkiinnosta, paljonko minulla on somessa seuraajia. Mutta jotenkin olen aina ajatellut, että oikeasti toisensa tuntevat ihmiset seuraisivat toisiaan vastavuoroisesti. Varsinkin jos tyyppi itse kertoo tilinsä nimen pyytämättä, eikö sinulle tulisi mieleen sen tarkoittavan "hei, ollaan kavereita somessa" eikä "hei, seuraa sinä minua, mutta minua ei kiinnosta sinun juttusi"?
Kommentit (199)
Huvittaa, että aina kun tällä palstalla ap vastaa muille kirjoittajille, se on joidenkin mielestä "jankuttamista".
En lukenut koko ketjua, mutta hetkinen...mitä ap tarkoitat "seuraamisella"? Sitäkö, että kun Instagramissa painat jonkun puolitutun kohdalla Seuraa-nappia, niin odotat tämän vastavuuoroisesti myös painavan sun kohdallasi Seuraa-nappia? Vai kenties sitä, että joku oikeasti käy seuraamassa, millaisia kuvia olet instaasi päivittänyt tai millaisia juttuja sinne kirjoittanut?
Mulla ei ole instatiliä, mutta kissallani on. Kissallani on seuraajia eri puolilta maailmaa. Suurin osa seuraajista on sellaisia, joilla itselläänkin on joko kissansa tai koiransa instatili. Mä en edes tiedä, miten ovat löytäneet kissani instatilin. On myös sellaisia, jotka julkaisevat jotain ihan muuta kuin kissa- tai koirajuttuja. Mä olen painanut "Seuraa" -nappia lähinnä vain niiden kohdalla, jotka itsekin päivittävät kissa- tai koirajuttuja. En sen vuoksi, että he ovat tehneet sen ensin, vaan siksi, että mä ihan oikeasti käyn katsomassa heidän julkaisujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjumala miten hankalaksi jotkut asian tekevät. :D
Mitä väliä sillä on seuraako sinua jotkut tuttavat töistä tai harrastuksista??? Itse seuraan vain ihan lähimpien ihmisten somea (lähimmät ystävät, sisko ja tosi läheinen serkku) sillä ajatuksella että on luonnollista seuraamisen olevan molemmin puolista.
Kaikki muut eli työkaverit, tutut harrastuksista ja muista vastaavista piireistä tai jotkut yhteiset muut tuttavat jne. ovat sellaisia että en todellakaan seuraa ellei päivityksissä ole jotain minua kiinnostavaa, enkä toisaalta loukkaannu jos itse seuraan noista jotain mutta hän ei seuraa minua.
Todennäköisesti se AP:n tuttava ei joko ole edes noteerannut AP:n seuraamista tai sitten hän on noteerannut mutta ei pidä AP:n päivityksiä itselleen riittävän kiinnostavina jotta viitsisi seurata takaisin.... tai mitä nyt ikinä. Mitä väliä? Emme ole lapsia vaan aikuisia ja somessa jokainen seuraa ketä seuraa.
En tiedä lukeeko kukaan enää aloituksia ollenkaan? Ei kyse ollut siitä, että löysin tuttavani somesta, seurasin ja sitten loukkaannuin verisesti, kun tuttava ei seurannutkaan takaisin. Vaan siitä, että keskustelemme yhteisestä harrastuksesta, tuttava kertoo sometunnuksensa ja että jatketaan keskusteluja sielläkin, oletan että se on kuin virtuaalista puhelinnumeroiden vaihtamista, mutta tuttava ei sitten seuraakaan takaisin. Eli hän kaipasi seuraajaa ja se hänen kaipaamansa "keskustelu" onkin sitä, että minä kommentoin hänen juttujaan, ei toisin päin.
Jostain syystä tämä sama skenaario on toistunut muutaman kerran minulla. Siksi tein aloituksen kysyäkseni, onko muillakin ollut tätä.
Ja joo, totta kai se on niin, ettei tuota tuttavaa kiinnostanut minun sometilini seuraaminen alunperinkään. Siitä ei ole mitään epäselvyyttä.
Luin kyllä aloituksesi. Vaikutat ottaneen ehkä vähän liian tosissasi koko keskustelun. Tai sitten tuo tuttavasi ei tosiaan ole edes huomannut että aloit seuraamaan. Sekin on mahdollista jos hänelle tulee paljon ilmoituksia esim. ig:ssa, ei niitä jaksa kaikkia enää edes noteerata että kuka tykkäsi nyt mistäkin tai alkoiko joku seurata. Algoritmitkin kun toimivat vähän eri tavalla riippuen siitä onko seurattujen ja seuraajien määrä 35/40 vai 1367/456. Älä nyt ota nokkiisi tuosta takaisin seuraamattomuudesta ainakaan.
-sama
Aivan helkkarinmoinen jankkaaja on ainakin tämä aloittaja.
Parempi kun ei ole somessa lainkaan, pääsee helpommalla.
"First World Poblems".
Voi tsiisus kun on vaikeaa tää elämä?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta hetkinen...mitä ap tarkoitat "seuraamisella"? Sitäkö, että kun Instagramissa painat jonkun puolitutun kohdalla Seuraa-nappia, niin odotat tämän vastavuuoroisesti myös painavan sun kohdallasi Seuraa-nappia? Vai kenties sitä, että joku oikeasti käy seuraamassa, millaisia kuvia olet instaasi päivittänyt tai millaisia juttuja sinne kirjoittanut?
Mulla ei ole instatiliä, mutta kissallani on. Kissallani on seuraajia eri puolilta maailmaa. Suurin osa seuraajista on sellaisia, joilla itselläänkin on joko kissansa tai koiransa instatili. Mä en edes tiedä, miten ovat löytäneet kissani instatilin. On myös sellaisia, jotka julkaisevat jotain ihan muuta kuin kissa- tai koirajuttuja. Mä olen painanut "Seuraa" -nappia lähinnä vain niiden kohdalla, jotka itsekin päivittävät kissa- tai koirajuttuja. En sen vuoksi, että he ovat tehneet sen ensin, vaan siksi, että mä ihan oikeasti käyn katsomassa heidän julkaisujaan.
Ihan vain siitä Seuraa-napista oli kyse, ei sen kummemmasta. Se on ainakin tällä alalla ja näissä harrastuspiireissä ihan yleinen tapa verkostoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle: Et ole kiinnostava. Ei tuossa ole mitään sen ihmeellisempää.
Niin, sitä se tietysti tarkoittaa, en ole noille ihmisille verkostoitumisen ja somekaveruuden arvoinen tuttavuus. Mutta aloituksen tarkoitus oli ihan vain kysellä, onko noin käynyt muillekin, että tuttavat tai kaverit eivät seuraa takaisin.
Minun tuttavilleni ja kavereilleni käy niin että he seuraavat minua mutta minä en heitä. En ole kysellyt miltä se heistä tuntuu, ja moni on tehnytkin niin että alkavat seuraamaan (minulla on julkinen tili joten sen näkee kyllä seuraamattakin) ja jossain vaiheessa ovat poistuneet seuraajistani. Osa on poistanut jopa tykkäyksetkin :D Silti kadulla moikataan kuten ennenkin.
Mutta miksi toimit noin? Toki jos sinulla on tarkat kriteerit sille, että seuraat vain muutamaa läheistä ystävää ja perheenjäsentä, niin luulisi heidänkin tajuavan että haluat pitää piirisi pieninä. Ja jos nuo "tuttavat" ovat vain jotain kadulla vastaantulevia, niin eihän sitten tietysti mistään kavereista ole kysekään.
Olen aina kuvitellut kaveruuden olevan vastavuoroista vuorovaikutusta. Valtaosa ihmisistä somessa ei ole mitään someinfluenssereita vaan ihan vain kommentoimassa toistensa kuulumisia. En ihan tajua ihmisiä, jotka ovat tosielämässä omasta halustaan läheisiä jonkun kanssa, mutta eivät jaksa seurata saman ihmisen somepäivityksiä.
Siksi koska en käytä instaa pitääkesni yhteyttä kehenkään, vaan hoidan yhteydenpidon wa:n, soittelun, ja livetapaamisten kautta.
Mitä jos tämä olisikin niin päin että joku somekaverini ei haluaisi nähdä minua livenä tai soitella kanssani, vaikka minä niin kovasti sitä haluaisin, niin kyselisitkö että miksi ihmeessä ei halua? Tuskin :D
Lopputulos on kuitenkin se että sinä voit päättää ainoastaan omasta somestasi, et muiden tavasta sitä käyttää.
Minulle ystävyys nimen omaan on molemminpuolista vuorovaikutusta, mutta se vuorovaikutus tapahtuu livenä, puhelimessa tai txt/wa-viestein. Jos tätä ei ole, niin henkilö ei ole ystäväni.
Siis ei tietenkään, sinulla on täysi oikeus olla yhteyksissä kenen kanssa haluat, tai olla olematta. Mietin siis asiaa vain siltä kantilta, miksi joidenkin kanssa haluat olla läheisissä yhteyksissä vaikka puhelimella ja tavata livenä säännöllisesti, mutta vedät rajan siihen ettet halua nähdä, mitä he someen päivittävät. Ei sillä, ettetkö saisi tehdä noin. Ihan uteliaisuudesta kysyin, koska itselläni se "raja" menee ihan toiseen suuntaan. Joidenkin kanssa olen "vain" somekaveri, mutta en haluaisi tapailla heitä livenä.
Ahaa, okei!
En siis ole tippaakkan kiinnostunut siitä mitä ystäväni laittavat someensa, vaan päivitän kuulumiset muulla tavoin. En edes tiedä postailevatko hauskoja meemejä, vai politkoivatko siellä, vai laittavatko mitään. Ei siihen muuta syytä ole kuin se.
Jotkut heistä seuraavat minua, mutta välttämätöntä se ei ole, koska tilini on julkinen, joten sen näkee kaikki.
Ymmärrän. Selvennyksenä vielä, että ei minun mielestäni ole tietenkään minkäänlaista velvollisuutta kommentoida somessa samoja juttuja, joista on keskusteltu jo livenä. Saatikka sitten jotain meemejä. Pidin vain vähän erikoisena tuota rajanvetoa, koska itse kommentoin ystävien somepostauksia jos satun niitä näkemään. En tietenkään uskollisesti kommentoi joka ikistä postausta, mutta se, että pidämme yhteyttä muuta kautta, ei tarkoita ettenkö voisi kommentoida somessakin, jos minulla sattuu siihen postaukseen olemaan jotain sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on seuraako sinua jotkut tuttavat töistä tai harrastuksista??? Itse seuraan vain ihan lähimpien ihmisten somea (lähimmät ystävät, sisko ja tosi läheinen serkku) sillä ajatuksella että on luonnollista seuraamisen olevan molemmin puolista.
Kaikki muut eli työkaverit, tutut harrastuksista ja muista vastaavista piireistä tai jotkut yhteiset muut tuttavat jne. ovat sellaisia että en todellakaan seuraa ellei päivityksissä ole jotain minua kiinnostavaa, enkä toisaalta loukkaannu jos itse seuraan noista jotain mutta hän ei seuraa minua.
Todennäköisesti se AP:n tuttava ei joko ole edes noteerannut AP:n seuraamista tai sitten hän on noteerannut mutta ei pidä AP:n päivityksiä itselleen riittävän kiinnostavina jotta viitsisi seurata takaisin.... tai mitä nyt ikinä. Mitä väliä? Emme ole lapsia vaan aikuisia ja somessa jokainen seuraa ketä seuraa.
En tiedä lukeeko kukaan enää aloituksia ollenkaan? Ei kyse ollut siitä, että löysin tuttavani somesta, seurasin ja sitten loukkaannuin verisesti, kun tuttava ei seurannutkaan takaisin. Vaan siitä, että keskustelemme yhteisestä harrastuksesta, tuttava kertoo sometunnuksensa ja että jatketaan keskusteluja sielläkin, oletan että se on kuin virtuaalista puhelinnumeroiden vaihtamista, mutta tuttava ei sitten seuraakaan takaisin. Eli hän kaipasi seuraajaa ja se hänen kaipaamansa "keskustelu" onkin sitä, että minä kommentoin hänen juttujaan, ei toisin päin.
Jostain syystä tämä sama skenaario on toistunut muutaman kerran minulla. Siksi tein aloituksen kysyäkseni, onko muillakin ollut tätä.
Ja joo, totta kai se on niin, ettei tuota tuttavaa kiinnostanut minun sometilini seuraaminen alunperinkään. Siitä ei ole mitään epäselvyyttä.
Luin kyllä aloituksesi. Vaikutat ottaneen ehkä vähän liian tosissasi koko keskustelun. Tai sitten tuo tuttavasi ei tosiaan ole edes huomannut että aloit seuraamaan. Sekin on mahdollista jos hänelle tulee paljon ilmoituksia esim. ig:ssa, ei niitä jaksa kaikkia enää edes noteerata että kuka tykkäsi nyt mistäkin tai alkoiko joku seurata. Algoritmitkin kun toimivat vähän eri tavalla riippuen siitä onko seurattujen ja seuraajien määrä 35/40 vai 1367/456. Älä nyt ota nokkiisi tuosta takaisin seuraamattomuudesta ainakaan.
-sama
No tässä tapauksessa siis siinä keskustellessa ehdotettiin "hei mulla on sometili aiheesta X, kannattaa seurata" johon vastasin "haa, kiva *klik* no nyt seurasin".
En ota nokkiini enkä tosissani. Asioita voi miettiä muutenkin kuin tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Aivan helkkarinmoinen jankkaaja on ainakin tämä aloittaja.
Niin, selvennän että kyseinen henkilö on aktiivinen verkostoituja ja ehdotti itse sometilinsä seuraamista, kun joku sadannen kerran kommentoi, että "Siis löysit jonkun randomin tuttavan somesta ja sitten loukkaannuit kun se ei seurannut sinua?? Mistä voit tietää jos se seuraa vaikka vain viittätoista lähintä ystäväänsä, kuten minä??"
Jos se on jankkaamista, niin sitten on.
M55 kirjoitti:
"First World Poblems".
Voi tsiisus kun on vaikeaa tää elämä?
Tämän palstan ketjuista on 99% First World Problems. Kannattaa lähteä lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain siitä Seuraa-napista oli kyse, ei sen kummemmasta. Se on ainakin tällä alalla ja näissä harrastuspiireissä ihan yleinen tapa verkostoitua.
Okei. Mä kyllä tajuan tuon vastavuoroisuuden, vaikka se mun mielestä vähän hassua onkin. Tarkoitan, että on yhtenä numerona lisää toisen seuraajien lukumäärässä, mutta todellisuudessa ei ikinä käy edes katsomassa, mitä toinen on päivittänyt. Kirjoitit tuolla aiemmin, että sä käyt kommenoimassa näiden muiden päivityksiä, mutta he eivät käy kommentoimassa sun päivityksiä. Noh, jos teillä on jokin yhteinen harrastusasia, josta haluatte keskustella ja henkilö A on omaan instaansa tehnyt siitä postauksen, eikö keskustelua voi käydä siinä samassa postauksessa? Sinä kommentoit hänen kirjoitustaan ja hän kommentoi sun vastaustasi? Varsinkin, jos samasta aiheesta siinäA:n omassa instassaa aloittamassa keskusteluketjussa keskustelee myös henkilöt B, C ja D, joita taas sinä et lainkaan edes tunne? Jos sinä tekisit postauksen omaan instaasi ja näistä vain A olisi sun seuraajasi ja kävisi - jos edes kävisi - kommentoimassa juttujasi, silloin keskustelusta jäisi pois henkilöt B, C ja D.
Olisiko järkevämpää perustaa oma instatili harrastusryhmälle? Ettei tili olisikaan sun, A:n eikä B:n, C:n tai D:n? Vähän samaan tapaan kuin Facebookissa on tietyn aihealueen ympärille muodostuneita ryhmiä? Ryhmän jäsenet eivät seuraa Facebookissa toisiaan vaan ainostaan sitä ryhmää.
Miksi aloittajaa kiinnostaa jonkun toiminta leikkimaailmassa?
Vierailija kirjoitti:
Okei. Mä kyllä tajuan tuon vastavuoroisuuden, vaikka se mun mielestä vähän hassua onkin. Tarkoitan, että on yhtenä numerona lisää toisen seuraajien lukumäärässä, mutta todellisuudessa ei ikinä käy edes katsomassa, mitä toinen on päivittänyt. Kirjoitit tuolla aiemmin, että sä käyt kommenoimassa näiden muiden päivityksiä, mutta he eivät käy kommentoimassa sun päivityksiä. Noh, jos teillä on jokin yhteinen harrastusasia, josta haluatte keskustella ja henkilö A on omaan instaansa tehnyt siitä postauksen, eikö keskustelua voi käydä siinä samassa postauksessa? Sinä kommentoit hänen kirjoitustaan ja hän kommentoi sun vastaustasi? Varsinkin, jos samasta aiheesta siinäA:n omassa instassaa aloittamassa keskusteluketjussa keskustelee myös henkilöt B, C ja D, joita taas sinä et lainkaan edes tunne? Jos sinä tekisit postauksen omaan instaasi ja näistä vain A olisi sun seuraajasi ja kävisi - jos edes kävisi - kommentoimassa juttujasi, silloin keskustelusta jäisi pois henkilöt B, C ja D.
Olisiko järkevämpää perustaa oma instatili harrastusryhmälle? Ettei tili olisikaan sun, A:n eikä B:n, C:n tai D:n? Vähän samaan tapaan kuin Facebookissa on tietyn aihealueen ympärille muodostuneita ryhmiä? Ryhmän jäsenet eivät seuraa Facebookissa toisiaan vaan ainostaan sitä ryhmää.
Kyllä keskustelulle aina mahdollisuudet löytyy, ei se tosiaan ole ongelma. Eikä ole mistään varsinaisista harrastusryhmistä kyse.
On vähän vaikea selittää, millaisista harrastuksista tässä on kyse (en halua kirjoittaa liian tunnistettavasti). Ne harrastukset sivuavat toisiaan, ja raja harrastelijan ja ammattilaisen välillä on todella häilyvä. Joku joka on vuosi sitten aloittanut harrastuksen saattaakin yhtäkkiä tehdä sitä työkseen. Verkostoituminen tapahtuu esim. Twitterissä ja Instassa, ei missään LinkedInissä. Joistakin on tullut hyvin tienaavia ammattilaisia puhtaasti sen takia, että ovat saaneet Instassa huomiota ja tutustuneet oikeisiin ihmisiin. (Sen verran selvennän, että kyseessä on luova ala, eikä mikään fitness tms.)
Alan harrastajat tosiaan verkostoituvat hyvin aktiivisesti somessa, minulla on jo ihan tarpeeksi keskustelukumppaneita, eikä minun harrastukseni ole mitenkään kiinni siitä, pidänkö koskaan yhteyttä näiden kolmen henkilön kanssa vai en. Pohjimmiltaan tässä oli kyse väärinkäsityksestä: he halusivat vain seuraajan, minä luulin kyseessä olevan normaalin molemminpuolisen verkostoitumisen. Ja muistin, että näin on käynyt ennenkin. Siksi tein aloituksen ihan uteliaisuudesta.
"Kirjoitit tuolla aiemmin, että sä käyt kommenoimassa näiden muiden päivityksiä, mutta he eivät käy kommentoimassa sun päivityksiä"? En kirjoittanut, se oli joku muu.
Ihan alkuun sanottakoon, että en ole ap.
Nyt kun katson tätä keskustelua kokonaisuutena ja otin vähän etäisyyttä, niin sanoisin yleisesti ottaen seuraavaa.
- Aina kun on kyse elävien ihmisten välisestä kanssakäymisestä, niin tekemiset ja tekemättä jättämiset ovat aina jokin signaali (suuri, pieni tai turhamainen, mutta signaali kuitenkin: "olet minusta kiinnostava" / "et ole minusta tarpeeksi kiinnostava tähän asiaan").
- Moni täällä ilmaisee, että "mä teen someprofiilillani mitä haluan, nou haard fiilings". Ja se on ihan ok. Mutta kun on kyse elävistä ihmisistä ja tässä yhteidessä jopa jollakin tasolla tutuista ihmisistä, niin se signaali tapahtuu silti.
Te annatte signaalin, halusitte tai välitittepä siitä tai ette. Miksi siitä pitää väittää vastaan niin kovin? Teillä on joku mielpide tai agenda ja te toimitte sen mukaan. Tiedostettu tai tiedostamaton. Ja on ihan inhimillistä, että se toinen osapuoli lukee ja tulkitsee sitä signaalia.
Ei tämä ole maailman suurin asia enkä sano, että pitäisi pahoittaa mielensä tai olla pahoittamatta. Mutta kuten sanoin, tekemiset ja tekemättä jättämiset ihmisten välisissä asioissa on aina jokin signaali johonkin suuntaan. Jotkut ovat näissä asioissa hienotunteisempia ja jotkut ei. Mutta "sanaton viesti" menee kyllä perille sille toiselle.
Kyllä se virtuaalimaailmassakin saatu kohtelu elävältä ihmiseltä vaikuttaa siihen, mitä ajattelen hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen alapeukutusta, mutta niin kai kaikki somea vähänkin koskevat aiheet saavat aina alapeukkuja.
Tämän aiheen pointti ei ollut "yhyy, miksei kukaan seuraa/tykkää minusta somessa" vaan ihmiset, jotka pyytävät tuttuja seuraamaan itseään mutta eivät itse välitä seurata takaisin. Siitä tulee itselleni vain sellainen fiilis, ettei tuo ihminen oikeasti halua tutustua minuun, vaan haluaa vain kasvattaa seuraajamääriään.
Ettei tuo ihminen oikeasti halua tutustua minuun, vaan haluaa vain kasvattaa seuraajamääriään.
Tässähän se totuus on!
Jotkut tekee myös niin, että alkuun seuraavat takaisin kaikkia, mutta sitten siivoavat kaikki tutut, läheiset ja kaverit pois somestaan, eli on 0 seurattavaa, mutta vaikka 2000 seuraajaa.
Pointti on juuri siinä, että tuo suhdeluku seuratut/seuraajat kertoo, kuinka kiinnostava influensseri tai julkkis on kyseessä. Jos katsot joidenkin suurten nimien tilejä, on siellä vain seuraajia, ehkä pari seurattavissa.
Nuo ihmiset haluaa olla ja pitää itseään oman elämänsä julkkiksina. Heistä he ovat riittävän kiinnostavia, jotta vain heitä seurataan, mutta heidän ei tarvitse seurata ketään, kun kukaan muu kuin minä minä minä ei heitä kiinnosta. Epätoivoisesti yrittävät olla influenssereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä juttua siis olisi pitänyt jatkaa? Voithan sinä hänen julkista tiliään käydä katsomassa ja kommentoimassa seuraamattakin. Jos sinulla on häneltä kysyttäväätms, niin miksi siihen ei voi käyttää yksityisviestiä? Miksi pitää julkisesti postauksiin laittaa kysymykset?
Minusta tuo sometilin vinkkaus nimenomaan haiskahtaa siltä että halutaan seuraajia ilman aikomusta seurata takaisin. En koskaan ala seuraamaan vihjailun perusteella. Seuraan toki takaisin, jos minua seurataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keskustelulle aina mahdollisuudet löytyy, ei se tosiaan ole ongelma. Eikä ole mistään varsinaisista harrastusryhmistä kyse.
On vähän vaikea selittää, millaisista harrastuksista tässä on kyse (en halua kirjoittaa liian tunnistettavasti). Ne harrastukset sivuavat toisiaan, ja raja harrastelijan ja ammattilaisen välillä on todella häilyvä. Joku joka on vuosi sitten aloittanut harrastuksen saattaakin yhtäkkiä tehdä sitä työkseen. Verkostoituminen tapahtuu esim. Twitterissä ja Instassa, ei missään LinkedInissä. Joistakin on tullut hyvin tienaavia ammattilaisia puhtaasti sen takia, että ovat saaneet Instassa huomiota ja tutustuneet oikeisiin ihmisiin. (Sen verran selvennän, että kyseessä on luova ala, eikä mikään fitness tms.)
Alan harrastajat tosiaan verkostoituvat hyvin aktiivisesti somessa, minulla on jo ihan tarpeeksi keskustelukumppaneita, eikä minun harrastukseni ole mitenkään kiinni siitä, pidänkö koskaan yhteyttä näiden kolmen henkilön kanssa vai en. Pohjimmiltaan tässä oli kyse väärinkäsityksestä: he halusivat vain seuraajan, minä luulin kyseessä olevan normaalin molemminpuolisen verkostoitumisen. Ja muistin, että näin on käynyt ennenkin. Siksi tein aloituksen ihan uteliaisuudesta.
"Kirjoitit tuolla aiemmin, että sä käyt kommenoimassa näiden muiden päivityksiä, mutta he eivät käy kommentoimassa sun päivityksiä"? En kirjoittanut, se oli joku muu.
Mä luulen, että kyse oli juuri tuosta. Jostain syystä nämä ihmiset "keräävät" seuraajia. Toisaalta some-maailmassa joillekin ihmisille seuraajien mahdollisimman suuri lukumäärä onkin koko somettamisen tarkoitus. Ei suinkaan se, millaista sisältöä sinne suoltaa tai lukeeko tai katsooko kukaan "seuraajista" ikinä yhtään mitään, kunhan vaan seuraajien määrä on mahdollisimman suuri. Korreloiko seuraajien lukumäärä taloudellisen hyödyn kanssa? Varmaan joillain korreloikin.
Apua. En ole edes tajunnut kuinka tärkeä some joillekin on. En itse pyytele kavereiksi tai laita seuraajakutsuja juuri koskaan. Etenkin työkavereiden kohdella on tosi kiusaannuttavaa, jos pyyntö tulee. Mikäli minulle pyyntö tulee esimerkiksi työkaverilta, hyväksyn kohteliaisuudesta, mutta en automaattisesti seuraa takaisin.