Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutut, jotka eivät somessa seuraa takaisin

Vierailija
13.04.2023 |

Tämä nyt ei ole mikään tärkeä asia, mutta mietin, käykö kenellekään muulle säännöllisesti näin.

Tutustut johonkin ihmiseen, jonka kanssa on yhteiset harrastukset. Kyseinen henkilö kertoo sometilinsä nimen. Laitat sen seurantaan. Mutta... uusi tuttavuus ei koskaan seuraa sinua takaisin.

Minulle kävi edellisviikolla noin KOLME kertaa, ja aloin miettiä, onko minussa jotain vikaa. Aiemminkin on näin käynyt. Oletan, että jos ei yli viikossa ole seurannut takaisin, ei tule koskaan seuraamaankaan.

En ole mikään influensseri, sometilini eivät ole superaktiivisia, eikä minua kkiinnosta, paljonko minulla on somessa seuraajia. Mutta jotenkin olen aina ajatellut, että oikeasti toisensa tuntevat ihmiset seuraisivat toisiaan vastavuoroisesti. Varsinkin jos tyyppi itse kertoo tilinsä nimen pyytämättä, eikö sinulle tulisi mieleen sen tarkoittavan "hei, ollaan kavereita somessa" eikä "hei, seuraa sinä minua, mutta minua ei kiinnosta sinun juttusi"?

Kommentit (199)

Vierailija
21/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle: Et ole kiinnostava. Ei tuossa ole mitään sen ihmeellisempää.

Niin, sitä se tietysti tarkoittaa, en ole noille ihmisille verkostoitumisen ja somekaveruuden arvoinen tuttavuus. Mutta aloituksen tarkoitus oli ihan vain kysellä, onko noin käynyt muillekin, että tuttavat tai kaverit eivät seuraa takaisin.

Vierailija
22/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä niitä seuraajia kaipaat lisää niin päivitä tilejäsi sitten aktiivisemmin ja laita mielenkiintoista sisältöä. Mutta jos et mitään päivitä ja seuraat vaan muita niin ei sinun tilissäsi ole silloin mitään seurattavaa.

En minä kaipaa seuraajia enkä ole somessa esiintymässä vaan keskustelemassa. Eikö kenenkään muun harrastus- ja ammatilliset piirit muka käytä somea verkostoitumiseen? Ainakin minua kiinnostavissa aihealueissa ihmiset seuraavat toisiaan ihan vain verkostoitumisen ja keskustelujen takia, ei siksi, että juuri sen harrastuskaverin tylsät perhekuvat erityisesti kiinnostavat.

Tästä minä luulin nytkin olevan kyse, mutta jostain syystä olikin yksipuolista verkostoitumista.

No ne sanojat ovat sitä mieltä, että sinä saat heiltä, he eivät sinulta. Et siis ole kiinnostava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle: Et ole kiinnostava. Ei tuossa ole mitään sen ihmeellisempää.

Niin, sitä se tietysti tarkoittaa, en ole noille ihmisille verkostoitumisen ja somekaveruuden arvoinen tuttavuus. Mutta aloituksen tarkoitus oli ihan vain kysellä, onko noin käynyt muillekin, että tuttavat tai kaverit eivät seuraa takaisin.

Ei ole käynyt, mutta minä olenkin kiinnostava ja teen hyvää sisältöä.

Vierailija
24/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun tutun pitäisi seurata minua?

Miten voi olla, että kaikilta menee aloituksen pointti täysin ohi? Eikö teidän kaveripiirissänne kaverit yleensä seuraa toisiaan? Etenkin harrastuskaverit? Ja etenkin jos tuo tuttava itse ehdotti, että hei, seuraa minua.

Ei ole sellaista tapaa. Tottakai Facebookissa om ystäviä, minullakin on vielä noin 15 sen jälkeen kun olin karsunut turhat pois. Ystäväksi on nyt pyrkimässä noin 10 ja en hyväksy turhia ihmisiä. Sen sijaan kuulun kymmeniin eri ryhmiin joissa voi keskittyä työasioihin, harrasteisiin, deittailuun tai taloyhtiön asioihin.

Vierailija
25/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan minä yksi apn harrastustutuista. On käynyt niin, että joku kysyy asiaa, sanon, että siitä on lisää instassani se ja se, ei se tarkoita, että alkaisin tylsää kyseliää seuraamaan, ääliömäistä apltä odottaa, että joku on hänestä kiinnostunut, vaikuttaa jankkaajalta.

Eivätkö kaikki keskustelut tällä palstalla ole jankkaamista?

No nämä keskustelut eivät menneet noin, vaan keskustelu koski muita aiheita ja oli ihan normaalia tutustumista, kunnes selvisi että meillä on yhteiset harrastukset. Ja pitkän keskustelun lopuksi toinen henkilö itse ehdotti, että voidaan jatkaa keskustelua somessakin.

Vierailija
26/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä niitä seuraajia kaipaat lisää niin päivitä tilejäsi sitten aktiivisemmin ja laita mielenkiintoista sisältöä. Mutta jos et mitään päivitä ja seuraat vaan muita niin ei sinun tilissäsi ole silloin mitään seurattavaa.

En minä kaipaa seuraajia enkä ole somessa esiintymässä vaan keskustelemassa. Eikö kenenkään muun harrastus- ja ammatilliset piirit muka käytä somea verkostoitumiseen? Ainakin minua kiinnostavissa aihealueissa ihmiset seuraavat toisiaan ihan vain verkostoitumisen ja keskustelujen takia, ei siksi, että juuri sen harrastuskaverin tylsät perhekuvat erityisesti kiinnostavat.

Tästä minä luulin nytkin olevan kyse, mutta jostain syystä olikin yksipuolista verkostoitumista.

No varmaan käyttää. Facessa nyt on pilvin pimein ryhmiä varmaan joka asiaan. Instagramista en tiedä. Itse käyn keskustelut watsapissa.

Vierailija
27/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ig nyt ei ainakaan ole lähtökohtaisesti mikään keskustelukanava. Twitterin ymmärrän verkostoitumismielessä, siellä on ihan erilainen toimintakulttuuri. Mutta sielläkään ei ole tarvis seurata voidakseen osallistua kiinnostaviin keskusteluihin. Ja fb sitten on tietysti myöskin ihan toisenlainen alusta jos muihin someihin vertaa. 

Tässä ap:n selittämässä casessa jokin ei nyt ihan stemmaa. Vaikuttaa hieman rasittavalta jankkaajalta.

Vierailija
28/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla, että kaikilta menee aloituksen pointti täysin ohi? Eikö teidän kaveripiirissänne kaverit yleensä seuraa toisiaan? Etenkin harrastuskaverit? Ja etenkin jos tuo tuttava itse ehdotti, että hei, seuraa minua.

Ei ole sellaista tapaa. Tottakai Facebookissa om ystäviä, minullakin on vielä noin 15 sen jälkeen kun olin karsunut turhat pois. Ystäväksi on nyt pyrkimässä noin 10 ja en hyväksy turhia ihmisiä. Sen sijaan kuulun kymmeniin eri ryhmiin joissa voi keskittyä työasioihin, harrasteisiin, deittailuun tai taloyhtiön asioihin.

Se on totta, että ihmiset käyttävät somea eri tavoin. Mutta nuo mainitsemani ihmiset käyttävät somea kyllä ihan verkostoitumiseen, seuraavat esimerkiksi sellaisiakin harrastuskavereita jotka eivät ole olleet somessa moneen vuoteen. Tai sellaisia jotka ovat ammattipiireissä arvostettuja, mutta joiden somesisältö on puuduttavan tylsää, tyyliin tätä söin aamiaiseksi. Eli ihan puhdasta verkostoitumista, halutaan tutustua alan ihmisiin.

Vierailija
29/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan minä yksi apn harrastustutuista. On käynyt niin, että joku kysyy asiaa, sanon, että siitä on lisää instassani se ja se, ei se tarkoita, että alkaisin tylsää kyseliää seuraamaan, ääliömäistä apltä odottaa, että joku on hänestä kiinnostunut, vaikuttaa jankkaajalta.

No nämä keskustelut eivät menneet noin, vaan keskustelu koski muita aiheita ja oli ihan normaalia tutustumista, kunnes selvisi että meillä on yhteiset harrastukset. Ja pitkän keskustelun lopuksi toinen henkilö itse ehdotti, että voidaan jatkaa keskustelua somessakin.

Hän ei jaksanut kuunnella sun jaarittelua, joten oli helpointa sanoa, että jatketaan somessa, jotta pääsee susta eroon.

Vierailija
30/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ig nyt ei ainakaan ole lähtökohtaisesti mikään keskustelukanava. Twitterin ymmärrän verkostoitumismielessä, siellä on ihan erilainen toimintakulttuuri. Mutta sielläkään ei ole tarvis seurata voidakseen osallistua kiinnostaviin keskusteluihin. Ja fb sitten on tietysti myöskin ihan toisenlainen alusta jos muihin someihin vertaa. 

Tässä ap:n selittämässä casessa jokin ei nyt ihan stemmaa. Vaikuttaa hieman rasittavalta jankkaajalta.

Kai se riippuu. Näissä "piireissä" verkostoituminen on siirtynyt suurimmaksi osaksi Instaan. Keskusteluja käydään Instassa. Yhteistöitä ehdotetaan Instassa yksityisviestinä. Freelancer-töitäkin tarjotaan Instan kautta.

Vierailija
31/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei jaksanut kuunnella sun jaarittelua, joten oli helpointa sanoa, että jatketaan somessa, jotta pääsee susta eroon.

No ehkäpä sitten niin, mutta minä olin kyllä muutenkin jo lähdössä.

Vierailija
32/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo voidaan jatkaa somessakin on ihan normaalia small talkia eikä varsinaisesti tarkoita muuta kuin että voidaan joskus asiasta jatkaa, vaikka sitten siellä somessakin. Ei siis ole mikään kutsu alkaa seurata kyseisen henkilön tiliä eikä tarkoita että keskustelu jatkuu välittömästi somessa siitä mihin se edellisellä tapaamisella jäi.

Vierailija
33/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo outoa. Se toinen ei ilmeisesti halua olla kaverina, ei uskalla suoraan sanoa kun kysyt? Vai ei huomaa että aloitit seuraamisen. Häntä ei kiinnosta tulijan some, ihmiset tylsiä? On jo tarpeeksi seurattavaa, eikä halua muutoksia siihen tai liikaa uusia. Ei jaksa vastailla kaikille? On jo kaverit ja perhe? Koirakin. Sekä urakiire.

Vierailija
34/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin kun yhdistystuttava oli poistanut Facesta. Ei siinä sinänsä mitään, yhteinen toimintamme oli vastikään loppunut ja ymmärrän kyllä, että haluaa pitää listallaan "olennaisia" ihmisiä ja karsia tämmöiset "nostalgiatuttavat".

Ainut vaan, että kun satuin katsomaan jäljellä olevat yhteiset yhdistyskaverit, niin siellä oli vielä tyyppejä, joiden kanssa hänellä on tasan yhtä etäiset välit. Ainut vaan, että toisella oli sama koulutus kuin hänellä ja toinen oli vastakkaista sukupuolta. Vähän pyrkyri-vibat tuli, mutta minkäs teet, ei mun asiani, saahan ihminen olla niin epälooginen kuin haluaa.

Vierailija
35/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että ihmiset käyttävät somea eri tavoin. Mutta nuo mainitsemani ihmiset käyttävät somea kyllä ihan verkostoitumiseen, seuraavat esimerkiksi sellaisiakin harrastuskavereita jotka eivät ole olleet somessa moneen vuoteen. Tai sellaisia jotka ovat ammattipiireissä arvostettuja, mutta joiden somesisältö on puuduttavan tylsää, tyyliin tätä söin aamiaiseksi. Eli ihan puhdasta verkostoitumista, halutaan tutustua alan ihmisiin.

Olen se jolla on 15 ystävää facessa. Käytän Facebookia moniin ihan erilaisiin tarkoitksiin. Myös asiakashankintaan muutamassa ryhmässä. Eli tuo verkostoituminen hoituu myös. Naisihmisiin koitan verkostoitua muutamassa ryhmässä. Paikalliset asiat muutamassa. Sitten harrastusryhmät puutarha, retkeily, lenkkeily, veneily, piharakentaminen, remontointi, musiikki jne moniin tarpeisiin, mutta kaikki nämä erikseen.

Vierailija
36/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen pari kertaa törmännyt samaan ja ihmetellyt. Jos siis toinen on ihan samanlainen nobody kuin minäkin ja ollaan tosielämässä (jopa säännöllisesti) tavattu, niin on se erikoista ettei seuraa takaisin. 

Toinen juttu on sitten ne tuntemattomat, jotka alkavat seurata ja odottavat toisen seuraavan takaisin, jonka jälkeen poistavat oman seuraamisensa. Näin saavat itselleen enemmän seuraajia kuin seurattuja, mikä vissiin näyttää heistä kivalta.

Vierailija
37/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo outoa. Se toinen ei ilmeisesti halua olla kaverina, ei uskalla suoraan sanoa kun kysyt? Vai ei huomaa että aloitit seuraamisen. Häntä ei kiinnosta tulijan some, ihmiset tylsiä? On jo tarpeeksi seurattavaa, eikä halua muutoksia siihen tai liikaa uusia. Ei jaksa vastailla kaikille? On jo kaverit ja perhe? Koirakin. Sekä urakiire.

Joo, siis se on selvä, ettei nuo toiset halua olla kavereita, eikä asia minua häiritse. Enkä siis mitään ystävyyttä ollut etsimässäkään vaan verkostoitumista, samaa mitä he itse tekevät. Jos henkilöllä on esim. 1000 seurattavaa tiliä, tuskin ne kaikki yksittäiset tilit ovat läheisimpiä ystäviä tai erityisen mielenkiintoisia, vaan vain kourallinen niistä. Loput ovat hyödyllisiä tai potentiaalisesti mielenkiintoisia kontakteja.

Tuntui vain vähän hassulta, kun ehdottivat, että voit seurata minua täällä, ja sitten eivät itse seuraa takaisin. Jos näitä henkilöitä ei kiinnostanut verkostoitua juuri minun kanssani, ei olisi tarvinnut ehdottaa somea ollenkaan. (Olin jo lähdössä, joten kyseessä ei ollut mikään keskustelun lopettamistaktiikkakaan.)

Vierailija
38/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla monenlaisia syitä. Itse en ole ketään kyllä pyytänytkään seuraamaan tiliäni, mutta en seuraa automaatisesti tuttavia, jotka seuraavat minua. Toisten käsityöt ja taideharrastukset kiinnostavat, mutta ei perhe-elämän päivitykset. Jos tiedän, että välillä lävähtää joitain metsästyskuvia, niin en varmasti seuraa. Eräs tuttava postaa selfie-kuvasarjoja kymmenittäin viikossa, joten lakkasin seuraamasta, vaikka hänen maalaamansa taulut kiinnostivatkin.

Vierailija
39/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen "myöhäisherännäinen" somenkäyttäjä ja on ollut jotenkin hätkähdyttävää tajuta että oikeasti KUKAAN EI halua seurata eli pitää yhteyttä somessa(kaan). Vain ne kaikkein lähimmät joskus saattaa kommentoida jotain, heitä tapaa muutenkin arjessa. Kaikki haluavat vain kytätä, jos sitäkään, tai kerätä seuraajia. Ajattelin näin introverttina että somehan on helppo tapa kaltaiselleni pitää yhteyttä kauempana asuviin ihmisiin. Julkaisin päivityksiä noin kerran kuukaudessa ja alkuun sain muutaman kommentin, typeryyksissäni luulin että "avaan keskustelun" mielenkiintoisesta aiheesta. Hyvin pian tuli selväksi että ketään ei kiinnosta yhtään mikään. Viesti meni perille mutta miksi edes sitten pyytää kaveriksi? Kaksinaamaista kuten ihmiset yleensä.

Vierailija
40/199 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin kun yhdistystuttava oli poistanut Facesta. Ei siinä sinänsä mitään, yhteinen toimintamme oli vastikään loppunut ja ymmärrän kyllä, että haluaa pitää listallaan "olennaisia" ihmisiä ja karsia tämmöiset "nostalgiatuttavat".

Ainut vaan, että kun satuin katsomaan jäljellä olevat yhteiset yhdistyskaverit, niin siellä oli vielä tyyppejä, joiden kanssa hänellä on tasan yhtä etäiset välit. Ainut vaan, että toisella oli sama koulutus kuin hänellä ja toinen oli vastakkaista sukupuolta. Vähän pyrkyri-vibat tuli, mutta minkäs teet, ei mun asiani, saahan ihminen olla niin epälooginen kuin haluaa.

Tuo tuntuu aina kummalliselta, että yhdestä porukasta ollaan somekavereita vain joidenkin kanssa eikä muiden. Varsinkin kun somessa voi estää ne tylsemmät päivitykset näkymästä, ei silti tarvitse kaveria poistaa.

Huvittaa, kun yksi harrastuspiireissä menestynyt ihminen laittaa Instaan pelkkiä selfieitä. Ehkä joka kymmenes kuva on jotain muuta kuin naamakuva. Mutta muut harrastajat seuraavat uskollisesti ja kommentoivat kilvan tämän selfiepostauksia, koska tämä on tärkeä henkilö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme