Tutut, jotka eivät somessa seuraa takaisin
Tämä nyt ei ole mikään tärkeä asia, mutta mietin, käykö kenellekään muulle säännöllisesti näin.
Tutustut johonkin ihmiseen, jonka kanssa on yhteiset harrastukset. Kyseinen henkilö kertoo sometilinsä nimen. Laitat sen seurantaan. Mutta... uusi tuttavuus ei koskaan seuraa sinua takaisin.
Minulle kävi edellisviikolla noin KOLME kertaa, ja aloin miettiä, onko minussa jotain vikaa. Aiemminkin on näin käynyt. Oletan, että jos ei yli viikossa ole seurannut takaisin, ei tule koskaan seuraamaankaan.
En ole mikään influensseri, sometilini eivät ole superaktiivisia, eikä minua kkiinnosta, paljonko minulla on somessa seuraajia. Mutta jotenkin olen aina ajatellut, että oikeasti toisensa tuntevat ihmiset seuraisivat toisiaan vastavuoroisesti. Varsinkin jos tyyppi itse kertoo tilinsä nimen pyytämättä, eikö sinulle tulisi mieleen sen tarkoittavan "hei, ollaan kavereita somessa" eikä "hei, seuraa sinä minua, mutta minua ei kiinnosta sinun juttusi"?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Täysin vieras tilanne. Kukaan ei ole minulle oma-aloitteisesti kertonut sometiliään. Enkä kyllä sitä myöskään kysele.
No ilmeisesti aihe ei sitten koske sinua.
Ei kantsii olla somessa jos tuollaiset asiat vaivaa.
Ihmettelen alapeukutusta, mutta niin kai kaikki somea vähänkin koskevat aiheet saavat aina alapeukkuja.
Tämän aiheen pointti ei ollut "yhyy, miksei kukaan seuraa/tykkää minusta somessa" vaan ihmiset, jotka pyytävät tuttuja seuraamaan itseään mutta eivät itse välitä seurata takaisin. Siitä tulee itselleni vain sellainen fiilis, ettei tuo ihminen oikeasti halua tutustua minuun, vaan haluaa vain kasvattaa seuraajamääriään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kantsii olla somessa jos tuollaiset asiat vaivaa.
Ei se minua vaivaa, mutta se vain tuntuu yksipuoliselta tuttavuudelta. Siksi kyselin, onko muillakin tuollaista.
Miksi jonkun tutun pitäisi seurata minua?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että kaikilta menee aloituksen pointti täysin ohi? Eikö teidän kaveripiirissänne kaverit yleensä seuraa toisiaan? Etenkin harrastuskaverit? Ja etenkin jos tuo tuttava itse ehdotti, että hei, seuraa minua.
Siis sanoiko nämä ihmiset sinulle että voisitko alkaa seuraamaan minua? Vai kysyitkö itse heidän someaan? Kuulostaa kyllä tosi oudolta tilanteesta,kuka mainostaa someaan paitsi joku 15-vuotias tai joku somejulkkis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että kaikilta menee aloituksen pointti täysin ohi? Eikö teidän kaveripiirissänne kaverit yleensä seuraa toisiaan? Etenkin harrastuskaverit? Ja etenkin jos tuo tuttava itse ehdotti, että hei, seuraa minua.
Ei multa mennyt pointti ohi, en vain seuraa ketään missään. Jos joku sanoisi minulle että hei, tule seuraamaan minun hienoa tiliäni, niin sanoisin varmaan että juujuu, tekemättä asialle kuitenkaan mitään. Koska en seuraa kavereitanikaan, niin en seuraa kyllä ketään puolituttuakaan hänen pyynnöstään. Joten ensi kerralla kun joku tyrkyttää sinulle sometiliään, niin kerro sinä omasi, ja sano että hän voi seurata sinua. Sitten vain katsot että alkaako hän ensin seuraamaan sinua, ja jos ei ala, niin älä sinäkään seuraa häntä.
Muutaman kerran ole laittanut seuraamispyyntöä eri tyypeille ihan omasta halustani, ja kun he eivät ole sitä hyväksyneet, niin poistan pyynnön. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt kuulosta ihan kauhean uskottavalta tilannekuvaukselta.
Mutta seuraamisesta ylipäätään: itse seuraan varmuudella takaisin vain ihan lähimpiä kavereitani ja muita oikeasti läheisiäni. Mutta esim. työkaverit ja harrastuskaverit plus muut tuttavat alkavat olla jo niillä rajoilla että seuraan takaisin ainoastaan jos heidän profiilinsa on ensinnäkin julkisia ja että näen että päivitykset ovat itseäni kiinnostavia / että ollaan jotenkin samalla aaltopituudella.
Miksi haalisin seurattaviini jotain sellaista kuvamatskua esim. ig:ssa mikä itseäni ei kiinnosta vähääkään? Tai fb:ssa esim. nämä aforismien ja muiden olevinaan hupijuttujen julkaisijat ovat satavarmasti niitä joita en jaksa ottaa kaverikseni jos ovat vain jotain puolituttuja.
Vierailija kirjoitti:
Siis sanoiko nämä ihmiset sinulle että voisitko alkaa seuraamaan minua? Vai kysyitkö itse heidän someaan? Kuulostaa kyllä tosi oudolta tilanteesta,kuka mainostaa someaan paitsi joku 15-vuotias tai joku somejulkkis?
Kuten aloituksessa sanoin, meillä on yhteisiä harrastuksia. Ajatuksena oli, että voitaisiin keskustella näistä asioista myös somessa. Ei kaikki käytä esim. Twitteriä politiikasta riehumiseen, vaan esimerkiksi harrastuksista tai ammattiasioista keskusteluun. En muista tarkalleen mitä sanamuotoa nuo kolme käyttivät, mutta tosiaan kertoivat sometilinsä, ja ymmärsin sen tarkoittavan "hei, ollaan kavereita somessakin ja jatketaan keskustelua siellä". Mutta ilmeisesti ei, koska se jäi yksipuoliseksi.
En ole enää Facebookissa, mutta silloin joskus minusta oli kyllä ihan normaalia ehdottaa tosielämän kavereille Facebook-kaveruutta. En ymmärrä miten se olisi erilaista Twitterissä tai Instagramissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä ihmisiä seurataan jotka kiinnostaa ja niitä ei jotka ei kiinnosta.
Jos sinä niitä seuraajia kaipaat lisää niin päivitä tilejäsi sitten aktiivisemmin ja laita mielenkiintoista sisältöä. Mutta jos et mitään päivitä ja seuraat vaan muita niin ei sinun tilissäsi ole silloin mitään seurattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta seuraamisesta ylipäätään: itse seuraan varmuudella takaisin vain ihan lähimpiä kavereitani ja muita oikeasti läheisiäni. Mutta esim. työkaverit ja harrastuskaverit plus muut tuttavat alkavat olla jo niillä rajoilla että seuraan takaisin ainoastaan jos heidän profiilinsa on ensinnäkin julkisia ja että näen että päivitykset ovat itseäni kiinnostavia / että ollaan jotenkin samalla aaltopituudella.
Miksi haalisin seurattaviini jotain sellaista kuvamatskua esim. ig:ssa mikä itseäni ei kiinnosta vähääkään? Tai fb:ssa esim. nämä aforismien ja muiden olevinaan hupijuttujen julkaisijat ovat satavarmasti niitä joita en jaksa ottaa kaverikseni jos ovat vain jotain puolituttuja.
Samoilla linjoilla. Ja sitten voi olla niinkin ettei tuo toinen ole edes huomannut että olet alkanut seuraamaan. En itse juurikaan kiinnitä huomiota siihen keitä seuraajani ovat. Silloin tällöin voin vilkaista ja jos sitten huomaan että joku kaveri / tuttu on alkanut seurata ja hänen fiidinsä vaikuttaa kivalta, alan seurata takaisin. Mutta voi olla että menee ohi kokonaan että Mirja kässäkerhosta on alkanut seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No monet sitten taas käyttävät somea verkostoitumiseen, ja sitä nämäkin ihmiset tekevät. Heillä on satoja seurattavia.
Ei se sanamuoto nyt tietysti ollut "hei, seuraa minua", vaan keskustelimme yhteisistä harrastuksista ja sitten jutustelu ajautui siihen, että keskustelua voisi jatkaa myös somessa. Kertoi sometilinsä, ja oletukseni oli, että sitten kun seuraan häntä hän seuraa takaisin.
Myöhemmin tajusin, että minullehan on käynyt näin ennenkin. Siksi tuli mieleeni kysyä täällä, onko muilla ollut samanlaista.
Aloittajalle: Et ole kiinnostava. Ei tuossa ole mitään sen ihmeellisempää.
Usein en seuraa tuttujani, koska
1) niiden somesisältö ei kiinnosta
2) en halua lisää someseurattavaa.
Voivat olla kivoja ihmisiä muuten, mutta en halua kuluttaa omaa vapaa-aikaani heidän elämänsä seuraamiseen. En myöskään odota, että kenenkään pitäisi seurata minua, vaan jokainen voi käyttää somea kuinka haluaa. Ihmisillä on erilaisia preferenssejä.
Todellinen ihmissuhde perustuu käytökseen somen ulkopuolella.
Olenkohan minä yksi apn harrastustutuista. On käynyt niin, että joku kysyy asiaa, sanon, että siitä on lisää instassani se ja se, ei se tarkoita, että alkaisin tylsää kyseliää seuraamaan, ääliömäistä apltä odottaa, että joku on hänestä kiinnostunut, vaikuttaa jankkaajalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä niitä seuraajia kaipaat lisää niin päivitä tilejäsi sitten aktiivisemmin ja laita mielenkiintoista sisältöä. Mutta jos et mitään päivitä ja seuraat vaan muita niin ei sinun tilissäsi ole silloin mitään seurattavaa.
En minä kaipaa seuraajia enkä ole somessa esiintymässä vaan keskustelemassa. Eikö kenenkään muun harrastus- ja ammatilliset piirit muka käytä somea verkostoitumiseen? Ainakin minua kiinnostavissa aihealueissa ihmiset seuraavat toisiaan ihan vain verkostoitumisen ja keskustelujen takia, ei siksi, että juuri sen harrastuskaverin tylsät perhekuvat erityisesti kiinnostavat.
Tästä minä luulin nytkin olevan kyse, mutta jostain syystä olikin yksipuolista verkostoitumista.
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan minä yksi apn harrastustutuista. On käynyt niin, että joku kysyy asiaa, sanon, että siitä on lisää instassani se ja se, ei se tarkoita, että alkaisin tylsää kyseliää seuraamaan, ääliömäistä apltä odottaa, että joku on hänestä kiinnostunut, vaikuttaa jankkaajalta.
Pahoittelut kirjoitusvirheistä, minullaon kipsinoikeassa kädessä ja kirjoittaminen on hankalaa.
Täysin vieras tilanne. Kukaan ei ole minulle oma-aloitteisesti kertonut sometiliään. Enkä kyllä sitä myöskään kysele.